Verkeersbesluit N919 hm 3,05 – hm 12,2. Huis ter Heide - Veenhuizen - provinciegrens Friesland

Kenmerk 202500459-01150516

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Belangenafweging

De N919 is een gebiedsontsluitingsweg gelegen in zowel de provincie Drenthe als in de provincie Friesland. In de provincie Drenthe sluit de N919 aan op de N373 en verbindt de plaatsen Huis ter Heide - Veenhuizen.

Een groot deel van Veenhuizen maakt sinds 2021 onderdeel uit van de Unesco-Werelderfgoedlijst als een van de Koloniën van Weldadigheid en wordt gekenmerkt door karakteristieke gebouwen langs de N919. Vanwege de status als UNESCO-werelderfgoed en de daarbij horende cultuurhistorische en landschappelijke waarde is op de N919 sprake van langzaam rijdend toeristisch verkeer. Plotselinge verkeersmanoeuvres veroorzaken onveilige verkeerssituaties bij erfaansluitingen en nabij de kruisende wegen, en vermindert de leefbaarheid voor bewoners.

Uit overleg met bewoners, ondernemers, natuurorganisaties en andere belanghebbenden is gebleken dat de huidige snelheid van 80 km/u niet meer aansluit bij het toegenomen verkeersaanbod, met name door het toeristisch verkeer, op de N919 en de kenmerken van het gebied rondom Veenhuizen.

Uit de probleemanalyse en gesprekken met de werkgroep is naar voren gekomen dat een snelheidsverlaging naar 60 km/u op het traject tussen de poortstenen N919 hm 11.540 – hm 6,850 passend is bij zowel de verkeersveiligheid als de status van Veenhuizen als UNESCO-werelderfgoed. Daarnaast biedt een lagere snelheid kansen om de cultuurhistorische waarden en beleving van het gebied beter te beschermen.

De provincie Drenthe en de gemeente Noordenveld hebben samen met de werkgroep overeenstemming bereikt over een reeks maatregelen om de snelheidsverlaging te ondersteunen.

Het belangrijkste uitgangspunt is dat de N919 en omgeving worden ingericht op een manier die de maximumsnelheid van 60 km/u geloofwaardig maakt en aansluit bij de cultuurhistorische en landschappelijke waarde van Veenhuizen.

 

Maatregelen

Instellen van een 60 km/u zone

De maximumsnelheid op de N919 wordt tussen hm 11.540 – hm 6,850 verlaagd van 80 km/u naar 60 km/u. De 60 km/u zone wordt visueel versterkt door de plaatsing van een poortconstructie met de snelheidsaanduiding en een onderbord dat verwijst naar het werelderfgoed. Deze constructie wordt geplaatst op de huidige locatie van de poortstenen. Op deze locatie eindigt de asmarkering. De poort stenen worden 25 meter verplaatst in de richting van het dorp Veenhuizen.

 

Visuele aanpassingen van de weg.

Om de lagere snelheid te ondersteunen en de rechtstand van de weg te onderbreken, worden visuele maatregelen getroffen, zoals:

- Het accentueren van bebouwingsclusters met een gekleurde zijmarkering in de kleur "kiezel" uit het kleurenpalet van Veenhuizen. Deze markering vergroot het attentieniveau van weggebruikers en benadrukt de snelheidslimiet.

- Kruisingen worden geaccentueerd met gekleurde kruisingsvlakken in dezelfde kleur, passend bij de cultuurhistorische waarden.

 

Cultuurhistorische versterking

Locaties van voormalige bruggen worden gemarkeerd door aangepaste hekwerken en klinkerverharding tussen de rijbaan en hekwerken, wat de historische herkenbaarheid van de omgeving vergroot.

 

Fysieke maatregelen voor verkeersveiligheid

Het landhoofd van de fietsbrug ter hoogte van de Norgerweg wordt vergroot om opstoppingen op de rijbaan door stilstaande fietsers te voorkomen. Ook wordt de kruising met de Kerklaan aangepast om toeristisch verkeer beter te geleiden en onbedoeld inrijden te ontmoedigen. Tevens wordt de middengeleider verhoogd aan de noordkant van de N919 waar deze afbuigt naar Oosterwolde om te voorkomen dat verkeer met een te hoge snelheid de bocht neemt.

De herinrichting van dit weggedeelte van de N919 zal naar verwachting 25 juli 2025 zijn afgerond.

 

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is geweest met de gemeente Noordenveld.

 

Besluit

Gezien voorgaande overwegingen is Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

1. De vigerende verkeersbesluiten met betrekking tot alle overige onderdelen in stand te laten.

2. Een 60 km/u zone op de N919 tussen hm 6,850 en hm 11,540 in te stellen, door plaatsing van de borden A01-60zb en A02-60zb van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), waarbij genoemde maximumsnelheid zonale werking heeft zoals bepaald in artikel 66 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en artikel 9 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

3. Middels haaientanden te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. 

 

 

 

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,​

B. van Dijk

Themamanager Verkeer en Vervoer

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure 

 

Naar boven