Provinciaal blad van Gelderland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2025, 5495 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2025, 5495 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Uitvoeringsregels Financiële verordening Gelderland 2025
Bekendmaking van het besluit van 18 maart 2025- zaaknummer 2024-011153 tot vaststelling van een regeling
Gedeputeerde Staten van Gelderland
Bekendmaking van het besluit van 18 maart 2025- zaaknummer 2024-011153 tot vaststelling van een regeling
gelezen het voorstel van 18 maart 2025 tot het vaststellen van de Uitvoeringsregels Financiële verordening Gelderland 2025;
gelet op artikel 16 onderdeel a van de Financiële verordening Gelderland 2025;
de Uitvoeringsregels Financiële verordening Gelderland 2025 als volgt vast te stellen:
Artikel 1 Financiële verantwoordelijkheden concernmanager
is verantwoordelijk voor een zodanige inrichting van de administratieve organisatie van zijn of haar afdeling of organisatie-eenheid, dat de tijdigheid, juistheid, volledigheid en de betrouwbaarheid van de informatievoorziening over de rechtmatige, doelmatige en doeltreffende besteding van de budgetten is gewaarborgd.
Bij de benaming concernmanager in artikel 1, 2 en 4 gaat het om de functionaris die in het Algemeen Reglement Mandaat 2009 afdelingsmanager wordt genoemd. Het is de bedoeling dat in de loop van 2025 deze functionaris in het Algemeen Reglement Mandaat 2009 wordt hernoemd naar concernmanager.
Artikel 1 Financiële verantwoordelijkheden concernmanager
In dit artikel zijn specifieke taken en verantwoordelijkheden van de concernmanager met betrekking tot financiën opgenomen. Er wordt alleen gesproken over de verantwoordelijkheden van de concernmanager, maar die functionaris legt deze taken veelal neer bij de betrokken medewerkers en de concernmanager is hier verantwoordelijk voor.
In onderdeel e staat de melding aan Financiën en het college van relevante afwijkingen. Grote afwijkingen zullen tijdig gemeld worden aan de portefeuillehouder van het college en in de verschillende tussentijdse rapportages aan het college, zoals deze zijn opgenomen in de Financiële verordening Gelderland 2025. Kleinere afwijkingen zullen tijdig gemeld worden aan Financiën.
Artikel 2 Verantwoordelijkheden concernmanager Financiën
Omdat de concernmanager Financiën bij de financiële organisatie en administratie een specifieke rol heeft zijn in het tweede artikel de hierbij behorende taken vastgelegd. Een actueel beeld van de financiële positie van de provincie en van de ontwikkelingen die deze kunnen beïnvloeden is essentieel voor het adequaat besturen van de provincie. In dat verband is het van belang dat de concernmanager Financiën op de hoogte is van alle voorstellen met financiële gevolgen die binnen de organisatie worden gedaan. Om deze reden is bepaald dat aan de concernmanager Financiën advies moet worden gevraagd (ongeacht de vorm) over voorstellen die leiden tot uitgaven die (al dan niet) in de vastgestelde begroting zijn opgenomen. Dat in onderdeel c is opgenomen dat de concernmanager Financiën belast wordt (en niet verantwoordelijk) met registratie en rapportage, komt omdat inhoudelijk gezien de (andere) concernmanagers daar verantwoordelijk voor zijn.
Daarnaast zijn enkele specifiek aan de afdeling Financiën verbonden verantwoordelijkheden vastgelegd. Dat neemt niet weg dat zonder adequate inbreng van de andere concernmanagers en organisatieonderdelen deze verantwoordelijkheid niet kan worden waargemaakt. Zo zal bij het ontwikkelen van het financiële instrumentarium de behoefte vanuit de ambities leidend zijn. Vooral bij het verlenen van subsidies is het financieel instrumentarium van belang. Voor het subsidiebeleid speelt Subsidieverlening dan ook een centrale rol. In de jaarlijkse Gelderse beleids- en begrotingscyclus worden de doelen en de prioriteiten uit de vierjaarlijkse Gelderse beleidscyclus concreet gemaakt, vertaald naar de jaarschijven en op de realisatie daarvan gestuurd, gemonitord, geactualiseerd en verantwoord.
Dit artikel vormt de basis voor het voorkomen van onregelmatigheden bij de financieel administratieve verwerking van gegevens en bij de uitoefening van de financieringsfunctie. Het in handen leggen van de beschikkende, uitvoerende, administrerende en controlerende taken van de financieel administratieve verwerking en de financieringsfunctie bij verschillende functionarissen draagt hieraan bij. Deze taken moeten worden uitgevoerd door functionarissen afkomstig uit verschillende organisatieonderdelen. Dit is vastgelegd in de beschrijving van de relevante administratieve processen. Om de rechtmatige besteding van gelden te waarborgen regelt het tweede lid dat de vaststelling van de verschuldigdheid van de betaling en het doen van de betaling niet geschiedt door dezelfde persoon.
In dit artikel zijn de verantwoordelijkheden voor en de werkzaamheden met betrekking tot de budgetten verder uitgewerkt. De algemeen directeur wijst voor elk budget een budgethouder aan en stelt het budgethouderregister vast. De concernmanager Financiën beheert het budgethouderregister. De budgethouder is onder meer verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van middelen uit de budgetten en de rapportage daarover.
Artikel 5 Rente rekening-couranten
Dit artikel legt de regels vast onder welke voorwaarden er rente vergoed wordt als een rekening- courant een fors saldo bij de provincie heeft staan. Dit artikel is met name opgezet ten behoeve van de rekening-courant met het Nazorgfonds en is conform de afspraken die op 10 september 2024 door Gedeputeerde Staten zijn vastgesteld. De ondergrens van € 1 miljoen is ingesteld om administratieve lasten te voorkomen. De bovengrens van € 5 miljoen is ingesteld om te voorkomen dat er ongelimiteerd geld op de rekening-courant blijft staat en het in feite gebruikt wordt als een spaarrekening. Hiervoor heeft het Nazorgfonds een beleggingsrekening tot haar beschikking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-5495.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.