Besluit van gedeputeerde staten van Zuid-Holland van 18 maart 2025, PZH-2025-868145343, tot wijziging van de Subsidieregeling planvorming bedrijventerreinen Zuid-Holland 2024 in verband met een evaluatie van de subsidieregeling

Gedeputeerde staten van Zuid-Holland;

 

Gelet op artikel 1.3 van de Algemene subsidieverordening;

 

Overwegende dat het gewenst is om de bestaande subsidieregeling voor het in stand houden en verhogen van de kwaliteit en duurzaamheid van bedrijventerreinen te actualiseren;

 

Besluiten:

Artikel I  

De Subsidieregeling planvorming bedrijventerreinen Zuid-Holland 2024 wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

Artikel 1. komt te luiden:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    Asv: Algemene subsidieverordening Zuid-Holland;

  • -

    bedrijventerrein: ruimtelijk aaneengesloten of functioneel verbonden terrein dat in het ter plaatse geldende omgevingsplan bestemd en geschikt is voor gebruik door vestigingen ten behoeve van handel, nijverheid, commerciële en niet-commerciële dienstverlening en industrie, daaronder niet begrepen een terrein in overwegende mate bestemd voor kantoren, detailhandel of horeca;

  • -

    bedrijventerreinvisie: beschreven ambitie en toekomstbeeld op de ontwikkeling van een bedrijventerrein;

  • -

    businesscase: document waarin de financiële afweging om een project te beginnen beschreven wordt;

  • -

    commitmentbrief: brief van een ondernemer, ondernemersvereniging, stichting of gemeente waaruit blijkt dat deze achter de activiteit staat waarvoor subsidie op grond van deze regeling wordt aangevraagd;

  • -

    gebiedsmanager: degene die in opdracht van de subsidieontvanger mogelijkheden onderzoekt voor het oplossen van knelpunten op het bedrijventerrein, die kansen voor dat terrein inventariseert en die naar aanleiding van zijn bevindingen rapporteert aan de subsidieaanvrager en aanbevelingen geeft en tot wiens professie deze werkzaamheden behoren;

  • -

    haalbaarheidsonderzoek: onderzoek waarin scenario’s of opties met betrekking tot de gestelde eisen en het gedefinieerde eindresultaat van een project worden onderzocht en waaruit blijkt of die eisen en het eindresultaat al dan niet te verwezenlijken zijn alsmede een conclusie ten aanzien van het al dan niet starten van een project;

  • -

    herstructureringsplan: beschreven integrale aanpak van groot onderhoud aan een bedrijventerrein waar onder andere aspecten op het gebied van economie, ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer en duurzaamheids- en milieuaspecten onderdeel van uit maken;

  • -

    ondernemer: degene die zelfstandig werkzaamheden uitvoert en daar inkomsten uit heeft en ingeschreven is bij de Kamer van Koophandel dan wel de eigenaar van het vastgoed van waaruit voornoemd persoon zijn onderneming drijft;

  • -

    ondernemersfonds: stichting als bedoeld in artikel 285 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek of vereniging als bedoeld in artikel 27 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek die de gezamenlijke belangen van ondernemers op een of meerdere bedrijventerreinen behartigt;

  • -

    ondernemersvereniging: vereniging, als bedoeld in artikel 27 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, van ondernemers die de gemeenschappelijke belangen van ondernemers op één of meer bedrijventerreinen behartigt;

  • -

    project: activiteit die uitvoering geeft aan de uitkomst van een businesscase of haalbaarheidsonderzoek met als doel te komen tot de feitelijke realisatie van het gedefinieerde eindresultaat;

  • -

    stichting: stichting als bedoeld in artikel 285 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek die de gezamenlijke belangen van ondernemers op een of meerdere bedrijventerreinen behartigt;

  • -

    stichting-BIZ: stichting als bedoeld in artikel 285 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek jo. artikel 7 van de Wet op de bedrijveninvesteringszones;

  • -

    verduurzaming: het op een bedrijventerrein realiseren van voorzieningen op het gebied van ruimtelijke kwaliteit, duurzame mobiliteit, duurzame (agro)logistiek, duurzame energie- en CO2, afval- en grondstoffen (her)gebruik, biodiversiteit, verbetering van de kwaliteit van water-, bodem- en ondergrond en het terreinbeheer, die leiden tot een lagere milieubelasting en tot zorgvuldig en efficiënt grondstoffen- en ruimtegebruik.

B.

Het eerste lid van artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Onderdeel a, komt te luiden:

    • a.

      het uitvoeren van een onderzoek of het opstellen van een plan of programma gericht op:

      • het oprichten of verder ontwikkelen van een ondernemersvereniging, of

      • het verbeteren van de onderlinge samenwerking tussen betrokken actoren op één of meer bedrijventerreinen;

  • 2.

    Onderdeel c, onder i, komt te luiden:

    • i.

      de opslag, besparing of het uitwisselen van energie tussen of bij bedrijven op het bedrijventerrein;

  • 3.

    Na onderdeel c, onder vii, wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

    • viii.

      het bevorderen van circulariteit en hergebruik van materialen op het bedrijventerrein;

  • 4.

    Onderdeel d komt te luiden

    • d.

      het door een gebiedsmanager of daartoe gespecialiseerd adviesbureau laten maken van een analyse van kansen en verbeterpunten voor het bedrijventerrein op het gebied van kwaliteit, verduurzaming, intensivering ruimtegebruik, het beter benutten van de ruimte of algehele herstructurering;

  • 5.

    Na onderdeel d wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

    • e.

      het door een gebiedsmanager of daartoe gespecialiseerd adviesbureau laten maken van een bedrijventerreinvisie of een herstructureringsplan.

C.

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan:

  • a.

    een ondernemersvereniging;

  • b.

    een stichting;

  • c.

    een stichting BIZ;

  • d.

    een ondernemersfonds, of

  • e.

    een gemeente.

D.

In artikel 4 komt te luiden:

Artikel 4 Openstellingsbesluiten

  • 1.

    Gedeputeerde staten stellen nadere regels in de vorm van openstellingsbesluiten vast voor de activiteiten, bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    In afwijking van artikel 2.3, eerste lid, van de Asv, wordt een aanvraag voor subsidie op grond van deze regeling ingediend binnen de periode genoemd in het openstellingsbesluit.

E.

In onderdeel b van artikel 5 vervalt ‘dan wel op grond van paragraaf 2 van de Subsidieregeling planvorming bedrijventerreinen en greenportlocaties Zuid-Holland’.

 

F.

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Onderdeel d, van het eerste lid, komt te luiden:

    • d.

      er is voldoende steun voor de subsidiabele activiteit, blijkend uit:

      • i.

        als de subsidie wordt aangevraagd door een ondernemersvereniging, stichting, stichting-BIZ of ondernemersfonds: een commitmentbrief van de gemeente waarin het bedrijventerrein, ten behoeve waarvan de subsidie wordt aangevraagd, ligt en vijf commitmentbrieven van op dat bedrijventerrein gevestigde ondernemers die niet in het bestuur van voornoemde vereniging, stichting, stichting-BIZ of ondernemersfonds zetelen;

      • ii.

        als de subsidie aangevraagd wordt door de gemeente waarin het bedrijventerrein ligt: een commitmentbrief van de ondernemersvereniging, stichting, stichting-BIZ of het ondernemersfonds en vijf commitmentbrieven van ondernemers die op het bedrijventerrein, ten behoeve waarvan de subsidie wordt aangevraagd, zijn gevestigd en die niet in het bestuur van voornoemde vereniging, stichting, stichting-BIZ of ondernemersfonds zetelen.

  • 2.

    In het tweede lid wordt ‘als bepaald in het eerste lid, onderdeel c’ vervangen door ‘als bepaald in het eerste lid, onderdeel d.

G.

Artikel 7 komt te luiden:

Artikel 7 Subsidiabele kosten

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de kosten van een extern deskundige voor de te verrichten subsidiabele activiteiten in aanmerking voor subsidie.

 

H.

Na artikel 7 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 7a Niet-subsidiabele kosten

In aanvulling op artikel 2.5 van de ASV en in afwijking van artikel 9 komen de kosten die de subsidieontvanger zelf maakt, waaronder de door hemzelf gemaakte uren voor de subsidiabele activiteiten, in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking.

 

I.

In artikel 8, eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€35.000,-‘ vervangen door ‘€24.999,-’

Artikel II  

De Subsidieregeling planvorming bedrijventerreinen Zuid-Holland 2024, zoals die luidde op de dag voorafgaand aan de dag van inwerkingtreding van dit besluit, blijft van kracht voor subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.

Artikel III  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin dit besluit wordt geplaatst.

Den Haag, 18 maart 2025

Gedeputeerde staten van Zuid-Holland

Secretaris,

drs. M.J.A. van Bijnen MBA

Voorzitter,

mr. A.W. Kolff

Toelichting bij het besluit van gedeputeerde staten van Zuid-Holland van 18 maart 2025, PZH-2025-868145343, tot wijziging van de Subsidieregeling planvorming bedrijventerreinen 2024 Zuid-Holland  

Algemeen deel

Gedeputeerde staten van Zuid-Holland hebben de ‘Subsidieregeling planvorming bedrijventerreinen Zuid-Holland’ in 2017 vastgesteld. Via de subsidieregeling wil de provincie het in stand houden en verhogen van de kwaliteit van bedrijventerreinen stimuleren. De subsidieregeling is een uitvoeringsinstrument van het provinciaal bedrijventerreinbeleid.

 

De subsidieregeling sluit aan op de behoeften van de gebruikers, is actueel en draagt bij aan de doelstellingen van het bedrijventerreinbeleid. Op een aantal punten wordt de subsidieregeling gewijzigd om deze effectiever en toekomstbestendiger te maken:

  • -

    Sterkere focus op verbeteren organisatiegraad op bedrijventerreinen doordat nu ook het uitvoeren van een onderzoek of het opstellen van een plan gericht op het verbeteren van de onderlinge samenwerking tussen partijen op bedrijventerreinen subsidiabel is;

  • -

    Uitbreiding subsidiemogelijkheden met onderzoek naar de opslag, besparing en het uitwisselen van energie op bedrijventerreinen, het beter benutten van de ruimte alsmede het bevorderen van circulariteit en het opstellen van een bedrijventerreinvisie of herstructureringsplan;

  • -

    Uitbreiding van de doelgroep zodat ook ondernemersfondsen subsidie kunnen aanvragen;

  • -

    Maximale subsidiebedrag per project verlaagd met € 10.000,- tot € 25.000,- zodat meer projecten in aanmerking kunnen komen voor subsidie en gelijkstelling plaatsvindt met de subsidieregeling planvorming detailhandel;

  • -

    Daarnaast zijn enkele artikelen ter verduidelijking gewijzigd.

Artikelsgewijze toelichting

  • A

    Bij de begripsbepalingen zijn de begrippen bedrijventerreinvisie, herstructureringsplan, ondernemersfonds en stichting toegevoegd. De begrippen businesscase, haalbaarheidsonderzoek, project zijn aangepast.

  • B

    De subsidiabele activiteiten zijn aangepast. Het eerste lid van artikel 2 lid a is gewijzigd zodat er meer subsidiemogelijkheden bestaan om de onderlinge samenwerking op bedrijventerreinen. Door onderdeel c onder i uit te breiden ontstaan er ook subsidiemogelijkheden op het gebied van opslag, besparing of het uitwisselen van energie tussen of bij bedrijven op het bedrijventerrein. Het bevorderen van circulariteit en hergebruik van materialen is een algemene beleidslijn van de provincie die nu ook in de subsidieregeling is opgenomen. Het intensiever en beter benutten van de ruimte op bedrijventerreinen, of juist de algehele herstructurering daarvan, staat hoog op de agenda van het ruimtelijk-economisch beleid van de provincie. Met voorliggende wijziging van de subsidieregeling worden er in dat kader voor deze onderwerpen nu ook subsidiemogelijkheden geboden. Dit geldt ook voor het laten opstellen van een bedrijventerreinvisie of herstructureringsplan.

  • C

    Artikel 3 is gewijzigd en aangevuld zodat naast ondernemersverenigingen, stichtingen-BIZ en gemeenten nu ook stichtingen en ondernemersfondsen tot de doelgroep van de subsidieregeling behoren.

  • D

    Artikel 4 over de openstellingsbesluiten is aangepast en verduidelijkt.

  • E

    In onderdeel b van artikel 5 vervalt ‘regeling dan wel op grond van paragraaf 2 van de Subsidieregeling planvorming bedrijventerreinen en greenportlocaties Zuid-Holland’. De betreffende regeling is al enkele jaren vervallen.

  • F

    Artikel 6 is aangepast n.a.v. de wijziging en aanvulling van artikel 3.

  • G

    Artikel 7 is gewijzigd zodat de kosten van niet-deskundigen niet in aanmerking komen voor subsidie.

  • H

    Artikel 7 a is ingevoegd zodat duidelijk wordt dat de kosten die een subsidieontvanger zelf maakt, waaronder de door hemzelf gemaakte uren voor de subsidiabele activiteiten, in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking komen.

  • I.

    Artikel 8, eerste lid, onderdeel b, is gewijzigd zodat het maximale subsidiebedrag per subsidiebeschikking €24.999,- bedraagt i.p.v. €35.000,-. Hierdoor kunnen meer projecten voor subsidie in aanmerking komen en vindt gelijkstelling plaats met de subsidieregeling planvorming detailhandel. Dit betekent ook dat de beschikte subsidies in arrangement 1 vallen waardoor de subsidies direct of na verlening ambtshalve worden vastgesteld. Dit komt de doelmatigheid ten goede.

Naar boven