Provinciaal blad van Gelderland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gelderland | Provinciaal blad 2025, 4738 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gelderland | Provinciaal blad 2025, 4738 | beleidsregel |
Wijziging van de Beleidsregel geur voor milieubelastende activiteiten (niet-veehouderijen) Gelderland 2025
De Beleidsregel geur voor milieubelastende activiteiten (niet-veehouderijen) Gelderland 2025 wordt als volgt gewijzigd.
In artikel 3 wordt, onder vernummering van het tweede lid naar het derde lid, een lid ingevoegd, luidende:
De artikelsgewijze toelichting op de Beleidsregel geur voor milieubelastende activiteiten (niet-veehouderijen) Gelderland 2024 wordt als volgt gewijzigd.
In de toelichting op artikel 2 wordt ‘NEN EN 13725’ vervangen door: NEN EN 13725:2022.
De toelichting op artikel 3 komt te luiden:
Artikel 3 Aanvaardbaar geurhinderniveau
Als Gedeputeerde Staten hebben bepaald dat een milieubelastende activiteit geurrelevant is, wordt via een vooronderzoek nagegaan of voldoende gegevens beschikbaar zijn voor de verdere beoordeling. Het vooronderzoek moet antwoord geven op de vraag of de geursituatie zodanig is dat er geurhinder op zou kunnen treden. Wanneer dit het geval is, bepalen Gedeputeerde Staten aan de hand van artikel 4 tot en met 12, welk geurhinderniveau als aanvaardbaar wordt aangemerkt.
Voor de toepassing van dit artikel worden meerdere activiteiten die worden verricht op dezelfde locatie en die (1) rechtstreeks met elkaar samenhangen en met elkaar in technisch verband staan of (2) elkaar functioneel ondersteunen, beoordeeld als één milieubelastende activiteit.
De opzet, uitvoering en rapportage van geuronderzoeken staat beschreven in NTA 9065-1. Hierin is ook toegelicht waar een verspreidingsberekening aan moet voldoen. In NTA 9065-2 is opgenomen waar monstername en analyse van geur aan moet voldoen.
Gedeputeerde Staten formuleren de voorschriften met het oog op de controleerbaarheid en handhaafbaarheid als geuremissievoorschriften. Geuremissie is de uitworp van geur uit een bron, uitgedrukt in European odour units per uur. De emissienorm weerspiegelt het aanvaardbaar geurhinderniveau. Het aanvaardbaar geurhinderniveau wordt uitgedrukt in afzonderlijke, toetsbare normen per bron. Deze norm per bron biedt houvast voor zowel de omgeving en het bedrijf dat geurhinder veroorzaakt, als de provincie in de rol van bevoegd gezag. Bij bronnen moeten voor deze controleerbaarheid ook permanente voorzieningen aangebracht zijn om metingen mogelijk te maken.
In de toelichting op artikel 6 vervalt de laatste alinea:
In het geval er bij de gecumuleerde geurbelasting sprake is van normoverschrijding ligt het niet voor de hand om voor de bronnen die vallen binnen de werkingssfeer van het Gelders geurbeleid de ruimte tussen streefwaarde en richtwaarde te benutten.
De toelichting op artikel 7 komt te luiden:
Met behulp van een combinatie van de drie factoren die in artikel 7, eerste lid, worden genoemd bepalen Gedeputeerde Staten de hinderlijkheidsklasse van een geur.
Ook beoordelingen van andere (decentrale) overheden dan Gelderland worden betrokken bij de vaststelling van de hinderlijkheid van een bron of milieubelastende activiteit.
Bij het bepalen van de hinderlijkheid van een geur wordt ook de ervaring van de omgeving van de milieubelastende activiteit met soortgelijke emissies betrokken. Een geregistreerd klachtenpatroon in de omgeving van een bestaande milieubelastende activiteit met soortgelijke activiteiten kan dus leiden tot een hogere inschaling van hinderlijkheid dan op grond van andere factoren verwacht zou mogen worden.
Hedonische metingen uit het verleden kunnen een rol spelen bij het bepalen van de hinderlijkheidsklasse van een geur. De hedonische waarde geeft de mate van aangenaamheid van een geur aan. Deze (on)aangenaamheid of hedonische waarde werd door een geurpanel bepaald volgens de Nederlandse voornorm (NVN) 2818.
Uit onderzoek blijkt dat de NVN 2818 uit 2019 onvoldoende betrouwbaar is voor het vaststellen van de aard van een geur. De NVN2818:2019 is daarom per 9 augustus 2024 ingetrokken. Hedonische metingen op grond van de norm van 2019 worden door GS niet meegenomen in de beoordeling.
Oudere hedonische metingen, gebaseerd op de NVN2818:2005, worden door GS wel meegenomen in de beoordeling.
De toelichting op artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
In deze beleidsregels wordt onderscheid gemaakt tussen twee gebiedscategorieën. Onder de gebiedscategorie “wonen” wordt verstaan: een gebied met volgens het vigerende omgevingsplan overwegend de functie ‘wonen’. Onder de gebiedscategorie “werken” wordt verstaan: een gebied met volgens het vigerende omgevingsplan overwegend de functie ‘bedrijf’, ‘bedrijventerrein’ of een soortgelijke functie. Bedrijfswoningen worden altijd getoetst aan de waarden voor categorie B. Voor overige geurgevoelige objecten die de gemeente in een Omgevingsplan aanwijst stellen Gedeputeerde Staten het beschermingsniveau op vergelijkbare wijze vast.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-4738.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.