Provinciaal blad van Utrecht
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Provinciaal blad 2025, 4538 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Provinciaal blad 2025, 4538 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit N230 Zuilense Ring
Provincie Utrecht, gemeente gemeente Utrecht, N230 hoofdrijbaan, verlaging maximumsnelheid .
Besluit van de provincie Utrecht van 24 maart 2025, nummer UTSP-967621710-67339 tot vaststelling van verkeersmaatregelen ten behoeve van de verlaging van de maximumsnelheid van 100 naar 80 km/uur voor alle verkeer op de hoofdrijbaan van de provinciale weg N230 Zuilense Ring in de gemeente Utrecht, tussen Gandhiplein en de aansluiting op de A2 (hmp. 0.1 t/m 5.7).
RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
BABW = Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer
Provinciale Staten heeft op 29 juni 2022 het Netwerkperspectief Provinciale Wegen 2040 (verder: Netwerkperspectief) vastgesteld, waarin knelpunten op gebied van verkeersveiligheid, leefbaarheid en doorstroming zijn aangegeven. Het Netwerkperspectief draagt bij aan een gezonde mobiliteit door de leefbaarheid voor mensen en dieren langs de provinciale wegen, de verkeersveiligheid, de oversteekbaarheid en de bereikbaarheid beter met elkaar in balans te brengen met een doelmatige en geloofwaardige maximumsnelheid op provinciale trajecten. In het Netwerkperspectief is voor de N230 een snelheidsverlaging van 100 km/uur naar 80 km/uur opgenomen.
Conform de principes van Duurzaam Veilig is de maximale snelheid voor een gebiedsontsluitingsweg vastgesteld op 80 km/uur. De N230 is aangewezen als een gebiedsontsluitingsweg binnen het Netwerkperspectief. De N230 is daarmee niet langer een stroomweg. Dit is passend voor de functie die deze weg in de praktijk in het netwerk vervult. De huidige inrichting van de N230 is niet in lijn met de ontwerpkenmerken die gelden voor een gebiedsontsluitingsweg volgens de Duurzaam Veilig-principes.
Er zijn door de omgeving zorgen geuit over de snelheid op de N230 en de daaruit voortvloeiende nadelige effecten op de leefbaarheid in de omgeving van de weg. Door de N230 af te waarderen neemt de leefbaarheid toe.
Aan de weg moet volgens de onderhoudscyclus groot onderhoud worden gepleegd. Dit onderhoud bestaat uit het vervangen van de asfaltconstructie van de weg. In het onderhoudsplan worden verbeteringen opgenomen om aan de inrichtingseisen van een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/uur te voldoen.
De N230 wordt ingericht als een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/u met de daarbij behorende verhardingsbreedte en rijstrookbreedte. De weg wordt versmald en de bestaande vlucht- en bergingszone wordt ingericht met een strook van 0.80 meter bermverharding door grasbetontegels. In de nieuwe inrichting blijven de ongelijkvloerse kruisingen gehandhaafd. Ongelijkvloers uitwisselen komt de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid ten goede. Een ombouw naar gelijkvloerse kruisingen is ook vanuit duurzaamheid, financiën en maatschappelijke kosten en baten niet wenselijk. Bovendien is er bij een ombouw lange tijd bouwoverlast, zijn er omleidingen nodig en is er het risico van gevaarlijk sluipverkeer over wegen van een lagere orde.
Naast de ‘harde’ infrastructurele maatregelen voor de ombouw van een stroomweg naar een gebiedsontsluitingsweg is ook de uitstraling van de nieuwe weg belangrijk. Die uitstraling moet eraan bijdragen dat weggebruikers op natuurlijke wijze de maximumsnelheid aanhouden. Het groenplan voor de weg is om die reden opgebouwd vanuit het principe van Natuurlijk Sturen binnen de CROW-richtlijnen. Grote lijn bij de aanleg is dat we de weg in de beide buitenbermen in 5 zones indelen, variërend van gesloten naar open en met binnen de zones een beplanting die verschilt in dichtheid, hoogte en breedte. Dit binnen de begrenzing die lokaal geldt, bijvoorbeeld vanuit landschappelijk oogpunt voor het open veenweidelandschap. De combinatie van de inrichting van de twee buitenbermen en de middenberm geeft een sterk gevarieerd wegbeeld. De zichtlijn voor de automobilisten (vernauwing en verwijding van het omgevingsbeeld). Beheer en onderhoud van de beplanting wordt ingezet om een maximale variatie in het wegbeeld te realiseren en te behouden. De bestaande geleiderail wordt verwijderd waar die niet noodzakelijk is of vervangen door een geleiderail met houten elementen, om ook wat dat betreft de uitstraling van de N230 passend te maken bij het gewenste wegbeeld.
De maatregel is afgestemd met de gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht en de Buren van de Zuilense Ring.
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het BABW moet voor het nemen van verkeersmaatregelen en het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven, is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregel. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering heeft ingestemd met de maatregel voor het instellen van de verkeersmaatregelen ten behoeve van de verlaging van de maximumsnelheid.
Naar aanleiding van klachten over de leefbaarheid rondom de N230 en aansluitend op het Netwerkperspectief 2040, is het besluit genomen de N230 af te waarderen van autoweg naar gebiedsontsluitingsweg met daarbij een verlaging van de maximumsnelheid van 100 km/uur naar 80 km/uur. De verwachting is dat door verlaging van de snelheid, de veiligheid voor alle weggebruikers verbetert.
De maatregel zal leiden tot een veiliger verkeersafwikkeling op de provinciale weg N230. Dit dient de belangen van de weggebruikers en omwonenden. Gelet hierop en het gegeven dat de maatregel voortkomt uit een wens van de omwonenden om de leefbaarheid te verbeteren, verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig zullen worden geschaad. De maatregel draagt tevens bij aan een betere leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit.
De weggedeelten waar deze maatregelen worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Utrecht.
Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Utrecht, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.
De volgende maatregelen worden uitgevoerd op de provinciale weg N230 (tussen hmp. 0.1 en 5.7) ten behoeve van de verlaging van de maximumsnelheid van 100 naar 80 km/uur voor alle verkeer:
De bebording plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen (INFR230566-101 tm 104_rev07 VO N230).
Dit besluit laat de eventuele toepassing van de Omgevingsverordening provincie Utrecht 2022 onverlet
Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf bekendmaking gedurende zes weken ter inzage in het provinciehuis van Utrecht en is in te zien na telefonische afspraak via +31302589111. Het besluit wordt ook elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl. Tevens hebben wij dit verkeersbesluit openbaar gemaakt via het internetdomein van de provincie Utrecht: http://www.provincie-utrecht.nl.
Bent u het niet eens met dit verkeersbesluit? Bel ons dan eerst even. Onze medewerkers kunnen uw vragen beantwoorden. Misschien is het dan niet meer nodig om bezwaar te maken. Bent u het nog steeds niet eens met dit verkeersbesluit dan kunt u bezwaar maken. Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending een bezwaarschrift bij het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht indienen:
Digitaal: gebruikt u hiervoor het formulier “Bezwaar tegen beslissing provinciaal bestuur met DigiD”.
Uw DigiD geldt als ondertekening. U vindt het formulier via: https://www.provincie-utrecht.nl/loket/klacht-bezwaar-melding-doorgeven.
Schriftelijk: t.a.v. de secretaris van de Awb- adviescommissie van PS en GS, postbus 80300, 3508 TH Utrecht. Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten, uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (indien mogelijk, onder vermelding van het besluitnummer) de reden van bezwaar, ondertekening.
Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden. Overigens schort het indienen van een bezwaarschrift de werking van het besluit niet op. Als u niet kunt wachten op de normale behandeling van uw bezwaarschrift, hebt u de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. U moet op dat moment ook al een bezwaarschrift hebben ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening richt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Daarbij is een griffierecht verschuldigd (zie ook voor de hoogte van het griffierecht: https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kosten-rechtszaak/griffierecht). U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor dient u te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-4538.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.