Provinciaal blad van Zeeland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zeeland | Provinciaal blad 2025, 3493 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zeeland | Provinciaal blad 2025, 3493 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland houdende wijziging van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023
39 Hoofdstuk Bijzondere bepalingen voor verstrekking van meerjarige subsidie voor kunsten en festivals 2026-2028
Artikel 39.1 Begripsbepalingen
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Code Diversiteit & Inclusie: gedragscode van, voor en door de Nederlandse culturele en creatieve sector met als doel de brede diversiteit van de Nederlandse samenleving in de sector te representeren, te raadplegen via https://codedi.nl/;
Fair Practice Code: gedragscode voor ondernemen en werken in kunst, cultuur en creatieve industrie, te raadplegen via https://fairpracticecode.nl/;
Governance Code Cultuur: normatief kader voor goed bestuur en toezicht in culturele organisaties, te raadplegen via https://www.cultuur-ondernemen.nl/governance-code-cultuur;
talentontwikkeling: samenhangende serie van verschillende activiteiten gericht op het helpen van cultuurprofessionals die nog niet langer dan 15 jaar werkzaam zijn in de cultuursector bij ontwikkeling en loopbaan. Tot die activiteiten kunnen bijvoorbeeld behoren het bieden van een podium, mentorschap/begeleiding, opdrachten en netwerkactiviteiten;
Artikel 39.5 Subsidievereisten
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 39.8 Indieningsvereisten
Bij de aanvraag wordt overgelegd:
een projectplan als bedoeld in artikel 1.4.2, tweede lid, van minimaal 12 en maximaal 28 pagina’s A4, waarin ten minste het volgende wordt beschreven:
visie op het (duurzaam) bij elkaar brengen van aanbod en publiek, zowel bestaand als nieuw publiek. Verwacht wordt een beschrijving van de wijze waarop relaties met bestaand publiek en/of deelnemers wordt versterkt en uitleg over hoe nieuwe doelgroepen worden bereikt. In het kader van de Code Diversiteit en Inclusie worden in ieder geval drie realistische doelstellingen beschreven om de activiteiten zo breed mogelijk toegankelijk te maken, waarbij in ieder geval één van de doelstellingen gericht is op het bereiken en betrekken van jeugd en/of jongeren;
Gedeputeerde staten stellen het subsidieplafond voor de openstellingsperiode, bedoeld in artikel 39.9, eerste lid, vast op:
Artikel 39.11 Beoordelingscriteria en verdeelmethode
De Adviescommissie beoordeelt en rangschikt de aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen en waarop geen weigeringsgronden van toepassing zijn op volgorde van verlening op grond van de beoordelingscriteria, genoemd in het tweede lid, en adviseert gedeputeerde staten over de volgorde van verlening en over het toepassen van de aanvullende weigeringsgronden, genoemd in artikel 39.12.
Na de toekenning van de scores worden de aanvragen per culturele discipline gerangschikt op basis van de totaalscore, waarbij de aanvraag met het hoogste puntenaantal als eerste in de rangschikking wordt opgenomen. De subsidieplafonds, genoemd in artikel 39.10, worden overeenkomstig de volgorde van de rangschikkingen verdeeld.
Artikel 39.13 Verdeelmethode restant subsidieplafond
De aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen en waarop geen weigeringsgronden en aanvullende weigeringsgronden van toepassing zijn, en die na toepassing van artikel 39.11 geen subsidie hebben ontvangen, worden, zonder onderscheid te maken tussen culturele disciplines, opnieuw gerangschikt op basis van de totaalscore zoals toegekend op basis van artikel 39.11, derde lid, waarbij de aanvraag met het hoogste puntenaantal als eerste in de rangschikking wordt opgenomen.
Toelichting op hoofdstuk 39 Bijzondere bepalingen voor verstrekking van meerjarige subsidie voor kunsten en festivals 2026-2028
Toelichting op artikel 39.11, tweede en derde lid
Hieronder volgt een toelichting op de beoordelingscriteria, genoemd in artikel 39.11, tweede lid. Aansluitend volgt een toelichting op de te hanteren scores bij de beoordeling.
Toelichting beoordelingscriteria
De beoordelingscriteria vallen uiteen in enerzijds ‘basiscriteria’, waarop aanvragen minimaal met een voldoende dienen te worden beoordeeld en waarop tevens een minimumaantal punten dient te worden gescoord, en anderzijds ‘bonuscriteria’, waarop geen minimale score verplicht is, maar op basis waarvan aanvragen zich wel kunnen onderscheiden ten opzichte van anderen.
Bij alle criteria wordt in acht genomen dat de inzet en uitwerking passend is bij de aard en omvang van de organisatie en het aangevraagde bedrag.
a. Artistiek -inhoudelijke kwaliteit
Artistiek-inhoudelijke kwaliteit betreft de culturele waarde van de voorliggende aanvraag. Artistiek-inhoudelijke kwaliteit beperkt zich niet alleen tot het eindproduct, maar heeft ook betrekking op het proces waarbij dat tot stand komt en dat wordt meegenomen in de beoordeling. Aspecten die betrokken worden bij de beoordeling zijn:
b. Bijdrage aan het stimuleren van culturele productie s in Zeeland en / of aan talentontwikkeling van cultuurprofessionals in Zeeland
Er is voor gekozen om deze niet apart te scoren maar in samenhang te beoordelen. Er is geen verplichting om aan beide doelstellingen een bijdrage te leveren, maar als dat wel het geval is, wordt juist ook de onderlinge samenhang van die activiteiten betrokken bij de beoordeling. Omdat er verder onder meer naar de omvang van de aanpak wordt gekeken, is de kans om op dit onderdeel excellent te scoren als er een kwalitatief goede, samenhangende en brede aanpak is die een bijdrage levert aan beide doelstellingen. Let er bij talentontwikkeling op dat dit activiteiten voor cultuurprofessionals betreft, niet de activiteiten voor (jonge) amateurs. Die laatste worden gescoord bij de bonusscore. Let er verder op dat de opsomming bij talentontwikkeling niet limitatief is, het betreft voorbeelden die een beeld scheppen wat er toe gerekend wordt. In dit kader kan de talentontwikkeling zich evenmin tot één van die activiteiten beperken.
De volgende aspecten worden bij de beoordeling betrokken:
Is de aanvrager dan wel het samenwerkingsverband een sterke partner in de provinciale culturele infrastructuur? De volgende onderwerpen worden bij deze beoordeling betrokken:
Een projectplan en de daarmee beoogde resultaten moeten haalbaar zijn. Naarmate de haalbaarheid groter is, wordt een hogere score toegekend. Bij de beoordeling wordt betrokken:
e. Publieksbereik en -verbreding
Met dit criterium wordt beoordeeld of er een duidelijke visie is op het (duurzaam) bij elkaar brengen van aanbod en publiek. Bestaand én nieuw publiek. We verwachten een versterking van relaties met bestaand publiek c.q. deelnemers én inspanning op het bereiken van nieuwe doelgroepen. Het minimumvereiste dat beoordeeld wordt, staat vermeld bij artikel 39.5, onderdeel e, onder i: “formulering van ten minste drie realistische doelstellingen om de activiteiten zo breed mogelijk toegankelijk te maken, waarbij in ieder geval één van de doelstellingen gericht is op het bereiken en betrekken van jeugd en/of jongeren”. Hoe de relaties met publiek worden versterkt en verbreed, moet duidelijk blijken uit het projectplan. Er zal hierbij worden gekeken naar:
De volgende drie beoordelingscriteria betreffen onderdelen die niet verplicht zijn om op te nemen in de aanvraag, maar ze kunnen wel een bonusscore opleveren. Als het deel uitmaakt van de aanvraag en het projectplan, wordt het ook op kwaliteit beoordeeld.
f. Kwaliteit van de samenwerking (indien samenwerkingsverband)
Indien er door een samenwerkingsverband wordt aangevraagd, wordt de kwaliteit ervan beoordeeld. We kijken hierbij naar potentie/slagkracht van de samenwerking en de eventuele waarde ervan voor de bredere sector. De volgende vragen geven richting aan de beoordeling:
g. Bijdrage t alentontwikkeling gericht op jeugd / jongeren
Het actief betrekken van -jonge- amateurkunstenaars bij de activiteiten geeft hen de kans hun talent te ontdekken en de sector de kans om de relaties met deze doelgroep te verstevigen. Cultuureducatie in het onderwijs rekenen wij nadrukkelijk niet tot de talentontwikkeling in deze context. We maken onderscheid tussen jeugd en jongeren op basis van leeftijd, omdat de aanpak in de basis vaak verschilt en behoeften verschillen tussen de twee doelgroepen. Bij de beoordeling wordt gekeken naar:
h. Bijdrage aan innovatie en grote transitieopgaven
Er valt een bonusscore te behalen als met de plannen ook overheden, bedrijfsleven en onderwijs geactiveerd worden om bijdragen uit de sector op te halen voor innovatie en ontwerp bij transitieopgaven. De transitieopgaven waar wij hier op doelen, zijn de opgaven waar de provincie zelf ook aan werkt. Deze zijn in het coalitie akkoord benoemd aan de hand van de thema’s ‘Balans in het landelijk gebied’, ‘Leven in Zeeland’, ‘Verbindingen’ en ‘Werken in Zeeland’. Als er sprake is van een expliciet opgenomen en toegelichte bijdrage, dan beoordelen we de plannen daarvoor op:
Toelichting te hanteren scores bij beoordeling geldend voor de basiscriteria
Per criterium wordt op meerdere aspecten beoordeeld en een eindscore toegekend, overeenkomstig de scoretabel behorend bij artikel 39.11, derde lid, onderbouwd met argumenten.
Excellent: De aanvraag voldoet volledig of in grote mate aan het criterium. Er zijn weinig tot geen punten van kritiek ten aanzien van het criterium. Als er kritiekpunten zijn, zijn ze niet van cruciale betekenis. De aanvraag is zeer goed uitgewerkt op het criterium, de inhoud is helder beschreven, zorgvuldig en overtuigend onderbouwd. De aanvraag roept geen wezenlijke vragen op ten aanzien van dit criterium.
Goed: Het criterium is voldoende uitgewerkt en helder in de aanvraag opgenomen. Er zijn punten van kritiek, maar deze doen weinig afbreuk aan de inhoud van de aanvraag. De positieve elementen hebben de overhand. De verwachting is dat de aanvrager deze punten bij de uitvoering van het plan kan verbeteren. De vragen die de aanvraag oproept ten aanzien van het criterium staan de uitvoering van het plan niet in de weg.
Voldoende: Er zijn punten van kritiek over specifieke aspecten, er zijn verbeterpunten die redelijkerwijs opgepakt kunnen worden. De verwachting is dat de aanvrager deze verbeteringen bij de uitvoering van het plan kan realiseren. De onderbouwing van het plan is matig en concrete informatie ontbreekt op onderdelen.
Onvoldoende: De aanvraag levert stevige kritiek op het criterium en er zijn bijna geen positieve elementen te benoemen. De punten van kritiek hebben de overhand, deze betreffen cruciale aspecten. Er is gerede twijfel aan de uitvoerbaarheid. De aanvraag roept veel vragen op omdat deze slecht is uitgewerkt, essentiële informatie ontbreekt of de informatie is inconsistent.
Toelichting te hanteren scores bij beoordeling geldend voor de bonuscriteria
0: Niet van toepassing. Het wordt niet genoemd of betrokken, dus er hoeft ook niets beoordeeld te worden.
1: Het criterium wordt benoemd, maar onderbouwing is beperkt en roept vragen op over meerwaarde en duurzaamheid van de uitvoering. De relatie met de rest van de activiteiten is onduidelijk.
3: De uitwerking van het criterium toont potentie om de beoogde bijdrage c.q. meerwaarde te realiseren en de aanpak gebeurt in samenhang met de andere activiteiten waarvoor men aanvraagt.
5: De uitwerking van het criterium is zeer goed en biedt meerwaarde en -aspecten van- de aanpak hebben zich in de praktijk al bewezen. Deze plannen borgen het nog verder.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-3493.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.