Gedeputeerde Staten van Drenthe;
gelet op artikel 3, derde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Drenthe 2023;
BESLUITEN:
de Subsidieregeling Gedragsbeïnvloedingsprojecten Verkeersveiligheid Drenthe 2.0 vast te stellen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening provincie Drenthe 2023;
CROW: Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek;
Regio Noord: gemeenten Assen, Aa en Hunze, Noordenveld en Tynaarlo;
Regio Zuidwest: gemeenten Westerveld, Midden-Drenthe, Hoogeveen, De Wolden en Meppel;
Regio Zuidoost: gemeenten Emmen, Borger-Odoorn en Coevorden.
Artikel 2 Doel
De subsidie heeft als doel het stimuleren van activiteiten onder gemeentelijke regie die op lokale of regionale schaal het aantal verkeersslachtoffers helpen terugdringen.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
De uitvoering van activiteiten die verkeersveilig gedrag bevorderen.
Artikel 4 Doelgroep
Subsidie kan worden aangevraagd door een Drentse gemeente.
Artikel 5 Aanvraagperiode
Een aanvraag om subsidie kan worden ingediend vanaf 1 januari tot en met 1 november.
Artikel 6 Aanvraag
Een aanvraag voor subsidie wordt schriftelijk en ondertekend ingediend met behulp van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier en de daarop aangegeven bescheiden.
Artikel 7 Toetsingscriteria
Om voor subsidie in aanmerking te komen moet het activiteitenprogramma gericht zijn op:
- a.
educatieve activiteiten die zijn opgenomen in de Toolkit Verkeerseducatie van het CROW; of
- b.
communicatie en publiciteit over verkeersveiligheid; of
- c.
onderzoek en evaluatie op het gebied van verkeersveiligheid.
Artikel 8 Subsidiabele kosten
- 1.
Kosten die direct noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de subsidiabele activiteiten zijn subsidiabel.
- 2.
In afwijking van het eerste lid van dit artikel zijn kosten voor de inzet van een regiocoördinator cumulatief tot maximaal € 45.750,-- subsidiabel, indien de subsidieaanvraag namens de regio Noord, Zuidwest of Zuidoost wordt ingediend.
Artikel 9 Niet-subsidiabele kosten
In aanvulling op artikel 13 van de Asv zijn kosten voor inzet van personeel van gemeenten niet subsidiabel.
Artikel 10 Subsidiehoogte
De subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten tot ten hoogste het voor de betreffende gemeente vastgestelde subsidieplafond als bedoeld in het plafondbesluit van Gedeputeerde Staten.
Artikel 11 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.
Artikel 12 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd per kalenderjaar worden in het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd uitgevoerd en afgerond.
Artikel 13 Inwerkingtreding en horizonbepaling
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2026 en vervalt met ingang van 1 januari 2032.
Artikel 14 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid Drenthe 2.0.
Toelichting
Onder de vlag van de Mobiliteitsraad werken de provincie en gemeenten sinds 2005 samen om de verkeersveiligheid in Drenthe te verbeteren met behulp van campagnes en educatie. Daarvoor wordt jaarlijks het programma Gedragsbeïnvloeding opgesteld. Met projecten en campagnes voor alle leeftijdsgroepen en gericht op alle vervoerwijzen worden inwoners bewust gemaakt van hun eigen verkeersveilige gedrag. De uitvoering vindt in beginsel plaats per regio (Noord, Zuidoost, Zuidwest). Voorbeelden van projecten zijn Trials, VVN praktisch verkeersexamen en dode hoek voorlichting. Daarnaast heeft de provincie een budget beschikbaar voor het zogenaamde bovenregionaal programma, projecten die de regio’s overstijgen zoals doortrappen.