Provinciaal blad van Noord-Holland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Holland | Provinciaal blad 2025, 21225 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Holland | Provinciaal blad 2025, 21225 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het instellen van een snelheidsverlaging op vier kruispunten op de N232-Schipholweg tussen hmp 25.3 en hmp 30.3 te Haarlemmermeer
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
Op de N232, tussen hectometerpaal 25.3 en hectometerpaal 30.3 in de gemeente Haarlemmermeer, bevinden zich vier kruispunten die zijn aangemerkt als verkeersveiligheidsknelpunten. De combinatie van een maximumsnelheid van 80 km/u, oversteekbewegingen van langzaam verkeer en beperkte zichtlijnen maakt deze locaties risicovol. Met name fietsers en voetgangers ervaren de oversteek als onveilig, terwijl automobilisten vaak met hoge naderingssnelheid blijven rijden.
Om deze redenen is er de wens om de maximumsnelheid op deze kruisingen binnen dit traject te verlagen van 80 naar 50 km/uur.
Om de verkeersveiligheid te verbeteren wordt de maximumsnelheid op vier kruispunten binnen het genoemde traject verlaagd van 80 km/u naar 50 km/u. De kruispunten betreffen de volgende:
Bij elk van deze kruisingen worden verkeersborden A1-50 geplaatst in beide rijrichtingen en worden de bestaande hectometerborden met aanduiding “80” vervangen door “50”.
Naast de snelheidsverlaging worden ondersteunende werkzaamheden uitgevoerd. Dit omvat het verwijderen, verplaatsen of vervangen van verschillende verkeersborden zodat de nieuwe snelheid duidelijk voor het verkeer wordt gecommuniceerd. Ook worden markeringen en bebording heringericht om de herkenbaarheid van de kruispunten voor naderend verkeer te verbeteren. Hoewel deze aanvullende ingrepen belangrijk zijn voor de verkeersveiligheid, vallen ze niet onder de formele besluitplicht en worden ze in dit besluit verder niet genoemd.
De motivering voor de snelheidsverlaging is gebaseerd op zowel ongevallengegevens als een risicoanalyse. Verlaging van de snelheid verkort de remweg en vergroot de reactietijd van weggebruikers, waardoor zij beter kunnen anticiperen op afslaand of overstekend verkeer. Bij een lagere snelheid neemt bovendien de kans op een aanrijding af, en mocht een ongeval toch plaatsvinden, dan zijn de gevolgen doorgaans minder ernstig door de lagere botsenergie. Met de maatregel wordt beoogd dat gemotoriseerd verkeer op tijd wordt afgeremd en dat kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en voetgangers, veiliger kunnen oversteken. Ook voor automobilisten bij het in- en uitvoegen vanaf de zijwegen ontstaat meer ruimte en tijd voor manoeuvres.
Door deze maatregelen wordt verwacht dat de verkeersafwikkeling op deze kruispunten veiliger, overzichtelijker en meer vergevingsgezind wordt, zonder dat de doorstroming op het resterende deel van de N232 wezenlijk wordt belemmerd.
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen en verwijderen van verkeersbord A1 van bijlage I van het RVV 1990, een verkeersbesluit worden genomen.
De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW-overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. Dit besluit is voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de politie. Deze heeft een positief advies uitgebracht.
De snelheidsverlaging en de te plaatsen bebording verbetert de verkeersveiligheid op de N232-Schipholweg. Een lagere snelheid is veiliger omdat het verkeer dan over meer tijd beschikt om op elkaar te anticiperen, waardoor minder kans zal ontstaan voor (ernstige) ongelukken. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.
De weg waarop dit verkeersbesluit betrekking heeft, valt onder het beheer van de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, het bevoegde bestuursorgaan om dit besluit te nemen, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994. Het besluit is gebaseerd op deze wet en bijbehorende regelgeving, zoals het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
Volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet is een verkeersbesluit vereist voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden. Artikel 12, sub a, van het BABW bepaalt dat een verkeersbesluit nodig is voor het tijdelijk afsluiten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en uitzondering van (brom)fietsers.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
namens dezen,
Sectormanager Netwerkmanagement en Gebruik
Dhr. I. Kielenstijn
Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.
Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-21225.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.