Provinciaal blad van Noord-Brabant
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2025, 20936 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2025, 20936 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Deze publicatie bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst. Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
De publicatie wordt standaard getoond met verschilmarkering. Door te kiezen voor ‘Was’ of ‘Wordt’ kunt u de voormalige of vernieuwde tekst op zichzelf bekijken.
Toon versie van document
Dit document bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst.
Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Overwegende dat:
in de Omgevingsverordening Noord-Brabant is vastgelegd op welke locatie de regels van een artikel(-lid) gelden;
regelmatige actualisatie noodzakelijk is om te zorgen dat de juiste regels op een locatie van toepassing zijn;
wij daarom via een delegatiebesluit van Provinciale Staten de mogelijkheid hebben om de grenzen van de locaties te wijzigen;
inwerkingtreding van gemeentelijke plannen, kaartfouten en besluiten van Provinciale Staten, het Rijk en het Waterschap aanleiding kunnen vormen om grenzen van locaties aan te passen;
daarom twee keer per jaar een procedure wordt gevolgd om grenzen van locaties te actualiseren;
hiertoe een ontwerpbesluit is opgesteld en ter beschikking gesteld via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaarstellen (Lvbb) en Regels op de Kaart met de gelegenheid om gedurende zes weken zienswijzen in te dienen;
er PM zienswijzen zijn ingediend op het ontwerp van de kaartaanpassingen 2026-1 die zijn samengevat, beoordeeld en beantwoord in de Nota van zienswijzen en wijzigingen;
dat de toelichting en de bijlagen bij dit wijzigingsbesluit de motivering bevatten van de wijzigingen en de inzet van onze wijzigingsbevoegdheid;
besluiten:
diverse wijzigingen van de Omgevingsverordening Noord-Brabant door te voeren en daartoe vast te stellen het ontwerp van de Wijziging Omgevingsverordening Noord-Brabant, kaartaanpassingen 2026-1 zoals is opgenomen in 'bijlage A'.
dat dit ontwerpbesluit gedurende zes weken ter inzage wordt gelegd met gelegenheid tot het indienen van zienswijzen.
A
Na hoofdstuk 10 wordt een hoofdstuk ingevoegd, luidende:
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening is een gewijzigde complete versie van de locatie Natuur Netwerk Brabant opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening is een gewijzigde complete versie van de locatie Natuurnetwerk Nederland opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening is een gewijzigde complete versie van de locatie Stedelijk gebied opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening is een gewijzigde complete versie van de locatie Landelijk gebied opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening zijn gewijzigde complete versies van de locaties Attentiezone waterhuishouding en Geen attentiezone waterhuishouding opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening is een gewijzigde complete versie van de locatie Groenblauwe waarden opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening is een gewijzigde complete versie van de locatie Beperkingen veehouderij opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening zijn nieuwe versies van de locaties Sanerings- en verplaatsingslocatie agrarisch bedrijf Lbv en Lbv-plus opgenomen die hiermee voor het eerst toegevoegd worden aan de verordening. Het gaat om:
Toevoegen aan Sanerings- en verplaatsingslocatie agrarisch bedrijf Lbv;
Toevoegen aan Sanerings- en verplaatsingslocatie agrarisch bedrijf Lbv-plus;
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening is een gewijzigde complete versie van de locatie Regionale waterkering opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Aan deze waterkeringen hangen altijd omgevingswaarden voor de overstromingskansen. Die moeten daarom ook wijzigen. Deze worden hier tegelijk getoond, ook al zijn het in de verordening twee losse bestanden. Het gaat dan om:
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening zijn gewijzigde complete versies van de locaties Vaarweg beheer gemeente en Vaarweg beheer provincie opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening is een gewijzigde complete versie van de locatie Provinciale vaarweg met bijbehorende scheepvaartklasse opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening zijn gewijzigde complete versies van de locaties Reservering waterberging en Regionale waterberging opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
Wijzigen naar Regionale waterberging
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening is een gewijzigde complete versie van de locatie Bebouwd gebied opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
Meer informatie staat in de toelichting op dit tijdelijke hoofdstuk 11 en de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel.
In deze ontwerpwijziging van de Omgevingsverordening is een gewijzigde complete versie van de locaties bij de normen voor wateroverlast opgenomen. Om het vinden van de verschillen met de geldende versie makkelijker te maken is dit artikel opgenomen voor het tonen van de voorgenomen wijzigingen. Het gaat dan om:
B
Bijlage II wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_ff0b70865d0246228a94180753493dc8/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_0e0acbdd50aa40b4bc5c8c04b45b3490/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_156897a973f448fabe169d481523a777/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_ae7ce3100a5c4caaa9bc7d50ab36f025/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_5e26c521f4164946a285124c39ac5632/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_10d2534ddd9847329d62f389c6096285/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_4ef93107bdb74faf829e78a0fe552b65/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_4ef93107bdb74faf829e78a0fe552b65/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e8bb56861a1d46e1b3a60c39747dcb9f/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e8bb56861a1d46e1b3a60c39747dcb9f/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_cc5cca8359d54cdea63cd108e77dc30c/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e9c957ab7d044eb98521d416c9a94b1c/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_f900597c1c564b61aa22bda5cfbadc81/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_f900597c1c564b61aa22bda5cfbadc81/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_2c405141f62749d3a696daf63b2a54ff/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_fa35416d285c49118cd4c1f11951a92d/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_d1a1bb8182bd45d7ab27d69b2f8970ae/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e108d7013dc443349ac08d3c8eaddbf2/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_c2bc60f8f2d44fd0b1951e4c6c58d94b/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_fd78d62051be4499bbd7181d5da603f9/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_fd78d62051be4499bbd7181d5da603f9/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_8f9b723fb5144460b46f73940b87e710/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_8f9b723fb5144460b46f73940b87e710/nld@2025‑12‑09;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_42c56e61b0814fc1aa2a5d4603e1fabc/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_74894dc13d0c4a54a25f63493f1b2de6/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_a862978f2a5442aca91aee69948dd112/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_a862978f2a5442aca91aee69948dd112/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_bcbc9c1bced348f9a80b449c5930a16b/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_b602bb7612b345cba74e9790bbeabe99/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e0f0afe58ea54b18ae8339a377298815/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_f91b46e62ca4438ea6312fb67238c623/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_f91b46e62ca4438ea6312fb67238c623/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/Lijst_meegenomen_wijzigingen_KA26_1_ontwerp/nld@2025‑12‑09;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_225138fa3a2043148c2a1f41a9f76a43/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_f4d7eaf069d643de9c572bff1ce010ec/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_91a6a5fa18a247e3a82dc9e88b0d773b/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_55a4044671a84397ae1c4823bb2fad5e/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_55a4044671a84397ae1c4823bb2fad5e/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_5283fd7aeecc4cc8890a84e38be9f863/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_b891d074edcc4db68d61bd511aa5b88c/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_b891d074edcc4db68d61bd511aa5b88c/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_a1fb7d673fd0423c9afa3ff0c1fc5f0f/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_325c00e0bd8b407f85dcaa692b7d818a/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_325c00e0bd8b407f85dcaa692b7d818a/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_d02157d6323944fdaf6430dc4205fe3e/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_d02157d6323944fdaf6430dc4205fe3e/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_95f89d0177b94d6bb7613739a60fae63/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_95f89d0177b94d6bb7613739a60fae63/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/Onderbouwing_wijzigen_zonering_beperkingen_veehouderij/nld@2025‑12‑09;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_a1d3f87d6676462899c851712ccaa5e6/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_ea958b1dc94448c98286aa981d01611d/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_5d88485d27ad4a8f91819e8049221405/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_5d88485d27ad4a8f91819e8049221405/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_96b9608443ec454ea71f8ed17e2b31b0/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_dc8f7c53395f4c978a5a32f13b702cd8/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_dc8f7c53395f4c978a5a32f13b702cd8/nld@2025‑12‑09;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_9217cd4cb7e44e1caff8ab1f5bfc705c/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_9217cd4cb7e44e1caff8ab1f5bfc705c/nld@2025‑12‑09;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_797ad88d02c14802aea73e2b7464f037/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_797ad88d02c14802aea73e2b7464f037/nld@2025‑12‑09;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_5409b6c6a19647d3874dc3e548b87aba/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_588f2af2023944999301febaeecf6f3d/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_28cbb86cc7b0494aa9a1e529ab551794/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_225dc92d7dad4ee2ab15f38541a04384/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_09bc70edc64b466d9a5ad8e5703e49ac/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_d2b9921391874083bff6a86925e9e431/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_8616c8f2499e43e5a75191a00d36392b/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_8e2302ca3cde4f4183093cd9084a9958/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_0fa69bc0f9ff468689cdf4a01395941c/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_9e5a5e1f295843f4837c352710d32777/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_aafb0de18eaf47f0b47e244195940687/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_aafb0de18eaf47f0b47e244195940687/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_cc06cee536fe4857a0b752388f4a4a5e/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_cc06cee536fe4857a0b752388f4a4a5e/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_10735dbaa9e844d58a6d33f4aecf0d0f/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_39d187064da444728d890615a8432797/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_39d187064da444728d890615a8432797/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e7ea6d632b784b70b8c9b020e9d27ac5/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_6c45b9559e2a4257aa06cc21dec87d5a/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_f18231ff911b40e5814ba7817754fab4/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_67b44e9e05924060858a7fe4e2ebf8bd/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_b554271a097e49ca9b96fc398688ff85/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_684c1b30d26c4959abec6ed7fa5d84a3/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_8f1f9507cda04856a4505bcb41a855fe/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_eca2857e6e2f410c95f340771702c353/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_bd476567874a45f4b32b6d68593e6f11/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_edb51b4ff7154fcf818ee06f50ffaf20/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_274840b2f977451280ae7f407ea9d99e/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_f88dd3b188534fc081db188cb97b2c33/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_e47663638efd4b87aa14474054643c70/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_e47663638efd4b87aa14474054643c70/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_4da54be7c7f24392ad6465faa561e9d0/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_4da54be7c7f24392ad6465faa561e9d0/nld@2025‑12‑09;3
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_425d0016913c48aaabc72e5f8cf2b4aa/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_035088003ee2460da0c0a118c2eebc06/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_a33be04e2f4c43e49fd6fe45fabf33c5/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_8aee68529bd949ff8f40a170b31f8b1b/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_854188230b284ea8b83c87c00fa15e0d/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_2c5cc8232ec74405aeb57065bbf6a1c9/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e58a9c0f2d974f428d78501fc86004a6/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_d81029a941ac49da94d80d7d5230bd78/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_53216f5bce2941338bd6a49292d71812/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_7914e4a3b41544ff9b19d80b25515224/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_b0a6b19bab0142b9833dfc6f1120ffc1/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_3b994deb4f2d4e09b4911c90518fe03d/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_1e01193fb2064834a5ccc9e88eaca267/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_aa9021bccaba4aac951ed1385a241b38/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_ee0b8934f83946b9b7192a497927afc1/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_1a037c9f4a154f82982fda847ecd68cd/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_c478b5c3ab9f4d9497f9c9d294b1ccb5/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_f9a5a371b5424003a2a819e9c079adf8/nld@2025‑12‑12;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e4466e8bbd6943f59630c7f1d47b723a/nld@2025‑12‑12;1
C
Bijlage IX wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
D
Na bijlage X wordt een bijlage ingevoegd, luidende:
E
De volgende sectie wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
|
Naam besluit |
Datum besluit |
Datum inwerkingtreding |
Hoofdonderwerpen |
|
Omgevingsverordening Noord-Brabant (initieel) |
11‑03‑22 |
01‑01‑24 |
Eerste complete versie |
|
Wijziging Omgevingsverordening, veegronde |
27‑10‑23 |
01‑01‑24 |
|
|
TAM-omgevingsverordening Noord-Brabant |
05‑12‑23 |
01‑01‑24 |
Geometrie update naar aanleiding van alle kaartwijzigingsbesluiten van de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant en de Omgevingsverordening plus de geconsolideerde tekst |
|
TAM-omgevingsverordening Noord-Brabant - kaartaanpassingen 2024 |
17‑09‑24 |
27‑09‑24 |
Kaartwijzigingen in verband met: |
|
TAM Ogevingsverordening - regelwijziging 1 |
13‑12‑24 |
01‑01‑25 |
Toevoegen locatie Boordieptes grondwaterbeschermingsgebied |
|
TAM-omgevingsverordening Noord-Brabant - kaartaanpassingen 2025 -1 |
25‑02‑2025 |
11‑03‑25 |
Kaartwijzigingen in verband met: - verzoeken om herbegrenzing gemeentelijke plannen (o.a. Stedelijk gebied en NNB) - actualisaties en correcties (o.a. Regionale waterberging en Reservering waterberging en NNB). |
|
Omgevingsverordening Noord-Brabant |
01‑07‑2025 |
12‑08‑2025 |
Omzetting naar STOP/TPOD standaard: kleine tekstuele wijzigingen, o.a. bij omgevingswaarden en normen; vervanging van pdfkaart bijlage IX door normen |
|
Omgevingsverordening Noord-Brabant - kaartaanpassingen 2025 -2 |
16‑09‑25 |
|
Kaartwijzigingen in verband met:- natuurbeheerplan wijzigingen (NNB, voornamelijk ecologische redenen)- verzoeken om herbegrenzing gemeentelijke plannen (o.a. Stedelijk gebied en NNB)- actualisaties en correcties |
|
Omgevingsverordening Noord-Brabant - kaartaanpassingen 2026 -1 |
dd-mm-2026 |
dd-mm-2026 |
Kaartwijzigingen in verband met:
correcties: provinciale vaarweg, scheepvaartklasse, vaarwegbeheer, regionale waterkering, regionale waterberging; |
F
De volgende sectie wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
Dit artikel bevat het verbod op het verrichten van een aangewezen milieubelastende activiteit in Artikel 3.24.
Milieubelastende activiteit
In een waterwingebied zijn alle milieubelastende activiteiten zoals aangewezen in het Besluit activiteiten leefomgeving, als milieubelastende activiteit Waterwingebied aangewezen. Vanuit de risicobenadering, het zeer kwetsbare karakter van feitelijke wingebieden en de omstandigheid dat de waterwingebieden grotendeels in natuurgebied liggen, is hier voor een absoluut verbod gekozen.
Een uitzondering wordt alleen gemaakt voor de bedrijfsmatige activiteiten van het drinkwaterbedrijf, voor zover noodzakelijk voor de bereiding van drinkwater. Deze uitzondering ligt voor de hand: het drinkwaterbedrijf kan anders zijn taak niet vervullen. Omdat het bedrijf er zelf belang bij heeft dat een goede grondwaterkwaliteit wordt gehandhaafd, mag ervan uit worden gegaan dat het bedrijf zich tenminste aan zijn zorgplicht en de normen die voor grondwaterbeschermingsgebieden gelden, zal houden en dat het bevoegd gezag bij vergunningverlening daarop zal letten. Deze uitzondering is onder de vrijstelling opgenomen.
Het verbod is in de praktijk minder ingrijpend dan het lijkt omdat de meeste waterwingebieden in eigendom van de waterleidingbedrijven zijn en in die gebieden nagenoeg geen 'gewone' bedrijven aanwezig zijn. Bovendien kunnen activiteiten en bedrijven die op het moment van inwerkingtreden van de bepaling voor waterwingebieden legaal aanwezig zijn overeenkomstig de daarvoor geldende regels, vanwege overgangsrecht in werking blijven.
Schadelijke stoffen
In waterwingebieden is het gebruik of aanwezig hebben van schadelijke stoffen verboden.
In waterwingebieden is het gebruik of aanwezig hebben van schadelijke stoffen verboden. Daarnaast is bepaald dat het op of in de bodem brengen van mogelijk schadelijke stoffen, waaronder het toepassen van grond en baggerspecie, het gebruik van meststoffen en het uitstrooien van as verboden is. Dit omvat ook het oprichten van constructies of werken als daardoor schadelijke stoffen in de bodem kunnen worden verspreid.
Constructies en werken
Binnen het wingebied zijn generiek alle werkzaamheden in of op de bodem verboden. Daarmee is niet alleen het verrichten van boringen maar bijvoorbeeld ook het oprichten van bebouwing geregeld. Het verbod geldt ook voor het onttrekken of toevoegen van warmte aan het grondwater, bijvoorbeeld door bodemenergiesystemen. Het risico van het inbrengen of verspreiden van verontreinigingen is vanuit de risicobenadering niet acceptabel. Bovendien is nog onvoldoende bekend wat het effect van temperatuurschommelingen is op de kwaliteit van het grondwater.
G
Na sectie 10.15 wordt een sectie ingevoegd, luidende:
Dit ontwerpwijzigingsbesluit bevat nieuwe bestanden voor een aantal in de omgevingsverordening gebruikte locaties. Bij dit ontwerp en straks bij de vaststelling zullen de complete bestanden van die locaties worden vervangen. Om de verschillen te vinden moeten de geldende en ontwerp grenzen moeten worden vergeleken (´zoek-de-xx-verschillen´). Noord-Brabant is echter een grote provincie en sommige toevoegingen en verwijderingen zijn klein. Hierdoor is het lastig om de verschillen te vinden.
Daarom is in de ontwerpfase dit hoofdstuk opgenomen: hier kunnen de toevoegingen aan en verwijderingen van (delen van) locaties van de hoofdwijzigingen getoond worden door koppeling aan tijdelijke artikelen.
Dit hoofdstuk en de bijbehorende toelichting zullen dus niet worden vastgesteld, alleen de gewijzigde locatiebestanden.
De Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) stelt regels over diverse onderwerpen. Veel van de regels gelden niet in de hele provincie maar alleen op specifieke locaties die direct aan die regels gekoppeld zijn. De locaties die behoren bij de regels in de Omgevingsverordening moeten daarom actueel gehouden worden zodat de juiste regels op de juiste plek gelden.
Twee keer per jaar vindt daarom een kaartaanpassingsronde van de Omgevingsverordening Noord-Brabant plaats. Het ontwerp van de zogenaamde 'zomerronde' ligt voor de zomervakantie ter inzage en na beoordeling van de zienswijzen wordt de wijziging in september door Gedeputeerde Staten vastgesteld. Het ontwerp van de 'winterronde' ligt in december/januari ter inzage en vaststelling van die wijziging vindt plaats aan het einde van het eerste kwartaal.
In de 'zomerronde' zitten altijd wijzigingen van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) om ecologische redenen die ook zijn opgenomen in een ontwerp aanpassing van het Natuurbeheerplan. In dit Natuurbeheerplan ligt vast welke natuurtypes behouden en ontwikkeld moeten worden binnen de grenzen van het NNB. De motivering van de wijzigingen van het Natuurbeheerplan is in een apart ontwerpbesluit opgenomen dat in dezelfde periode ter inzage ligt voor reacties. Een kopie van het ontwerpbesluit maakt ook onderdeel uit van de motivering van het ontwerpbesluit tot wijziging van de omgevingsverordening.
Voor een wijziging van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) zijn grofweg de volgende aanleidingen:
een nieuwe ontwikkeling binnen het NNB, bijvoorbeeld de reconstructie van een weg, aanleg van vrijliggende fietspaden of een ontsluitingsweg naar een nieuwe wijk. Daarbij vindt dan verwijdering en vaak ergens anders ook toevoeging ter compensatie plaats. Deze ontwikkelingen zijn meestal vastgelegd in een wijziging van het omgevingsplan of een omgevingsvergunning om daarvan af te wijken. Wanneer het gemeentelijk plan in werking is getreden kan de kaart van de omgevingsverordening worden geactualiseerd.
ecologische redenen. Terreinbeherende organisaties dienen regelmatig verzoeken in om het Natuurbeheerplan te actualiseren, vaak niet alleen voor het type natuur op een perceel, maar ook om de grenzen bij te stellen.
Kaartfouten. Het gaat om geconstateerde fouten in de begrenzing voor al langer bestaande situaties die niet eerder zijn opgevallen. Dus niet op basis van een recent in werking getreden wijziging van een omgevingsplan. De behoefte aan correctie komt meestal naar voren bij een inventarisatie ten behoeve van nieuwe ontwikkelingen. Op dat moment blijkt soms dat de bestaande situatie en het geldende omgevingsplan nog niet (correct) zijn verwerkt. Bijvoorbeeld bestaande en legale woningen die al sinds de jaren 70 aanwezig zijn maar niet uit het Natuur Netwerk Brabant (NNB) zijn 'geknipt', of overlap tussen het NNB en de bestemming 'Verkeer' vanwege een weg.
Wijzigingen van het Natuur Netwerk Brabant kunnen ook gevolgen hebben voor de grenzen van het Natuurnetwerk Nederland. Met name waar de grenzen van deze locaties samenvallen en de grens van het NNB ruimer of kleiner wordt, zal het NNN ook mee schuiven.
Een actualisatie van het Stedelijk gebied heeft vaak te maken met een geldend gemeentelijk plan of vergunning voor een woonwijk of bedrijventerrein die nog op de kaart gezet moeten worden. Dan kan de kaart van de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) voor bepaalde gebieden geactualiseerd worden naar 'Stedelijk gebied'.
Bij de vraag of een perceel tot stedelijk gebied behoort spelen de aanwezige ruimtelijke kenmerken zoals bebouwingsstructuur, -dichtheid en type functies een rol. Percelen met een agrarische functie worden over het algemeen niet meegenomen in het Stedelijk gebied in de Ovr. In het geval er in of aan de rand van het buitengebied grote of diepe vlakken met een functie of activiteit Wonen zijn opgenomen op basis van de kadastrale eigendommen, is het vanuit de verordening wenselijk om alleen de strook langs de weg met daarin erf, woning en nabijgelegen bijgebouwen op te nemen.
Een strook met een groenfunctie aan de rand van een nieuw gebied wordt vaak meegenomen in Stedelijk gebied omdat deze meestal qua inrichting en gebruiks- en bouwmogelijkheden behoort tot de stedelijke structuur. Soms is zo'n strook aan de rand van een ontwikkeling een landschapselement dat onderdeel uitmaakt van het landelijk gebied. Dan wordt deze niet opgenomen in het Stedelijk gebied. Het komt ook voor dat het Stedelijk gebied in de wijziging van de verordening ruimer is dan de grenzen van de omgevingsplanwijziging of de omgevingsvergunning. Dat is het geval als bijvoorbeeld een of meer bestaande woningen die altijd in het buitengebied lagen door de ontwikkeling ook vast komen te liggen aan de woonkern en onderdeel uit gaan maken van de stedelijke structuur.
In de Omgevingsverordening Noord-Brabant sluiten het 'Stedelijk gebied', het 'Natuur Netwerk Brabant' (NNB) en 'Landelijk gebied' op elkaar aan en overlappen niet.
Dit betekent dat een wijziging in dit besluit in één van deze locaties ook gevolgen heeft voor de aangrenzende locatie van dit drietal. De grens van het Landelijk gebied wijzigt dus als gevolg van de wijzigingen van het Natuur Netwerk Brabant en het Stedelijk gebied.
Werkzaamheden zoals bijvoorbeeld grondwateronttrekking, het graven van sloten en aanleggen van drainage, kunnen invloed hebben op de waterhuishouding in een gebied. Dergelijke activiteiten kunnen zo nadelige gevolgen hebben voor verdrogingsgevoelige natuur in de nabijheid. Om dit type natuur te beschermen is in de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) een 'Attentiezone waterhuishouding' opgenomen die mede is afgestemd op de grenzen van het NNB. Hier moet de gemeente regels in het omgevingsplan opnemen om verdroging te voorkomen, bijvoorbeeld een vergunningplicht voor werkzaamheden die verdrogend kunnen werken.
Wijzigingen van het Natuur Netwerk Brabant kunnen daardoor ook gevolgen hebben voor de grenzen van Attentiezone waterhuishouding. Met name waar de grenzen van deze locaties samenvallen en de grens van het NNB ruimer of kleiner wordt, zal deze Attentiezone ook mee schuiven (en daarmee ook de grens van Geen Attentiezone).
Rondom de Groote Peel is geconstateerd dat op sommige plekken de begrenzing van de Attentiezone waterhuishouding en het Natuur Netwerk Brabant niet op elkaar aansluit; de Gezandebaan is (deels) buiten de begrenzing gelaten. Dit is ten onrechte: bedoeld is om het hele gebied te beschermen want ook activiteiten in dat tussenliggende stukje kunnen een effect hebben op de water- en natuurdoelstellingen. Dit wordt nu gecorrigeerd.
Als er op de gronden die worden toegevoegd aan Stedelijk gebied een locatie ligt met groenblauwe waarden dan blijft die meestal gewoon liggen. Bij het maken van het plan is hier als het goed is rekening mee gehouden. Er is bijvoorbeeld voldoende ruimte overgelaten voor cultuurhistorie, groen en water. Deze waarden moeten ook in de toekomst behouden blijven. In sommige gevallen is het plan echter zo opgezet dat de locatie (deels) verdwijnt.
Omdat de regels binnen Natuur Netwerk Brabant (NNB) een strenger beschermingsregime bevatten dan de regels voor Groenblauwe waarden (GBW), heeft het handhaven van de locatie GBW geen zin op gronden waar NNB wordt toegevoegd. De locatie GBW wordt dan standaard verwijderd.
De verordening kent een locatie 'Beperkingen veehouderij' dat als een beschermingszone op en rondom het Natuur Netwerk Brabant (NNB) ligt.
De wijzigingen in de buitengrenzen van het NNB in dit wijzigingsbesluit kunnen daardoor ook leiden tot aanpassing van de grens van 'Beperkingen veehouderij'.
In deze wijziging van de Omgevingsverordening is een aanpassing van Beperkingen veehouderij opgenomen. Het gaat om de verwijdering van Beperkingen veehouderij op de locatie Kapelweg 6 te Bergeijk. Daar ligt een veehouderij waarvan het bouwvlak voor een smal strookje in Beperkingen veehouderij ligt. Dit betekent dat de initiatiefnemer de veehouderij(bebouwing), gelet op de regels van het provinciale voorbereidingsbesluit, niet kan uitbreiden. De initiatiefnemer en gemeente Bergeijk willen daar graag wel een nieuwe ontwikkeling mogelijk maken, maar dat lukt niet door de aanduiding.
In het delegatiebesluit van Provinciale Staten is bepaald dat deze aanduiding door Gedeputeerde Staten verwijderd kan worden als:
de wijziging nodig is voor een doelmatige uitvoering van de Omgevingsverordening;
het een ondergeschikte wijziging van het gebied betreft;
is aangetoond dat er sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat mede gelet op aspecten vanuit milieu en een gezonde leefomgeving;
er geen aantasting van in de nabijheid gelegen ecologische waarden plaatsvindt.
Er is sprake van een doelmatige uitvoering van de Omgevingsverordening als Beperkingen veehouderij op de locaties ligt waar deze hoort te liggen, gelet op de benodigde bescherming van het woon- en leefklimaat en ecologische waarden. Vandaar dat Beperkingen veehouderij veel rondom woonkernen en natuurgebieden ligt. Zo worden veehouderij-ontwikkelingen die schade aan ecologische waarden en het woon- en leefklimaat toebrengen tegengehouden. Het is echter ook belangrijk dat Beperkingen veehouderij niet ligt op plekken waar het niet nodig is. Dan zou het leiden tot een onnodige en daarmee ongewenste beperking van veehouderijen. Het gaat bij de opgenomen wijziging om een zeer smal strookje ter plaatse van een bouwvlak en daarmee om een ondergeschikte wijziging van het gebied. Door de gemeente Bergeijk is een onderbouwing aangeleverd, waaruit blijkt dat, na de voorgenomen ontwikkeling van de veehouderij, sprake is van een beter woon- en leefklimaat en dat geen aantasting plaatsvindt van nabijgelegen ecologische waarden.
De onderbouwing is opgenomen als tijdelijke bijlage bij deze regeling en als bijlage bij de motivering van het besluit. Het smalle strookje Beperkingen veehouderij is niet nodig om de ecologische waarden en het goede woon-en leefklimaat te beschermen en is daarom conform de wens van de gemeente verwijderd.
In de tekst van de verordening is al voorzien in het opnemen van sanerings- en verplaatsingslocaties voor Lbv en Lbv-plus, ook al waren er op dat moment nog geen locaties door gemeenten aangemeld. Inmiddels zijn de eerste verzoeken van gementen ontvangen om locaties op te nemen in de verordening. Dat betekent dat er nu concrete locaties aan artikel 5.76 toegevoegd kunnen worden.
Waterschap Brabantse Delta heeft de regionale waterkeringen langs het Markkanaal vanuit Rijkswaterstaat overgedragen gekregen. Gedurende het proces van de overdracht zijn de regionale keringen in de omgevingsverordening van Noord-Brabant alvast opgenomen met de contouren zoals ze toen bekend waren. Inmiddels heeft waterschap Brabantse Delta de feitelijke contouren vastgelegd in de legger. Deze sluiten beter aan op de daadwerkelijke situatie. Om te zorgen dat de keringen uniform overeenkomen op de legger en in de omgevingsverordening moeten de contouren in de omgevingsverordening worden aangepast.
Binnen de grenzen van de waterkering is ook een omgevingswaarde voor de waterveiligheid opgenomen (de kans op overstroming). De grenzen van die vlakken veranderen daarom mee met de grenswijzigingen van de waterkering.
In deze ontwerpwijziging zitten een aantal correcties:
Bij Breda is een deel van de vaarweg niet in beheer bij de provincie maar bij de gemeente. Dit is destijds bij omzetting van Verordening water naar Interim omgevingsverordening (IOV) en vervolgens deze Omgevingsverordening niet goed overgenomen en niet eerder ontdekt.
Bij de CEMT-klasse voor de Mark/Dintel is de scheepvaartklasse bij overgang van IOV naar de omgevingsverodening onbedoeld gewijzigd.
Bij de Vughterstuw te Den Bosch is uit de beheerafspraken tussen gemeente ‘s- Hertogenbosch en waterschap De Dommel gebleken dat het beheer van dit stuk bij het waterschap berust en niet bij de gemeente. Daarom wordt dit uit de locatie voor vaawegbeheer gemeente verwijderd.
In een vorige kaartaanpassingsronde is de begrenzing van een regionale waterberging gewijzigd. Daarbij is onbedoeld ook de klasse-aanduiding van regionale waterberging naar reservering waterberging gewijzigd. Dit wordt nu teruggedraaid.
Bebouwd gebied bestaat uit een concentratie van bebouwing in het landelijk gebied, zoals grootschalige bovenregionale recreatievoorzieningen, bedrijvenclusters in het landelijk gebied en grote clusters van woningen. Het is een aanduiding in de Omgevingsverordening die ook nieuwe ontwikkelingen in het landelijk gebied, waaronder stedelijke ontwikkelingen, mogelijk kan maken.
Als een gemeentelijke ontwikkeling niet mogelijk is zonder dat er eerst Bebouwd gebied komt te liggen, dient de Omgevingsverordening gewijzigd te worden voordat de vaststelling van het gemeentelijke plan of verlening van een omgevingsvergunning plaatsvindt.
In dit ontwerp zijn toevoegingen opgenomen voor twee gebieden.
Voor De Noenes in Haaren is een nieuw plan in procedure gebracht dat het mogelijk moet maken om de bestaande permanente bewoning die in strijd is met het geldende plan (deels) te legaliseren. Dit kan alleen als het gebied aangeduid is als Bebouw gebied.
Bij het gebied langs Grens in Baarle-Nassau is sprake van een bestaande bebouwingsconcentratie.
In hoofdstuk 2 van de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) zijn omgevingswaarden voor wateroverlast opgenomen waar de waterschappen rekening mee moet houden.
Deze overstromingskansen hangen samen met de ligging en functie van de gronden en zijn bijvoorbeeld soepel in natuurgebieden en het strengst in stedelijk gebied. Daarom hebben de grenswijzigingen van het NNB, 'Stedelijk gebied', 'Regionale waterberging' en 'Reservering waterberging' automatisch ook gevolgen voor de normen wateroverlast die horen bij de instructieregels voor het waterschap.
Wanneer gronden bijvoorbeeld niet langer deel uitmaken van het Natuur Netwerk Brabant maar 'gewoon' landelijk gebied worden brengt dat met zich mee dat de voor NNB geldende status 'normvrij' verwijderd moet worden en op dezelfde plek de norm voor wateroverlast buiten stedelijk gebied moet worden toegevoegd.
De hoofdregels voor de toekenning van de normen voor wateroverlast zijn als volgt:
De strengste normen gelden in het stedelijk gebied.
Gronden die zijn aangewezen als Natuur Netwerk Brabant, regionale waterberging, reservering waterberging en overig oppervlaktewater zijn normvrij. Waar deze locaties worden toegevoegd wordt een andere norm voor Stedelijk of Buiten stedelijk gebied verwijderd. Andersom geldt dat verwijdering uit een van de genoemde locaties met zich mee kan brengen dat normvrij wordt omgezet naar de norm voor Stedelijk gebied of Buiten stedelijk gebied.
De Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) stelt regels over diverse onderwerpen. Veel van de regels gelden niet in de hele provincie maar alleen op specifieke locaties die direct aan die regels gekoppeld zijn. De locaties die behoren bij de regels in de Omgevingsverording moeten daarp, actueel gehouden worden zodat de juiste regels op de juiste plek gelden.
Twee keer per jaar vindt daarom een kaartaanpassingsronde van de Omgevingsverordening Noord-Brabant plaats. Het ontwerp van de zogenaamde 'zomerronde' ligt in mei/juni ter inzage en na beoordeling van de zienswijzen wordt de wijziging in september door Gedeputeerde Staten vastgesteld. Het ontwerp van de 'winterronde' ligt in december/ januari ter inzage en vaststelling van die wijziging vindt plaats aan het einde van het eerste kwartaal.
Uitleg bij de wijzigingen in dit besluit is te vinden in de volgende hoofdstukken. Hierin komen zowel de samenhang tussen de verschillende gebieden en meest voorkomende redenen voor wijziging aan de orde als de achtergrond van een aantal specifieke wijzigingen in dit besluit.
Voordat de wijzigingen kunnen worden vastgesteld en in werking treden ligt het ontwerp van de wijzigingen van de verschillende locaties eerst zes weken ter inzage. In die periode kan iedereen een zienswijze indienen. Gedeputeerde Staten besluiten na afloop over de beantwoording van de zienswijzen en de vaststelling van de wijziging van de Omgevingsverordening.
In de 'zomerronde' zitten altijd wijzigingen van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) om ecologische redenen. Deze zijn ook opgenomen in een ontwerpbesluit tot aanpassing van het Natuurbeheerplan (NBP) en wordt daarin gemotiveerd. Een kopie van dat ontwerpbesluit voor het NBP maakt daarom ook deel uit van de motivering van het ontwerpbesluit tot wijziging van de omgevingsverordening. In het Natuurbeheerplan ligt vast welke natuurtypes behouden en ontwikkeld moeten worden binnen de grenzen van het NNB. Omdat de grenzen van het NNB in de omgevingsverordening en het NBP gelijk moeten blijven, liggen beide ontwerpwijzigingen in dezelfde periode ter inzage voor reacties. Daardoor kunnen de reacties op beide ontwerpbesluiten in samenhang worden beoordeeld.
Na de terinzagelegging worden de ontvangen zienswijzen samengevat en beantwoord in een "Nota van zienswijzen en wijzigingen". Bij de beantwoording van de zienswijzen staat ook of die leiden tot een aangepast wijzigingsbesluit bij de vaststelling. Verder gaat de nota in op reacties op het ontwerpwijzigingsbesluit voor het Natuurbeheerplan. Eventuele ambtshalve wijzigingen ten opzichte van het ontwerp worden ook in de nota opgenomen.
Zowel het Besluit Natuurbeheerplan als de Nota van zienswijzen en wijzigingen worden toegevoegd als onderdeel van de motivering van dit wijzigingsbesluit.
Aangezien sprake is van algemene regelgeving is beroep tegen de vaststelling van het wijzigingsbesluit niet mogelijk.
De verschillende redenen voor locatiewijzigingen worden hier onderkort toegelicht.
Het kan voorkomen dat een locatie in de Ovr gewijzigd dient te worden voordat een gemeentelijk plan in overeenstemming is met de daarbij behorende regels. Bijvoorbeeld door Bebouwd gebied op een locatie te leggen, waardoor meer ontwikkelingen in het Landelijk gebied mogelijk zijn. Onder de Interim Omgevingsverordening Noord-Brabant, die gold voor 1‑1‑2024, moesten de kaarten aangepast worden voordat een gemeentelijk plan vastgesteld kon worden. Meer informatie is te vinden in Hoofdstuk 2.
Actualisaties en correcties komen gedurende het jaar naar voren. Bijvoorbeeld bij de behandeling van gemeentelijke plannen of vanwege vaststelling van andere besluiten, zoals een waterplan, of nieuwe gegevens. Bijvoorbeeld actuele gegevens van een waterschap over gerealiseerde ecologische verbindingszones. Meer informatie over deze categorie wijzigingen is te vinden in Hoofdstuk 3.
Voor aanpassingen van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) in het Natuurbeheerplan (NBP) wordt eenmaal per jaar in de 'zomerronde' een procedure doorlopen met inspraak. Omdat het NNB ook in de Ovr is opgenomen en grenswijzigingen dus ook over en weer relevant zijn, lopen deze aanpassingsprocedures synchroon.
Een wijziging van een locatie heeft vaak ook gevolgen voor andere locaties. Als bijvoorbeeld Stedelijk gebied aan de rand van een kern groter wordt, 'verdwijnt' de locatie Landelijk gebied ter plaatse van die uitbreiding. Deze 'bijkomende' wijzigingen worden beschreven in Hoofdstuk 4.
Onder de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant (IOV), die gold tot en met 31 december 2023, vonden benodigde herbegrenzingen plaats vóór de vaststelling van gemeentelijke plannen.
In artikel 6.2 van de IOV was een procedure opgenomen die de gemeente moest volgen wanneer zij grenzen in de IOV wilde laten wijzigen. Deze strekte ertoe, dat wij kennis konden nemen van reacties over de nieuwe grenzen, voordat wij hierover een besluit namen. Om het overzichtelijk te houden was bepaald dat tegelijkertijd met de terinzagelegging van het ontwerp-bestemmingsplan gelegenheid moest worden geboden om te reageren op de grenswijziging. Het voornemen tot verzoek om herbegrenzing heeft daarom met de verschillende ontwerpbestemmingsplannen ter inzage gelegen.
Aan het einde van 2023 zijn veel ontwerpbestemmingsplannen ter inzage gelegd.
Bij de eerdere kaartwijzigingen van de Omgevingsverordening Noord-Brabant was sprake van een overgangssituatie. Er zijn toen veel wijzigingsverzoeken van gemeenten meegenomen waarvan het ontwerp voor 1 januari 2024 ter inzage heeft gelegen. Daarbij werd zoveel mogelijk aangesloten op de procedure onder de IOV, zodat gemeenten de optie hadden om te wachten met de vaststelling van het plan tot na de inwerkingtreding van de wijziging van de Ovr.
Bestemmingsplannen gebaseerd op deze procedure zijn inmiddels echter allemaal in werking getreden of onherroepelijk en zouden daarom ook zonder procedure op basis van de IOV meegenomen kunnen worden als actualisatie zoals opgenomen in hoofdstuk 3 Actualisaties en correcties. In de wijzigingsbestanden is daarom geen onderscheid meer gemaakt tussen deze categorieën.
In beginsel vindt de aanpassing van de kaarten op basis van een in werking getreden gemeentelijk plan plaats, dus 'achteraf'. Deze wijzigingen zien we als actualisatie van de kaart van de Omgevingsverordening en worden daarom toegelicht in hoofdstuk 3.
Zo is het mogelijk een plan in het NNB vast te stellen mits aan alle voorwaarden in de Ovr wordt voldaan, zoals voldoende compensatie en borging daarvan. Er hoeft dan niet gewacht te worden op de herbegrenzing voor vaststelling van het plan/verlening van de vergunning. Het NNB wordt achteraf aangepast.
In uitzonderingssituaties is het wel nodig om voorafgaand aan de vaststelling van een gemeentelijk plan een wijziging op de kaart van de Omgevingsverordening door te voeren. Dat is het geval bij de wijziging van 'Bebouwd gebied'. Dit is een aanduiding die extra functies en bouwwerken mogelijk maakt in het landelijk gebied. Zolang deze aanduiding er nog niet ligt, zijn omgevingsplannen die de extra functies en bouwwerken op basis van Bebouwd gebied mogelijk maken in strijd met de Omgevingsverordening. Een ander voorbeeld van een wijziging die voor de vaststelling van een wijziging van het omgevingsplan in een wijzigingsprocedure van de omgevingsverordening moet meelopen is voor Beperkingen veehouderij op een concrete locatie van een agrarisch bedrijf.
De actualisaties en correcties die opgenomen zijn in deze wijziging van de Omgevingsverordening komen voort uit verschillende processen, verzoeken en besluiten.
De Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) stelt regels over diverse onderwerpen. Een deel daarvan zijn regels waar een gemeente rekening mee moet houden bij het wijzigen van het gemeentelijke omgevingsplan en sommige vergunningen die daarvan afwijken. Veel van de regels gelden niet in de hele provincie maar alleen op specifieke locaties die direct aan die regels gekoppeld zijn. Zo bevat de Ovr voorwaarden voor woningbouwontwikkelingen in de locatie Landelijk gebied. Waar een nieuwe woonwijk wordt gerealiseerd moet de kaart worden geactualiseerd: dat gebied moet voortaan onder de regels voor Stedelijk gebied vallen en uit de locatie Landelijk gebied verwijderd worden.
Naast het verwerken van plannen van gemeenten voor nieuwe ontwikkelingen kan actualisatie ook nodig zijn in verband met besluiten van Provinciale Staten, het Rijk en het Waterschap.
Er worden regelmatig wijzigingen in de Omgevingsverordening doorgevoerd op basis van recent in werking getreden gemeentelijke plannen voor nieuwe ontwikkelingen. De meeste wijzigingen vinden plaats bij de locaties Stedelijk gebied en Natuur Netwerk Brabant (NNB).
Een actualisatie van het Stedelijk gebied heeft vaak te maken met een geldend gemeentelijk plan of vergunning voor een woonwijk of bedrijventerrein die nog op de kaart gezet moeten worden. Dan kan de kaart van de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) voor bepaalde gebieden geactualiseerd worden naar 'Stedelijk gebied'.
Bij de vraag of een perceel tot stedelijk gebied behoort spelen de aanwezige ruimtelijke kenmerken zoals bebouwingsstructuur, -dichtheid en type functies een rol. Percelen met een agrarische functie worden over het algemeen niet meegenomen in het Stedelijk gebied in de Ovr. In het geval er in of aan de rand van het buitengebied grote of diepe vlakken met een functie of activiteit Wonen zijn opgenomen op basis van de kadastrale eigendommen, is het vanuit de verordening wenselijk om alleen de strook langs de weg met daarin erf, woning en nabijgelegen bijgebouwen op te nemen.
Een strook met een groenfunctie aan de rand van een nieuw gebied wordt vaak meegenomen in Stedelijk gebied omdat deze meestal qua inrichting en gebruiks- en bouwmogelijkheden behoort tot de stedelijke structuur. Soms is zo'n strook aan de rand van een ontwikkeling een landschapselement dat onderdeel uitmaakt van het landelijk gebied. Dan wordt deze niet opgenomen in het Stedelijk gebied. Het komt ook voor dat het Stedelijk gebied groter wordt dan de grenzen van de omgevingsplanwijziging of de omgevingsvergunning. Dat is het geval als bijvoorbeeld een of meer bestaande woningen die altijd in het buitengebied lagen door de ontwikkeling ook vast komt te liggen aan de woonkern en onderdeel uit gaan maken van de stedelijke structuur.
Een aanpassing van het NNB hangt vaak samen met een ontwikkeling binnen het NNB, bijvoorbeeld de reconstructie van een weg, aanleg van vrijliggende fietspaden of een ontsluitingsweg naar een nieuw wijk. Daarbij vindt dan verwijdering en vaak ook toevoeging (compensatie) plaats. Net als bij het Stedelijk gebied is het mogelijk dat er meer of minder NNB wordt toegevoegd en er niet uitsluitend wordt 'geknipt' met de grenzen van een omgevingsplanwijziging. Dat komt bijvoorbeeld voor als de grenzen van de wijziging zien op een ontwikkeling in het NNB waardoor een smal strookje overblijft dat op zichzelf te weinig natuurwaarden heeft om tot het NNB te blijven horen (en daarom ook gecompenseerd dient te worden).
Bebouwd gebied bestaat uit een concentratie van bebouwing in het landelijk gebied, zoals grootschalige bovenregionale recreatievoorzieningen, bedrijvenclusters in het landelijk gebied en grote clusters van woningen. Het is een aanduiding in de Omgevingsverordening die ook nieuwe ontwikkelingen in het landelijk gebied, waaronder stedelijke ontwikkelingen, mogelijk kan maken.
Als een gemeentelijke ontwikkeling niet mogelijk is zonder dat er eerst Bebouwd gebied komt te liggen, dient de Omgevingsverordening gewijzigd te worden voordat de vaststelling van het gemeentelijke plan of verlening van een omgevingsvergunning plaatsvindt.
De aanduiding Bebouwd gebied kan ook toegevoegd worden voor een bestaand gebied dat qua karakter voldoet aan de aanduiding of nadat een gemeentelijk plan is in werking is getreden. In het laatste geval kan gedacht worden aan plannen waarbij er stedelijke ontwikkelingen mogelijk zijn gemaakt aan de rand van een kern met daartussen veel agrarische gronden en 'groene' functies. Het toevoegen van Stedelijk gebied voor het hele gebied sluit dan niet aan bij het stedenbouwkundige ontwerp van de uitbreidingswijk: de agrarische gronden en het groen zijn immers van groot belang in de opzet. Het alleen opnemen van de bebouwing en verharding op de provinciale kaart als Stedelijk gebied is bij zo'n plan vaak ook niet goed mogelijk. Bebouwd gebied past dan beter, omdat daar expliciet aandacht wordt gevraagd voor de rood-groenverhouding van het gebied.
In dit ontwerp zijn toevoegingen opgenomen voor twee gebieden.
Voor De Noenes in Haaren is een nieuw plan in procedure gebracht dat het mogelijk moet maken om de bestaande permanente bewoning die in strijd is met het geldende plan (deels) te legaliseren. Dit kan alleen als het gebied aangeduid is als Bebouw gebied.
Bij het gebied langs Grens in Baarle-Nassau is sprake van een bestaande bebouwingsconcentratie.
Op de kaart van de Omgevingsverordening zijn indicatieve tracés voor ecologische verbindingszones opgenomen met de aanduiding Natuur Netwerk Brabant - ecologische verbindingszone. Deze liggen op locaties waar vanuit ecologisch perspectief een verbinding tussen natuurgebieden nodig is. Deze verbindingen staan op de kaart als een strook met een vaste breedte
De locatie NNB-ecologische verbindingszone blijft op de kaart staan als beschermende zone tot aanleg van een (deel-)tracé helemaal is afgerond. Daarna is deze voorlopige beschermingszone niet meer nodig en wordt daar verwijderd. De percelen waar de natuur uiteindelijk is gerealiseerd komen namelijk als NNB op de kaart te staan en worden op die manier beschermd.
Het komt ook voor dat een ontwikkeling als gevolg van een gemeentelijk plan binnen de beschermingszone voor de evz komt te liggen, waardoor deze verlegd dient te worden. Vaak wordt de evz dan verwijderd op de oorspronkelijke locatie en verplaatst. Als het gaat om een ontwikkeling die voor een beperkte oppervlakte samenvalt met de evz kan een kleine verwijdering van deze aanduiding voldoende zijn. In beide gevallen is de voorwaarde dat de evz goed kan blijven functioneren, gelet op de doelsoorten.
In dit wijzigingsbesluit komt deze categorie niet voor.
Bij kaartfouten gaat het om geconstateerde fouten in de begrenzing voor al langer bestaande situaties die niet eerder zijn opgevallen. Dus niet op basis van een recent in werking getreden wijziging van een omgevingsplan zoals bedoeld in onderdeel Actualisatie in verband met recent gemeentelijk plan.
De behoefte aan correctie komt meestal naar voren bij een inventarisatie ten behoeve van nieuwe ontwikkelingen. Op dat moment blijkt soms dat de bestaande situatie en het geldende omgevingsplan nog niet (correct) zijn verwerkt.
Bijvoorbeeld bestaande en legale woningen die al sinds de jaren 70 aanwezig zijn maar niet uit het Natuur Netwerk Brabant (NNB) zijn 'geknipt', of overlap tussen het NNB en de bestemming 'Verkeer' vanwege een weg.
In dit wijzigingsbesluit wordt op verzoek van een waterschap correcties doorgevoerd voor de locaties regionale waterberging, regionale waterkering, provinciale vaarweg, scheepvaartklasse en vaarwegbeheer. Die zijn eerder als gevolg van een technische bewerking onjuist in de bestanden terecht gekomen.
De behoefte aan correctie komt meestal naar voren bij een inventarisatie ten behoeve van nieuwe ontwikkelingen. Op dat moment blijkt soms dat de bestaande situatie en het geldende omgevingsplan nog niet (correct) zijn verwerkt. Bij het Natuur Netwerk Brabant (NNB) gaat het meestal om bestaande en legale woningen die al sinds de jaren 70 aanwezig zijn maar niet uit het NNB zijn 'geknipt', of overlap tussen het NNB en de bestemming 'Verkeer' vanwege een weg.
In de wijziging van de Omgevingsverordening worden ook andere kaartwijzigingen meegenomen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om besluiten van het Rijk die door moeten werken in de kaarten van de verordening (=hogere regelgeving) of van Provinciale Staten.
Deze categorie komt in dit besluit niet voor.
Een actualisatie van een locatie (zoals NNB) kan indirect ook gevolgen hebben voor een andere locatie (zoals Landelijk gebied). Deze 'afgeleide' wijzigingen worden ook in dit wijzigingsbesluit opgenomen.
Soms is er heel direct sprake van communicerende vaten: waar aan een locatie iets wordt toegevoegd, moet datzelfde van een andere verwijderd worden. Zo leidt het verwijderen van 'Attentiezone waterhuishouding' tot een overeenkomstige toevoeging aan het gebied 'Geen attentiezone waterhuishouding'. Vaak is de samenhang in gebieden wat minder duidelijk en vloeit deze voort uit de technische opbouw van de verordening of omdat onderwerpen inhoudelijk samenhang met elkaar hebben. De 'afgeleide' wijzigingen zijn daarom in dit hoofdstuk nader toegelicht.
In de Omgevingsverordening Noord-Brabant sluiten het 'Stedelijk gebied', het 'Natuur Netwerk Brabant' (NNB) en 'Landelijk gebied' op elkaar aan en overlappen niet.
Dit betekent dat een wijziging in dit besluit in één van deze locaties ook gevolgen heeft voor de aangrenzende locatie van dit drietal. Er kan dus niet volstaan worden met het toevoegen van NNB op een perceel - op die plek moet ook meteen de geldende locatie Landelijk gebied of soms Stedelijk gebied worden verwijderd. Het toevoegen van 'Stedelijk gebied' betekent op zijn beurt dat daar meestal 'Landelijk gebied' verwijderd moet worden.
Bij het verwijderen van NNB wordt voor de nieuwe invulling gekeken naar de omringende locaties.
De hoofdregels voor toekenning van een ander locatie aan de gronden waar NNB is verwijderd zijn in deze volgorde:
het vlak grenst aan 'Landelijk gebied' met daarbij 'Groenblauwe waarde': het vlak wordt toegevoegd aan 'Landelijk gebied' en 'Groenblauwe waarde';
het vlak raakt geen 'Groenblauwe waarde', maar wel 'Stedelijk gebied': het vlak wordt toegevoegd aan 'Stedelijk gebied';
het vlak was volledig omringd door 'Landelijk gebied': het wordt toegevoegd aan 'Landelijk gebied';
het vlak wordt volledig omringd door NNB: de toekenning is maatwerk, vaak afgestemd op de meest voorkomende andere basislocatie (Landelijk gebied of Stedelijk gebied) in de nabijheid;
Bij smalle lange vlakken kan het gebeuren dat de strook deels aan de 'Groenblauwe waarde' grenst. Dan zal het toegevoegde 'Landelijk gebied' of 'Stedelijk gebied' over het algemeen op vergelijkbare wijze voorzien worden van 'Groenblauwe waarde'.
De regel dat er geen overlap mag zijn geldt niet voor alle andere locaties.
Een deel daarvan is niet afhankelijk van wijzigingen in Stedelijk gebied, Landelijk gebied en Natuur Netwerk Brabant en zal dus ongewijzigd blijven tenzij er een specifieke, zelfstandige aanleiding is om die locatie te wijzigen. Die zullen in dat geval als een hoofdwijziging behandeld worden in hoofdstuk 3.
Een aantal andere locaties kunnen wel beïnvloed worden door wijzigingen in het genoemde drietal locaties. Die worden toegelicht in de volgende onderdelen.
Een aanpassing van 'Stedelijk gebied' kan ertoe leiden dat een aantal andere locaties mee wijzigt. Dat doet zich voor bij 'Beperking veehouderij'. Waar deze op de kaart aansluiten aan het 'Stedelijk gebied' schuift de grens van deze gebieden mee naar binnen of naar buiten met de verplaatsing van de grens van het 'Stedelijk gebied' zodat het gebied daar op aan blijft sluiten. Ook de norm voor wateroverlast wijzigt vaak mee. Zie hiervoor ook paragraaf Bijkomende wijzigingen in de normen voor wateroverlast.
Als er op de gronden die worden toegevoegd aan Stedelijk gebied een locatie ligt met cultuurhistorische waarden, groenblauwe waarden of een attentiezone waterhuishouding, dan blijft die meestal gewoon liggen. Bij het maken van het plan is hier als het goed is rekening mee gehouden. Er is bijvoorbeeld voldoende ruimte overgelaten voor cultuurhistorie, groen en water. Deze waarden moeten ook in de toekomst behouden blijven. Alleen in bijzondere gevallen is het plan zo opgezet dat de locatie (deels) verdwijnt.
Omdat de regels binnen Natuur Netwerk Brabant (NNB) een strenger beschermingsregime bevatten dan de regels voor Groenblauwe waarden (GBW), heeft het handhaven van de locatie GBW geen zin op gronden waar NNB wordt toegevoegd. De locatie GBW wordt dan standaard verwijderd.
Werkzaamheden zoals bijvoorbeeld grondwateronttrekking, het graven van sloten en aanleggen van drainage, kunnen invloed hebben op de waterhuishouding in een gebied. Dergelijke activiteiten kunnen zo nadelige gevolgen hebben voor verdrogingsgevoelige natuur in de nabijheid. Om dit type natuur te beschermen is in de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) een 'Attentiezone waterhuishouding' opgenomen die mede is afgestemd op de grenzen van het NNB. Hier moet de gemeente regels in het omgevingsplan opnemen om verdroging te voorkomen, bijvoorbeeld een vergunningplicht voor werkzaamheden die verdrogend kunnen werken.
Daarnaast kent de Ovr ook een gebied 'Beperkingen veehouderij' dat als een beschermingszone op en rondom het NNB ligt.
De wijzigingen in de buitengrenzen van het NNB in dit wijzigingsbesluit kunnen daardoor ook leiden tot aanpassing van de grens van 'Attentiezone waterhuishouding' en 'Beperkingen veehouderij'.
Toevoeging van percelen NNB op gronden waar nog geen 'Beperkingen veehouderij' ligt zorgt ervoor dat het perceel in kwestie bij dit wijzigingsbesluit wordt toegevoegd aan 'Beperkingen veehouderij'.
Toevoeging van percelen NNB aan de rand van een gebied met natte natuur kan ertoe leiden dat de grens van de 'Attentiezone waterhuishouding' mee op moet schuiven. Waar het toevoegen van NNB daar aanleiding toe geeft worden er bij de vaststelling van dit wijzigingsbesluit dan ook toevoegingen van 'Attentiezone waterhuishouding' opgenomen. Andersom geldt ook, dat verwijdering van percelen aan de rand van het NNB ertoe kan leiden dat de Attentiezone aan de nieuwe grens moet worden aangepast en ook kleiner kan worden.
Een vergelijkbare aanpassing geldt voor Natuurnetwerk Nederland (NNN). Wijzigingen van het Natuur Netwerk Brabant kunnen ook gevolgen hebben voor de grenzen van het Natuurnetwerk Nederland. Met name waar de grenzen van deze locaties samenvallen en de grens van het NNB ruimer of kleiner wordt, zal het NNN ook mee schuiven.
In de Omgevingsverordening Noord-Brabant zijn regels opgenomen die verbonden zijn aan het gebied waar de 'Attentiezone waterhuishouding' níet ligt. Een toevoeging van percelen aan de 'Attentiezone waterhuishouding' zoals beschreven in de paragrafen hierboven betekent dus dat het gebied 'Geen attentiezone waterhuishouding' kleiner wordt. Andersom betekent een verwijdering van de attentiezone dat het gebied 'Geen attentiezone waterhuishouding' op de kaart groter wordt.
Rondom de Groote Peel is geconstateerd dat op sommige plekken de begrenzing van de attentiezone waterhuishouding en het Natuur Netwerk Brabant niet op elkaar aansluit; de Gezandebaan is (deels) buiten de begrenzing gelaten. Dit is ten onrechte: bedoeld is om het hele gebied te beschermen want ook activiteiten in dat tussenliggende stukje kunnen een effect hebben op de water- en natuurdoelstellingen. Dit wordt nu gecorrigeerd.
In hoofdstuk 2 van de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) zijn omgevingswaarden voor wateroverlast opgenomen waar de waterschappen rekening mee moet houden.
Deze overstromingskansen hangen samen met de ligging en functie van de gronden en zijn bijvoorbeeld soepel in natuurgebieden en het strengst in stedelijk gebied. Daarom hebben de wijzigingen van het NNB, 'Stedelijk gebied', 'Regionale waterberging' en 'Reservering waterberging' automatisch ook gevolgen voor de normen wateroverlast die horen bij de instructieregels voor het waterschap. Er wordt altijd een norm voor wateroverlast toegekend. Wanneer gronden bijvoorbeeld niet langer deel uitmaken van het Natuur Netwerk Brabant maar 'gewoon' landelijk gebied worden brengt dat met zich mee dat de voor NNB geldende status 'normvrij' verwijderd moet worden en op dezelfde plek de norm voor wateroverlast buiten stedelijk gebied moet worden toegevoegd.
De hoofdregels voor de toekenning van de normen voor wateroverlast zijn als volgt:
De strengste normen gelden in het stedelijk gebied zoals dat is opgenomen in de Ovr. Hier is sprake van twee normen: in een gebied met 's-Hertogenbosch en een aantal omliggende plaatsen (soms in stukken afgekort als HoWaBo) geldt een gezamenlijk afgesproken aparte norm.
Gronden die zijn aangewezen als Natuur Netwerk Brabant, regionale waterberging, reservering waterberging en overig oppervlaktewater zijn normvrij.
In het overige buitengebied is de norm afhankelijk van het grondgebruik - voor bebouwing, akker of weiland bijvoorbeeld.
Gedeputeerde Staten zijn bevoegd tot vaststelling of wijziging van de Omgevingsverordening in de gevallen die genoemd worden in het Delegatiebesluit Omgevingsverordening Noord-Brabant. Bijvoorbeeld als evidente fouten hersteld moeten worden.
Specifiek wordt in het besluit aangegeven dat 'werkingsgebieden' gewijzigd kunnen worden als:
de wijziging nodig is voor een doelmatige uitvoering;
de wijziging bijdraagt aan het doel waarvoor het werkingsgebied is opgenomen;
er sprake is van een kennelijke onjuistheid in de begrenzing; of
de grens van een gebied niet langer in overeenstemming is met een in werking getreden omgevingsplan.
De wijzigingen in deze Omgevingsverordening passen binnen deze gevallen.
In de motivering van de gemeentelijke besluiten tot het wijziging of afwijking van het omgevingsplan is beschreven waarom deze passen binnen (afwijk-)regels en/of de uitgangspunten van de Omgevingsverordening Noord-Brabant. Het kan zo zijn dat het voor een passend plan nodig is een werkingsgebied te wijzigen, bijvoorbeeld door toevoeging van 'Bebouwd gebied'. De wijziging is dan nodig voor een doelmatige uitvoering van de Omgevingsverordening en draagt bij een het doel waarvoor het werkingsgebied is opgenomen. Ook komt het vaak voor dat een ontwikkeling plaats kan vinden zonder wijziging van een werkingsgebied, maar later wel een wijziging nodig is om de juiste regels ter plaatse van de ontwikkeling te laten gelden. Bijvoorbeeld bij de uitbreiding van een woonkern in Landelijk gebied met een stedelijke ontwikkeling. Daar wordt Stedelijk gebied opgenomen en wordt bijvoorbeeld de Norm wateroverlast aangepast.
De actualisaties betreffen soms begrenzingen die niet meer in overeenstemming zijn met in werking getreden omgevingsplannen. Ook komt het voor dat de wijzigingen nodig zijn voor een doelmatige uitvoering van de Omgevingsverordening en draagt de wijziging bij aan het doel waarvoor het werkingsgebied is opgenomen. Zoals bij de wijziging van ecologische verbindingszones, waardoor ze op een ecologisch gezien betere plek komen te liggen. Of het wijzigingen van Regionale waterberging op basis van recente gegevens van een Waterschap.
De wijzigingen die vallen onder de categorie 'correcties' zijn kennelijke onjuistheden van begrenzingen of de begrenzing is niet langer in overeenstemming met een in werking getreden omgevingsplan. Bijvoorbeeld een al lang bestaand vlak waar wonen is toegestaan en al tientallen jaren legaal een woning staat in het NNB.
Bij de wijziging van een grens van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) geldt aanvullend dat Gedeputeerde Staten bevoegd zijn als:
hierdoor geen wijziging optreedt van de grens van een N2000-gebied;
de ecologische samenhang van het Natuur Netwerk Brabant wordt verbeterd;
de kwalitatieve en kwantitatieve ambities van het Natuur Netwerk Brabant worden behouden of versterkt.
Er treedt geen wijziging van de grens van een Natura 2000-gebied op.
Bij de punten II en III gaat het om het NNB op de schaal van de provincie Noord-Brabant, dus op een hoger abstractieniveau dan bijvoorbeeld gronden waar het NNB wordt verwijderd in verband met een gemeentelijke planontwikkeling. In de Omgevingsverordening Noord-Brabant is geregeld dat op het hogere abstractieniveau aan punten II en III voldaan wordt, onder andere door het opnemen van een algemeen artikel tot behoud, herstel of duurzame ontwikkeling van ecologische waarden en kenmerken ter plaatse van NNB (art. 3.15 IOV en 5.30 Ovr). Ook het onder voorwaarden toestaan van planontwikkelingen binnen het NNB, mogelijk gemaakt in de Ovr artikelen 5.34, 5.35, en 5.36 past binnen punten II en III van de GS bevoegdheid tot wijziging.
Vanuit het Besluit kwaliteit leefomgeving geldt dat geborgd moet zijn dat omvang, kwaliteit en samenhang van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) behouden blijft.
In de Omgevingsverordening zijn daarom regels opgenomen die ervoor zorgen dat aantastingen van het NNN, bijvoorbeeld door een gemeentelijk initiatief, gecompenseerd worden (o.a. artikelen 5.37, 5.38 en 5.39). Daarbij wordt gestuurd op een voorkeurslocatie binnen het NNB, waardoor kwaliteit en samenhang worden geborgd. In de regeling is ook opgenomen dat de omvang van het Natuurnetwerk Nederland niet mag afnemen. Dat betekent dat in het geval een ontwikkeling aantasting geeft van kernmerken en waarden van het Natuurnetwerk Nederland er voor fysieke compensatie gezocht moet worden naar een locatie buiten het aangeduide Natuurnetwerk Nederland. Alleen in gevallen waarbij onderbouwd wordt dat het niet mogelijk is om natuur op een voorkeurslocatie in te richten, kan een locatie buiten een voorkeursgebied worden aangewezen om aan de compensatieverplichting te voldoen. De noodzakelijke compensatie moet in zo'n geval bijdragen aan samenhang en kwaliteit van het NNB en ligt daarom aansluitend op of in de directe nabijheid van een bestaande natuurfunctie. Dit bevordert dat er geen nieuwe 'losliggende' natuurgebieden ontstaan en dat de compensatie bijdraagt aan het beoogde netwerk van natuurgebieden. Of en wanneer er sprake is van een locatie die bijdraagt aan samenhang en kwaliteit van het NNB is maatwerk. Vandaar dat afstemming tussen de gemeente en de provincie plaatsvindt over de compensatielocatie en de inrichting daarvan.
Als een gemeente kiest voor financiële compensatie zorgen Gedeputeerde Staten voor realisering van de fysieke compensatie en daarmee voor het minimaal gelijk blijven van het NNN. In dit wijzigingsbesluit neemt het NNN niet af.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-20936.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.