Provinciaal blad van Limburg
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Limburg | Provinciaal blad 2025, 20319 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Limburg | Provinciaal blad 2025, 20319 | beleidsregel |
Beleidsregels voor de toepassing Wet Bibob Provincie Limburg 2026
Gedeputeerde Staten van Limburg maken gelet op het bepaalde in de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht bekend dat zij in hun vergadering van 2 december 2025 hebben vastgesteld:
Beleidsregels voor de toepassing Wet Bibob Provincie Limburg 2026.
Het doel van de Wet Bibob is voorkomen dat de provincie criminele activiteiten of het witwassen van crimineel verdiend geld mogelijk maakt. Bibob staat voor “bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur”. De provincie voert daarom een Bibob-onderzoek uit bij activiteiten die een verhoogd risico hebben. Met dit onderzoek controleert de provincie iemands integriteit, dus of iemand te vertrouwen is en niet betrokken bij criminele activiteiten. De provincie kan ook mensen uit iemands zakelijke omgeving onderzoeken.
Wat kunnen de gevolgen zijn van een Bibob-onderzoek?
De provincie kan bij het vermoeden van crimineel misbruik beslissen geen vergunning, subsidie of overheidsopdracht te geven, of geen vastgoedtransactie te sluiten. Ook kan de provincie besluiten om een vergunning of subsidie in te trekken of een overeenkomst te stoppen.
Hoofdstuk 2: Publiekrechtelijke beschikkingen
In dit hoofdstuk leest u wanneer de provincie de Wet Bibob kan toepassen bij publiekrechtelijke beschikkingen, zoals vergunningen en subsidies.
Artikel 2.2 Toepassing van de Wet Bibob bij reeds verleende omgevingsvergunning
Informatie over de gevolgen van het eigen Bibob-onderzoek kunt u lezen in artikel 4.6 van deze beleidsregels.
Artikel 2.3 Toepassing van de Wet Bibob bij een aanvraag voor een subsidie of een verleende subsidie
Informatie over de gevolgen van het eigen Bibob-onderzoek kunt u lezen in artikel 4.6 van deze beleidsregels.
Hoofdstuk 3: Privaatrechtelijke transacties
In dit hoofdstuk leest u wanneer de Provincie Limburg de Wet Bibob kan toepassen bij privaatrechtelijke transacties, zoals vastgoedtransacties of bij overheidsopdrachten.
Artikel 3.1 Toepassing van de Wet Bibob bij vastgoedtransacties
De provincie zal een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij de volgende vastgoedtransacties:
bij het vestigen van een beperkt recht zoals bedoeld in artikel 3:8 van het Burgerlijk Wetboek en zakelijke rechten zoals beschreven in Boek 5 titel 6 t/m 9 van het Burgerlijk Wetboek indien de jaarlijks verschuldigde tegenprestatie groter is dan € 20.000,- en daarmee verband houdende vastgoedtransacties waarbij de Provincie contractspartij is; of
het verzoek voor het vervreemden van een recht op eigendom, of voor het vestigen, vervreemden of wijzigen van een zakelijk recht indien de jaarlijks verschuldigde tegenprestatie hoger is dan € 20.000,-, ten aanzien van een registergoed dat de provincie heeft vervreemd onder de voorwaarde dat de verkrijger en zijn rechtsopvolgers verplicht zijn voor handelingen als hiervoor vermeld toestemming te vragen aan de provincie; of
bij het aangaan van persoonlijke overeenkomsten, zoals huur of pacht, indien op jaarbasis de verschuldigde penningen minimaal € 20.000,- bedragen. Indien binnen een periode van een jaar met éénzelfde partij meerdere transacties plaatsvinden, zal een Bibob-onderzoek plaatsvinden bij die transactie, die het cumulatieve bedrag van deze € 20.000,- of meer doet bedragen, of;
De provincie voert in ieder geval geen eigen Bibob-onderzoek uit wanneer er sprake is van een gedwongen situatie die ontstaat indien Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten dan wel een andere overheidsinstantie een plan hebben vastgesteld waarin verwerving van eigendom noodzakelijk is of een besluit hebben genomen dat verwerving van eigendom noodzakelijk is.
Informatie over de gevolgen van het eigen Bibob-onderzoek kunt u lezen in artikel 4.7 van deze beleidsregels.
Hoofdstuk 4: Uitvoeren van het Bibob-onderzoek
Artikel 4.1 Bibob-vragenformulier
Als de provincie een eigen Bibob-onderzoek uitvoert, wordt de betrokkene gevraagd om het Bibob-vragenformulier in te vullen en deze met gevraagde bijlagen in te leveren.
Artikel 4.2 Weigeren mee te werken aan Bibob-onderzoek bij beschikkingen
Gevolgen van niet meewerken aan een Bibob-onderzoek of het niet (volledig) invullen van het Bibob-vragenformulier.
Artikel 4.3 Weigeren mee te werken aan Bibob-onderzoek bij vastgoedtransacties of overheidsopdrachten
Wanneer iemand weigert om het Bibob-vragenformulier (volledig) in te vullen, kan de provincie beslissen om geen vastgoedtransactie of overheidsopdracht te sluiten met die (rechts)persoon, dan wel het inroepen van de ontbindende- of opschortende voorwaarde. De provincie moet informatie hierover vermelden in documenten voor de vastgoedtransactie of de overheidsopdracht.
De provincie dient zich ervan te verzekeren dat het onderzoek van het LBB op zorgvuldige wijze heeft plaatsgevonden.
Artikel 4.7 Gevolgen Bibob-onderzoek bij vastgoedtransacties
Er komt geen overeenkomst tot stand zolang het Bibob-onderzoek niet (volledig) is afgerond, tenzij partijen dat nadrukkelijk anders overeenkomen. Indien de Provincie Limburg de Wet Bibob toepast, zal er niet eerder worden overgegaan tot het passeren van de notariële akte ter zake het vastgoedobject bij de notaris totdat het Bibob-onderzoek volledig is afgerond en het onderzoek naar het oordeel van de Provincie Limburg geen aanleiding geeft tot het ontbinden van de overeenkomst.
Artikel 4.8 Gevolgen Bibob-onderzoek bij overheidsopdrachten
Als uit het eigen Bibob-onderzoek blijkt dat zich een van de situaties, als benoemd in artikel 9, tweede lid, van de Wet Bibob voordoet:
beslist de provincie, als de aanbestedingsprocedure nog niet is geëindigd, in beginsel tot uitsluiting van een gegadigde of inschrijver, het intrekken van een reeds geuit voornemen tot gunning of het niet definitief gunnen van een overheidsopdracht. In dat geval is de Provincie Limburg niet gehouden tot betaling van een tenderkostenvergoeding, ook niet bij aanbestedingen waar in de aanbestedingsdocumenten een tenderkostenvergoeding in het vooruitzicht is gesteld aan alle inschrijvers die een geldige inschrijving hebben gedaan.
beslist de provincie, als de aanbestedingsprocedure wel is geëindigd, in beginsel de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, een onderaannemer niet te accepteren dan wel de acceptatie te herzien, mits daarin bij overeenkomst is voorzien, zonder dat de provincie gehouden is tot vergoeding van eventuele schade of andersoortige kosten.
Aan een overeenkomst kunnen nadere voorwaarden worden verbonden die het gevaar als bedoeld in de Wet Bibob wegnemen of beperken. Als niet wordt voldaan aan een dergelijke voorwaarde, beslist de provincie in beginsel de overeenkomst te ontbinden, een onderaannemer niet te accepteren dan wel de acceptatie te herzien. Bij nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden kan de provincie de voorwaarden intrekken, aanpassen of wijzigen.
Hoofdstuk 5: Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 5.1 Intrekken oude beleidsregel
De Beleidslijn Bibob Provincie Limburg 2025, vastgesteld op 28 januari 2025 wordt ingetrokken, met dien verstande dat de Beleidslijn Bibob Provincie Limburg 2025 van toepassing blijft voor Bibob-onderzoeken die zijn gestart vóór inwerkingtreding van deze beleidsregels.
Aldus vastgesteld op 2 december 2025
Gedeputeerde Staten voornoemd
de voorzitter,
de heer E.G.M. Roemer
secretaris,
de heer D.F. Timmer
In deze bijlage staan wanneer en bij welke activiteiten de Provincie Limburg een Bibob-onderzoek zal uitvoeren. Voor deze activiteiten bestaat een verhoogd risico op criminaliteit of het witwassen van crimineel verdiend geld.
In de lijst met risicoactiviteiten staan:
De overheid heeft ervoor gekozen om geen definitieve lijst met risicoactiviteiten op te stellen, maar provincies de vrijheid te geven om zelf activiteiten toe te voegen. Dit kan bijvoorbeeld als uit onderzoek blijkt dat bij andere branches een verhoogd risico bestaat op criminaliteit.
De Provincie Limburg heeft ervoor gekozen om risicoactiviteiten te verdelen over categorieën.
Risicocategorie I: Omgevingsvergunningen
De provincie zal een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij:
Aanvragen om een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit voor zover het bouwen betreft en/of bouwactiviteit respectievelijk artikel 5.1, eerste lid onder a van de Omgevingswet en artikel 5.1, tweede lid onder a van de Omgevingswet, waarbij de bouwkosten van het aangevraagde project volgens berekening van de provincie hoger zijn dan € 100.000,- en die betrekking hebben op één of meer van de categorieën milieubelastende activiteiten die zijn aangewezen in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).
Overzicht milieubelastende activiteiten aangewezen in het Bal1 waar een eigen Bibob-onderzoek zal worden uitgevoerd:
§ 3.2.14 Op of in de bodem brengen van bedrijfsafvalstoffen of gevaarlijke afvalstoffen buiten stortplaatsen
§ 3.2.15 Verbranden van afvalstoffen anders dan in een IPPC-installatie
§ 3.2.24 Opslaan van grond of baggerspecie
§ 3.3.10 Afvalbeheer IPPC-installaties
§ 3.3.11 Kadavers of dierlijk afval
§ 3.3.12 Stortplaats of winningsafvalvoorziening
§ 3.3.13 Verbranden van afvalstoffen in een IPPC-installatie
§ 3.3.14 Grootschalige mestverwerking
§ 3.2.10 Opslaan, herverpakken en bewerken van vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik
§ 3.8.11 Reinigen van opslagtanks, verpakkingen, voertuigen of containers voor gevaarlijke stoffen
De provincie zal een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren bij subsidieaanvragen behorend tot:
Uit een onderzoek van het samenwerkingsverband Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) is gebleken dat de Provincie Limburg subsidies verstrekt die risicovol zijn voor ondermijnende criminaliteit, zoals witwassen of het plegen van strafbare feiten. Dit komt onder meer door de grote geldbedragen die worden verstrekt. De subsidieregeling voor het restaureren van monumenten is een van de subsidieaanvragen waar men grote geldbedragen ontvangt en waaruit ervaring is gebleken dat er een groter risico is op criminele activiteiten.
Vanaf 17 september 2024 geldt dat er een eigen Bibob-onderzoek zal worden uitgevoerd bij (verleende) subsidieaanvragen die vallen onder de Nadere subsidieregels Restauratie Monumenten 2024-2027.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-20319.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.