Verkeersbesluit in verband met de aanleg van een rotonde op het kruispunt N305 Biddingringweg / N309 Elburgerweg te Dronten

3459963

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

gelet op:

artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990,

Aanleiding

In 2019 hebben het Rijk en de decentrale overheden het startakkoord ‘Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030’ (hierna: SPV) ondertekend met als doel een trendbreuk in het aantal verkeersslachtoffers te bewerkstelligen. De ambitie is een halvering van het aantal verkeersslachtoffers in 2030 en nul verkeersslachtoffers in 2050.

Een belangrijke pijler van het SPV is de risico-gestuurde aanpak. Dit betekent dat verkeersonveilige situaties pro-actief worden aangepakt (gekeken wordt naar wat de knelpunten zijn, potentieel gevaarlijke situaties met grote kans op (ernstige) ongevallen) in plaats van reactief (na het plaatsvinden van een ongeval).

Provinciale Staten van provincie Flevoland hebben in 2022 het ‘Programma Mobiliteit en Ruimte’ vastgesteld. Eén van de subdoelen betreft de veilige inrichting van de weg. Hierbij wordt onderzocht of de functie van de weg, de weginrichting en de snelheidslimiet met elkaar in balans zijn en voor welke wegen of wegvakken maatwerk nodig is. Als onderdeel hiervan is in 2024 een uitgebreid (participatie)traject doorlopen om het Flevolandse provinciale wegennetwerk te actualiseren. Dit heeft erin geresulteerd dat begin 2025 de geactualiseerde wegencategorisering van het netwerk bestuurlijk is vastgesteld.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De N305 Biddingringweg (tussen N309 Dronterweg en N307 Hanzeweg) en N309 Elburgerweg zijn gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg en zijn gelegen buiten de bebouwde kom. Op deze wegen geldt een maximumsnelheid van 80 km/h zoals bepaald in artikel 21 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Beide wegen zijn in beheer en onderhoud van de provincie Flevoland.

De Biddingringweg en Elburgerweg zijn onderdeel van het provinciale weggenet en functioneren als gebiedsontsluitingswegen (GOW). Binnen het programma ‘Mobiliteit en Ruimte’ is het doel om de veiligheid van kruisingen in gebiedsontsluitingswegen te vergroten. Het gaat hierbij om voorrangskruispunten die niet zijn voorzien van een rotonde.

Daarnaast is uit een risicoanalyse gebleken dat het bestaande T-kruispunt van de Biddingringweg met de Elburgerweg hoog scoort qua ongevalsrisico. Dit komt door de hoge rijsnelheid en de huidige verkeersintensiteit op het kruispunt in combinatie met de vele conflictpunten tussen de verkeersdeelnemers waaronder automobilisten die uit verschillende rijrichtingen komen. Ook is er een risico op ongevallen met ernstig verkeersletsel tussen gemotoriseerd verkeer en niet-gemotoriseerd verkeer zoals voetgangs en fietsers. Een rotonde is een verkeersveiliger kruispuntvorm in vergelijking met een voorrangsgeregeld kruispunt, vanwege het lagere aantal potentiële conflictpunten op het kruispunt. Ook liggen de rijsnelheden op een rotonde lager, waardoor het een positieve bijdrage levert aan het veiliger oversteken voor (schoolgaande) fietsers. Gelet op het voorgaande is het wenselijk om het kruispunt T-kruispunt N305 Biddingringweg / N309 Elburgerweg om te vormen naar een rotonde, zodat bovendien het kruispunt voldoende robuust is om de doorstroming nu en in de toekomst te kunnen faciliteren.

Motivering

Op grond van artikel 21 van het BABW bevat de motivering van een verkeersbesluit welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere dan voornoemde belangen in het geding zijn wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Uit het oogpunt van;

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers; en

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

is het gewenst om voornoemde maatregel te nemen en als gevolg hiervan de benodigde verkeerstekens en borden te plaatsen.

Bevoegdheid

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 18 lid 1 sub b Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten die zien op wegen onder het beheer van een provincie genomen door de Gedeputeerde Staten.

Conform het door Gedeputeerde Staten van Flevoland d.d. 14 maart 2017 met kenmerk 2018030 vastgestelde Algemeen Mandaatbesluit Flevoland 2017 is de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de secretaris. De secretaris heeft de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten ondergemandateerd in het ‘Besluit Algemeen ondermandaat secretaris 2025’.

Overleg politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Midden-Nederland.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Flevoland nemen voor het kruispunt N305 Biddingringweg met N309 Elburgerweg het volgende besluit:

  • I.

    Om de huidige situatie, te weten een voorrangsgeregeld kruispunt, te wijzigen naar een rotonde;

  • II.

    Dat voor de realisatie van de rotonde de volgende borden en verkeerstekens worden geplaatst;

    • a.

      voor het instellen van een voorrangsregeling: bord B01 (voorrangsweg) conform bijlage 1 van het RVV 1990;

    • b.

      voor het instellen van een voorrangsregeling; bord B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) conform bijlage 1 van het RVV 1990;

    • c.

      voor het instellen van een verplichte rijrichting; bord D01 (rotonde: verplichte rijrichting) conform bijlage 1 van het RVV 1990;

    • d.

      voor het instellen van een verplichte rijrichting; bord D02 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) conform bijlage 1 van het RVV 1990;

    • e.

      voor het aanwijzen van een verplicht fiets/bromfietspad; bord G12a (fiets/bromfietspad) conform bijlage 1 van het RVV 1990; en

    • f.

      voor het instellen van een voorrangsregeling: het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990.

De bovengenoemde maatregelen zijn weergegeven op bijgevoegde tekening PFL240436, welke onlosmakelijk deel uitmaakt van dit besluit.

Bekendmaking

Dit besluit zal bekendgemaakt worden door publicatie in het Provinciaal blad.

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na datum van publicatie in het Provinciaal blad schriftelijk bij ons bezwaar maken. Uw bezwaarschrift dient ondertekend te zijn en voorzien van uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

Nadere informatie over de bezwaarprocedure treft u aan in het hierna volgende informatieblad.

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

namens deze,

Manager Expertiseteam Beheer en Onderhoud Infra

S. van der Vegt

Bezwaar

Tegen onze besluiten kunt u op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na datum van verzending ervan bij ons schriftelijk bezwaar maken. I.c. geldt de dag na de datum van bekendmaking in het Provinciaal Blad. Uw bezwaarschrift dient ondertekend en voorzien te zijn van uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

Verzoek om voorlopige voorziening

Wanneer u van mening bent dat, in afwachting van de behandeling van uw bezwaarschrift, een voorlopige voorziening moet worden getroffen, kunt u een verzoek daartoe indienen bij de voorzieningenrechter. Het adres is Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling Bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Uw verzoek om voorlopige voorziening wordt pas in behandeling genomen wanneer u griffierecht heeft betaald. De rechtbank laat u weten hoe hoog het griffierecht is en op welke wijze u dit kunt overmaken.

Overslaan van de bezwaarschriftenprocedure

Op grond van artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht kunt u in uw bezwaarschrift aangeven dat u de bezwaarschriftenprocedure wilt overslaan en rechtstreeks in beroep wilt gaan bij de bestuursrechter. In artikel 7:1 a tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald dat wij een dergelijk verzoek in ieder geval moeten afwijzen wanneer: A) het bezwaarschrift is gericht tegen het niet op tijd nemen van een besluit. B) tegen het besluit door een andere belanghebbende ook een ander bezwaarschrift is ingediend waarin zo’n verzoek niet is gedaan en dit bezwaarschrift ontvankelijk is. Wij stemmen alleen in met het verzoek om de bezwaarschriftenprocedure over te slaan, wanneer de zaak daarvoor geschikt is. Wanneer dit het geval is, zenden wij het bezwaarschrift door aan de bevoegde rechter.

Proceskostenvergoeding

Tot slot wijzen wij u er nog op dat u op grond van artikel 7:15, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht bij ons – voordat wij een besluit hebben genomen op uw bezwaarschrift – een verzoek kunt indienen om de kosten die u redelijkerwijs in verband met de behandeling van uw bezwaarschrift moet maken, te vergoeden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kosten van rechtsbijstand, kosten van een getuige/deskundige; reis- en verblijfkosten, kosten van uittreksels uit openbare registers, telefoongesprekken. Bij het indienen van zo’ n verzoek moet u het bedrag van de vergoeding aangeven en stukken overleggen waaruit blijkt dat u deze kosten daadwerkelijk heeft gemaakt. Bij het besluit dat wij op het bezwaarschrift nemen, wordt tegelijkertijd een besluit genomen op een ingediend verzoek om vergoeding van de kosten.

Naar boven