Provinciaal blad van Drenthe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Drenthe | Provinciaal blad 2025, 19394 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Drenthe | Provinciaal blad 2025, 19394 | beleidsregel |
Instructie voor de griffier provincie Drenthe
De griffier is de eerste adviseur van Provinciale Staten (PS) en de eindverantwoordelijke functionaris voor de Statengriffie. In het duale bestuur vervult de Statengriffier de rol van strategische belangenbehartiger van PS in de centrale afstemming van het proces tussen PS, Gedeputeerde Staten (GS) en de provincieorganisatie. Het duale bestuur wordt binnen die bestuurlijke driehoek, samen met de commissaris van de Koning en de provinciesecretaris, op basis van gelijkwaardigheid van rollen vanuit de verschillende posities, vormgegeven.
De griffier is griffier voor PS, de door PS ingestelde Statencommissies en het Presidium. De griffier ondersteunt de commissaris in zijn rol als voorzitter van PS en draagt samen met provinciesecretaris zorg voor en stimuleert actief een goede scheiding van rollen en verantwoordelijkheden binnen het provinciaal bestuur (PS en GS) en de provincieorganisatie (Statengriffie en ambtelijke organisatie).
De griffier ondersteunt en positioneert PS als zichtbare en benaderbare volksvertegenwoordiging, die in verbinding met de samenleving bestuurt, en bevordert de transparantie en kwaliteit van de politiek-bestuurlijke besluitvorming.
Artikel 2 Algemene taken en bevoegdheden griffier
De griffier bevordert integer handelen van Statenleden en ondersteunt hierbij de commissaris in de uitvoering van zijn zorgplicht uit artikel 175, lid 2, van de Provinciewet. De griffier heeft hierbij een vertrouwensfunctie zoals vastgelegd in de Gedragscode integriteit Provinciale Staten van de provincie Drenthe. Tevens heeft de griffier een adviserende rol bij vragen met betrekking tot stemverboden zoals bedoeld in artikel 28 van de Provinciewet.
Artikel 4 Arbeidsovereenkomsten en leidinggeven
De cao provinciale sector en het personeelshandboek van de provincie Drenthe zijn van toepassing op de op de griffie werkzame ambtenaren. Indien de griffier van oordeel is dat toepassing van het personeelshandboek binnen de Statengriffie een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de griffier gemotiveerd besluiten hiervan af te wijken.
Artikel 6 Bestuurlijk en ambtelijk overleg
De griffier heeft als lid van de bestuurlijke driehoek periodiek afstemmingsoverleg met de commissaris van de Koning en de provinciesecretaris inzake de coördinatie van beleids- en besluitvormingsprocessen, de zorgplicht goed bestuur (artikel175, lid 1, van de Provinciewet) en de strategische opgaven van het provinciebestuur.
De griffier en de provinciesecretaris, of zijn vervangers, hebben periodiek overleg over het beleid ten aanzien van HRM en organisatieontwikkeling, provinciale communicatie- en participatiebeleid, de kwaliteit van de (bestuurlijke) informatievoorziening, de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces, het afhandelen van verzoeken om ambtelijke bijstand en het nakomen van afspraken tussen Staten en college.
In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de griffier, voor zover nodig in overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie. Bij twijfel omtrent de toepassing van deze instructie beslist de voorzitter van de werkgeverscommissie op voorstel van de griffier.
De Verordening Statengriffie Drenthe, vastgesteld bij Statenbesluit van 20 mei 2020 (Provinciaal blad 2020, 3439), wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop deze verordening in werking treedt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-19394.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.