Provinciaal blad van Zuid-Holland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2025, 189 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2025, 189 | ander besluit van algemene strekking |
Openstellingsbesluit subsidie kwaliteitsimpuls recreatie Zuid-Holland 2025
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland;
Gelet op artikel 1.3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland;
Gelet op artikel 2.2 van de Subsidieregeling recreatie, toerisme, sport en gezondheid Zuid-Holland;
Overwegende dat het wenselijk is om recreatiemogelijkheden uit te breiden of kwalitatief te verhogen, zowel in voor recreatie bestemde gebieden als daarbuiten en deze bereikbaar te maken, waarmee dit bijdraagt aan duurzame toename van recreatieve waarde met stimulans voor inspanning en ontspanning;
Besluiten vast te stellen het volgende besluit:
Openstellingsbesluit subsidie kwaliteitsimpuls recreatie Zuid-Holland 2025
Subsidie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, wordt uitsluitend verstrekt aan publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen.
In afwijking van artikel 2.3, eerste lid van de Asv worden subsidieaanvragen ingediend van 1 februari tot en met 28 februari 2025.
Gedeputeerde staten stellen het deelplafond voor de periode, genoemd in artikel 5, vast op € 2.000.000.
Voor activiteiten als bedoeld in artikel 2, eerste lid, komen, zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie, in ieder geval de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 10 Niet-subsidiabele kosten
In aanvulling op de in artikel 2.5 van de Asv genoemde kosten, komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 12 Opschortende voorwaarde
Als voor de realisatie van een activiteit een vergunning, in- of toestemming nodig is dan wordt de subsidie verstrekt onder de opschortende voorwaarde van de verkrijging hiervan.
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
In aanvulling op de verplichtingen, bedoeld in paragraaf 3 van de Asv, wordt aan de subsidieontvanger de verplichting opgelegd om binnen een half jaar na bekendmaking van de beschikking tot subsidieverlening te starten met de uitvoering van de activiteit.
Den Haag, 17 december 2024
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland
drs. M.J.A. van Bijnen MBA, secretaris
mr. A.W. Kolff, voorzitter
Toelichting behorende bij het Openstellingsbesluit subsidie kwaliteitsimpuls recreatie Zuid-Holland 2025
Zuid-Holland wil een aantrekkelijke, gezonde, veilige en concurrerende provincie zijn waar mensen, zowel bewoners, forensen als toeristen, met plezier wonen, werken en recreëren.
Graslanden, water, bomen, bossen, strand en duinen vormen het decor voor recreatie in Zuid-Holland. Een kwaliteitsimpuls in de beleving van het groen zelf en/of de recreatieve voorzieningen (denk aan voorzieningen als speelplaatsen, speelbossen, bootcamp, hindernisbanen of trimroutes) kan bijdragen aan een meer aantrekkelijk en beweegvriendelijk leefomgeving. Het doel van dit openstellingsbesluit is om projecten te ondersteunen waarmee de kwaliteit en kwantiteit van recreatiemogelijkheden wordt verhoogd. Dit sluit aan bij de ontwikkeling waarbij inwoners meer naar buitengaan om te bewegen en te sporten. Hierdoor neemt de druk op deze groengebieden toe. De huidige voorzieningen in de gebieden zijn niet overal toereikend om deze stroom recreanten op te vangen.
Hierbij is van belang dat recreatiemogelijkheden lopend of fietsend vanuit huis goed bereikbaar zijn, waardoor parkeeroverlast en files naar groengebieden worden verminderd. Dit kan zorgen voor een duurzame toename van de recreatieve waarde. Deze kwaliteitsimpuls is een uitwerking van het Recreatieperspectief Zuid-Holland 2030.
Het Recreatieperspectief Zuid-Holland 2030 vormt de basis voor het provinciaal recreatiebeleid en richt zich op het stimuleren van onze bewoners om in hun vrije tijd meer naar buiten te gaan en te bewegen. Uit recent onderzoek blijkt dat bij Zuid-Hollanders een grote behoefte bestaat aan de nabijheid van parken (30%) en aan natuur- en recreatiegebieden om te kunnen recreëren (44%). Inwoners van Zuid-Holland geven aan de nabijheid van een natuurgebied in de buurt om te recreëren het meest te missen (28%).
Zie het rapport ‘De inclusieve buitenruimte’: https://kennisplatform-recreatie-toerisme-landschap-en-sport-pzh.hub.arcgis.com/app/cb8de9225eab4098ab02574271b07d84
Europese staatssteunregelgeving
De provincie toetst subsidieaanvragen aan de Europese staatssteunregelgeving. Staatssteun omvat, kort gezegd, niet-marktconforme voordelen van de overheid aan bepaalde ondernemingen, waarmee de mededinging kan worden vervalst en het handelsverkeer ongunstig wordt beïnvloed. Als een aangevraagde subsidie leidt tot het verstrekken van onrechtmatige staatssteun dan kan de provincie deze weigeren.
Provinciale subsidies aan ondernemingen die voldoen aan de staatssteuncriteria moeten in beginsel ter goedkeuring worden aangemeld bij de Europese Commissie. De aanmeldingsplicht kent echter een aantal uitzonderingen. Zo biedt de zogenaamde Algemene Groepsvrijstellingsverordening en de Landbouwvrijstellingsverordening voor bepaalde categorieën steun de mogelijkheid deze onder voorwaarden direct te verlenen. Hierover dient de Europese Commissie via een kennisgeving door de provincie te worden geïnformeerd.
Daarnaast levert subsidie die onder een zogenaamde de-minimisverordening valt geen staatssteun op. Deze verordening is van toepassing op subsidies waarbij het bruto steunbedrag, ongeacht vorm en doel en vóór aftrek van de directe belastingen, voor een onderneming over een periode van drie belastingjaren het toepasselijke plafond niet overschrijdt. In voorkomend geval dient de subsidieontvanger een de-minimisverklaring te ondertekenen, waarmee wordt aangetoond dat het plafond niet wordt overschreden.
In algemene zin wordt de financiering van (recreatieve) infrastructuur die niet is bedoeld om commercieel te worden geëxploiteerd niet gezien als staatssteun. In dit geval is er sprake van algemeen, vrij toegankelijke lokale infrastructuur voor bijvoorbeeld wegen en faciliteiten, die kosteloos gebruikt kunnen worden door het publiek (o.a. infocentra, wandel- en fietspaden, beleefpunten, observatieposten, parkeerplaatsen, picknick-plekken).
Een stad-land-verbinding wordt gerealiseerd door middel van een veilige en aantrekkelijke wandel- of fietsverbinding, waarbij de verbinding zorgt dat de afstand een stadscentrum of woongebied tot een groengebied of routestructuur relatief kleiner wordt.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Onder het aantrekkelijk of aantrekkelijker maken van gebieden voor inspannen en ontspannen of beleefbaarheid wordt naast het toevoegen van voorzieningen ook aanpassingen aan het groen verstaan. Uit onderzoek blijkt dat recreanten graag in een natuurlijke omgeving recreëren. Het omvormen van bijv. productiebossen naar een meer natuurlijk bos zorgt er voor dat de beleefbaarheid wordt vergroot en daardoor een gebied aantrekkelijker wordt. Het toevoegen van extra bomen of vergroten van recreatiebossen kan zorgen voor meer schaduw en verkoeling op warme dagen, die toenemen door de klimaatsverandering.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, dan moet minimaal worden voldaan aan de in artikel 4 gestelde subsidievereisten.
De regeling is uitdrukkelijk bedoeld voor éénmalige inrichtingsactiviteiten (aanleg of herinrichting). In de praktijk blijkt het onderscheid tussen enerzijds kwaliteitsimpuls en anderzijds beheer/onderhoud niet altijd even duidelijk. Daarom wordt uitdrukkelijk bepaald dat op grond van dit openstellingsbesluit niet subsidiabel zijn: kosten voor beheer en onderhoud, achterstallig onderhoud en normale vervangingsinvesteringen.
Met het aanvragen van subsidie committeert de aanvrager aan de verplichting om het beheer en onderhoud voor minimaal zeven jaar te borgen.
Een aanvraag bestaat minimaal uit een aanvraagformulier, een begroting, een financieringsplan, gebaseerd op de formats te vinden op de provinciale website en een activiteitenplan.
Het activiteitenplan moet inzicht geven in hoe de activiteit(en) bijdraagt aan een kwaliteitsverbetering voor recreatie. Daarom zit in het activiteitenplan:
Een aanvraag om subsidie wordt ingevolge dit openstellingsbesluit in ieder geval geweigerd, als zich een van de gevallen uit artikel 2.6 van de ASV zich voordoet. Ook bevat het openstellingsbesluit zelf een aantal extra weigeringsgronden:
Onderdeel d: Activiteiten, die onder een andere provinciale subsidieregeling of openstellingsbesluit al een subsidie hebben ontvangen, worden niet gehonoreerd. Indien voor nieuwe activiteiten in bijvoorbeeld hetzelfde gebied een subsidie wordt aangevraagd, moeten deze activiteiten goed gescheiden kunnen worden van de eerdere gesubsidieerde activiteiten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-189.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.