Verkeersbesluit voor het opheffen van de aansluiting van zijwegen aan de N305 Biddingringweg tussen N309 Dronterweg en N302 Larserweg te Flevoland

3404762

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

Gelet op

artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990),

Aanleiding

In 2019 hebben het Rijk en de decentrale overheden het startakkoord ‘Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030’ (hierna: SPV) ondertekend met als doel een trendbreuk in het aantal verkeersslachtoffers te bewerkstelligen. De ambitie is een halvering van het aantal verkeersslachtoffers in 2030 en nul verkeersslachtoffers in 2050.

Een belangrijke pijler van het SPV is de risico-gestuurde aanpak. Dit betekent dat verkeersonveilige situaties pro-actief worden aangepakt (gekeken wordt naar wat de knelpunten zijn, potentieel gevaarlijke situaties met grote kans op (ernstige) ongevallen) in plaats van reactief (na het plaatsvinden van een ongeval).

De Provinciale Staten van provincie Flevoland hebben in 2022 het programma ‘Mobiliteit en Ruimte’ vastgesteld. Hierin is als overkoepelend doel opgenomen dat reizigers snel, betrouwbaar en veilig kunnen reizen. Van dit overkoepelende doel is afgeleid dat tussen 2015 en 2030 een continu dalende trend in het aantal ernstige verkeersslachtoffers binnen de provincie Flevoland zichtbaar moet zijn.

In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) 2017 – 2027 van de gemeente Dronten is opgenomen dat de gemeentelijke wegen (met uitzondering van de Colijnweg en Rietweg, omdat dit gebiedsontsluitingswegen zijn) buiten de bebouwde kom van Dronten erftoegangswegen zijn. Volgens de landelijke verkeersveiligheidsfilosofie van Duurzaam Veilig mogen in principe geen aansluitingen (zoals de gemeentelijke zijwegen) op stroomwegen (zoals de N305 Biddingringweg) voorkomen.

Verder is in mei 2024 door de provincie Flevoland een verkeersveiligheidsenquête gehouden die door ruim 1.200 deelnemers is ingevuld. De deelnemers hebben aangegeven de N305 Biddingringweg verkeersonveilig te vinden vanwege opdraaiend/afslaand/overstekend (langzaam) verkeer vanaf de gemeentelijke zijwegen en onveilige inhaalacties.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De N305 Biddingringweg, tussen N309 Dronterweg (hmp. 3,7) en Nonnetjesweg (hmp. 16,3), ligt buiten de bebouwde kom. Daarnaast is de N305 Biddingringweg gecategoriseerd als een regionale stroomweg, zoals opgenomen in het Programma Mobiliteit & Ruimte van de provincie Flevoland.

De N305 Biddingringweg is aangewezen als een autoweg, waar conform artikel 21 van het RVV 1990 een wettelijke maximumsnelheid geldt van 100 km/h. Op de N305 Biddingringweg tussen hmp. 7,95 en 9,8 geldt een lagere maximumsnelheid van 80 km/h.

Aan de noordwestzijde van de N305 Biddingringweg, tussen Harderringweg en Palingweg, ligt een parallelweg die buiten de bebouwde kom is gelegen. Op deze parallelweg geldt, conform art. 21 van het RVV 1990, een maximumsnelheid van 80 km/h. Daarnaast is de parallelweg tussen de 3,50 en 4,00 meter breed en is geen markering aanwezig op de parallelweg.

In september 2021 zijn op twee dagen (dinsdag 7 september en donderdag 16 september) visuele tellingen uitgevoerd op de parallelweg tussen Palingweg en Botweg, waarbij gedurende de ochtend- en avondspitsperiodes tussen vijf en achttien fietsers op de parallelweg zijn geregistreerd. Op de N305 Biddingringweg tussen de N309 Dronterweg en N302 Larserweg liggen twee permanente verkeerstelpunten. Uit deze twee permanente telpunten blijkt dat de gemiddelde intensiteit in 2023 op de N305 Biddingringweg tussen de 8.000 á 10.000 motorvoertuigen per werkdag ligt. Van week 03 tot en met week 05 in 2024 zijn bij de N305 Biddingringweg op dertien locaties (tien locaties op zijwegen en drie locaties op de parallelweg) verkeerstellingen uitgevoerd, waarbij de gemiddelde intensiteit op de parallelweg op een werkdag 36 motorvoertuigen betrof. Uit dezelfde tellingen is gebleken dat de Palingweg/Haringweg en Harderringweg/Nonnetjesweg de zijwegen zijn met de hoogste gemiddelde intensiteiten op een werkdag met respectievelijk 997 (842+155) en 935 (421+514) motorvoertuigen.

Uit het verkeersmodel dat toekomstige intensiteiten kan modelleren blijkt dat in 2040, uitgaande van een maximumsnelheid van 60 km/h op de parallelweg en de afsluiting van de zijwegen (uitgezonderd Palingweg/Haringweg en Harderringweg/Nonnetjesweg) de gemiddelde intensiteit op de parallelweg 100 motorvoertuigen per etmaal bedraagt en op de N305 Biddingringweg tussen 12.000 á 16.000 motorvoertuigen per etmaal.

De aansluitingen van de gemeentelijke zijwegen op de N305 Biddingringweg hebben een negatief effect op de functie die de N305 Biddingringweg als stroomweg heeft, namelijk om het verkeer zo vlot en veilig mogelijk te laten bewegen tussen herkomst en bestemming. Het opheffen van de aansluiting van de zijwegen Garnaalweg, Botweg (uitgezonderd de oversteek van het landbouwverkeer naar het bedrijf Van Werven), Zijdenettenweg, Kubbeweg en Hoekwantweg zal ertoe leiden dat verkeersstromen gaan wijzigen.

Het verkeer met herkomst/bestemming Garnaalweg, Botweg, Zijdenettenweg, Kubbeweg en Hoekwantweg en naar/van de N305 Biddingringweg kan via een alternatieve route rijden over wegen die daarvoor voldoende verwerkingscapaciteit bieden, zoals de N309 Elburgerweg, Haringweg, Palingweg, N710 Swifterweg, Rietweg en Harderringweg.

De kruispunten N305 Biddingringweg/Palingweg/Haringweg en N305 Biddingringweg/Harderringweg/Nonnetjesweg bieden agrariërs de mogelijkheid om op snelle wijze hun percelen aan de andere zijde van de N305 Biddingringweg te bereiken. Het is gewenst om het (agrarisch) verkeer op de drukke kruispunten N305 Biddingringweg/Palingweg/Haringweg en N305 Biddingringweg/Harderringweg/Nonnetjesweg te blijven faciliteren, maar wel geregeld via verkeerslichten.

Motivering

Op grond van artikel 21 van het BABW bevat de motivering van een verkeersbesluit welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere dan voornoemde belangen in het geding zijn wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Uit het oogpunt van;

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

is het gewenst om voornoemde maatregelen te nemen.

Belangenafweging

In 2023 is niet-jaarlijks onderhoud aan de hoofdrijbaan van de N305 Biddingringweg, tussen N309 Dronterweg en N710 Swifterweg, uitgevoerd. Ten behoeve van de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer zijn drie bushaltes langs de N305 Biddingringweg verwijderd. Tevens is een doorgetrokken streep, zoals bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990, als middenasmarkering aangebracht tussen hmp. 3,9 en 9,1. De provincie had, gedurende dit onderhoud, als voornemen om aan de N305 Biddingringweg (tussen de N309 Dronterweg en N710 Swifterweg) het kruispunt N305 Biddingringweg/Palingweg/Haringweg te voorzien van verkeerslichten en de Garnaalweg en Botweg van de N305 Biddingringweg af te sluiten. Tijdens de voorbereidingen op het niet-jaarlijks onderhoud aan de N305 Biddingringweg is op diverse momenten in 2022 en 2023 met belanghebbenden gesproken over de inrichting van de N305 Biddingringweg, alsmede het opheffen van de aansluiting van gemeentelijke zijwegen op de N305 Biddingringweg. Op 5 september 2023 heeft een inloopavond in kerkcentrum ‘De Voorhof’ te Biddinghuizen plaatsgevonden om belanghebbenden te informeren over het niet-jaarlijks onderhoud aan de N305 Biddingringweg (tussen N309 Dronterweg en N710 Swifterweg). Onder de aanwezigen van de inloopavond was destijds onvoldoende draagvlak voor het opheffen van de aansluiting van de eerdergenoemde zijwegen op de N305 Biddingringweg en heeft provincie Flevoland aanvullende persoonlijke gesprekken gevoerd met omwonenden van de N305 Biddingringweg aangaande nut en noodzaak van de aanpassingen aan de N305 Biddingringweg. Tijdens de gesprekken is onder andere gesproken over de verwachte toename van de intensiteit op de parallelweg langs de N305 Biddingringweg als gevolg van de voorgenomen afsluiting van de zijwegen. De omwonenden zijn van mening dat zonder aanpassingen aan de parallelweg de verkeersveiligheid negatief wordt beïnvloed. Door omwonenden is de wens uitgesproken dat eerst verbeteringen worden uitgevoerd aan de parallelweg Biddingringweg (zoals het verbreden ervan en het aanleggen van een aparte fietsvoorziening), daarna niet-jaarlijks onderhoud aan de N305 Biddingringweg uit te voeren en dáárna de aansluiting van de zijwegen op de N305 Biddingringweg op te heffen.

Naar aanleiding van de inloopavond heeft provincie Flevoland de uitvoering van de afsluiting van hierna genoemde zijwegen en de plaatsing van een verkeersregelinstallatie op het kruispunt N305 Biddingringweg/Palingweg/Haringweg tot nader order uitgesteld.

Vervolgens is er op 14 november 2024 in restaurant ‘Beachclub NU’ te Biddinghuizen een informatieavond gehouden om belanghebbenden te informeren over de stand van zaken betreffende het niet-jaarlijks onderhoud aan de N305 Biddingringweg tussen N710 Swifterweg en Nonnetjesweg, het onderhoud aan de parallelweg Biddingringweg en het opheffen van de aansluiting van de zijwegen Garnaalweg, Botweg, Zijdenettenweg, Kubbeweg en Hoekwantweg.

Naar aanleiding van de inbreng van omwonenden is de planning van de werkzaamheden aangepast, waarbij begin 2027 onderhoud aan de parallelweg Biddingringweg wordt uitgevoerd, en vervolgens in de tweede helft van 2027 niet-jaarlijks onderhoud aan de hoofdrijbaan van de N305 Biddingringweg tussen N710 Swifterweg en Nonnetjesweg. Nadat het onderhoud aan de parallelweg en hoofdrijbaan zijn uitgevoerd in 2027 wordt de opheffing van de aansluiting van eerdergenoemde zijwegen op de N305 Biddingringweg voorzien.

Het recyclebedrijf Van Werven (hierna: Van Werven) wordt in de huidige situatie maar op één manier ontsloten, namelijk via de N305 Biddingringweg. Van Werven heeft belang bij het bereikbaar zijn voor landbouwvoertuigen. Een autoweg, zoals bedoeld in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), kan niet gebruikt worden door onder andere landbouwvoertuigen, gelet op het bepaalde in art. 42 van het RVV 1990. Echter, zolang Van Werven slechts bereikbaar is via de N305 Biddingringweg, blijft het noodzakelijk om de bereikbaarheid van het bedrijf ten behoeve van landbouwvoertuigen te faciliteren middels een doorsteek vanaf de Botweg. De aansluiting van de Botweg op de N305 Biddingringweg (ter hoogte van Van Werven) zal daarom niet opgeheven worden. Het gebruik ervan zal echter beperkt worden gemaakt middels civieltechnische aanpassingen en het instellen van een geslotenverklaring (met een uitzondering voor landbouwvoertuigen).

Verder heeft de gemeente Dronten in haar GVVP opgenomen dat het beheer en onderhoud van haar wegen goed georganiseerd moet blijven. Hiertoe heeft gemeente Dronten een wegenbeheerplan 2021-2025 opgesteld, met betrekking tot bermverstevigingen en het verlengen van passeerstroken op wegen in het buitengebied. De provincie Flevoland zal de gemeente Dronten financieel ondersteunen zodat bij de Haringweg, Spieringweg, Palingweg en Garnaalweg bermversteviging versneld kan worden toegepast.

Participatie

Gedurende de periode december 2024 tot en met april 2025 heeft de provincie nauw overleg gevoerd met de klankbordgroep Biddingringweg. Hierin waren omwonenden vertegenwoordigd van de diverse zijwegen langs de N305 Biddingringweg. Met hen is besproken wat de consequenties zijn van het opheffen van de aansluiting van de zijwegen op de N305 Biddingringweg, en op welke wijze hier qua wegontwerp rekening mee gehouden kan worden voor de parallelweg langs de N305 Biddingringweg. In het door de klankbordgroep gedragen ontwerp heeft zich dit vertaald in het verbreden van de parallelweg inclusief passeerplaatsen, aanleg van een vrijliggende fietsvoorziening, het verlagen van de maximumsnelheid op de parallelweg, alsmede een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen, met uitzondering van brommobielen, landbouw- en bestemmingsverkeer. Hiervoor zal een separaat verkeersbesluit worden opgesteld.

Overleg

Conform artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Midden-Nederland.

Bevoegdheid

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 18 lid 1 sub b Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten die zien op wegen onder het beheer van een provincie genomen door de Gedeputeerde Staten.

Conform het door Gedeputeerde Staten van Flevoland d.d. 14 maart 2017 met kenmerk 2018030 vastgestelde Algemeen Mandaatbesluit Flevoland 2017 is de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de secretaris. De secretaris heeft de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten ondergemandateerd in het ‘Besluit Algemeen ondermandaat secretaris 2025’.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Flevoland nemen voor de provinciale weg N305 Biddingringweg het volgende besluit:

  • I.

    het permanent opheffen van de aansluiting van onderstaande gemeentelijke wegen op de N305 Biddingringweg:

  • -

    Garnaalweg;

  • -

    Botweg (uitgezonderd oversteek landbouwverkeer naar Van Werven);

  • -

    Zijdenettenweg;

  • -

    Kubbeweg;

  • -

    Hoekwantweg.

  • II.

    het onder punt I genoemde besluit uit te voeren tijdens het geplande niet-jaarlijks onderhoud aan de N305 Biddingringweg in 2027, een en ander conform de bij dit besluit behorende tekeningen (PFL-nr. 26106).

Bekendmaking

Dit besluit zal bekendgemaakt worden door publicatie in het Provinciaal Blad.

Bezwaar en voorlopige voorziening

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na datum van publicatie in het Provinciaal Blad schriftelijk bij ons bezwaar maken. Uw bezwaarschrift dient ondertekend te zijn en voorzien van uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

Nadere informatie over de bezwaarprocedure treft u aan in het hierna volgende informatieblad.

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

namens deze,

Manager Expertiseteam Beheer en onderhoud Infra

S. van der Vegt

Informatieblad bezwaarprocedure Gedeputeerde Staten van Flevoland

Bezwaar

Tegen onze besluiten kunt u op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na datum van verzending ervan bij ons schriftelijk bezwaar maken. I.c. geldt de dag na de datum van bekendmaking in het Provinciaal Blad. Uw bezwaarschrift dient ondertekend en voorzien te zijn van uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

Verzoek om voorlopige voorziening

Wanneer u van mening bent dat, in afwachting van de behandeling van uw bezwaarschrift, een voorlopige voorziening moet worden getroffen, kunt u een verzoek daartoe indienen bij de voorzieningenrechter. Het adres is Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling Bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Uw verzoek om voorlopige voorziening wordt pas in behandeling genomen wanneer u griffierecht heeft betaald. De rechtbank laat u weten hoe hoog het griffierecht is en op welke wijze u dit kunt overmaken.

Overslaan van de bezwaarschriftenprocedure

Op grond van artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht kunt u in uw bezwaarschrift aangeven dat u de bezwaarschriftenprocedure wilt overslaan en rechtstreeks in beroep wilt gaan bij de bestuursrechter. In artikel 7:1 a tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald dat wij een dergelijk verzoek in ieder geval moeten afwijzen wanneer: A) het bezwaarschrift is gericht tegen het niet op tijd nemen van een besluit. B) tegen het besluit door een andere belanghebbende ook een ander bezwaarschrift is ingediend waarin zo’ n verzoek niet is gedaan en dit bezwaarschrift ontvankelijk is. Wij stemmen alleen in met het verzoek om de bezwaarschriftenprocedure over te slaan, wanneer de zaak daarvoor geschikt is. Wanneer dit het geval is, zenden wij het bezwaarschrift door aan de bevoegde rechter.

Proceskostenvergoeding

Tot slot wijzen wij u er nog op dat u op grond van artikel 7:15, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht bij ons – voordat wij een besluit hebben genomen op uw bezwaarschrift – een verzoek kunt indienen om de kosten die u redelijkerwijs in verband met de behandeling van uw bezwaarschrift moet maken, te vergoeden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kosten van rechtsbijstand, kosten van een getuige/deskundige; reis- en verblijfkosten, kosten van uittreksels uit openbare registers, telefoongesprekken. Bij het indienen van zo’n verzoek moet u het bedrag van de vergoeding aangeven en stukken overleggen waaruit blijkt dat u deze kosten daadwerkelijk heeft gemaakt. Bij het besluit dat wij op het bezwaarschrift nemen, wordt tegelijkertijd een besluit genomen op een ingediend verzoek om vergoeding van de kosten.

 

Naar boven