Provinciaal blad van Zuid-Holland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2025, 17286 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2025, 17286 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Deze publicatie bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst. Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
De publicatie wordt standaard getoond met verschilmarkering. Door te kiezen voor ‘Was’ of ‘Wordt’ kunt u de voormalige of vernieuwde tekst op zichzelf bekijken.
Toon versie van document
Dit document bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst.
Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
Provinciale Staten van Zuid-Holland,
Gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van {dag} {maand} {jaar}, met besluitnummer PZH-YYYY-XXXXXXXX;
Gelet op artikel 2.6 van de Omgevingswet;
Overwegende dat op 18 oktober 2024 de Bestuursovereenkomst Ontwikkeling Gnephoek is getekend door de gemeente Alphen aan den Rijn, de regio Holland Rijnland, het Hoogheemraadschap van Rijnland en de provincie Zuid-Holland en in de Overeenkomst afspraken zijn gemaakt over de grootschalige, integrale ontwikkeling van de Gnephoek;
Overwegende dat deze ontwikkeling alleen mogelijk gemaakt kan worden door een wijziging van het gemeentelijk omgevingsplan;
Overwegende dat het gemeentelijk omgevingsplan moet passen binnen het provinciale omgevingsbeleid;
Overwegende dat in de Overeenkomst is geconstateerd dat de voorgenomen ontwikkeling van de Gnephoek strijdig is met het vigerende provinciale omgevingsbeleid, aangezien de Gnephoek niet in de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening is opgenomen als woningbouwlocatie groter dan 3 hectare en gelegen is buiten bestaand stads- en dorpsgebied.
Besluiten:
De Zuid-Hollandse Omgevingsverordening en de bijbehorende toelichting wordt gewijzigd zoals is aangegeven in bijlage 1 behorende bij dit besluit.
[Gereserveerd voor inwerkingtredingbepaling van het definitieve besluit: Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na uitgifte van het Provinciaal blad waarin dit besluit is bekendgemaakt.]
Dit besluit wordt aangehaald als: Ontwerpbesluit Wijziging Zuid-Hollandse Omgevingsverordening Gnephoek.
Den Haag, {dag} {maand} {jaar}
Provinciale Staten van Zuid-Holland,
drs. B.S.M. Sepers, griffier
mr. A.W. Kolff, voorzittter
A
Binnen bijlage II wordt de volgende sectie op de aangegeven wijze gewijzigd:
De volgende geometrische begrenzingen zijn onderdeel van deze verordening:
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_a571370a9b874c4b8454f8f8a0bd3a05/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/norm_2e88a7797ea44c27bdfe6299e3f5505f/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_c4b29de58bd244279a4f67d0885958c4/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_ed290116bb0741d0b03f0816e1a10d93/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_ed40fdb8bb354eda980e9ab5699990fe/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_99e6e960d8c244b2b6bc0e9413fb457a/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_1e9a5023560b4c658838f618b164f60d/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2025/gebiedsaanwijzing_7d70f472ba2e4391bd93d156b86314fb/nld@2025‑02‑12;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_670d032719de42d5abac45b01b7e38b1/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_67f612fa149445de9dc905e982049c21/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_51c87d44c9694dfa9b3fb2c4fbd3956e/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_ccb690043b664d4d99c3582a66a825d3/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_46db6310522c425e850f905922ed1ccf/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_82192d8ca7ba4291942a9afae8267ef0/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_0c757fb422b84228904a1c3f577cc569/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_e9baee8db22e4565880d260d4ffcdfed/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_9770ab66eee0441c873cd8d0c98748c8/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_50b56987a71d4d62a39cbd71559986be/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_7a1f7eea3415472088bc76791b47b57d/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_0bccf69b35394836b299b3a10829cca7/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_141931bbe9e64918855f098939fa4d4a/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_9cecf605831b419d9aec08987fd6c218/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_811f7890d044421783c81a388d65405c/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_2ceca95f7b274f21a53e49540ea4b113/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_71258985997e48ccaf9ecd49f51ea4a8/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_4ef64e94c514425c9824a26e66e165ac/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_593160b3699d458b897b8a9268f37e67/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_1f69b57752534382b4c443364e806c44/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_1e8c9f773a224f889f6901c7a84b060c/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_0e0a8cc54fcf443686ed37083f0f62ca/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_3d670000a0004128880f22c5d9b83371/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_6705d943ffbe4f4dae1eef9242096086/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_88502d774c144d9881066f189b2d834f/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/norm_ebea1d174cf04eb5827fc4c469372984/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/norm_2431aad10e4646b4a0f42478d33271fa/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_5b51f6d65dcc449a9e00f3e9777e8f1d/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_831ec87be3dc46cd9196d3523cc0c324/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_0204bf67ee984a5bbf1cd4af270e48d2/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_754a5343187a42fba3ca40a3adace6ff/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_ba44b92d049c418a88ac88b1eb98b5b0/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_e523ffdf4c5345618c7d001cc35cdf16/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_63c4867ce88942a48b34c2c66a5ac540/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_f7ec695295d84e11a42a1c3cd2fcdbbb/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_bb7fa7482cbe4ed0aa886c50592f36ae/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_615a111e76fa44d3bf7520aa8dcee89d/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_ea18fde52fd240a7b1cfacb280e540b2/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_ea18fde52fd240a7b1cfacb280e540b2/nld@2025‑10‑07;3
/join/id/regdata/pv28/2024/norm_89a9a347c1584dc783bc8c3ce4af0ee1/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/norm_89a9a347c1584dc783bc8c3ce4af0ee1/nld@2025‑10‑07;3
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_4df1b2f5ef04464d87277adfe9413340/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_c8feba55d156482387e2994747889cf0/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_5f5402edb7f64b54b1143bdcc13f58af/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_fb7e7f06de054f7abb5a8f40327e8a98/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_fb7e7f06de054f7abb5a8f40327e8a98/nld@2025‑10‑07;3
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_aa2b0e74aba84a4ab5cee35f844762fb/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_06f2d0c064364b8cb3fde1215a1049c2/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_e558092a23104247bed41cd4c0dd4153/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_8af7220f21934ef4bf16a6cc7bbeafa6/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_96ac8cfad4144a6da4989a1ccf1c02ec/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_6f377b1da091423aaec8a6440d1eff3a/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_2571f3377d1b46e29dfa8b7bf3350879/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_4f0f06c8ca4e4cf7922df791b78dd8e6/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_ccc2e624baa245f5abdbbcff5c2011c4/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/kwaliteitscriteria_2_1/nld@2024‑10‑04;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_d6fcefc2b4da4367a280aaf43d433a46/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_a5124d1e13b64900911f30d718250a82/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_e97e0a1fb9f047dabaad866cb8b1f1c5/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_b4c953f24cd9426a827765d43e8cb25f/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_05867bbf30a544618d29362b39db1d74/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_89af270fb74045e79462d69b9f915143/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_f0664a8512b4405699bee6206d70d742/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_3fcd63a22ad04479b2d33e534f89a7ef/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_3b580449b1bb434db747f36c930c6912/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_6afd6ebcfe9e4a748c1df2aa4362e063/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_9198fc17356744e99bb31425ea00bb9a/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_0fd38f929d764294be32e1fbfafc5930/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_4ec65f915a224efca5acabe282b440ad/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_5c068af3b3824b92b3573803f0bb1a46/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_5385f342c38f4027b0a96fe740fd9fcf/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_bb17337848294c5fa7aaae30590ce70e/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_b39d98ce02ee4afca6692d902548af47/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_15c31fefed01402ca004085047bea2dc/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_2f6b8d22ceba4879b932fd9ddb9623db/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_866a0438e5b5475884d84d6e003c64be/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_75be341bfa014c428b479f6e43b332d9/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_de11f1d1abea4f27815797d1ce3ac12b/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_071b9f57fee14b319c0b0dc7e2c5caaa/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_5266a0c7b10346b79725a41ab40c5f65/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_90ddf609fa8241f2a9108a7b6015ad21/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_574865ee7533468ebae89f25b67f13fc/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_c44bb07d3d6b4e8dbc99d635c997d9a0/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_a7a7dab244104e4ab543c4b7d5d2b32f/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_d844c15220e54d99a7a54c86102d739a/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_99d418ded28d4f6690636d8b14512f9a/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_2ba66a52a00b4ffdbcd5085a93d910fd/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_c14c81661e2a4a4cbcce46c9ad6a4562/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_aaa20efed9904638a569f4bbef9305d3/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_9b85d80f83694b5887ef1976d8143a47/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_cd5b33645cbc493b82e7e6110bf45c25/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_d5777bb14a844f288f7b03c98ba13f6d/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_1122d5ca1c734b7e98938c8e1a46bd99/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_baa6e911f49d4dabbb3622cda093980b/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_ecf6119452c44aa19eec4dc150c6db90/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_8186fc30c478423997225726ee74510d/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_b5907c6dc42f4622872e9ef1b55e9061/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_20aaab3fc35a4eaa9d4fdea68909f658/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_5ac7ab6b16c64e57a9a5f935e91d2801/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_b90e9fbb4f8341bbba3674f1a7774823/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/verplichtingentabel/nld@2024‑09‑24;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_edb2f377bf644f26a6b39575a62f2322/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_5ddcd593cd9641fe812f1879965a5fca/nld@2025‑02‑17;2
/join/id/regdata/pv28/2024/vth_wabo_kwaliteitscriteria_versie_2_2_2019_deel_b/nld@2024‑10‑04;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_411d3e7db379478c96034d23dcb1a01b/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_ad5f8905480f4ba4a0a1129ac34a60aa/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_32bebaf2bff241a6a61b915910f53ed3/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_58c2c09662c6441ead947695814c6c36/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_ebcacf07aa6b43e2a2db3048399a792c/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_3fee5df7d751437dbcc2ae1ea586cffc/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_bfc1d6a3290447939f5ac5fbed339c56/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_501a527426e749959de972b37774a013/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_b19c014c86fc4cb9b01831d46975fa30/nld@2024‑12‑18;1
/join/id/regdata/pv28/2024/gebiedsaanwijzing_80de84870b7b4b5f80e8d5fef6d38eb0/nld@2024‑12‑18;1
B
Binnen bijlage IX wordt de volgende sectie op de aangegeven wijze gewijzigd:
|
gemeente |
plaats |
naam locatie |
bruto oppervlakte in ha |
|
Holland Rijnland |
|||
|
Alphen aan den Rijn |
|
|
|
|
Alphen aan den Rijn |
Benthuizen |
Bentlanden II |
7 |
|
Alphen aan den Rijn |
Boskoop |
Torenpad-West |
6 |
|
Alphen aan den Rijn |
Hazerswoude-Rijndijk |
Westvaartpark |
15 |
|
Kaag en Braassem |
Leimuiden |
Leimuiden-West |
7 |
|
Kaag en Braassem |
Roelofarendsveen |
Braassemerland (Westend, Veilingvaart, Centrum, GEM en Waterrijck) |
119 |
|
Katwijk |
Katwijk |
Locatie Valkenburg |
318 |
|
Lisse |
Lisse |
Geestwater of Poelpolder |
11 |
|
Nieuwkoop |
Langeraar |
Langeraar noordwest |
10 |
|
Nieuwkoop |
Nieuwkoop |
Buytewech noord |
17 |
|
Nieuwkoop |
Nieuwkoop |
Vrouwenakker |
3 |
|
Nieuwkoop |
Nieuwveen |
De Verwondering of Hazeweg |
21 |
|
Nieuwkoop |
Noorden |
Land van Koppen |
6 |
|
Nieuwkoop |
Ter Aar |
Ter Aar noordoost |
7 |
|
Noordwijk |
Noordwijk |
Bronsgeest |
15 |
|
Noordwijk |
Noordwijk |
De Nes |
6 |
|
Noordwijk |
Noordwijk |
Offem-Zuid |
27 |
|
Noordwijk |
Noordwijk |
Sancta Maria |
19 |
|
Noordwijk |
Noordwijkerhout |
Molenweg |
3 |
|
Noordwijk |
Noordwijkerhout |
St. Bavo |
14 |
|
Teylingen |
Voorhout |
Hooghkamer |
35 |
|
Teylingen |
Voorhout |
Nieuw Boekhorst of Voorhout |
56 |
|
Voorschoten (en |
Voorschoten |
Duivenvoordecorridor |
33 (bebouwing 5) |
|
Voorschoten |
Voorschoten |
Starrenburg III |
5 |
|
Haaglanden |
|||
|
Den Haag |
Den Haag |
Vroondaal Zuid |
15 |
|
Den Haag |
Den Haag |
Westmadepark |
26 |
|
Leidschendam-Voorburg (en |
Voorburg |
Duivenvoordecorridor |
33 (bebouwing 5) |
|
Pijnacker-Nootdorp |
Pijnacker |
De Scheg |
11 |
|
Pijnacker-Nootdorp |
Pijnacker |
Tuindershof / Keijzershof |
34 |
|
Westland |
De Lier |
Molensloot |
27 |
|
Westland |
Kwintsheul |
De Driesprong |
7 |
|
Westland |
Kwintsheul |
De Hak |
5 |
|
Westland |
Kwintsheul |
Holle Watering |
16 |
|
Westland |
Monster |
De Duinen |
15 |
|
Westland |
Monster |
Monster noord |
5 |
|
Westland |
Monster |
Westmade |
66 |
|
Westland |
Poeldijk |
Poeldijk Westhof |
21 |
|
Westland |
's-Gravenzande |
Gantel De Baak |
5 |
|
Westland |
's-Gravenzande |
Poelkade / Het Nieuwe Water |
29 |
|
Westland |
's-Gravenzande |
Waelpark / Waelpolder |
30 |
|
Westland |
Wateringen |
Erasmuszone / Wippolder |
23 |
|
Regio Rotterdam |
|||
|
Barendrecht |
Barendrecht |
Zuidpolder |
4 |
|
Brielle |
Brielle |
Oude Goote |
30 |
|
Hellevoetsluis |
Hellevoetsluis |
Boomgaard / Noordwest |
56 |
|
Lansingerland |
Bergschenhoek |
Driehoek Oosteindseweg-Emmastraat |
24 |
|
Lansingerland |
Bergschenhoek |
Hoeksekade noord I |
4 |
|
Lansingerland |
Bergschenhoek |
Hoeksekade noord II |
9 |
|
Lansingerland |
Berkel |
Driehoek Berkel noord |
5 |
|
Lansingerland |
Berkel |
Westpolder / Bolwerk |
53 |
|
Lansingerland |
Bleiswijk |
De Hoefslag / Korenmolenhoek |
10 |
|
Lansingerland |
Bleiswijk |
Schil om Bleiswijk / Merenweg |
28 |
|
Maassluis |
Maassluis |
Dijkpolder / Wilgenrijk |
91 |
|
Nissewaard |
Zuidland |
Kreken van Nibbeland |
16 |
|
Nissewaard |
Oudenhoorn |
De Akkerranden |
6 |
|
Ridderkerk |
Rijsoord |
Geerlaan |
9 |
|
Ridderkerk |
Rijsoord |
Waalbos |
4 |
|
Rotterdam |
Hoek van Holland |
Buitengebied noord en oost II |
47 |
|
Schiedam |
Schiedam |
Spaanse Polder – ‘s-Gravenland |
3 |
|
Westvoorne |
Rockanje |
De Drenkeling |
22 |
|
Drechtsteden |
|||
|
Dordrecht |
Dordrecht |
Smitsweg |
33 |
|
Hardinxveld-Giessendam |
Giessendam |
De Blauwe Zoom |
10 |
|
Hardinxveld-Giessendam |
Giessendam |
‘t Oog |
15 |
|
Midden-Holland |
|||
|
Bodegraven-Reeuwijk |
Bodegraven |
Weideveld 2 |
6 |
|
Bodegraven-Reeuwijk |
Driebruggen |
Groendijck-Oost |
3 |
|
Bodegraven-Reeuwijk |
Nieuwerbrug |
De Wijde Wiericke |
3 |
|
Bodegraven-Reeuwijk |
Reeuwijk |
De Steupel |
4 |
|
Bodegraven-Reeuwijk |
Reeuwijk-Brug |
Breevaart, Oude Tol fase III |
3 |
|
Bodegraven-Reeuwijk |
Reeuwijk-Dorp |
Reesvelt |
4 |
|
Gouda |
Gouda |
Westergouwe |
144 |
|
Krimpenerwaard |
Gouderak |
Gouderak Oost |
9 |
|
Waddinxveen |
Waddinxveen |
De Triangel |
100 |
|
Waddinxveen |
Waddinxveen |
Glasparel+ |
7 |
|
Waddinxveen |
Waddinxveen |
't Suyt / Plan Nooitgedacht |
11 |
|
Zuidplas |
Moerkapelle |
Moerkapelle noord |
28 |
|
Zuidplas |
Moerkapelle |
Moerkapelle zuid |
14 |
|
Zuidplas |
Moordrecht |
De Brinckhorst / Moordrecht west |
14 |
|
Zuidplas |
Nieuwerkerk |
Esse Zoom / Groene Zoom |
30 |
|
Zuidplas |
Zevenhuizen |
Swanladriehoek |
7 |
|
Zuidplas |
Zevenhuizen |
Zevenhuizen zuid |
56 |
|
Zuidplas |
Zuidplas |
Vijfde Dorp |
325 |
|
Alblasserwaard |
|||
|
Gorinchem |
Gorinchem |
Hoog Dalem |
29 |
|
Molenlanden |
Giessen-Oudekerk |
Bilderhof |
4 |
|
Molenlanden |
Giessen-Oudekerk |
Giessenburg |
5 |
|
Molenlanden |
Giessenburg |
Achter de Wetering |
3 |
|
Molenlanden |
Groot-Ammers |
De Boomgaard |
4 |
|
Molenlanden |
Langerak |
Woonleefhart |
12 |
|
Molenlanden |
Nieuw-Lekkerland |
Nieuw-Lekkerland Oost |
8 |
|
Molenlanden |
Streefkerk |
Kooikerspad |
4 |
|
Hoeksche Waard |
|||
|
Hoeksche Waard |
Heinenoord |
Tienvoet |
9 |
|
Hoeksche Waard |
's-Gravendeel |
's-Gravendeel west |
18 |
|
Hoeksche Waard |
Klaaswaal |
De Bonger III |
7 |
|
Hoeksche Waard |
Numansdorp |
Torensteepolder fase 1a |
20 |
|
Hoeksche Waard |
Numansdorp |
Torensteepolder fase 1b, 1c en 1d |
19 |
|
Hoeksche Waard |
Goudswaard |
Locatie Westdijk |
6 |
|
Hoeksche Waard |
Oud-Beijerland |
Stougjesdijk oost |
38 |
|
Hoeksche Waard |
Strijen |
Kleine Loo fase 1-5 |
6 |
|
Hoeksche Waard |
Strijen |
Sportlaan |
3 |
|
Goeree-Overflakkee |
|||
|
Goeree-Overflakkee |
- |
De Nieuwe Marke |
- |
|
Goeree-Overflakkee |
Den Bommel |
Schaapsweg |
5 |
|
Goeree-Overflakkee |
Dirksland |
Kleine boezem |
4 |
|
Goeree-Overflakkee |
Goedereede |
Nieuwe Oostdijk fase 2 en 3 |
9 |
|
Goeree-Overflakkee |
Middelharnis |
uitbreiding Westplaat / 2e haven |
11 |
|
Goeree-Overflakkee |
Nieuwe Tonge |
Nieuwe Tonge |
9 |
|
Goerree-Overflakkee |
Ouddorp |
Ouddorp Bad |
6 |
|
Goeree-Overflakkee |
Stad aan 't Haringvliet |
Onbekend |
6 |
|
Goeree-Overflakkee |
Stellendam |
Langeweg |
5 |
|
Bruto oppervlatek in ha: Oppervlakte van het als woningbouwlocatie aangeduide gebied in een omgevingsplan of ander ruimtelijk plan, inclusief de daarbij behorende voorzieningen, infrastructuur, groen en water. De aanduiding kan deels ook bestaand stads- en dorpsgebied betreffen. |
|
|
|
Inleiding
De gemeente Alphen aan den Rijn en de provincie Zuid-Holland werken samen aan een plan voor woningbouw en natuurontwikkeling in de polder Gnephoek. De Gnephoek ligt aan de noordzijde van Alphen aan den Rijn, ten westen van de Heimanswetering en ten noorden van de Oude Rijn. De polder Gnephoek heeft een oppervlakte van circa 200 ha. De kern van de ontwikkeling wordt gevormd door de realisatie van circa 5.500 woningen en de realisatie van circa 90 hectare water en groen, waaronder circa 60 hectare natuurgebied. Deze bestaat uit circa 60 hectare natuurgebied en circa 30 hectare groen en water in de woonwijk waarvan 15 hectare buurtgroen en 15 hectare overgangsgroen.
Benodigde wijzigingen provinciaal omgevingsbeleid
Om de voorgenomen ontwikkeling van de Gnephoek te kunnen realiseren moet het gemeentelijk omgevingsplan gewijzigd worden. De voorgenomen ontwikkeling past echter niet binnen het vigerende provinciale omgevingsbeleid. Daarom is in de Bestuursovereenkomst afgesproken dat Gedeputeerde Staten (GS) de procedure zullen starten voor de wijziging van het provinciale omgevingsbeleid voor de Gnephoek.
Concreet gaat het om het toevoegen van de Gnephoek aan de kaart en de tabel van de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening (ZHOV) waarin alle toekomstige woningbouwlocaties zijn opgenomen die groter zijn dan 3 ha en gelegen zijn buiten Bestaand Stads- en Dorpsgebied (BSD). Provinciale Staten (PS) zijn bevoegd gezag voor de wijziging van de ZHOV. Tevens zal de ontwikkeling van de Gnephoek opgenomen worden in het Omgevingsprogramma Zuid-Holland. GS zijn bevoegd gezag voor de wijziging van het Omgevingsprogramma Zuid-Holland.
Voorgeschiedenis planvorming Gnephoek
Hieronder wordt kort ingegaan op de voorgeschiedenis van de planvorming voor de ontwikkeling van de Gnephoek. In Paragraaf 2.1 van het MER is een uitgebreide weergave opgenomen van deze voorgeschiedenis.
Naar aanleiding van een motie over woningbouw in de Gnephoek van de Tweede Kamer van 8 maart 2021, heeft de toenmalig minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening in juni 2022 dhr. Kuijken om onafhankelijk advies gevraagd. Dhr. Kuijken adviseerde een scenario met ca. 5.500 woningen en ca. 50 hectare natuur (en 30 hectare ‘groen-water) waarbij de woningen gerealiseerd worden aan de randen van de Gnephoek, langs de Oude Rijn en de Heimanswetering, op de “stevigere” gronden. De gemeente Alphen aan den Rijn besloot dit scenario verder te onderzoeken en uit te werken in een Contourenplan.
Op 27 januari 2022 heeft de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn de locatie Gnephoek opgenomen als ontwikkellocatie in de gemeentelijke Omgevingsvisie. Dit leidde tot een toezegging van Gedeputeerde Staten (GS) om Provinciale Staten (PS) te informeren over de mogelijke ontwikkeling van deze locatie. Op 19 april 2022 stuurden GS een brief aan PS waarin werd aangegeven dat GS een integraal standpunt zullen innemen als de gemeente Alphen aan den Rijn een concreet plan voor Gnephoek uitwerkt. Tevens is in deze brief aangegeven aan welke voorwaarden een dergelijk plan zou moeten voldoen en welke informatie dat plan zou moeten bevatten.
In augustus 2023 stelde het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn het "Contourenplan Gnephoek" vast en vroeg om advies van de regio Holland Rijnland en het Hoogheemraadschap van Rijnland. Na positieve besluitvorming door de gemeenteraad verzocht het college GS om een integrale afweging te maken over het Contourenplan en de procedure te starten voor herziening van het provinciale Omgevingsbeleid.
Op 21 november 2023 maakten GS een positieve integrale afweging over het Contourenplan en besloten de herzieningsprocedure te starten, wanneer aan vier voorwaarden werd voldaan: steun van de Statencommissie Bereikbaarheid en Wonen, opname van Gnephoek in een regionaal woningbouwprogramma, zekerheid over de financiële uitvoerbaarheid (d.m.v. een Rijksbijdrage) en een Bestuursovereenkomst tussen relevante partijen.
Met de ondertekening van de Bestuursovereenkomst Ontwikkeling Gnephoek op 18 oktober 2024 door de gemeente Alphen aan den Rijn, de regio Holland Rijnland, het Hoogheemraadschap van Rijnland en de Provincie Zuid-Holland is aan alle voorwaarden voldaan.
Procedure Herziening omgevingsbeleid Ontwikkeling Gnephoek
De procedure voor de Herziening omgevingsbeleid Ontwikkeling Gnephoek is gestart op 15 oktober 2024 met de vaststelling door GS van de Startnotitie voor de Herziening van het Omgevingsbeleid voor de ontwikkeling van de Gnephoek en de Ontwerp Notitie Reikwijdte en detailniveau (NRD) voor de milieueffectrapportage (mer). De Startnotitie is op 11 december 2024 vastgesteld door PS. De NRD heeft vanaf 7 november 2024 6 weken ter inzage gelegen. Op 4 maart 2025 hebben GS de NRD en de bijbehorende Nota van Beantwoording vastgesteld. Tevens is deze Herziening opgenomen in de Lange Termijn Agenda voor het omgevingsbeleid van PS. Voorliggend document betreft de Ontwerp Herziening voor de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening (ZHOV) voor de ontwikkeling van de Gnephoek. In dit Ontwerp zijn de voorgenomen wijzigingen van de ZHOV uitgewerkt en nader toegelicht. Dit Ontwerp wordt samen met het bijbehorende milieueffectrapport (MER) van 28 oktober 2025 tot 8 december 2025 ter inzage gelegd.
Motivering wijziging Zuid-Hollandse Omgevingsverordening (ZHOV)
In de Bestuursovereenkomst Ontwikkeling Gnephoek hebben de gemeente Alphen aan den Rijn, de regio Holland Rijnland, het Hoogheemraadschap van Rijnland en de provincie Zuid-Holland afspraken gemaakt over de gebiedsontwikkeling Gnephoek. De ontwikkeling draagt, met circa 5.500 nieuwe woningen, bij aan de regionale woningbouwopgave. Hiervan is minimaal 60% in het betaalbare segment en 30% sociale huur, conform de afspraken uit de Bestuursovereenkomst Ontwikkeling Gnephoek (18 oktober 2024). In het gebied wordt geïnvesteerd in natuurontwikkeling, waaronder circa 60 hectare natuur. Om dit te realiseren wordt de locatie Gnephoek toegevoegd aan de geometrische begrenzing van grote buitenstedelijke bouwlocaties en lijst van woningbouwlocaties groter dan 3 ha en gelegen buiten BSD in de ZHOV.
Toevoeging grote buitenstedelijke bouwlocatie
In de ZHOV zijn alle toekomstige woningbouwlocaties opgenomen die groter zijn dan 3 hectare en gelegen zijn buiten BSD. Deze zijn opgenomen in de indicatieve geometrische begrenzing van grote buitenstedelijke bouwlocaties in bijlage II. Ze zijn te zien op kaart 19 ‘Grote buitenstedelijke bouwlocaties (3 ha-kaart)’ door middel van indicatieve ‘stippen’. Tevens zijn de locaties opgenomen in Bijlage X ‘Gegevens en criteria grote buitenstedelijke bouwlocaties’, onder B. in tabel 1 ‘Woningbouwlocaties’ waarin ook het aantal hectare per locatie is opgenomen. De Gnephoek wordt in deze tabel opgenomen met 125 hectare. De woningbouwontwikkeling betreft namelijk netto maximaal 110 hectare en bruto maximaal 125 hectare. De 125 hectare bruto bestaat uit 110 hectare die bestemd is voor woningbouw. De overige 15 hectare bestaat uit buurtgroen. Naast deze 125 hectare bruto wordt er nog 15 hectare bovenwijkse groen- en wateropgave ontwikkeld. Omdat deze aan de rand van de ontwikkeling liggen, worden deze ruimtelijk gezien als overgangsgroen.
Er worden verder geen wijzigingen van de ZHOV voorgesteld.
Geen wijziging van de begrenzing van belangrijk weidevogelgebied en bedrijventerreinen
In de ZHOV is een groot deel van de Gnephoek op dit moment aangewezen als belangrijk weidevogelgebied met beschermingscategorie 2, wat in principe transformatie naar woningbouw uitsluit. Echter, er is een flexibiliteitsbepaling opgenomen in de instructieregels over ruimtelijke kwaliteit (artikel 7.43f) die woningbouwlocaties groter dan 3 hectare buiten BSD toestaat zonder aanpassing van de begrenzing van het weidevogelgebied en beschermingscategorie 2. De compensatieplicht zou vervallen als de begrenzing van het weidevogelgebied in de ZHOV gewijzigd zou worden voordat het omgevingsplan in procedure gaat en dat is niet gewenst, omdat het verlies aan weidevogelgebied dan niet gecompenseerd hoeft te worden. Dit geldt ook voor bedrijventerreinen in de Gnephoek die in de ZHOV zijn opgenomen. Met het schrappen van deze bedrijventerreinen uit de ZHOV, zou de compensatieplicht voor hoge milieucategorie bedrijvigheid vervallen, wat niet gewenst is omdat het areaal bedrijventerreinen met een hoge milieucategorie in Zuid-Holland dan zou afnemen.
Daarom zal pas worden voorgesteld om de begrenzing van het belangrijke weidevogelgebied en de bedrijventerreinen in de Gnephoek in de ZHOV te wijzigen wanneer aan de compensatieplicht is voldaan en de gebiedsontwikkeling in de Gnephoek volledig is afgerond. Dit zal naar verwachting rond 2040 het geval zijn. De invulling van de compensatieplicht voor belangrijk weidevogelgebied en bedrijventerreinen met een hoge milieucategorie is onderdeel van de wijziging van het Omgevingsplan voor de Gnephoek door de gemeente Alphen aan den Rijn, en de provincie zal deze wijziging en de bijbehorende compensatieplannen beoordelen.
In het Ontwerp van de Herziening 2025 van de ZHOV, die tegelijkertijd met dit Ontwerp ter inzage wordt gelegd, is de Gnephoek ondergebracht in de nieuwe categorie "kansrijk weidevogelgebied". Deze nieuwe categorie wordt onderdeel van beschermingscategorie 2 en de compensatieplicht blijft ook hetzelfde.
Milieueffectrapport (MER)
Bij een ontwikkeling van deze omvang zijn (milieu)effecten niet op voorhand uit te sluiten. Daarom wordt voor deze besluiten de procedure van de milieueffectrapportage (mer) doorlopen en is een Milieueffectrapport (MER) opgesteld (zie ook paragraaf 1.2.1 van het bijgevoegde MER). Voor meer informatie en achtergronden wordt verwezen naar het MER. Deze is als bijlage bij voorliggend document gevoegd. Hieronder zijn de belangrijkste resultaten en conclusies van het MER weergegeven.
De effectbeschrijving en -beoordeling van de alternatieven levert inzicht op in de bandbreedtes van de te verwachten effecten als gevolg van de ontwikkeling van de Gnephoek. De inzichten van de effecten van de alternatieven hebben geleid tot een voorkeursalternatief (VKA). Daarvan zijn opnieuw de effecten in beeld gebracht. Het VKA bestaat op hoofdlijnen uit de realisatie van 5.500 woningen en de ontwikkeling van 90 hectare water en groen, waaronder 60 hectare natuur. In de basis is het VKA het plan zoals beschreven in het Contourenplan Gnephoek. Op diverse onderdelen zijn echter aanscherpingen/aanvullingen gedaan die voortkomen uit de onderzochte alternatieven. Voor de Ontwerp Herziening Gnephoek zijn de verschillen tussen het VKA en de referentiesituatie het meest relevant aangezien deze aangeven wat de effecten zijn van het wel of niet opnemen van de Gnephoek in de ZHOV. De belangrijkste resultaten van de beoordeling van het VKA per thema zijn als volgt:
Water: Het VKA resulteert in een verbetering van het oppervlaktewatersysteem, met één peilgebied, eenvoudige aan- en afvoer van water en een flexibel waterpeil dat helpt om fluctuaties op te vangen en de functies in het gebied te bedienen. Er zullen dermate veel maatregelen worden genomen in het VKA dat de chemische én ecologische kwaliteit van het watersysteem worden verbeterd.
Bodem: Het VKA beïnvloedt de bodemkwaliteit zowel positief als negatief. Het creëren van nieuwe natuur bevordert de bodemkwaliteit en biodiversiteit, terwijl stedelijke bebouwing en bodemverdichting hogere risico's op verontreiniging met zich meebrengen.
Klimaat:Er worden maatregelen genomen om risico’s op hittestress te verminderen. Door in te zetten op een flexibel peil, neemt de beschikbare waterbuffer in droge periodes toe. Het VKA is zo ingericht dat wateroverlast als gevolg van een extreme regenbui kan worden opgevangen binnen de afgesproken maximale peilstijging van 50 cm ten opzichte van het streefpeil.
Duurzaamheid:Er wordt netbewust gebouwd om pieken op het stroomnet te verkleinen. Op woningniveau is de ontwikkeling energieneutraal en voor 85% zelfvoorzienend. Desondanks zorgt de realisatie van de Gnephoek wel voor grotere pieken op het regionale netwerk dan wanneer de Gnephoek niet ontwikkeld wordt.
Natuur: Het VKA leidt niet tot negatieve effecten op Natura 2000-gebieden. Doordat het agrarisch gebruik in het VKA wegvalt leidt het VKA tot een beperkte afname van stikstofdepositie op stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden (zie voor dit onderdeel ook paragraaf 1.2.1 over de passende beoordeling in het MER). In het VKA wordt voorzien in circa 60 ha nieuwe natuur, in combinatie met een robuust groenblauw netwerk binnen de woonwijk van ca. 30 hectare.
Archeologie, cultuurhistorie en landschap:Er is een negatief effect op het aspect archeologische waarden. Dit komt door de hoge tot middelhoge verwachtingswaarde van delen van het plangebied, waardoor er een kans is dat er archeologische waarden in het gebied aanwezig zijn die als gevolg van de ontwikkeling aangetast kunnen worden.
Wonen:Het aantal woningen neemt met 5.500 toe. Ter vergelijking: dit is circa 20% van de regionale behoefte tot 2032. Er kan dus gesteld worden dat het VKA in sterke mate bijdraagt aan het opvangen van de woningbehoefte in de gemeente, maar ook in de regio.
Werken: In de Gnephoek komen verschillende voorzieningen. Dit zal de werkgelegenheid in het gebied iets verbeteren. Daar staat tegenover dat er ook bedrijven uit het gebied zullen moeten verdwijnen en/of elders worden gecompenseerd.
Mobiliteit: In het VKA ontstaan weinig nieuwe verkeersknelpunten ondanks de verkeerstoename als gevolg van de ontwikkeling van de Gnephoek. De toename van het aantal verkeersbewegingen in combinatie met de aanleg van de Kleine Bypass, zorgt er voor dat op enkele kruispunten de belasting toeneemt en op enkele andere kruispunten de belasting juist afneemt ten opzichte van de referentiesituatie.
Gezondheid en veilige leefomgeving:Er liggen kansen om met de ruimtelijke inrichting een positieve bijdrage te leveren aan gezondheidsbevordering en het VKA wordt daarom beperkt positief beoordeeld. Het VKA leidt op een klein aantal locaties tot sterk negatieve effecten op geluidshinder op bestaande woningen, maar beschouwd over het gehele studiegebied zijn de effecten gering.
Passende Beoordeling (benodigde aanvulling op het MER)
Omdat de ontwikkeling van Gnephoek leidt tot stikstofdepositie, is een passende beoordeling nodig. De passende beoordeling wordt uitgevoerd op het detailniveau dat past bij het besluit dat genomen wordt. Dat betekent dat de passende beoordeling voor de herziening van de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening (ZHOV) en het provinciale omgevingsprogramma op een abstract niveau uitgevoerd kan worden. De passende beoordeling voor de ZHOV en het Omgevingsprogramma Zuid-Holland zal onderdeel worden van het MER.
Ten behoeve van het MER zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd, waaronder een stikstof berekening met behulp van het AERIUS-model. Deze berekening is reeds in 2023 uitgevoerd ten behoeve van het opstellen van het Contourenplan van de gemeente Alphen aan den Rijn.
In 2024 is de berekening geactualiseerd met de AERIUS versie van november 2024. Bij die berekening is uitgegaan van het verkeersmodel dat op dat moment gebruikt werd (Regionaal Verkeersmodel voor de regio Midden-Holland, versie 4.1 (RVMH4.1)). Eind 2025 zal een nieuwe AERIUS versie beschikbaar komen die mogelijk tot andere uitkomsten leidt.
Uit de nieuwe verkeersberekeningen die voor het MER zijn uitgevoerd in 2025 blijkt dat de berekeningen met het nieuwe verkeersmodel op lagere verkeersintensiteiten uitkomen. Daarmee was de eerdere berekening een overschatting van het projecteffect. Daarnaast is met een grotere ontwikkeling gerekend, namelijk 6.000 woningen in plaats van 5.500. Ook dit is dus een overschatting van het projecteffect.
Concreet wordt in het MER op de volgende manier omgegaan met de invulling van de passende beoordeling als gevolg van stikstofdepositie:
Bij het ontwerpbesluit voor de ZHOV en het omgevingsprogramma in oktober 2025 wordt gebruik gemaakt van de stikstofberekening uit 2024. Dit is een worst case benadering (want de stikstofdepositie is hierin berekend met meer woningen en hogere verkeersintensiteit). Er is een korte analyse gemaakt van de ecologische effecten. Er is op dit moment dus nog geen volledige passende beoordeling.
Ten behoeve van het Ontwerp van de wijziging van het Omgevingsplan van de gemeente Alphen aan den Rijn wordt in het voorjaar van 2026 een passende beoordeling opgesteld op basis van nieuwe stikstofberekeningen, uitgevoerd met de dan geldende AERIUS versie, de op dat moment actuele input en de dan geldende uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Hierin wordt ook onderscheid gemaakt tussen het projecteffect en het effect na intern salderen en tussen de aanlegfase en de gebruiksfase. Op het moment dat besluitvorming over vaststelling van de ZHOV en het Omgevingsprogramma Zuid-Holland plaatsvindt (voorjaar 2026) wordt deze passende beoordeling als aanvulling toegevoegd aan het MER dat is gekoppeld aan het definitieve besluit tot wijziging van de ZHOV en het provinciale omgevingsprogramma.
Het MER wordt bij het definitieve besluit ook nog aangevuld met het advies van de commissie voor de milieueffectrapportage en wat eventueel nog voortkomt uit (de verwerking van) de zienswijzen.
Participatie
De gemeente Alphen aan den Rijn is verantwoordelijk voor de participatie over het Masterplan en de wijziging van het Omgevingsplan. De provincie is verantwoordelijk voor de participatie over de Herziening van het Omgevingsbeleid. De gemeente en de provincie zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het doorlopen van de zorgvuldige en transparante participatie over het MER. Veel informatie over het project is te vinden op de website www.gnephoek.com. Hier kunnen belanghebbenden alle projectinformatie, planning en participatietrajecten terugvinden en zich aanmelden voor participatieactiviteiten.
De Ontwerp Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor het opstellen van het MER heeft van 7 november 2024 tot en met 18 december 2024 ter inzage gelegen. Reageren kon bij de Provincie Zuid-Holland en bij Gemeente Alphen aan den Rijn. Voor de ter inzage leggingen zijn de provincie en de gemeente samen opgetrokken. Het participatieplan voor de ontwikkeling van de Gnephoek was als bijlage bij de NRD opgenomen. Naar aanleiding van de ontvangen reacties, zienswijze en adviezen zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd in de NRD. Het doel van de participatie is om inhoudelijke input op te halen van de directe omgeving en ook van alle inwoners van de gemeente. Tevens is het doel om te attenderen op participatieactiviteiten en te informeren over de gebiedsontwikkeling. Zo is de provincie ook ambtelijk aanwezig geweest op de informatieavonden op 4 en 11 november 2024 om informatie te geven aan belanghebbenden die vragen hadden over de wijziging van het provinciale Omgevingsbeleid voor de ontwikkeling van de Gnephoek.
Deze Ontwerp Herziening van de ZHOV voor de ontwikkeling van de Gnephoek zal van 28 oktober tot 8 december ter inzage worden gelegd. Dit is onderdeel van de wettelijke procedure waarbij via een terinzagelegging belanghebbenden een zienswijze kenbaar kunnen maken.
De gemeente Alphen aan den Rijn zal tussen 28 oktober 2025 en 8 december 2025 een informatieavond organiseren om informatie te geven en vragen te beantwoorden over de stukken die door de gemeente ter inzage zijn gelegd (waaronder het gezamenlijke MER). De provincie zal hierbij aanwezig zijn om informatie te geven en vragen te beantwoorden over het Ontwerp van de Herziening van de ZHOV en het Ontwerp van de Herziening van het Omgevingsprogramma Zuid-Holland voor de ontwikkeling van de Gnephoek en het bijbehorende MER.
Na de terinzagelegging zal deze paragraaf bij het definitieve besluit worden aangevuld met de resultaten van de terinzagelegging en andere participatieactiviteiten die tot dat moment zijn uitgevoerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-17286.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.