Subsidieregeling oplossingen belemmeringen door netcongestie 2.0

Gedeputeerde Staten van Drenthe;

 

gelet op artikel 3, derde lid, en artikel 4 van de Algemene subsidieverordening provincie Drenthe 2023;

 

overwegende dat het wenselijk is om oplossingen voor belemmeringen door netcongestie te stimuleren;

 

 

BESLUITEN:

 

 

de Subsidieregeling oplossingen belemmeringen door netcongestie 2.0 vast te stellen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

AGVV: Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard. Algemene Groepsvrijstellingsverordening (PbEU 2014, L187/1);

Asv: Algemene subsidieverordening 2023;

Awb: Algemene wet bestuursrecht;

de-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, (PbEU 2023, L 15.12.2023);

fossiele energie: aardgas, benzine, dieselolie, kerosine, kolen;

grootverbruikersaansluiting: aansluiting op het elektriciteitsnetwerk met een aansluitwaarde groter dan 3 x 80 ampère;

haalbaarheidsonderzoek: het onderzoek en de analyse van het potentieel van meerdere oplossingen voor belemmeringen van netcongestie, met als doel de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de sterke en de zwakke punten van verschillende oplossingen voor belemmeringen netcongestie, de kansen en risico's in kaart te brengen, waarbij ook wordt aangegeven welke middelen nodig zijn om de uiteindelijke oplossing te kunnen doorvoeren;

individuele batterij: opslagsysteem bestemd voor individueel gebruik van de aanvrager voor stationaire opslag van eigen opgewekte elektriciteit of te verbruiken elektriciteit, gebruikmakend van op lithiumverbindingen gebaseerde accutechnologie achter de meter van de aanvrager;

kennisleverancier: een onafhankelijke private of publieke instantie met activiteiten die gericht is op kennisoverdracht en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of een buitenlands equivalent;

netcongestie: het plaatselijk bereiken van de maximale belastbaarheid van de distributie- en transportnetten voor elektriciteit;

penvoerder: een rechtspersoon die deelneemt aan een samenwerkingsverband en is aangewezen om de aanvraag te beheren namens het samenwerkingsverband;

samenwerkingsverband: overeengekomen samenwerking, bestaande uit ten minste twee niet in een groep verbonden rechtspersonen, die is opgericht ten behoeve van de uitvoering van projectactiviteiten.

Artikel 2 Doel

De subsidie heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de klimaat- en energiedoelstellingen en het vestigings- en ondernemersklimaat van de provincie Drenthe door het ondersteunen van oplossingen voor belemmeringen door netcongestie.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor:

  • a.

    een door een kennisleverancier uit te voeren haalbaarheidsonderzoek naar oplossingen voor belemmeringen door netcongestie;

  • b.

    de realisatie van een oplossing voor belemmeringen door netcongestie.

Artikel 4 Doelgroep

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:

    • a.

      rechtspersonen en aan degene aan wie een onderneming toebehoort als bedoeld in artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007, die hun activiteiten ontplooien in de provincie Drenthe; of

    • b.

      een samenwerkingsverband van de onder a bedoelde doelgroep.

  • 2.

    Indien een samenwerkingsverband als bedoeld in het eerste lid, onder b geen rechtspersoonlijkheid bezit, wordt de subsidie namens alle deelnemers aangevraagd door de penvoerder van het samenwerkingsverband.

Artikel 5 Aanvraagperiode

Een aanvraag om subsidie kan worden ingediend met ingang van 1 november 2025 tot en met 31 oktober 2027.

Artikel 6 Aanvraag

  • 1.

    In aanvulling op artikel 8 van de Asv verschaft de aanvrager in ieder geval de volgende bescheiden:

    • a.

      een projectplan dat ten minste omvat:

      • 1°.

        een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

      • 2°.

        de probleemstelling of beschrijving van de belemmeringen door netcongestie;

      • 3°.

        een toelichting op de beoogde resultaten van de activiteiten en een tijdsplanning;

    • b.

      voor zover de oplossing betrekking heeft op teruglevering van elektriciteit: een toelichting op de beoogde toepassing van de duurzaam opgewekte elektriciteit;

    • c.

      een onderbouwing waarmee wordt aangetoond dat de oplossing de druk op het elektriciteitsnetwerk verlaagt;

  • 2.

    Indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 4, tweede lid bevat de aanvraag om subsidie tevens een door alle deelnemers ondertekende samenwerkingsovereenkomst.

Artikel 7 Weigeringsgronden

  • 1.

    In aanvulling op de weigeringsgronden uit de Asv en Awb wordt een subsidie in ieder geval geweigerd als:

    • a.

      de aanvrager eerder subsidie heeft ontvangen voor dezelfde activiteiten voor eenzelfde EAN-code (energieaansluiting) voor een ander tijdvak;

    • b.

      de activiteiten betrekking hebben op het gebruik van fossiele energie op het perceel van de aanvrager;

    • c.

      de activiteiten technisch of financieel niet haalbaar zijn;

    • d.

      de activiteiten een individuele batterij betreffen;

    • e.

      de schaalgrootte van de activiteiten niet passend is bij de belemmeringen door netcongestie van de aanvrager;

    • f.

      de activiteiten buiten de provincie Drenthe plaatsvinden;

    • g.

      de uitvoering van de activiteiten is gestart voordat de aanvraag om subsidie is ontvangen;

    • h.

      het geen nieuwe voorzieningen betreft als bedoeld in artikel 41, vijfde lid, van de AGVV.

  • 2.

    Een subsidie voor een haalbaarheidsonderzoek als bedoeld in artikel 3, onder a wordt voorts geweigerd als:

    • a.

      de ingehuurde kennisleverancier niet aantoonbaar beschikt over de benodigde kennis of expertise om de aanvrager in zijn adviesvraag te ondersteunen;

    • b.

      sprake is van belangenverstrengeling doordat de aanvrager tevens bestuurder, aandeelhouder, werknemer of op andere wijze zakelijk betrokken is bij de onderneming van de kennisleverancier, of omgekeerd;

    • c.

      de ingehuurde kennisleverancier bloed- of aanverwant tot en met de tweede graad is van de aanvrager;

    • d.

      het haalbaarheidsonderzoek niet het potentieel van meerdere oplossingen voor belemmeringen door netcongestie onderzoekt en analyseert.

  • 3.

    Een subsidie voor de realisatie van oplossingen voor belemmeringen door netcongestie als bedoeld in artikel 3, onder b wordt voorts geweigerd als:

    • a.

      de realisatie van de oplossing voor belemmeringen door netcongestie wordt uitgevoerd door de kennisleverancier die ook het haalbaarheidsonderzoek voor diezelfde belemmeringen door netcongestie heeft uitgevoerd;

    • b.

      bij de realisatie van de oplossing voor belemmeringen door netcongestie sprake is van belangenverstrengeling doordat de uitvoerende of betrokken partij bloed- of aanverwant tot en met de tweede graad is van de aanvrager óf bestuurder, aandeelhouder, werknemer of op andere wijze zakelijk betrokken is bij (de onderneming van) de aanvrager, of omgekeerd.

Artikel 8 Toetsingscriteria

  • 1.

    Om voor subsidie in aanmerking te komen beschikt de aanvrager over een grootverbruikersaansluiting of toont aan dat voor de uitvoering van de voorgenomen activiteiten een grootverbruikersaansluiting noodzakelijk is.

  • 2.

    Om voor een subsidie als bedoeld in artikel 3, onder b in aanmerking te komen behalen de activiteiten minimaal 10 punten op basis van de volgende beoordeling die nader uitgewerkt is in de bij deze regeling behorende bijlage 1:

    • a.

      de toegepaste techniek als oplossing voor de belemmeringen door netcongestie heeft voldoende herhaalbaarheidspotentie, minimaal noodzakelijke score 5 punten, maximale score 10 punten;

    • b.

      de toegepaste techniek als oplossing voor de belemmeringen door netcongestie is voldoende innovatief, maximale score 5 punten;

    • c.

      de toegepaste techniek als oplossing voor de belemmeringen door netcongestie is voldoende toekomstbestendig, maximale score 5 punten.

Artikel 9 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Voor de activiteiten, bedoeld in artikel 3, onder a, komen de volgende kosten in aanmerking voor subsidie:

    • a.

      inhuur van een kennisleverancier met een maximum inhuurtarief van € 120,-- per uur;

    • b.

      materiaalkosten die uitsluitend nodig zijn voor het haalbaarheidsonderzoek;

    • c.

      huurkosten van apparatuur en uitrusting voor zover en zolang deze gebruikt worden voor het haalbaarheidsonderzoek.

  • 2.

    Voor de activiteiten, bedoeld in artikel 3, onder b, komen de volgende kosten, voor zover noodzakelijk voor de realisatie van de oplossing, in aanmerking voor subsidie:

    • a.

      kosten voor aanschaf en installatie van technische voorzieningen;

    • b.

      kosten voor meet- en regeltechniek waaronder energiemanagementsystemen, sensoren, schakelaars, regelmodules en daaraan gerelateerde software;

    • c.

      kosten voor projectmanagement, engineering en inbedrijfstelling.

Artikel 10 Niet subsidiabele kosten

Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten:

  • a.

    die gemaakt zijn voor de datum van indiening van de aanvraag;

  • b.

    voor duurzaamheidsmaatregelen gericht op een laadpunt voor een elektrisch aangedreven motorrijtuig, energiebesparing of opwekking van duurzame energie.

Artikel 11 Subsidiehoogte

De hoogte van de subsidie bedraagt:

  • a.

    voor de activiteiten, bedoeld in artikel 3, onder a, ten hoogste 90% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 15.000,--;

  • b.

    voor de activiteiten, bedoeld in artikel 3, onder b, ten hoogste 50% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 100.000,-- voor individuele rechtspersonen en € 200.000,-- voor samenwerkingsverbanden.

Artikel 12 Verdeelsystematiek

  • 1.

    Subsidie wordt verdeeld op volgorde van datum van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 2.

    Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder a die op dezelfde dag zijn ontvangen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door het tijdstip van ontvangst en bij gelijk moment van ontvangst, door middel van loting vastgesteld door de notaris.

  • 3.

    Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b die op dezelfde dag zijn ontvangen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door het aantal behaalde punten bij de beoordeling bedoeld in artikel 8, tweede lid, en bij gelijke punten door middel van loting vastgesteld voor de notaris. Gedeputeerde staten rangschikken de aanvragen hoger, naarmate in totaal meer punten aan het project zijn toegekend.

Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1.

    De subsidieontvanger is bereid mee te werken aan kennisdeling ten aanzien van de gesubsidieerde activiteiten.

  • 2.

    De activiteiten, bedoeld in artikel 3, onder a, worden binnen zes maanden na de datum van subsidievaststelling uitgevoerd, tenzij de subsidiebeschikking een andere termijn vermeldt.

  • 3.

    De activiteiten, bedoeld in artikel 3, onder b, worden binnen twaalf maanden na de datum van subsidieverlening uitgevoerd, tenzij de subsidiebeschikking een andere termijn vermeldt.

  • 4.

    De activiteiten, bedoeld in artikel 3, onder b, worden ten minste drie jaar na het verrichten van de subsidiabele activiteiten in stand gehouden op de locatie.

Artikel 14 Verlening en vaststelling

  • 1.

    De subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder a wordt direct vastgesteld.

  • 2.

    De subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b wordt vastgesteld op basis van een verklaring inzake uitgaven en inkomsten als bedoeld in artikel 22, vierde en vijfde lid van de Asv.

  • 3.

    De aanvraag tot vaststelling van de subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b bevat:

    • a.

      een activiteitenverslag;

    • b.

      een verklaring inzake uitgaven en inkomsten als bedoeld in artikel 22, vierde en vijfde lid van de Asv.

Artikel 15 Staatssteun

  • 1.

    Een subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder a wordt alleen verstrekt voor zover dit mogelijk is met toepassing van de de-minimisverordening.

  • 2.

    Een subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b wordt alleen verleend met toepassing van artikel 41 van de AGVV, zijnde steun voor investeringen ter bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen, uit hernieuwbare waterstof en hoogrenderende warmtekrachtkoppeling, voor zover het steun betreft voor investeringen ter bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen.

  • 3.

    Een subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b niet zijnde activiteiten ter bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen, wordt verleend met toepassing van de de-minimisverordening.

Artikel 16 Subsidieplafond

  • 1.

    Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks het subsidieplafond vast.

  • 2.

    Dit subsidieplafond bestaat uit:

    • a.

      een deelsubsidieplafond voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder a;

    • b.

      een deelsubsidieplafond voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b.

Artikel 17 Inwerkingtreding en horizonbepaling

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2025 en vervalt op 1 januari 2028.

Artikel 18 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling oplossingen belemmeringen door netcongestie 2.0.

Gedeputeerde Staten voornoemd,

drs. J. Klijnsma, voorzitter

W.F. Brenkman MSc, secretaris

Assen, 14 oktober 2025

Kenmerk 5.10/2025001365

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 3

Bij de realisatie van oplossingen voor belemmeringen door netcongestie komen in principe alle oplossingen in aanmerking voor subsidie, met uitzondering de realisatie van een individuele batterij als bedoeld in artikel 1. Binnen deze regeling zijn onder meer de volgende oplossingen subsidiabel:

  • -

    batterijen die geen gebruik maken van op lithiumverbindingen gebaseerde accutechnologie;

  • -

    collectieve toepassingen van op lithiumverbindingen gebaseerde accutechnologie;

  • -

    andere mogelijke oplossingen voor netcongestie.

Artikel 4

De verwijzing naar artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007 betekent dat de subsidieregeling naast ondernemingen met rechtspersoonlijkheid (zoals BV’s, NV’s, stichtingen en verenigingen) ook openstaat voor ondernemingen en organisaties die staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel zoals een eenmanszaak, vennootschap onder firma en een maatschap.

 

Artikel 6, lid 1, onder c

Een onderbouwing waaruit blijkt dat de oplossing de druk op het elektriciteitsnet verlaagt, kan bijvoorbeeld bestaan uit het terugdringen van bestaande piekmomenten, het mogelijk maken van meer opwek of gebruik binnen het gecontracteerd vermogen of het verlagen van het maximaal gevraagde vermogen van de aanvrager.

 

Artikel 8, lid 2

In artikel 8, lid 1, is een algemeen criterium opgenomen: om voor subsidie in aanmerking te komen beschikt de aanvrager over een grootverbruikersaansluiting of toont hij aan dat voor de uitvoering van de voorgenomen activiteiten een grootverbruikersaansluiting noodzakelijk is. Naast dit algemene criterium dient de subsidieaanvraag voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b, ook te voldoen aan criteria waarop een variabele score mogelijk is. Deze criteria worden kwalitatief beoordeeld waarbij verschillende gradaties mogelijk zijn: ‘zeer goed’, ‘voldoende’ of ‘onvoldoende’. Deze beoordeling wordt per criterium omgezet in een puntenbeoordeling met de volgende verdeling:

  • zeer goed = 100% van het mogelijke maximum aantal punten;

  • voldoende = 50% van het mogelijke maximum aantal punten;

  • onvoldoende = 0% van het mogelijke maximum aantal punten.

Een nadere toelichting op de kwalitatieve beoordeling van de aanvragen wordt gegeven in bijlage 1, behorende bij deze regeling.

 

Artikel 9, lid 1, onder a

Het genoemde maximale tarief betreft een uurtarief exclusief BTW. In geval dat de aanvrager BTW-kosten niet kan verrekenen, zijn de BTW-kosten die gemoeid zijn met de inhuur van de kennisleverancier subsidiabel.

 

Artikel 11, onder b

Deze bepaling maakt een onderscheid tussen individuele aanvragers en samenwerkingsverbanden. Voor beide groepen geldt dat maximaal 50% van de subsidiabele kosten in aanmerking komt voor subsidie. Daarbij geldt een maximum subsidiebedrag van € 100.000,-- voor individuele aanvragers en een maximum subsidiebedrag van € 200.000,-- voor samenwerkingsverbanden.

Bijlage 1. Toetsingscriteria beoordeling aanvragen voor Subsidieregeling oplossingen netcongestie als bedoeld in artikel 8, tweede lid

De subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b wordt bepaald volgens de volgende stappen:

 

Subsidieverlening

  • bepalen of de aanvraag voldoet aan de subsidievereisten van de subsidieregeling;

  • bepalen of de aanvrager behoort tot de doelgroep (artikel 4);

  • bepalen van de score die aan een project wordt toegekend, op basis van de criteria en punten volgens tabel 1;

  • bepalen van het subsidiebedrag (artikel 11), rekening houdend met de subsidiabiliteit van de kosten (artikelen 9 en 10).

Subsidievaststelling (na uitvoering project)

  • toepassen van het subsidiepercentage op de in aanmerking te nemen subsidiabele kosten en beoordeling van uitgevoerde activiteiten en behaalde prestaties (conform beschikking).

Tabel 1. Scorelijst

 

Criterium

puntenscore

Herhaalbaarheid

  • de oplossing heeft potentie om ook op andere plekken in Drenthe toegepast te worden en/of;

  • de oplossing heeft potentie om al dan niet op termijn ook te kunnen voorzien in stroom- of afgiftebehoeftes van andere energieproducenten/-gebruikers.

maximale score

10

 

minimaal noodzakelijke score

 

5

Innovativiteit

  • de oplossing wordt gevonden in de toepassing van innovatieve techniek en/of;

  • de oplossing wordt gevonden in een innovatieve combinatie van bestaande technieken en/of;

  • de oplossing wordt gevonden in een techniek die nog niet in Drenthe op deze wijze of voor dit doel is toegepast.

maximale score

5

 

minimaal noodzakelijke score

 

0

Toekomstbestendigheid

  • de oplossing anticipeert op een (toekomstig) slim en flexibel energiesysteem in Drenthe door in staat te zijn om flexibel om te gaan met externe marktprikkels qua momentane energieproductie en energiegebruik.

maximale score

5

 

minimaal noodzakelijke score

 

0

Maximale totaalscore

20

 

Minimaal noodzakelijke totaalscore

 

10

Naar boven