Provinciaal blad van Drenthe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Drenthe | Provinciaal blad 2025, 17204 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Drenthe | Provinciaal blad 2025, 17204 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling oplossingen belemmeringen door netcongestie 2.0
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
gelet op artikel 3, derde lid, en artikel 4 van de Algemene subsidieverordening provincie Drenthe 2023;
overwegende dat het wenselijk is om oplossingen voor belemmeringen door netcongestie te stimuleren;
de Subsidieregeling oplossingen belemmeringen door netcongestie 2.0 vast te stellen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
AGVV: Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard. Algemene Groepsvrijstellingsverordening (PbEU 2014, L187/1);
Asv: Algemene subsidieverordening 2023;
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
de-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, (PbEU 2023, L 15.12.2023);
fossiele energie: aardgas, benzine, dieselolie, kerosine, kolen;
grootverbruikersaansluiting: aansluiting op het elektriciteitsnetwerk met een aansluitwaarde groter dan 3 x 80 ampère;
haalbaarheidsonderzoek: het onderzoek en de analyse van het potentieel van meerdere oplossingen voor belemmeringen van netcongestie, met als doel de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de sterke en de zwakke punten van verschillende oplossingen voor belemmeringen netcongestie, de kansen en risico's in kaart te brengen, waarbij ook wordt aangegeven welke middelen nodig zijn om de uiteindelijke oplossing te kunnen doorvoeren;
individuele batterij: opslagsysteem bestemd voor individueel gebruik van de aanvrager voor stationaire opslag van eigen opgewekte elektriciteit of te verbruiken elektriciteit, gebruikmakend van op lithiumverbindingen gebaseerde accutechnologie achter de meter van de aanvrager;
kennisleverancier: een onafhankelijke private of publieke instantie met activiteiten die gericht is op kennisoverdracht en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of een buitenlands equivalent;
netcongestie: het plaatselijk bereiken van de maximale belastbaarheid van de distributie- en transportnetten voor elektriciteit;
penvoerder: een rechtspersoon die deelneemt aan een samenwerkingsverband en is aangewezen om de aanvraag te beheren namens het samenwerkingsverband;
samenwerkingsverband: overeengekomen samenwerking, bestaande uit ten minste twee niet in een groep verbonden rechtspersonen, die is opgericht ten behoeve van de uitvoering van projectactiviteiten.
De subsidie heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de klimaat- en energiedoelstellingen en het vestigings- en ondernemersklimaat van de provincie Drenthe door het ondersteunen van oplossingen voor belemmeringen door netcongestie.
Een aanvraag om subsidie kan worden ingediend met ingang van 1 november 2025 tot en met 31 oktober 2027.
Een subsidie voor de realisatie van oplossingen voor belemmeringen door netcongestie als bedoeld in artikel 3, onder b wordt voorts geweigerd als:
bij de realisatie van de oplossing voor belemmeringen door netcongestie sprake is van belangenverstrengeling doordat de uitvoerende of betrokken partij bloed- of aanverwant tot en met de tweede graad is van de aanvrager óf bestuurder, aandeelhouder, werknemer of op andere wijze zakelijk betrokken is bij (de onderneming van) de aanvrager, of omgekeerd.
Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder a die op dezelfde dag zijn ontvangen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door het tijdstip van ontvangst en bij gelijk moment van ontvangst, door middel van loting vastgesteld door de notaris.
Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b die op dezelfde dag zijn ontvangen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door het aantal behaalde punten bij de beoordeling bedoeld in artikel 8, tweede lid, en bij gelijke punten door middel van loting vastgesteld voor de notaris. Gedeputeerde staten rangschikken de aanvragen hoger, naarmate in totaal meer punten aan het project zijn toegekend.
Een subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b wordt alleen verleend met toepassing van artikel 41 van de AGVV, zijnde steun voor investeringen ter bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen, uit hernieuwbare waterstof en hoogrenderende warmtekrachtkoppeling, voor zover het steun betreft voor investeringen ter bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
drs. J. Klijnsma, voorzitter
W.F. Brenkman MSc, secretaris
Assen, 14 oktober 2025
Kenmerk 5.10/2025001365
Bij de realisatie van oplossingen voor belemmeringen door netcongestie komen in principe alle oplossingen in aanmerking voor subsidie, met uitzondering de realisatie van een individuele batterij als bedoeld in artikel 1. Binnen deze regeling zijn onder meer de volgende oplossingen subsidiabel:
De verwijzing naar artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007 betekent dat de subsidieregeling naast ondernemingen met rechtspersoonlijkheid (zoals BV’s, NV’s, stichtingen en verenigingen) ook openstaat voor ondernemingen en organisaties die staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel zoals een eenmanszaak, vennootschap onder firma en een maatschap.
Een onderbouwing waaruit blijkt dat de oplossing de druk op het elektriciteitsnet verlaagt, kan bijvoorbeeld bestaan uit het terugdringen van bestaande piekmomenten, het mogelijk maken van meer opwek of gebruik binnen het gecontracteerd vermogen of het verlagen van het maximaal gevraagde vermogen van de aanvrager.
In artikel 8, lid 1, is een algemeen criterium opgenomen: om voor subsidie in aanmerking te komen beschikt de aanvrager over een grootverbruikersaansluiting of toont hij aan dat voor de uitvoering van de voorgenomen activiteiten een grootverbruikersaansluiting noodzakelijk is. Naast dit algemene criterium dient de subsidieaanvraag voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b, ook te voldoen aan criteria waarop een variabele score mogelijk is. Deze criteria worden kwalitatief beoordeeld waarbij verschillende gradaties mogelijk zijn: ‘zeer goed’, ‘voldoende’ of ‘onvoldoende’. Deze beoordeling wordt per criterium omgezet in een puntenbeoordeling met de volgende verdeling:
Een nadere toelichting op de kwalitatieve beoordeling van de aanvragen wordt gegeven in bijlage 1, behorende bij deze regeling.
Het genoemde maximale tarief betreft een uurtarief exclusief BTW. In geval dat de aanvrager BTW-kosten niet kan verrekenen, zijn de BTW-kosten die gemoeid zijn met de inhuur van de kennisleverancier subsidiabel.
Deze bepaling maakt een onderscheid tussen individuele aanvragers en samenwerkingsverbanden. Voor beide groepen geldt dat maximaal 50% van de subsidiabele kosten in aanmerking komt voor subsidie. Daarbij geldt een maximum subsidiebedrag van € 100.000,-- voor individuele aanvragers en een maximum subsidiebedrag van € 200.000,-- voor samenwerkingsverbanden.
Bijlage 1. Toetsingscriteria beoordeling aanvragen voor Subsidieregeling oplossingen netcongestie als bedoeld in artikel 8, tweede lid
De subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b wordt bepaald volgens de volgende stappen:
Subsidievaststelling (na uitvoering project)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-17204.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.