Provinciaal blad van Drenthe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Drenthe | Provinciaal blad 2025, 17200 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Drenthe | Provinciaal blad 2025, 17200 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit Norgerbrug N371, N373
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot het verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
De Norgerbrug verbindt de N371 (Assen – Meppel) met de N373 (Bovensmilde – Roden). Dagelijks rijdt er veel verkeer over de Norgerbrug in Bovensmilde. De huidige Norgerbrug in combinatie met de locatie van de brug voldoet niet langer aan de huidige inrichtingseisen voor wat betreft een veilige afwikkeling en doorstroming van al het verkeer. Door de huidige ligging en afmeting van de brug staat het verkeer vaak stil. Ook de aanwezigheid van (brom)fietsers op de te krappe brug geeft onwenselijke situaties, de oversteek van (brom)fietsverkeer kort achter de brug is in de huidige situatie niet verkeersveilig. Het is daarom noodzakelijk de huidige brug te vervangen en dusdanig te situeren waardoor een veilige verkeerssituatie ontstaat voor alle weggebruikers.
De verkeerssituatie rond de nieuwe brug wordt overzichtelijker doordat deze in een andere hoek over de Drentse Hoofdvaart wordt gerealiseerd. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid een verhoogde middengeleider te realiseren ten behoeve van een veilige (brom)fietsoversteek in de fietsverbinding langs de noordzijde van de Drentse Hoofdvaart. Daarnaast wordt de nieuwe brug breder en dit zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer. Bestuurders van motorvoertuigen en met name van vrachtverkeer en autobussen hoeven in de nieuwe situatie geen scherpe bocht meer te nemen om de brug op te rijden. Ook wordt een apart (brom)fietspad gerealiseerd waardoor voetgangers en (brom)fietsverkeer, gescheiden van het overige verkeer, de brug over kan gaan.
Een deel van de N371 wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. Daarnaast wordt de N371 aansluitend met de Norgervaart (N373) anders ingericht. De N371 wordt vooralsnog van een verkeersregelinstallatie (VRI) voorzien. Deze installatie bevordert de afwikkeling van het verkeer op deze aansluiting en daarmee ook de verkeersveiligheid.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.
Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Assen en de gemeente Midden-Drenthe.
Gezien voorgaande overwegingen is Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:
1. Voor al het overige de vigerende verkeersbesluiten in stand te laten.
2. Borden B1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), geplaatst langs de N371 ter hoogte van hm 4,8 te verwijderen.
3. Borden B6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) geplaatst op de N371 ter hoogte hm 4,8 te verwijderen.
4. Borden D2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) geplaatst op de N371 ter hoogte van hm 4,8 te verwijderen.
5. Borden B6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) geplaatst bij bord G12a ter hoogte van de N371 hm 5,130 te verwijderen.
6. Borden G12a van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) geplaatst langs N371 ter hoogte van hm 5,130 te verwijderen.
7. Borden A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) te plaatsen langs de N371 (wegvak verkeersregelinstallatie aansluitend met de Norgerbrug) en langs de N373 ter hoogte van hm 0,1 en hiermee een maximumsnelheid van 50 km/u in te stellen.
8. Borden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990, te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,020 en de N371 (wegvak verkeersregelinstallatie aansluitend met de Norgerbrug) en hiermee te bepalen dat het een voorrangsweg betreft.
9. Borden B6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) langs de N371 (wegvak de Norgerbrug aansluitend met de verkeersregelinstallatie) en langs de N373 ter hoogte van hm 0,020 te plaatsen en hiermee te bepalen dat bestuurders voorrang moet verlenen aan het kruisende verkeer.
10. Borden D2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) langs de N371 (wegvak de Norgerbrug aansluitend met de verkeersregelinstallatie) en de N373 ter hoogte van hm 0,020 te plaatsen en hiermee te bepalen dat bestuurders het bord voorbijgaan aan de zijde die de pijl aangeeft.
11. Borden G12a van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) langs de N373 ter hoogte van hm 0,020 te plaatsen en hiermee een verplicht (brom)fietspad in te stellen.
12. Met een dubbele doorgetrokken asmarkering en verkeerstekens op het wegdek op de N371 ter hoogte van de aansluiting met de verkeersregelinstallatie te bepalen dat bestuurders één van de rijrichtingen, aangebracht op het wegdek, moeten volgen.
13. Middels haaientanden te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Gedeputeerde Staten van Drenthe,
Themamanager Verkeer & Vervoer
Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-17200.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.