Provinciaal blad van Overijssel
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Overijssel | Provinciaal blad 2025, 17174 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Overijssel | Provinciaal blad 2025, 17174 | ander besluit van algemene strekking |
Wijziging Regeling Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 Overijssel
Paragraaf 4 Niet productieve investeringen op niet-landbouwbedrijven – Natuurdoelen wordt volledig vervangen door onderstaande en Bijlage 3 wordt toegevoegd:
Paragraaf 4 Niet-productieve investeringen op niet-landbouwbedrijven
Watermaatregelen hebben een steeds belangrijkere rol gekregen in de Europese subsidies vanuit het Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (GLB). De reden is dat de Europese Commissie het bereiken van de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) prioriteert en dat door klimaatverandering droogte en wateroverlast vaker optreedt. De landbouw en de waterschappen hebben een belangrijke rol bij het bereiken van de KRW-doelen en het klimaatrobuust maken van het watersysteem.
Om de Europese subsidies effectief in te zetten is een bestuursovereenkomst afgesloten tussen provincie Overijssel, waterschappen Drents Overijsselse Delta, Vechtstromen en Rijn en IJssel. Tot tevredenheid van alle partijen zijn koepelprojecten opgezet voor de landbouw (onder het Deltaplan Agrarische Waterbeheer (DAW) en hebben de waterschappen KRW-maatregelen getroffen. Het DAW is een initiatief van LTO dat de provincie van het begin af aan ondersteund heeft omdat het de gezamenlijke doelen van overheid en landbouw dient. Hiervoor zijn de Europese gelden uit het GLB ingezet en zijn deze DAW-koepelprojecten samen met de Overijsselse waterschappen gefinancierd. LTO-noord heeft een aantal grote koepelprojecten uitgevoerd, waarbinnen boeren subsidie voor water kwantiteits- en waterkwaliteitsmaatregelen konden aanvragen.
Deze regeling is gericht op investeringen in het landelijk gebied die betrekking hebben op de (her)inrichting/transformatie en het beheer van het watersysteem voor landbouw -, water - en klimaatdoelen. Deze regeling is inzetbaar voor het gehele plattelandsgebied van Overijssel, ook in gebieden met een meer intensieve landbouw die gekenmerkt worden door een lage waterkwaliteit en een daaruit voortvloeiende lage ecologische kwaliteit. Alle investeringen en samenwerkingen dienen altijd een aangetoonde link met de landbouw te hebben. Niet productieve investeringen zijn die investeringen die geen aanmerkelijke stijging van de waarde of rentabiliteit van een bedrijf tot gevolg hebben. Productieve investeringen hebben dat wel. Het gaat bij niet productieve investeringen bijvoorbeeld om investeringen gericht op verbetering van de waterkwaliteit en -kwantiteit om daarmee een bijdrage te leveren aan doelstellingen zoals beschreven in de Kaderrichtlijn Water, de Nitraatrichtlijn, de bestuursovereenkomst en het werkprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland en de doelen van Provinciaal Programma Landelijk Gebied Overijssel (PPLG).
Artikel 2.4.1 Subsidiabele activiteit
Subsidie kan worden verstrekt aan:
Artikel 2.4.3 Subsidiabele kosten
Artikel 2.4.4 Niet subsidiabele kosten
In aanvulling op artikel 1.10 komen investeringen in het watersysteem waar uitsluitend landbouwers van profiteren niet voor subsidie in aanmerking.
Artikel 2.4.5 Subsidiepercentage
Artikel 2.4.6. Selectiecriteria
Als twee of meer aanvragen een gelijk aantal punten hebben verkregen en hun plaats in de rangschikking zodanig is dat de som van de toe te kennen maximale subsidiebedragen het subsidieplafond overstijgt, wordt, in afwijking van artikel 1.12 zesde lid, met inachtneming van het subsidieplafond subsidie verleend voor de aanvraag om subsidie:
De aanvragen worden door een adviescommissie beoordeeld op basis van de selectiecriteria conform de volgende richtlijnen.
De effectiviteit van de activiteit is afhankelijk van de te bereiken, in artikel 2.4.1 gespecificeerde doelstellingen in de urgente gebieden, zoals weergegeven in Bijlage 1 bij deze regeling, en de mate waarin de activiteit beoogt aan het bereiken van die doelstelling(en) bij te dragen. De hoogte van het gevraagde subsidiebedrag wordt hierbij in ogenschouw genomen. De mate van effectiviteit wordt bepaald op basis van het aantal doelen waaraan met het project wordt bijgedragen. Ter illustratie: Een project dat zowel bijdraagt aan landschap als aan biodiversiteit, is effectiever en krijgt dus meer punten dan een project dat aan slechts één doel bijdraagt.
Bij het criterium Effectiviteit worden de scores conform voorgaande als volgt bezien:
Bij dit criterium wordt beoordeeld of de input (geld, kennis, kunde en overige middelen) efficiënt wordt ingezet om de gewenste output te realiseren. Daarbij wordt bezien of de opgevoerde kosten passend zijn (worden de resultaten met de juiste middelen gehaald?) en wordt bezien of binnen het project op een goede manier gebruik gemaakt wordt van reeds bestaande kennis en kunde.
Bij het criterium Efficiëntie worden de scores conform voorgaande als volgt bezien:
Haalbaarheid van de activiteit
Of een project haalbaar is, kan worden bepaald aan de hand van de kwaliteit van het projectplan en is mede afhankelijk van de concrete situatie/omstandigheden waar het project plaats zal vinden.
Er wordt in samenhang gekeken naar de volgende aspecten:
Bij het criterium haalbaarheid/ kans op succes worden de scores conform voorgaande als volgt bezien:
Bij dit criterium gaat het om de vraag in hoeverre de opgave(n) die aangepakt worden geïdentificeerd zijn als opgaven die noodzakelijk aangepakt dienen te worden en op welke termijn die aanpak noodzakelijk is. De meest urgente gebieden in Overijssel zijn opgenomen in bijlage 1. Daarnaast wordt urgentie beoordeeld op basis van de termijn die door de Europese Commissie is gesteld realisatie van KRW-doelen. (eind 2027). Het klimaat robuust maken van het watersysteem en het vergroten van de waterbeschikbaarheid heeft in de genoemde gebieden urgentie door te toenemende weersextremen (droogte en wateroverlast) en de gevolgen daarvan voor het regionale watersysteem en de landbouw en andere functies.
Bij het criterium ‘urgentie’ worden de scores op de volgende manier uitgewerkt:
Artikel 2.4.7 Bevoorschotting en deelbetaling
Dit besluit treedt in werking 1 dag na publicatie van dit provinciaal blad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-17174.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.