Provinciaal blad van Noord-Brabant
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2025, 17125 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2025, 17125 | ander besluit van algemene strekking |
Kanaalaanwijzing publieke dienstverlening en classificatie betrouwbaarheidsniveaus online diensten Provinciale Staten Noord-Brabant
Provinciale Staten van Noord-Brabant;
Gelezen het voorstel van het presidium van 6 oktober 2025, nr. 37/25 A;
Gelet op de Regeling betrouwbaarheidsniveaus authenticatie elektronische dienstverlening, artikel 6 van de Wet digitale overheid en artikel 2:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
Overwegende dat het noodzakelijk is kanalen aan te wijzen waarlangs officiële berichten aan Provinciale Staten kunnen worden gezonden, alsmede betrouwbaarheidsniveaus vast te stellen waarop online diensten door Provinciale Staten worden aangeboden;
Besluiten het volgende besluit vast te stellen:
Besluit kanaalaanwijzing publieke dienstverlening en classificatie betrouwbaarheidsniveaus online diensten Provinciale Staten Noord-Brabant
In dit besluit wordt verstaan onder:
authenticatie: elektronisch proces voor de verificatie en bevestiging van de identiteit van een natuurlijke persoon, onderneming of rechtspersoon, als bedoeld in artikel 1 van de Wet digitale overheid;
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
Berichtenbox Zakelijk: landelijke voorziening als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Dienstenwet;
bijzondere voorziening voor veilig communiceren: voorziening voor beveiligde communicatie, die wordt aangeboden via het loket of in ambtelijke berichten van de provincie;
eIDAS-verordening: verordening (EU) 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PbEU 2014, L 257);
elektronisch formulier: Nederlands- of Engelstalig elektronisch contactformulier of elektronisch formulier, ontsloten op Brabant.nl via het loket;
kanaal: aangewezen wijze van elektronisch verzenden van officiële berichten als bedoeld in artikel 2:13, eerste lid, van de Awb;
loket: onderdeel van de website Brabant.nl, dat per beleidsthema alle producten en publieksdiensten van de provincie online ontsluit volgens de landelijke standaard Samenwerkende Catalogi;
officieel bericht: elektronisch bericht aan het bestuursorgaan, gericht op een rechtsgevolg, zoals de indiening van een klacht of een bezwaarschrift;
vervolgbericht: bericht dat wordt uitgewisseld in vervolg op een initieel ingezonden officieel bericht via het daartoe aangewezen kanaal, waarbij reeds een adequate controle op de authenticiteit van de gebruiker van het authenticatiemiddel heeft plaatsgevonden.
Voor het verzenden van officiële berichten aan Provinciale Staten worden de kanalen aangewezen die zijn opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.
’s-Hertogenbosch, 10 oktober 2025
Provinciale Staten voornoemd,
de voorzitter,
P.S. Zwart (plv.)
de griffier,
G.J.P. van Soest
Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Verstuur uw bezwaarschrift binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit.
U kunt uw bezwaarschrift op 2 manieren indienen:
Digitaal. Op www.brabant.nl/bezwaar vindt u de link ‘Bezwaar indienen’. U heeft hiervoor een digitale handtekening nodig (DigiD of eHerkenning).
Provinciale Staten van Noord-Brabant
Secretariaat van de hoor- en adviescommissie
Voeg ook een kopie toe van het besluit waarmee u het niet eens bent. Op deze manier kunnen wij uw bezwaarschrift beter in behandeling nemen.
Kunt u ons ook uw telefoonnummer geven? Zo kunnen wij samen met u de beste aanpak van de behandeling van uw bezwaar bespreken. U kunt het secretariaat van de hoor- en adviescommissie bereiken via telefoonnummer (073) 680 83 04.
Aan het indienen van een bezwaar zijn geen kosten verbonden.
Als u een bezwaarschrift indient, dan heeft dit geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit geldt zolang uw bezwaarschrift in behandeling is. Het kan zijn dat u dit niet wilt. Bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen voor u heeft. U kunt gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een verzoek om een voorlopige voorziening vragen bij de Rechtbank.
Er zijn kosten verbonden aan het vragen om een voorlopige voorziening (griffierecht).
Bijlage 1 behorende bij artikel 2 van het Besluit kanaalaanwijzing publieke dienstverlening en classificatie betrouwbaarheidsniveaus online diensten Provinciale Staten Noord-Brabant
Bijlage 2 behorende bij artikel 3, eerste lid, van het Besluit kanaalaanwijzing publieke dienstverlening en classificatie betrouwbaarheidsniveaus online diensten Provinciale Staten Noord-Brabant
Toelichting behorende bij het Besluit kanaalaanwijzing publieke dienstverlening en classificatie betrouwbaarheidsniveaus online diensten Provinciale Staten Noord-Brabant
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) maakt het digitaal zaken doen met de overheid mogelijk. Deze wet treedt op 1 januari 2026 in werking. De wet neemt belemmeringen weg en stelt randvoorwaarden aan de modernisering en digitalisering van de werkprocessen binnen de publieke sector. Burgers en bedrijven krijgen het recht (niet de plicht) om ieder officieel bericht digitaal aan de overheid te zenden. Bij gebruik van de digitale weg gelden er nieuwe waarborgen, waardoor nog meer rechtsbescherming (zoals bij storing van de techniek) wordt gerealiseerd.
Gevolg van de Wmebv is dat de vier bestuursorganen van onze provincie (Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten, de commissaris van de Koning en de Hoor- en adviescommissie voor bezwaarschriften en klachten Noord-Brabant) verplicht (veilige) digitale kanalen moeten aanwijzen voor het verzenden van officiële berichten aan hen, bijvoorbeeld voor het indienen van een klacht of een bezwaarschrift. Deze kanalen moeten voldoen aan de wettelijke eisen en waarborgen, bijvoorbeeld ten aanzien van het opvragen van gegevens en het sturen van een digitale ontvangstbevestiging.
Naast de vaststelling van een kanaalaanwijzingsbesluit dienen zij te bepalen welk betrouwbaarheidsniveau van authenticatie nodig is om gebruik te maken van hun online dienstverlening (denk hierbij aan de zwaarte van het middel DigiD of eHerkenning). Om daarmee de veiligheid van de informatie uitwisseling met Brabantse burgers en ondernemers op een hoger niveau te brengen. Hoe risicovoller de dienstverlening is, bijvoorbeeld als veel privacygevoelige gegevens worden verwerkt of het economisch belang groot is, hoe hoger de veiligheid van de dienst moet zijn, waaronder de toegang tot de dienstverlening. Dit komt voort uit de verplichtingen van de Wet digitale overheid (Wdo) en de Regeling betrouwbaarheidsniveaus authenticatie elektronische dienstverlening.
Het besluit heeft invloed op digitale dienstverlening aan belanghebbenden (e-dienstverlening). Het heeft vooral invloed op de wijze waarop belanghebbenden een digitale aanvraag of bezwaarschrift kunnen inzenden: door gebruik te maken van een aangewezen kanaal.
In dit besluit zijn kanalen voor officieel berichtenverkeer aangewezen, die voldoende veilig worden geacht. Op dit moment loopt een onderzoek om te komen tot aanbesteding van een bijzondere voorziening voor veilig communiceren. Na sluiting van het contract zal een classificatiebesluit voor deze dienst worden toegevoegd aan bijlage 2.
De Berichtenbox Zakelijk is de nieuwe naam voor de vernieuwde Berichtenbox voor Bedrijven, zijnde het centraal dienstenloket, als bedoeld in de Dienstenwet.
Deze aanwijzing geldt voor al het (interbestuurlijke) berichtenverkeer met ondernemers en medeoverheden bij wettelijke taken van de provincie. Daarbij is de Dienstenwet van overeenkomstige toepassing.
Artikel 3 Classificatie betrouwbaarheidsniveaus
Uit artikel 6, tweede lid, van de Wet digitale overheid volgt dat de bestuursorganen van de provincie bepalen voor welke door hen te verlenen elektronische diensten authenticatie op een bepaald betrouwbaarheidsniveau vereist is. Hierbij wordt de Regeling betrouwbaarheidsniveaus authenticatie elektronische dienstverlening toegepast. Op de Brabantsite wordt per product of dienst in het loket kenbaar gemaakt welk betrouwbaarheidsniveau van authenticatie ten minste vereist is. Hoofdregel in de Wmebv is dat ieder bestuursorgaan de inlog in de kanalen, die het aanbiedt, aanwijst en classificeert, tenzij de wet reeds daarin voorziet. Voor sommige producten of diensten geldt daarom dat geen classificatie in bijlage 2 is opgenomen, aangezien classificatie reeds op Rijksniveau is bepaald.
In verband met de wijziging van de Regeling betrouwbaarheidsniveaus authenticatie elektronische dienstverlening van 4 juli 2025 worden de provinciale diensten waarvan de authenticatie op betrouwbaarheidsniveau substantieel is bepaald (de elektronische formulieren voor het indienen van bezwaarschriften en klachten), aangeboden op het naastlager betrouwbaarheidsniveau laag tot 1 juli 2028. Dit uitstel is verleend omdat de inlogmiddelen op de niveaus DigiD Substantieel en Hoog nog niet breder in gebruik zijn onder burgers. Een overgang naar inloggen op een hoger betrouwbaarheidsniveau kost zowel voor de overheid als voor de burger tijd. Een verlenging van de overgangstermijn tot 1 juli 2028 is hiervoor een realistische termijn, aangezien grote (digitale) veranderingen tijdrovend zijn en burgers op een zorgvuldige manier begeleid moeten worden. Daarnaast heeft de overheid tijd nodig om het nieuwe systeem goed te ontwikkelen, zodat het zo gebruiksvriendelijk en efficiënt mogelijk is voor een zo groot mogelijke groep burgers.
Uit artikel 6, vierde lid, van de Wet digitale overheid volgt dat voor dienstverlening, waarvoor niveau laag (tijdelijk) is toegestaan, ten minste tweefactorauthenticatie dient te worden gebruikt.
Uit artikel 5, vijfde lid, van de Regeling betrouwbaarheidsniveaus authenticatie elektronische dienstverlening volgt dat bij de registratie van een machtiging die langs elektronische weg is afgegeven, een identificatiemiddel op tenminste hetzelfde betrouwbaarheidsniveau wordt gebruikt als die voor de dienst is vereist. De meest voorkomende voorbeelden zijn de gemachtigde rechtsbijstandverlener bij bezwaren en klachten en de gemachtigde accountant bij subsidieverzoeken. De machtiging aan een persoon om als vertegenwoordiger een bepaald product of dienst aan te vragen is vormvrij. Het kan langs de elektronische weg geregistreerd worden door in te loggen in een machtigingsvoorziening, de zekerheid omtrent wilsuiting is dan eenvoudig af te leiden. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van face-to-face machtiging aan de fysieke balie en/of een machtiging op papier. Het is dan aan de dienstverlener om te bepalen of deze betrouwbaar genoeg is.
Omwille van inclusie en toegankelijkheid is het van belang om digitaal minder vaardigen te faciliteren. Tegelijkertijd moet dit mogelijk worden gemaakt op een voldoende betrouwbare manier, zodat oneigenlijk gebruik voorkomen wordt. De griffier van Provinciale Staten wordt omwille van efficiëntie-redenen gemandateerd om de betrouwbaarheid van (schriftelijke of -niet geheel- elektronische) machtigingen te beoordelen en de registratie daarvan uit te voeren.
De inwerkingtreding van de aanwijzing van kanalen is gekoppeld aan de inwerkingtreding van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer op 1 januari 2026. De Regeling betrouwbaarheidsniveaus authenticatie elektronische dienstverlening is reeds van kracht, daarom treedt de classificatie van betrouwbaarheidsniveaus in werking op de dag na plaatsing van dit besluit in het Provinciaal Blad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-17125.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.