Verkeersbesluit, tijdelijke verkeersmaatregelen N371, N373 ten behoeve van het verwijderen en de realisatie van de Norgerbrug en de herinrichting van de Norgervaart

Kenmerk: 202500479-01150730

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg conform een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Op grond van artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.

 

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

Belangenafweging

Norgerbrug

Dagelijks rijdt er veel verkeer over de Norgerbrug in Bovensmilde. De Norgerbrug is toe aan vervanging in verband met einde levensduur. De nieuw te realiseren brug zal worden ingericht conform de geldende inrichtingseisen. Om de brug overzichtelijker te maken komt de nieuwe brug in een andere hoek over de Drentse Hoofdvaart. Zo zijn er geen scherpe bochten nodig om de brug op te rijden. Vooral voor bestuurders van vrachtverkeer en bussen is deze oplossing veiliger. Ook wordt de brug breder, wat zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer. Ook komt er een apart fietspad naast de weg over de brug waardoor fietsers en wandelaars gescheiden van het autoverkeer gebruik van de brug kunnen maken. Een deel van de N373 voor doorgaand verkeer en de aansluiting Norgervaart (N373) met de N371 wordt anders ingericht. Dit bevordert de verkeersveiligheid en draagt eraan bij dat verkeer beter door kan rijden in de ochtend- en avondspits.

 

 

 

 

Norgervaart N373

Ook wordt de N373 langs de Norgervaart, tussen Bovensmilde en de aansluiting met de N919 naar Veenhuizen, heringericht, zodat deze veiliger wordt. Op de N373 wordt een nieuwe laag asfalt aangebracht, de wegberm wordt breder gemaakt en er komen oversteekplaatsen voor fietsers. Deze herinrichting draagt bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de omgeving.

 

Maatregelen

Tijdens de bouwperiode van de bruggen bij de aansluiting N373/N919 en de Norgerbrug is, naar verwachting, tussen 24 november 2025 en 26 juni 2026 geen doorgaand verkeer langs de Norgervaart en de Norgerbrug (N373 hm 3,1 - de aansluiting met de N371) mogelijk. Tijdens deze periode wordt een omleidingsroute ingesteld, via aansluitende provinciale en/of rijkswegen.

Tijdelijke verkeersmaatregelen, aanwonenden

De aan de N373 gelegen percelen blijven zoveel mogelijk bereikbaar voor de aanwonenden.

Tijdelijke verkeersmaatregelen, (land)bouwverkeer

Doorgaand verkeer van de N371 richting Norg – Veenhuizen is niet mogelijk.

Enkel het (land)bouwverkeer met bestemming Kloosterakker of een perceel langs de Norgervaart kan tijdens de wegafsluiting gebruik maken van een tijdelijke noodbrug nabij de Smilderrotonde. Ter voorkoming van oneigenlijk gebruik van deze noodbrug zullen nabij de noodbrug bussluizen worden aangebracht.

Tijdelijke verkeersmaatregelen, motorvoertuigen

In verband met het verwijderen en de realisatie van de Norgerbrug en de herinrichting van de Norgervaart is doorgaand verkeer van de N371 richting Norg – Veenhuizen niet mogelijk en wordt tijdens de bouwperiode middels borden C1 een geslotenverklaring ingesteld voor motorvoertuigen.

Tijdelijke verkeersmaatregelen (brom)fietsverkeer

Gedurende de werkzaamheden geldt voor (brom)fietsverkeer geen aparte omleidingsroute, enkel tijdens de sloop van de brug, wordt voor (brom)fietsverkeer een omleidingsroute ingesteld. De verbindingen met de Koelenweg en Domeinweg blijven beschikbaar voor (brom)fietsverkeer.

Omleidingsroute

Voor de weggebruikers waarvoor de geslotenverklaring van toepassing is, wordt een omleidingsroute ingesteld.

 

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Assen, gemeente Midden-Drenthe en de gemeente Noordenveld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Besluit

Gezien voorgaande overwegingen is Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

1. tijdelijke verkeerstekens te plaatsen tussen 24 november 2025 en 26 juni 2026, of voor een kortere of langere tijdsduur, indien de werkzaamheden en de daarmee samenhangende omstandigheden ter plaatse dit vereisen.

2. borden A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 3,150 en de N373 aansluitend met de Domeinweg en de N373 aansluitend met de Koelenweg en hiermee een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen. 

3. borden A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te plaatsen langs de N371 ter hoogte van hm 5.3 en hiermee een maximumsnelheid van 50 km/u in te stellen.  

4. borden C1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 3.0 en Kanaalweg aansluitend met de N373 en hiermee te bepalen dat weg is ‘gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij-of trekdieren of vee’.  

5. borden C1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) te plaatsen langs de N373 ter hoogte van aansluiting met de Hoofdvaartsweg en hiermee te bepalen dat weg is ‘gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij-of trekdieren of vee’, met uitzondering van (brom)fietsverkeer.  

6. borden C1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met onderbord met opschrift ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ te plaatsen langs de N373 ter hoogte van de aansluiting met de N371 en hiermee te bepalen dat weg is ‘gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij-of trekdieren of vee’, met uitzondering van bestemmingsverkeer.  

 

Hoogachtend,  Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,​ 

 

B. van Dijk

Themamanager Verkeer & Vervoer ​​

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure

Naar boven