Verkeersbesluit voor het instellen van een snelheidsverlaging op de N516 aan Thorbeckeweg tussen hmp 1.6 en hmp 2.45 te Zaanstad

Aanleiding

De gemeente Zaanstad, gemeente Oostzaan, Vervoerregio Amsterdam en de Provincie Noord-Holland willen middels het project AVANT (‘Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg’) de doorstroming van het weg- en fietsverkeer in Zaandam Zuid verbeteren. Om dit doel te bereiken worden verschillende maatregelen getroffen, waaronder de realisatie van een onderdoorgang op het kruispunt Thorbeckeweg/Wibautstraat in Zaanstad en een fietstunnel ter hoogte van bedrijventerrein Skoon in Oostzaan.

De werkzaamheden zullen naar verwachting duren tot en met eind 2026. Gedurende deze periode dient voor de werkzaamheden de snelheid verlaagd te worden. Hiervoor is een verkeersbesluit vereist.

Maatregelen en motivering

Gedurende de periode dat de werkzaamheden plaatsvinden, is het van belang om ervoor te zorgen dat het verkeer veilig langs deze werkzaamheden kan rijden. Aangezien de werkzaamheden direct aansluitend op de verharding zullen plaatsvinden, ontstaat er onvoldoende vrije ruimte om zonder snelheidsbeperkende maatregelen de weg open te laten. Ter waarborging van de veiligheid van zowel de weggebruiker als personeel langs de weg, is besloten de verkeerssituatie aan te passen en een gedeelte van de Thorbeckeweg af te waarderen van 80 km/u naar 50 km/u.

Deze tijdelijke snelheidsbeperking van 50 km/u geldt voor de duur van de werkzaamheden. Dit voorkomt onduidelijkheid door te veel snelheidswisselingen en draagt bij aan de geloofwaardigheid en naleving door weggebruikers. Door het instellen van een eenduidige maximumsnelheid ontstaat meer voorspelbaarheid en duidelijkheid voor het verkeer, wat de verkeersveiligheid bevordert. De nieuwe maximumsnelheid wordt ter plaatse aangeduid met bord A1 (50 km/u).

Noodzaak en doelstelling

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen en verwijderen van verkeersbord A1 van bijlage I van het RVV 1990, een verkeersbesluit worden genomen.

De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

Advies politie

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW-overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. Dit besluit is voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de politie. Deze heeft een positief advies gegeven.

Afweging belangen

De snelheidsverlaging en de te plaatsen bebording verbetert de verkeersveiligheid op de Hoofdweg. Een lagere snelheid is veiliger omdat het verkeer dan over meer tijd beschikt om op elkaar te anticiperen, waardoor minder kans zal ontstaan voor (ernstige) ongelukken.

Bevoegdheid

De weg waarop dit verkeersbesluit betrekking heeft, valt onder het beheer van de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, het bevoegde bestuursorgaan om dit besluit te nemen, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994. Het besluit is gebaseerd op deze wet en bijbehorende regelgeving, zoals het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet is een verkeersbesluit vereist voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden. Artikel 12, sub a, van het BABW bepaalt dat een verkeersbesluit nodig is voor het tijdelijk afsluiten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en uitzondering van (brom)fietsers.

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

  • 1.

    Door plaatsing van verkeersbord A1 (50), uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV), een snelheidslimiet van 50 km/u in te stellen tussen hmp 1.6 en hmp 2.45

Haarlem, augustus 2025

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,

Sectormanager Netwerkmanagement en Gebruik

Dhr. I. Kielenstijn

Rechtsmiddelen

  • 1.

    Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

  • Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

Informatie

  • 2.

    Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met het servicepunt Noord-Holland, telefoonnummer (gratis): 0800 0200 600.

Naar boven