Aanleiding
De gemeente Zaanstad, gemeente Oostzaan, Vervoerregio Amsterdam en de Provincie Noord-Holland willen middels het project AVANT (‘Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg’) de doorstroming van het weg- en fietsverkeer in Zaandam Zuid verbeteren. Om dit doel te bereiken worden verschillende maatregelen getroffen, waaronder de realisatie van een onderdoorgang op het kruispunt Thorbeckeweg/Wibautstraat in Zaanstad en een fietstunnel ter hoogte van bedrijventerrein Skoon in Oostzaan.
De werkzaamheden zullen naar verwachting duren tot en met eind 2026. Gedurende deze periode dient voor de werkzaamheden de snelheid verlaagd te worden. Hiervoor is een verkeersbesluit vereist.
Maatregelen en motivering
Gedurende de periode dat de werkzaamheden plaatsvinden, is het van belang om ervoor te zorgen dat het verkeer veilig langs deze werkzaamheden kan rijden. Aangezien de werkzaamheden direct aansluitend op de verharding zullen plaatsvinden, ontstaat er onvoldoende vrije ruimte om zonder snelheidsbeperkende maatregelen de weg open te laten. Ter waarborging van de veiligheid van zowel de weggebruiker als personeel langs de weg, is besloten de verkeerssituatie aan te passen en een gedeelte van de Thorbeckeweg af te waarderen van 80 km/u naar 50 km/u.
Deze tijdelijke snelheidsbeperking van 50 km/u geldt voor de duur van de werkzaamheden. Dit voorkomt onduidelijkheid door te veel snelheidswisselingen en draagt bij aan de geloofwaardigheid en naleving door weggebruikers. Door het instellen van een eenduidige maximumsnelheid ontstaat meer voorspelbaarheid en duidelijkheid voor het verkeer, wat de verkeersveiligheid bevordert. De nieuwe maximumsnelheid wordt ter plaatse aangeduid met bord A1 (50 km/u).
Noodzaak en doelstelling
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen en verwijderen van verkeersbord A1 van bijlage I van het RVV 1990, een verkeersbesluit worden genomen.
De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Advies politie
Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW-overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. Dit besluit is voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de politie. Deze heeft een positief advies gegeven.
Afweging belangen
De snelheidsverlaging en de te plaatsen bebording verbetert de verkeersveiligheid op de Hoofdweg. Een lagere snelheid is veiliger omdat het verkeer dan over meer tijd beschikt om op elkaar te anticiperen, waardoor minder kans zal ontstaan voor (ernstige) ongelukken.
Bevoegdheid
De weg waarop dit verkeersbesluit betrekking heeft, valt onder het beheer van de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, het bevoegde bestuursorgaan om dit besluit te nemen, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994. Het besluit is gebaseerd op deze wet en bijbehorende regelgeving, zoals het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
Volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet is een verkeersbesluit vereist voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden. Artikel 12, sub a, van het BABW bepaalt dat een verkeersbesluit nodig is voor het tijdelijk afsluiten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en uitzondering van (brom)fietsers.