Subsidieregeling Dorpsvernieuwing Drenthe

Gedeputeerde Staten van Drenthe;

 

gelet op artikel 3, derde lid en artikel 4 van de Algemene subsidieverordening provincie Drenthe 2023;

 

 

BESLUITEN:

 

 

vast te stellen de Subsidieregeling Dorpsvernieuwing Drenthe.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling worden verstaan onder:

activiteitenplan: een overzicht van opgaven per dorp en daaruit voortvloeiende activiteiten die in overleg met de gemeente, de provincie en het dorp zijn gemaakt.

dorpsvisie: een document waarin de ambities en toekomstplannen van een dorp worden beschreven.

exploitatiekosten: kosten die gemaakt worden bij de reguliere bedrijfsvoering en reguliere activiteiten van lokale organisaties. Deze kosten hebben een verband met het gebruik, beheer en de uitvoering van een gebouw, product of dienst. Het gaat derhalve om reguliere kosten die behoren tot de kernactiviteiten van lokale organisaties.

proceskosten: kosten die zien op procesbegeleiding, onderzoek en advies.

Artikel 2 Doel

Subsidie op grond van deze regeling heeft als doel de leefbaarheid in de Drentse dorpen te verbeteren.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten gericht op sociale of fysieke maatregelen met een structureel positief effect op de leefbaarheid in dorpen, voor zover deze zijn opgenomen in het activiteitenplan.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie wordt verstrekt aan Drentse gemeenten.

Artikel 5 Aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend met behulp van het elektronische beschikbaar gesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld met een dorpsvisie, activiteitenplan per dorp en een dekkingsplan.

  • 2.

    Uit het dekkingsplan blijkt hoe de kosten voor de uitvoering van de activiteiten worden gedekt.

Artikel 6 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor subsidie kan worden ingediend in de periode van 1 oktober 2025 tot en met 30 november 2026.

Artikel 7 Subsidiabele kosten

De volgende kosten komen voor subsidie in aanmerking, voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie:

  • a.

    investeringen in fysieke- en ruimtelijke maatregelen dan wel sociaal – maatschappelijke voorzieningen;

  • b.

    proceskosten die gericht zijn op de uitvoering van onderdelen uit het activiteitenplan;

  • c.

    vrijwilligerskosten.

Artikel 8 Niet – subsidiabele kosten

De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:

  • 1.

    investeringen die slechts een kort termijneffect hebben;

  • 2.

    exploitatiekosten.

Artikel 9 Hoogte van het subsidiebedrag

  • 1.

    Subsidie bedraagt minimaal € 125.000,-- en tot een maximum van € 300.000,-- per aanvraag, bestaande uit één of meerdere projecten van minimaal € 25.000 per project.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid bedraagt de maximale subsidie voor:

    • a.

      gemeente Assen eenmalig € 15.000,--;

    • b.

      gemeente Meppel eenmalig € 100.000,--.

  • 3.

    De subsidie voor kosten, als bedoel in artikel 7, onderdeel b en c gezamenlijk, bedraagt maximaal 20% van de totale subsidiabele kosten.

Artikel 10 Deelplafonds en verdeling

De deelplafonds voor de looptijd van deze regeling zijn als volgt bepaald:

 

Gemeente

Deelplafond

Aa en Hunze

€ 535.000,--

Assen

€ 15.000,--

Borger-Odoorn

€ 540.000,--

Coevorden

€ 415.000,--  

De Wolden

€ 510.000,-- 

Emmen

€ 805.000,--

Hoogeveen

€ 335.000,--   

Meppel

€ 100.000,--

Midden-Drenthe

€ 460.000,--

Noordenveld

€ 355.000,--

Tynaarlo

€ 515.000,--  

Westerveld

€ 415.000,-- 

Artikel 11 Weigeringsgrond

Een subsidie wordt geweigerd indien er geen vooroverleg heeft plaatsgevonden met de provincie Drenthe.

Artikel 12 Toetsingscriteria

Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de aanvraag kan betrekking hebben op meerdere dorpen en is per dorp voorzien van een dorpsvisie en een activiteitenplan;

  • b.

    de dorpsvisie en het activiteitenplan hebben draagvlak in de dorpsgemeenschap;

  • c.

    het activiteitenplan wordt onderschreven door de provincie en gemeente;

  • d.

    de activiteiten zoals benoemd in het activiteitenplan hebben een structureel positief effect op de leefbaarheid in het dorp.

Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1.

    De activiteiten dienen uiterlijk 31 december 2029 gerealiseerd te zijn.

  • 2.

    Het beheer, onderhoud en de instandhouding van het resultaat van projecten wordt gewaarborgd voor een periode van 5 jaar na realisatie.

Artikel 14 Subsidievaststelling en verantwoording

  • 1.

    Binnen 13 weken nadat de activiteiten, genoemd in artikel 3, hebben plaatsgevonden dient de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling in.

  • 2.

    De aanvraag tot vaststelling bevat:

    • a.

      een inhoudelijk verslag op de uitgevoerde activiteiten en reflectie op resultaat;

    • b.

      inzicht in de wijze waarop beheer en onderhoud van fysieke maatregelen is geborgd;

    • c.

      een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2025 en vervalt met ingang van 1 januari 2028.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Dorpsvernieuwing Drenthe.

Gedeputeerde Staten voornoemd,

drs. J. Klijnsma, voorzitter

W.F. Brenkman MSc, secretaris

Assen, 16 september 2025

Kenmerk 5.17/2025001215

Toelichting bij Subsidieregeling Dorpsvernieuwing Drenthe

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 7, onderdeel c, Subsidiabele kosten

Voor de hoogte van de vrijwilligerskosten worden de maximale vergoedingen voor vrijwilligers, genoemd in artikel 2, lid 6 van Wet op de loonbelasting 1964, gehanteerd.

 

Artikel 8, onderdeel a, Niet – subsidiabele kosten

Dit betreffen investeringen die een kort termijneffect hebben. Hiermee wordt bedoeld dat het investeringen zijn die niet structureel renderen.

 

Artikel 12, onderdeel b, Toetsingscriteria

De dorpsvisie en activiteiten uit het activiteitenplan dienen gedragen te worden door de dorpsgemeenschap. Het draagvlak kan op verschillende manieren worden aangetoond. Bijvoorbeeld aan de hand van documenten en/of verslagen die zijn vastgesteld in vergaderingen, dan wel berichten uit media. Het aantonen van draagvlak is derhalve vormvrij.

Naar boven