Provinciaal blad van Noord-Brabant
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2025, 15497 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Provinciaal blad 2025, 15497 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Deze publicatie bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst. Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
De publicatie wordt standaard getoond met verschilmarkering. Door te kiezen voor ‘Was’ of ‘Wordt’ kunt u de voormalige of vernieuwde tekst op zichzelf bekijken.
Toon versie van document
Dit document bevat verschilmarkering t.o.v. eerdere regelingtekst.
Tekst en afbeeldingen die worden toegevoegd zijn onderstreept en groen gemarkeerd, of van een groen kader voorzien. Tekst en afbeeldingen die worden verwijderd zijn doorgestreept en rood gemarkeerd, of van een rood kader voorzien.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Overwegende dat:
in de Omgevingsverordening Noord-Brabant is vastgelegd op welke locatie de regels van een artikel(-lid) gelden;
regelmatige actualisatie noodzakelijk is om te zorgen dat de juiste regels op een locatie van toepassing zijn;
wij daarom via een delegatiebesluit van Provinciale Staten de mogelijkheid hebben om de grenzen van de locaties te wijzigen;
inwerkingtreding van gemeentelijke plannen, kaartfouten en besluiten van Provinciale Staten, het Rijk en het Waterschap aanleiding kunnen vormen om diverse locaties te actualiseren;
daarom twee keer per jaar een procedure wordt gevolgd om het kaartmateriaal aan te passen;
hiertoe een ontwerpbesluit is opgesteld en ter beschikking gesteld via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaarstellen (Lvbb) en Regels op de Kaart met de gelegenheid om gedurende zes weken zienswijzen in te dienen;
er 2 zienswijzen zijn ingediend op het ontwerp van de kaartaanpassingen 2025-2 die zijn samengevat, beoordeeld en beantwoord in de Nota van zienswijzen en wijzigingen;
dat de motivering en de bijlagen bij dit wijzigingsbesluit de nadere informatie bevatten over de wijzigingen en de inzet van onze wijzigingsbevoegdheid;
besluiten:
tot vaststelling van de Nota van Zienswijzen en Wijzigingen bij Wijziging Omgevingsverordening Noord-Brabant, kaartaanpassingen 2025-2;
diverse wijzigingen van de Omgevingsverordening Noord-Brabant door te voeren en daartoe vast te stellen de Wijziging Omgevingsverordening Noord-Brabant, kaartaanpassingen 2025-2 zoals is opgenomen in 'bijlage A'.
A
Bijlage II wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_ff0b70865d0246228a94180753493dc8/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_0e0acbdd50aa40b4bc5c8c04b45b3490/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_156897a973f448fabe169d481523a777/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_156897a973f448fabe169d481523a777/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_ae7ce3100a5c4caaa9bc7d50ab36f025/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_ae7ce3100a5c4caaa9bc7d50ab36f025/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_5e26c521f4164946a285124c39ac5632/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_10d2534ddd9847329d62f389c6096285/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_4ef93107bdb74faf829e78a0fe552b65/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_4ef93107bdb74faf829e78a0fe552b65/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e8bb56861a1d46e1b3a60c39747dcb9f/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e8bb56861a1d46e1b3a60c39747dcb9f/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_cc5cca8359d54cdea63cd108e77dc30c/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e9c957ab7d044eb98521d416c9a94b1c/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_f900597c1c564b61aa22bda5cfbadc81/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_f900597c1c564b61aa22bda5cfbadc81/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_2c405141f62749d3a696daf63b2a54ff/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_fa35416d285c49118cd4c1f11951a92d/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_d1a1bb8182bd45d7ab27d69b2f8970ae/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e108d7013dc443349ac08d3c8eaddbf2/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_c2bc60f8f2d44fd0b1951e4c6c58d94b/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_fd78d62051be4499bbd7181d5da603f9/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_fd78d62051be4499bbd7181d5da603f9/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_8f9b723fb5144460b46f73940b87e710/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_42c56e61b0814fc1aa2a5d4603e1fabc/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_74894dc13d0c4a54a25f63493f1b2de6/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_a862978f2a5442aca91aee69948dd112/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_a862978f2a5442aca91aee69948dd112/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_bcbc9c1bced348f9a80b449c5930a16b/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_b602bb7612b345cba74e9790bbeabe99/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e0f0afe58ea54b18ae8339a377298815/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_f91b46e62ca4438ea6312fb67238c623/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_f91b46e62ca4438ea6312fb67238c623/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_225138fa3a2043148c2a1f41a9f76a43/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_f4d7eaf069d643de9c572bff1ce010ec/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_91a6a5fa18a247e3a82dc9e88b0d773b/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_55a4044671a84397ae1c4823bb2fad5e/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_55a4044671a84397ae1c4823bb2fad5e/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_5283fd7aeecc4cc8890a84e38be9f863/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_b891d074edcc4db68d61bd511aa5b88c/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_b891d074edcc4db68d61bd511aa5b88c/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_a1fb7d673fd0423c9afa3ff0c1fc5f0f/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_a1fb7d673fd0423c9afa3ff0c1fc5f0f/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_325c00e0bd8b407f85dcaa692b7d818a/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_325c00e0bd8b407f85dcaa692b7d818a/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_d02157d6323944fdaf6430dc4205fe3e/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_d02157d6323944fdaf6430dc4205fe3e/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_95f89d0177b94d6bb7613739a60fae63/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_95f89d0177b94d6bb7613739a60fae63/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_a1d3f87d6676462899c851712ccaa5e6/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_ea958b1dc94448c98286aa981d01611d/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_5d88485d27ad4a8f91819e8049221405/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_5d88485d27ad4a8f91819e8049221405/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_96b9608443ec454ea71f8ed17e2b31b0/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_dc8f7c53395f4c978a5a32f13b702cd8/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_9217cd4cb7e44e1caff8ab1f5bfc705c/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_797ad88d02c14802aea73e2b7464f037/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_5409b6c6a19647d3874dc3e548b87aba/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_588f2af2023944999301febaeecf6f3d/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_28cbb86cc7b0494aa9a1e529ab551794/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_225dc92d7dad4ee2ab15f38541a04384/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_8616c8f2499e43e5a75191a00d36392b/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_8e2302ca3cde4f4183093cd9084a9958/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_0fa69bc0f9ff468689cdf4a01395941c/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_9e5a5e1f295843f4837c352710d32777/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_aafb0de18eaf47f0b47e244195940687/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_aafb0de18eaf47f0b47e244195940687/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_cc06cee536fe4857a0b752388f4a4a5e/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/norm_cc06cee536fe4857a0b752388f4a4a5e/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_10735dbaa9e844d58a6d33f4aecf0d0f/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_39d187064da444728d890615a8432797/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_39d187064da444728d890615a8432797/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_e7ea6d632b784b70b8c9b020e9d27ac5/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_6c45b9559e2a4257aa06cc21dec87d5a/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_e47663638efd4b87aa14474054643c70/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_e47663638efd4b87aa14474054643c70/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_4da54be7c7f24392ad6465faa561e9d0/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/locatiegroep_4da54be7c7f24392ad6465faa561e9d0/nld@2025‑09‑16;2
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_7914e4a3b41544ff9b19d80b25515224/nld@2025‑08‑07;1
/join/id/regdata/pv30/2025/gebiedsaanwijzing_b0a6b19bab0142b9833dfc6f1120ffc1/nld@2025‑08‑07;1
B
Bijlage IX wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
C
De volgende sectie wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:
Naam besluit | Datum besluit | Datum inwerkingtreding | Hoofdonderwerpen |
Omgevingsverordening Noord-Brabant (initieel) | 11‑03‑22 | 01‑01‑24 | Eerste complete versie |
Wijziging Omgevingsverordening, veegronde | 27‑10‑23 | 01‑01‑24 |
|
TAM-omgevingsverordening Noord-Brabant | 05‑12‑23 | 01‑01‑24 | Geometrie update naar aanleiding van alle kaartwijzigingsbesluiten van de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant en de Omgevingsverordening plus de geconsolideerde tekst |
TAM-omgevingsverordening Noord-Brabant - kaartaanpassingen 2024 | 17‑09‑24 | 27‑09‑24 | Kaartwijzigingen in verband met: |
TAM Ogevingsverordening - regelwijziging 1 | 13‑12‑24 | 01‑01‑25 | Toevoegen locatie Boordieptes grondwaterbeschermingsgebied |
TAM-omgevingsverordening Noord-Brabant - kaartaanpassingen 2025 -1 | 25‑02‑2025 | 11‑03‑25 | Kaartwijzigingen in verband met: - verzoeken om herbegrenzing gemeentelijke plannen (o.a. Stedelijk gebied en NNB) - actualisaties en correcties (o.a. Regionale waterberging en Reservering waterberging en NNB). |
Omgevingsverordening Noord-Brabant | 01‑07‑2025 | 12‑08‑2025 | Omzetting naar STOP/TPOD standaard: kleine tekstuele wijzigingen, o.a. bij omgevingswaarden en normen; vervanging van pdfkaart bijlage IX door normen |
Omgevingsverordening Noord-Brabant - kaartaanpassingen 2025 -2 | 16‑09‑25 | dd-mm-2025 | Kaartwijzigingen in verband met:- natuurbeheerplan wijzigingen (NNB, voornamelijk ecologische redenen)- verzoeken om herbegrenzing gemeentelijke plannen (o.a. Stedelijk gebied en NNB)- actualisaties en correcties |
De Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) stelt regels over diverse onderwerpen. Veel van de regels gelden niet in de hele provincie maar alleen op specifieke locaties die direct aan die regels gekoppeld zijn. De locaties die behoren bij de regels in de Omgevingsverordening moeten daarom actueel gehouden worden zodat de juiste regels op de juiste plek gelden.
Twee keer per jaar vindt daarom een kaartaanpassingsronde van de Omgevingsverordening Noord-Brabant plaats. Het ontwerp van de zogenaamde 'zomerronde' ligt in mei/juni ter inzage en na beoordeling van de zienswijzen wordt de wijziging in september door Gedeputeerde Staten vastgesteld. Het ontwerp van de 'winterronde' ligt in december/ januari ter inzage en vaststelling van die wijziging vindt plaats aan het einde van het eerste kwartaal.
Uitleg bij de wijzigingen in dit besluit is te vinden in de volgende hoofdstukken. Hierin komen zowel de samenhang tussen de verschillende gebieden en meest voorkomende redenen voor wijziging aan de orde als de achtergrond van een aantal specifieke wijzigingen in dit besluit.
Voordat de wijzigingen kunnen worden vastgesteld en in werking treden ligt het ontwerp van de wijzigingen van de verschillende locaties eerst zes weken ter inzage. In die periode kan iedereen een zienswijze indienen. Gedeputeerde Staten besluiten na afloop over de beantwoording van de zienswijzen en de vaststelling van de wijziging van de Omgevingsverordening.
In de 'zomerronde' zitten altijd wijzigingen van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) om ecologische redenen. Deze zijn ook opgenomen in een ontwerpbesluit tot aanpassing van het Natuurbeheerplan (NBP) en wordt daarin gemotiveerd. Een kopie van dat ontwerpbesluit voor het NBP maakt daarom ook deel uit van de motivering van het ontwerpbesluit tot wijziging van de omgevingsverordening. In het Natuurbeheerplan ligt vast welke natuurtypes behouden en ontwikkeld moeten worden binnen de grenzen van het NNB. Omdat de grenzen van het NNB in de omgevingsverordening en het NBP gelijk moeten blijven, liggen beide ontwerpwijzigingen in dezelfde periode ter inzage voor reacties. Daardoor kunnen de reacties op beide ontwerpbesluiten in samenhang worden beoordeeld.
Na de terinzagelegging worden de ontvangen zienswijzen samengevat en beantwoord in een "Nota van zienswijzen en wijzigingen". Bij de beantwoording van de zienswijzen staat ook of die leiden tot een aangepast wijzigingsbesluit bij de vaststelling. Verder gaat de nota in op reacties op het ontwerpwijzigingsbesluit voor het Natuurbeheerplan. Eventuele ambtshalve wijzigingen ten opzichte van het ontwerp worden ook in de nota opgenomen.
Zowel het Besluit Natuurbeheerplan 2026 als de Nota van zienswijzen en wijzigingen zijn toegevoegd als onderdeel van de motivering van dit wijzigingsbesluit.
Aangezien sprake is van algemene regelgeving is beroep tegen de vaststelling van het wijzigingsbesluit niet mogelijk.
De verschillende redenen voor locatiewijzigingen worden hier onderkort toegelicht.
Het kan voorkomen dat een locatie in de Ovr gewijzigd dient te worden voordat een gemeentelijk plan in overeenstemming is met de daarbij behorende regels. Bijvoorbeeld door Bebouwd gebied op een locatie te leggen, waardoor meer ontwikkelingen in het Landelijk gebied mogelijk zijn. Onder de Interim Omgevingsverordening Noord-Brabant, die gold voor 1‑1‑2024, moesten de kaarten aangepast worden voordat een gemeentelijk plan vastgesteld kon worden. Meer informatie is te vinden in Hoofdstuk 2.
Actualisaties en correcties komen gedurende het jaar naar voren. Bijvoorbeeld bij de behandeling van gemeentelijke plannen of vanwege vaststelling van andere besluiten, zoals een waterplan, of nieuwe gegevens. Bijvoorbeeld actuele gegevens van een waterschap over gerealiseerde ecologische verbindingszones. Meer informatie over deze categorie wijzigingen is te vinden in Hoofdstuk 3.
Voor aanpassingen van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) in het Natuurbeheerplan (NBP) wordt eenmaal per jaar een procedure doorlopen met inspraak. Omdat het NNB ook in de Ovr is opgenomen en grenswijzigingen dus ook voor dit wijzigingsbesluit relevant zijn, lopen deze aanpassingsprocedures synchroon. Meer informatie is te vinden in Hoofdstuk 4.
Een wijziging van een locatie heeft vaak ook gevolgen voor andere locaties. Als bijvoorbeeld Stedelijk gebied aan de rand van een kern groter wordt, 'verdwijnt' de locatie Landelijk gebied ter plaatse van die uitbreiding. Deze 'bijkomende' wijzigingen worden beschreven in Hoofdstuk 5.
Onder de Interim omgevingsverordening Noord-Brabant (IOV), die gold tot en met 31 december 2023, vonden benodigde herbegrenzingen plaats vóór de vaststelling van gemeentelijke plannen.
In artikel 6.2 van de IOV was een procedure opgenomen die de gemeente moest volgen wanneer zij grenzen in de IOV wilde laten wijzigen. Deze strekte ertoe, dat wij kennis konden nemen van reacties over de nieuwe grenzen, voordat wij hierover een besluit namen. Om het overzichtelijk te houden was bepaald dat tegelijkertijd met de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan gelegenheid moest worden geboden om te reageren op de grenswijziging. Het voornemen tot verzoek om herbegrenzing heeft daarom met de verschillende ontwerpbestemmingsplannen ter inzage gelegen.
Aan het einde van 2023 zijn veel ontwerpbestemmingsplannen ter inzage gelegd.
Bij de vorige kaartwijzigingen (TAM-omgevingsverordening Noord-Brabant - kaartaanpassingen 2024) was sprake van een overgangssituatie. Er zijn veel wijzigingsverzoeken van gemeenten meegenomen waarvan het ontwerp voor 1 januari 2024 ter inzage heeft gelegen. Daarbij werd zoveel mogelijk aangesloten op de procedure onder de IOV, zodat gemeenten de optie hadden om te wachten met de vaststelling van het plan tot na de inwerkingtreding van de wijziging van de Ovr.
Ook in dit wijzigingsbesluit zijn nog een paar wijzigingen opgenomen die samenhangen met ontwerpbestemmingsplannen die voor 1 januari 2024 in ontwerp ter inzage hebben gelegen. Deze bestemmingsplannen zijn inmiddels echter allemaal in werking getreden of onherroepelijk en zouden daarom ook zonder procedure op basis van de IOV meegenomen kunnen worden als actualisatie.
In beginsel vindt de aanpassing van de kaarten op basis van een in werking getreden gemeentelijk plan plaats, dus 'achteraf'. Deze wijzigingen zien we als actualisatie van van de kaart van de Omgevingsverordening en worden daarom, in algemene zin, toegelicht in Hoofdstuk 3.
In uitzonderingssituaties is het wel nodig om voor vaststelling van een gemeentelijk plan een wijziging op de kaart van de Omgevingsverordening door te voeren. Dat is het geval bij de wijziging van 'Bebouwd gebied'. Dit is een aanduiding die extra functies en bouwwerken mogelijk maakt in het landelijk gebied. Zolang deze aanduiding er nog niet ligt, zijn omgevingsplannen die de extra functies en bouwwerken op basis van Bebouwd gebied mogelijk maken in strijd met de Omgevingsverordening. Een ander voorbeeld van een wijziging die voor de vaststelling van een wijziging van het omgevingsplan in een wijzigingsprocedure van de omgevingsverordening moet meelopen is voor Beperkingen veehouderij op een concrete locatie van een agrarisch bedrijf. In deze wijziging van de Omgevingsverordening komt deze categorie niet voor.
De actualisaties en correcties die opgenomen zijn in deze wijziging van de Omgevingsverordening komen voort uit verschillende processen, verzoeken en besluiten.
De Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) stelt regels over diverse onderwerpen. Een deel daarvan zijn regels waar een gemeente rekening mee moet houden bij het wijzigen van het gemeentelijke omgevingsplan en sommige vergunningen die daarvan afwijken. Veel van de regels gelden niet in de hele provincie maar alleen op specifieke locaties die direct aan die regels gekoppeld zijn. Zo bevat de Ovr voorwaarden voor woningbouwontwikkelingen in de locatie Landelijk gebied. Waar een nieuwe woonwijk wordt gerealiseerd moet de kaart worden geactualiseerd: dat gebied moet voortaan onder de regels voor Stedelijk gebied vallen en uit de locatie Landelijk gebied verwijderd worden.
Naast het verwerken van plannen van gemeenten voor nieuwe ontwikkelingen kan actualisatie ook nodig zijn in verband met besluiten van Provinciale Staten, het Rijk en het Waterschap.
Er worden veel wijzigingen in de Omgevingsverordening doorgevoerd op basis van recent in werking getreden gemeentelijke plannen voor nieuwe ontwikkelingen. De meeste wijzigingen vinden plaats bij de locaties Stedelijk gebied en Natuur Netwerk Brabant (NNB).
Een actualisatie van het Stedelijk gebied heeft vaak te maken met een geldend gemeentelijk plan of vergunning voor een woonwijk of bedrijventerrein die nog op de kaart gezet moeten worden. Dan kan de kaart van de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) voor bepaalde gebieden geactualiseerd worden naar 'Stedelijk gebied'.
Bij de vraag of een perceel tot stedelijk gebied behoort spelen de aanwezige ruimtelijke kenmerken zoals bebouwingsstructuur, -dichtheid en type functies een rol. Percelen met een agrarische functie worden over het algemeen niet meegenomen in het Stedelijk gebied in de Ovr. In het geval er in of aan de rand van het buitengebied grote of diepe vlakken met een functie of activiteit Wonen zijn opgenomen op basis van de kadastrale eigendommen, is het vanuit de verordening wenselijk om alleen de strook langs de weg met daarin erf, woning en nabijgelegen bijgebouwen op te nemen.
Een strook met een groenfunctie aan de rand van een nieuw gebied wordt vaak meegenomen in Stedelijk gebied omdat deze meestal qua inrichting en gebruiks- en bouwmogelijkheden behoort tot de stedelijke structuur. Soms is zo'n strook aan de rand van een ontwikkeling een landschapselement dat onderdeel uitmaakt van het landelijk gebied. Dan wordt deze niet opgenomen in het Stedelijk gebied. Het komt ook voor dat het Stedelijk gebied groter wordt dan de grenzen van de omgevingsplanwijziging of de omgevingsvergunning. Dat is het geval als bijvoorbeeld een of meer bestaande woningen die altijd in het buitengebied lagen door de ontwikkeling ook vast komt te liggen aan de woonkern en onderdeel uit gaan maken van de stedelijke structuur.
Voorbeelden van toevoeging van Stedelijk gebied zijn de locaties Brainport Industries Campus cluster 1 en 2 in de gemeente Eindhoven. Daar is Stedelijk gebied toegevoegd op verzoek van de gemeente en is rekening gehouden met de bebouwing, planologische mogelijkheden en daarmee met de stedelijke structuur.
Een aanpassing van het NNB hangt vaak samen met een ontwikkeling binnen het NNB, bijvoorbeeld de reconstructie van een weg, aanleg van vrijliggende fietspaden of een ontsluitingsweg naar een nieuw wijk. Daarbij vindt dan verwijdering en vaak ook toevoeging (compensatie) plaats. Net als bij het Stedelijk gebied is het mogelijk dat er meer of minder NNB wordt toegevoegd en er niet uitsluitend wordt 'geknipt' met de grenzen van een omgevingsplanwijziging. Dat komt bijvoorbeeld voor als de grenzen van de wijziging zien op een ontwikkeling in het NNB waardoor een smal strookje overblijft dat op zichzelf te weinig natuurwaarden heeft om tot het NNB te blijven horen (en daarom ook gecompenseerd dient te worden).
Bebouwd gebied bestaat uit een concentratie van bebouwing in het landelijk gebied, zoals grootschalige bovenregionale recreatievoorzieningen, bedrijvenclusters in het landelijk gebied en grote clusters van woningen. Het is een aanduiding in de Omgevingsverordening die ook nieuwe ontwikkelingen in het landelijk gebied, waaronder stedelijke ontwikkelingen, mogelijk kan maken.
Als een gemeentelijke ontwikkeling niet mogelijk is zonder dat er eerst Bebouwd gebied komt te liggen, dient de Omgevingsverordening gewijzigd te worden voordat de vaststelling van het gemeentelijke plan of verlening van een omgevingsvergunning plaatsvindt.
Zo'n aanpassing voorafgaand aan een gemeentelijk besluit is in dit wijzigingsbesluit niet aan de orde.
De aanduiding Bebouwd gebied kan ook toegevoegd worden voor een bestaand gebied dat qua karakter voldoet aan de aanduiding of nadat een gemeentelijk plan is in werking is getreden. In het laatste geval kan gedacht worden aan plannen waarbij er stedelijke ontwikkelingen mogelijk zijn gemaakt aan de rand van een kern met daartussen bewust veel agrarische gronden en 'groene' functies. Het toevoegen van Stedelijk gebied voor het hele gebied sluit dan niet aan bij het stedenbouwkundige ontwerp van de uitbreidingswijk: de agrarische gronden en het groen zijn immers van groot belang in de opzet. Het alleen opnemen van de bebouwing en verharding op de provinciale kaart als Stedelijk gebied is bij zo'n plan vaak ook niet goed mogelijk. Bebouwd gebied past dan beter, omdat daar expliciet aandacht wordt gevraagd voor de rood-groenverhouding van het gebied.
Dit doet zich voor bij de aanpassing in dit wijzigingsbesluit ten behoeve van:
het plan Veghels Buiten Noordoost, van de gemeente Meierijstad. Behalve ter plaatse van de uitbreiding zoals opgenomen in het bestemmingsplan is ook een gedeelte ten zuiden hiervan, ten zuiden van de Erpseweg, als Bebouwd gebied aangewezen;
een gebied aan de Stokhasseltlaan in de gemeente Tilburg. Hier ligt, aan de rand van Stedelijk gebied, een concentratie van bebouwing met meerdere functies. Mede door de recent verleende omgevingsvergunning voor de bouw van 30 'prikkelarme' woningen kan dit gebied gezien worden als 'Bebouwd gebied' en is deze aanduiding toegevoegd.
Op de kaart van de Omgevingsverordening zijn indicatieve tracés voor ecologische verbindingszones opgenomen met de aanduiding Natuur Netwerk Brabant - ecologische verbindingszone. Deze liggen op plaatsen waar vanuit ecologisch perspectief een verbinding tussen natuurgebieden nodig is. Deze verbindingen staan op de kaart als een strook met een vaste breedte.
De locatie NNB-ecologische verbindingszone blijft op de kaart staan als beschermende zone tot aanleg van een (deel-)tracé helemaal is afgerond. Daarna is deze voorlopige beschermingszone niet meer nodig en wordt daar verwijderd. De percelen waar de natuur uiteindelijk is gerealiseerd komen namelijk als NNB op de kaart te staan en worden op die manier beschermd (zie 4.3).
Het komt ook voor dat een ontwikkeling als gevolg van een gemeentelijk plan binnen de beschermingszone voor de evz komt te liggen, waardoor deze verlegd dient te worden. Vaak wordt de evz dan verwijderd op de oorspronkelijke locatie en verplaatst. Als het gaat om een ontwikkeling die voor een beperkte oppervlakte samenvalt met de evz kan een kleine verwijdering van deze aanduiding voldoende zijn. In beide gevallen is de voorwaarde dat de evz goed kan blijven functioneren, gelet op de doelsoorten.
In dit wijzigingsbesluit komt deze categorie niet voor.
Bij kaartfouten gaat het om geconstateerde fouten in de begrenzing voor al langer bestaande situaties die niet eerder zijn opgevallen. Dus niet op basis van een recent in werking getreden wijziging van een omgevingsplan zoals bedoeld in 3.2.
De behoefte aan correctie komt meestal naar voren bij een inventarisatie ten behoeve van nieuwe ontwikkelingen. Op dat moment blijkt soms dat de bestaande situatie en het geldende omgevingsplan nog niet (correct) zijn verwerkt. Bijvoorbeeld bestaande en legale woningen die al sinds de jaren 70 aanwezig zijn maar niet uit het Natuur Netwerk Brabant (NNB) zijn 'geknipt', of overlap tussen het NNB en de bestemming 'Verkeer' vanwege een weg.
In dit wijzigingsbesluit wordt op verzoek van het waterschap op een drietal plaatsen een correctie doorgevoerd door verwijdering van delen uit de locatie Provinciale vaarweg. Die zijn eerder als gevolg van een technische bewerking onterecht in het bestand van de provinciale vaarwegen terecht gekomen.
Het gaat om verwijderingen nabij:
Tussen Loveren en Luktebaan in Baarle-Nassau ligt het perceel met kadastraal nummer 389. Het waterschap Brabantse Delta heeft gevraagd om het NNB ter plaatse van het perceel te verwijderen, omdat het gaan om een kaartfout. Het perceel is lange tijd in gebruik door het waterschap en hier had geen NNB op moeten liggen. Vandaar dat het NNB is verwijderd zoals aangevraagd.
Voor de locatie 'De Binckhorst' in Rosmalen, ten oosten van de Vliertwijksestraat heeft de gemeente gevraagd NNB te verwijderen. Gewoonlijk vindt de verwijdering plaats na een recent in werking getreden gemeentelijk digitaal plan. Bij deze locatie heeft de gemeente echter gevraagd het NNB hier te verwijderen op basis van een geldend oud plan, dat geen digitale kaarten bevat. De gemeente heeft daarom een digitaal bestand geleverd voor verwijdering van het NNB ter plaatse van de juiste bestemmingen.
In de wijziging van de Omgevingsverordening worden ook andere kaartwijzigingen meegenomen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om besluiten van het Rijk die door moeten werken in de kaarten van de verordening (=hogere regelgeving) of van Provinciale Staten.
In dit wijzigingsbesluit is deze categorie niet aan de orde.
Wijzigingen van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) hebben doorwerking naar het Natuurbeheerplan (NBP), omdat daar ook het NNB verwijderd of toegevoegd dient te worden. De gronden die aan het NNB worden toegevoegd in de Omgevingsverordening Noord-Brabant worden daarom ook opgenomen in het besluit voor het Natuurbeheerplan 2026. In het NBP is daarbij opgenomen welk natuurbeheertype deze gronden krijgen.
Dit besluit bevat voornamelijk wijzigingen van het NNB om ecologische redenen. Deze zijn bijvoorbeeld het gevolg van een herijking of opschoning van kaarten, of naar aanleiding van verzoeken van terreinbeherende organisaties. Bij de beoordeling of een aanpassing gewenst dan wel noodzakelijk is staat centraal dat er na aanpassing sprake blijft van een robuust, goed functionerend NNB.
Een gedetailleerdere beschrijving van de wijzigingen is opgenomen in bijlage Besluit Natuurbeheerplan 2026.
Een bijzondere categorie zijn de wijzigingen naar aanleiding van beschikkingen van het Groenontwikkelbedrijf. Het GOB verleent subsidies voor realisering van het NNB. Bij de subsidieverlening wordt een ecologische toets uitgevoerd. Het is niet altijd mogelijk natuurontwikkeling precies op de oorspronkelijk geplande plaats tot stand te brengen. In de praktijk kan dit op problemen stuiten, terwijl op een andere wijze in de nabijheid wel natuur is te realiseren. In zo'n geval kon het GOB soms ook subsidie verlenen voor gronden buiten de begrenzing van het NNB. Dat is nu niet meer mogelijk. Er zijn echter een aantal projecten waarvoor in het verleden wel subsidie is verstrekt, maar die nog niet aan het NNB zijn toegevoegd. Deze aanpassingen voeren we nu wel door.
Deze nieuwe gronden zien wij mede als compensatiegrond vanwege kleinschalige aantastingen van het Natuurnetwerk Nederland, waarbij de begrensde oppervlakte NNN kleiner is geworden. Dit kan het geval zijn bij plannen waarbij financiële compensatie (storting in de provinciale compensatievoorziening) is toegepast. Daar waar het doel is om de oorspronkelijke kwalitatieve en kwantitatieve ambities van het NNB in het desbetreffende gebied te behouden of te versterken is het nodig om te borgen dat de percelen een op natuur gerichte functie krijgen. Hierdoor kunnen ze niet op termijn weer ingezet worden voor andere doeleinden. Daarom worden die gronden in de Omgevingsverordening Noord-Brabant als NNB opgenomen. Hiermee ontstaat voor de gemeente de verplichting er een passende functie aan toe te kennen of, als deze er al ligt, in stand te houden.
Op de kaart van de Omgevingsverordening zijn indicatieve tracés voor ecologische verbindingszones opgenomen met de aanduiding Natuur Netwerk Brabant - ecologische verbindingszone. Deze liggen op locaties waar vanuit ecologisch perspectief een verbinding tussen natuurgebieden nodig is. Dit tracé staat op de kaart als een strook met een vaste breedte.
In de praktijk is er bij de inrichting van een evz vaak sprake van een aaneenschakeling van grotere en kleinere natuurelementen. Die zijn soms smaller dan de geprojecteerde strook, maar vallen daar vaak ook buiten. Een strook met vaste breedte is dan geen goede bescherming meer. Om te zorgen dat de natuur die voor de ecologische verbindingszone is gerealiseerd ook in de toekomst behouden blijft worden die gronden toegevoegd aan de locatie Natuur Netwerk Brabant.
In dit wijzigingsbesluit komt deze categorie niet voor.
Een actualisatie van een locatie (zoals NNB) kan indirect ook gevolgen hebben voor een andere locatie (zoals Landelijk gebied). Deze 'afgeleide' wijzigingen worden ook in dit wijzigingsbesluit opgenomen.
Soms is er heel direct sprake van communicerende vaten: waar aan een legenda-eenheid iets wordt toegevoegd, moet datzelfde van een andere verwijderd worden. Zo leidt het verwijderen van 'Attentiezone waterhuishouding' tot een overeenkomstige toevoeging aan het gebied 'Geen attentiezone waterhuishouding'. Vaak is de samenhang in gebieden wat minder duidelijk en vloeit deze voort uit de technische opbouw van de verordening of omdat onderwerpen inhoudelijk samenhang met elkaar hebben. De 'afgeleide' wijzigingen zijn daarom in dit hoofdstuk nader toegelicht.
In de Omgevingsverordening Noord-Brabant sluiten het 'Stedelijk gebied', het 'Natuur Netwerk Brabant' (NNB) en 'Landelijk gebied' op elkaar aan en overlappen niet.
Dit betekent dat een wijziging in dit besluit in één van deze locaties ook gevolgen heeft voor de aangrenzende locatie van dit drietal. Er kan dus niet volstaan worden met het toevoegen van NNB op een perceel - op die plek moet ook meteen de geldende locatie Landelijk gebied of soms Stedelijk gebied worden verwijderd. Het toevoegen van 'Stedelijk gebied' betekent op zijn beurt dat daar meestal 'Landelijk gebied' verwijderd moet worden.
Bij het verwijderen van NNB wordt voor de nieuwe invulling gekeken naar de omringende locaties.
De hoofdregels voor toekenning van een ander locatie aan de gronden waar NNB is verwijderd zijn in deze volgorde:
het vlak grenst aan 'Landelijk gebied' met daarbij 'Groenblauwe waarde': het vlak wordt toegevoegd aan 'Landelijk gebied' en 'Groenblauwe waarde';
het vlak raakt geen 'Groenblauwe waarde', maar wel 'Stedelijk gebied': het vlak wordt toegevoegd aan 'Stedelijk gebied';
het vlak was volledig omringd door 'Landelijk gebied': het wordt toegevoegd aan 'Landelijk gebied';
het vlak wordt volledig omringd door NNB: de toekenning is maatwerk, vaak afgestemd op de meest voorkomende andere basislocatie (Landelijk gebied of Stedelijk gebied) in de nabijheid;
Bij smalle lange vlakken kan het gebeuren dat de strook deels aan de 'Groenblauwe waarde' grenst. Dan zal het toegevoegde 'Landelijk gebied' of 'Stedelijk gebied' over het algemeen op vergelijkbare wijze voorzien worden van 'Groenblauwe waarde'.
De regel dat er geen overlap mag zijn geldt niet voor alle andere locaties.
Een deel daarvan is niet afhankelijk van wijzigingen in Stedelijk gebied, Landelijk gebied en Natuur Netwerk Brabant en zal dus ongewijzigd blijven tenzij er een specifieke, zelfstandige aanleiding is om die locatie te wijzigen. Die zullen in dat geval als een hoofdwijziging behandeld worden in hoofdstuk 3.
Een aantal andere locaties kunnen wel beïnvloed worden door wijzigingen in het genoemde drietal locaties. Die worden toegelicht in de volgende onderdelen.
Een aanpassing van 'Stedelijk gebied' kan ertoe leiden dat een aantal andere locaties mee wijzigt. Dat doet zich voor bij 'Beperking veehouderij'. Waar deze op de kaart aansluiten aan het 'Stedelijk gebied' schuift de grens van deze gebieden mee naar binnen of naar buiten met de verplaatsing van de grens van het 'Stedelijk gebied' zodat het gebied daar op aan blijft sluiten. Ook de norm voor wateroverlast wijzigt vaak mee. Zie hiervoor ook paragraaf 5.6 Bijkomende wijzigingen in de normen voor wateroverlast .
Als er op de gronden die worden toegevoegd aan Stedelijk gebied een locatie ligt met cultuurhistorische waarden, groenblauwe waarden of een attentiezone waterhuishouding, dan blijft die meestal gewoon liggen. Bij het maken van het plan is hier als het goed is rekening mee gehouden. Er is bijvoorbeeld voldoende ruimte overgelaten voor cultuurhistorie, groen en water. Deze waarden moeten ook in de toekomst behouden blijven. Alleen in bijzondere gevallen is het plan zo opgezet dat de locatie (deels) verdwijnt.
Omdat de regels binnen Natuur Netwerk Brabant (NNB) een strenger beschermingsregime bevatten dan de regels voor Groenblauwe waarden (GBW), heeft het handhaven van de locatie GBW geen zin op gronden waar NNB wordt toegevoegd. De locatie GBW wordt dan standaard verwijderd.
Werkzaamheden zoals bijvoorbeeld grondwateronttrekking, het graven van sloten en aanleggen van drainage, kunnen invloed hebben op de waterhuishouding in een gebied. Dergelijke activiteiten kunnen zo nadelige gevolgen hebben voor verdrogingsgevoelige natuur in de nabijheid. Om dit type natuur te beschermen is in de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) een 'Attentiezone waterhuishouding' opgenomen die mede is afgestemd op de grenzen van het NNB. Hier moet de gemeente regels in het omgevingsplan opnemen om verdroging te voorkomen, bijvoorbeeld een vergunningplicht voor werkzaamheden die verdrogend kunnen werken.
Daarnaast kent de Ovr ook een gebied 'Beperkingen veehouderij' dat als een beschermingszone op en rondom het NNB ligt.
De wijzigingen in de buitengrenzen van het NNB in dit wijzigingsbesluit kunnen daardoor ook leiden tot aanpassing van de grens van 'Attentiezone waterhuishouding' en 'Beperkingen veehouderij'.
Toevoeging van percelen NNB op gronden waar nog geen 'Beperkingen veehouderij' ligt zorgt ervoor dat het perceel in kwestie bij dit wijzigingsbesluit wordt toegevoegd aan 'Beperkingen veehouderij'.
Toevoeging van percelen NNB aan de rand van een gebied met natte natuur kan ertoe leiden dat de grens van de 'Attentiezone waterhuishouding' mee op moet schuiven. Waar het toevoegen van NNB daar aanleiding toe geeft worden er bij de vaststelling van dit wijzigingsbesluit ook toevoegingen van 'Attentiezone waterhuishouding' opgenomen. Andersom geldt ook, dat verwijdering van percelen aan de rand van het NNB ertoe kan leiden dat de attentiezone aan de nieuwe grens moet worden aangepast en ook kleiner kan worden.
Een vergelijkbare aanpassing geldt voor Natuurnetwerk Nederland (NNN). Wijzigingen van het Natuur Netwerk Brabant kunnen ook gevolgen hebben voor de grenzen van het Natuurnetwerk Nederland. Met name waar de grenzen van deze locaties samenvallen en de grens van het NNB ruimer of kleiner wordt, zal het NNN ook mee schuiven.
In de Omgevingsverordening Noord-Brabant zijn regels opgenomen die verbonden zijn aan het gebied waar de 'Attentiezone waterhuishouding' níet ligt. Een toevoeging van percelen aan de 'Attentiezone waterhuishouding' zoals beschreven in de paragrafen hierboven betekent dus dat het gebied 'Geen attentiezone waterhuishouding' kleiner wordt. Andersom betekent een verwijdering van de attentiezone dat het gebied 'Geen attentiezone waterhuishouding' op de kaart groter wordt.
In hoofdstuk 2 van de Omgevingsverordening Noord-Brabant (Ovr) zijn omgevingswaarden voor wateroverlast opgenomen waar de waterschappen rekening mee moet houden.
De overstromingskansen hangen samen met de ligging en functie van de gronden en zijn bijvoorbeeld soepel in natuurgebieden en het strengst in stedelijk gebied. Daarom hebben de wijzigingen van het NNB, 'Stedelijk gebied', 'Regionale waterberging' en 'Reservering waterberging' automatisch ook gevolgen voor de normen wateroverlast die horen bij de instructieregels voor het waterschap. Er wordt altijd een norm voor wateroverlast toegekend. Wanneer gronden bijvoorbeeld niet langer deel uitmaken van het Natuur Netwerk Brabant maar 'gewoon' landelijk gebied worden brengt met zich mee dat de voor NNB geldende status 'normvrij' verwijderd moet worden en op dezelfde plek de norm voor wateroverlast buiten stedelijk gebied moet worden toegevoegd.
De hoofdregels voor de toekenning van de normen voor wateroverlast zijn als volgt:
De strengste normen gelden in het stedelijk gebied zoals dat is opgenomen in de Ovr. Hier is sprake van twee normen: in een gebied met 's-Hertogenbosch en een aantal omliggende plaatsen (soms in stukken afgekort als HoWaBo) geldt een gezamenlijk afgesproken aparte norm.
Gronden die zijn aangewezen als Natuur Netwerk Brabant, regionale waterberging, reservering waterberging en overig oppervlaktewater zijn normvrij.
In het overige buitengebied is de norm afhankelijk van het grondgebruik - voor bebouwing, akker of weiland bijvoorbeeld.
Gedeputeerde Staten zijn bevoegd tot vaststelling of wijziging van de Omgevingsverordening in de gevallen die genoemd worden in het Delegatiebesluit Omgevingsverordening Noord-Brabant. Bijvoorbeeld als evidente fouten hersteld moeten worden.
Specifiek wordt in het besluit aangegeven dat 'werkingsgebieden' gewijzigd kunnen worden als:
de wijziging nodig is voor een doelmatige uitvoering;
de wijziging bijdraagt aan het doel waarvoor het werkingsgebied is opgenomen;
er sprake is van een kennelijke onjuistheid in de begrenzing; of
de grens van een gebied niet langer in overeenstemming is met een in werking getreden omgevingsplan.
De wijzigingen in deze Omgevingsverordening passen binnen deze gevallen.
In de toelichting van de gemeentelijke plannen is beschreven waarom deze passen binnen (afwijk-)regels en/of de uitgangspunten van de Interim omgevingsverordening en/of de Omgevingsverordening Noord-Brabant. Het kan zo zijn dat het voor een passend plan nodig is een werkingsgebied te wijzigen, bijvoorbeeld door toevoeging van 'Bebouwd gebied'. De wijziging is dan nodig voor een doelmatige uitvoering van de Omgevingsverordening en draagt bij een het doel waarvoor het werkingsgebied is opgenomen. Ook komt het vaak voor dat een ontwikkeling plaats kan vinden zonder wijziging van een werkingsgebied, maar later wel een wijziging nodig is om de juiste regels ter plaatse van de ontwikkeling te laten gelden. Bijvoorbeeld bij de uitbreiding van een woonkern in Landelijk gebied met een stedelijke ontwikkeling. Daar wordt Stedelijk gebied opgenomen en wordt bijvoorbeeld de Norm wateroverlast aangepast.
De actualisaties betreffen soms begrenzingen die niet meer in overeenstemming zijn met in werking getreden omgevingsplannen. Ook komt het voor dat de wijzigingen nodig zijn voor een doelmatige uitvoering van de Omgevingsverordening en draagt de wijziging bij aan het doel waarvoor het werkingsgebied is opgenomen. Zoals bij de wijziging van ecologische verbindingszones, waardoor ze op een ecologisch gezien betere plek komen te liggen. Of het wijzigingen van Regionale waterberging op basis van recente gegevens van een Waterschap.
De wijzigingen die vallen onder de categorie 'correcties' zijn kennelijke onjuistheden van begrenzingen of de begrenzing is niet langer in overeenstemming met een in werking getreden omgevingsplan. Bijvoorbeeld een al lang bestaand vlak waar wonen is toegestaan en al tientallen jaren legaal een woning staat in het NNB.
Bij de wijziging van een grens van het Natuur Netwerk Brabant (NNB) geldt aanvullend dat Gedeputeerde Staten bevoegd zijn als:
hierdoor geen wijziging optreedt van de grens van een N2000-gebied;
de ecologische samenhang van het Natuur Netwerk Brabant wordt verbeterd;
de kwalitatieve en kwantitatieve ambities van het Natuur Netwerk Brabant worden behouden of versterkt.
Er treedt in dit besluit geen wijziging van de grens van een Natura 2000-gebied op.
Bij de punten II en III gaat het om het NNB op de schaal van de provincie Noord-Brabant, dus op een hoger abstractieniveau dan bijvoorbeeld gronden waar het NNB wordt verwijderd in verband met een gemeentelijke planontwikkeling. In de Omgevingsverordening Noord-Brabant is geregeld dat op het hogere abstractieniveau aan punten II en III voldaan wordt, onder andere door het opnemen van een algemeen artikel tot behoud, herstel of duurzame ontwikkeling van ecologische waarden en kenmerken ter plaatse van NNB (art. 3.15 IOV en 5.30 Ovr). Ook het onder voorwaarden toestaan van planontwikkelingen binnen het NNB, mogelijk gemaakt in de Ovr artikelen 5.34, 5.35, en 5.36 past binnen punten II en III van de GS bevoegdheid tot wijziging.
Vanuit het Besluit kwaliteit leefomgeving geldt dat geborgd moet zijn dat omvang, kwaliteit en samenhang van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) behouden blijft.
In de Omgevingsverordening zijn daarom regels opgenomen die ervoor zorgen dat aantastingen van het NNN, bijvoorbeeld door een gemeentelijk initiatief, gecompenseerd worden (o.a. artikelen 5.37, 5.38 en 5.39). Daarbij wordt gestuurd op een voorkeurslocatie binnen het NNB, waardoor kwaliteit en samenhang worden geborgd. In de regeling is ook opgenomen dat de omvang van het Natuurnetwerk Nederland niet mag afnemen. Dat betekent dat in het geval een ontwikkeling aantasting geeft van kernmerken en waarden van het Natuurnetwerk Nederland er voor fysieke compensatie gezocht moet worden naar een locatie buiten het aangeduide Natuurnetwerk Nederland. Alleen in gevallen waarbij onderbouwd wordt dat het niet mogelijk is om natuur op een voorkeurslocatie in te richten, kan een locatie buiten een voorkeursgebied worden aangewezen om aan de compensatieverplichting te voldoen. De noodzakelijke compensatie moet in zo'n geval bijdragen aan samenhang en kwaliteit van het NNB en ligt daarom aansluitend op of in de directe nabijheid van een bestaande natuurfunctie. Dit bevordert dat er geen nieuwe 'losliggende' natuurgebieden ontstaan en dat de compensatie bijdraagt aan het beoogde netwerk van natuurgebieden. Of en wanneer er sprake is van een locatie die bijdraagt aan de samenhang en kwaliteit van het NNB is maatwerk. Vandaar dat afstemming tussen de gemeente en de provincie plaatsvindt over de compensatielocatie en de inrichting daarvan.
Als een gemeente kiest voor financiële compensatie zorgen Gedeputeerde Staten voor een tijdige realisering van de fysieke compensatie (artikel 7.4 lid 3 Ovr) en daarmee voor het minimaal gelijk blijven van het NNN. In dit wijzigingsvbesluit neemt het NNN niet af.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-15497.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.