Provinciaal blad van Utrecht
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Provinciaal blad 2025, 12366 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Provinciaal blad 2025, 12366 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit N199 Amersfoortseweg/Bunschoterstraat
Provincie Utrecht, gemeente Bunschoten, gemeente Amersfoort, N199, landbouwverkeer toestaan op de hoofdrijbaan .
Besluit van de provincie Utrecht van 29 juli 2025, nummer UTSP-967621710-68619, tot vaststelling van verkeersmaatregelen ten behoeve:
RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
BABW = Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer
De N199 tussen Bunschoten en Amersfoort vormt ook voor het landbouwverkeer een belangrijke verbindingsroute. Het is de verbindingsroute tussen het gebied rondom Nijkerk in de provincie Gelderland met het Eemland, Amersfoort en Soest in de provincie Utrecht. Daarmee is het een belangrijke schakel voor het doorgaande landbouwverkeer. Met dit verkeersbesluit wordt het voor landbouwverkeer dat geen bestemming op de parallelweg van de N199 heeft mogelijk gemaakt om gebruik te maken van de hoofdrijbaan. Dit komt met name de verkeersveiligheid ten goede.
Het landbouwverkeer rijdt vanaf de rotonde ter hoogte van Neerduist in de gemeente Bunschoten tot aan de kruising Maatweg/Bunschoterstraat N199 helemaal over de parallelweg. De parallelweg is een erg drukke fietsroute (doorfietsroute) met meer dan 1.500 fietsers per dag. Het zijn voor een groot deel scholieren uit Bunschoten die dagelijks naar Amersfoort fietsen. Tegelijkertijd maken er dagelijks tussen de 20 en 40 (land)bouwvoertuigen gebruik van de parallelweg. Vanuit oogpunt van verkeersveiligheid heeft gezamenlijk gebruik door landbouw- en fietsverkeer van een weg als deze, met een asfaltbreedte van minder dan 4,5 meter, niet de voorkeur. Een apart fietspad is op deze plek lastig inpasbaar. Het toestaan van landbouwverkeer op de hoofdrijbaan om ongelukken met fietsers te vermijden, vergroot de verkeersveiligheid wel. Op veel 80 km/u-wegen in de provincie Utrecht is het voor landbouwverkeer al toegestaan om gebruik te maken van de hoofdrijbaan. Ondanks dat landbouwverkeer op de hoofdrijbaan een risico op ongewenst inhalen met zich meebrengt, zien we op trajecten waar landbouwverkeer gebruik maakt van de hoofdrijbaan geen verslechtering van de verkeersveiligheid of doorstroming. Daarentegen brengt het mengen van landbouwverkeer met kwetsbare verkeersdeelnemers (fietsers en voetgangers) op de parallelweg een groter verkeersveiligheidsrisico met zich mee. Wij verwachten bovendien dat het landbouwverkeer geen belemmering vormt voor hulpdiensten. Hulpdiensten kunnen (het geringe aantal) landbouwvoertuigen veilig passeren.
Bijzondere aandacht gaat uit naar het fietspad langs de Maatweg in Amersfoort. Landbouwverkeer maakt in de huidige situatie gebruik van de parallelweg en steekt, in beide richtingen, over via het fietspad om vervolgens de weg via het fietspad langs de Maatweg te vervolgen. Daarbij blijft het landbouwverkeer over het fietspad rijden langs het Meander Medisch Centrum. Ook dit is een zeer drukke route met veel fietsers. Door landbouwverkeer toe te staan op de hoofdrijbaan van de Bunschoterstraatweg, is het niet meer nodig af te slaan naar de Maatweg en kan landbouwverkeer via de Bunschoterstraatweg de weg vervolgen over de Eem. Als het landbouwverkeer gebruik kan maken van de hoofdrijbaan is hier geen menging met fietsverkeer meer. We hebben ons voornemen getoetst bij belangenverenigingen (Cumela, LTO en de Fietsersbond) en bij diverse (lokale) ondernemers. Het was de nadrukkelijke wens van hen om als landbouwverkeer gebruik te maken van de hoofdrijbaan.
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het BABW moet voor het nemen van verkeersmaatregelen en het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven, is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregel. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de politie adviseert positief, met inachtneming dat het landbouwverkeer op de hoofdrijbaan van de N199 een risico op ongewenst inhalen met zich meebrengt. Dit geldt met name voor de Amersfoortsestraat dat slechts uit twee rijstroken bestaat met een dubbele doorgetrokken streep.
Door het toestaan van het landbouwverkeer op de hoofdrijbaan van de N199 wordt de parallelweg veiliger voor de kwetsbare verkeersdeelnemers (voetgangers en fietsers).
Ondanks dat landbouwverkeer op de hoofdrijbaan een risico op ongewenst inhalen met zich meebrengt, zien we op trajecten waar landbouwverkeer gebruik maakt van de hoofdrijbaan geen verslechtering van de verkeersveiligheid of doorstroming. Daarentegen brengt het mengen van landbouwverkeer met kwetsbare verkeersdeelnemers (fietsers en voetgangers) op de parallelweg een groter verkeersveiligheidsrisico met zich mee. Wij verwachten bovendien dat het landbouwverkeer geen belemmering vormt voor hulpdiensten. Hulpdiensten kunnen (het geringe aantal) landbouwvoertuigen veilig passeren.
De weggedeelten waar deze maatregelen worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Utrecht, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.
De volgende maatregelen worden uitgevoerd op het kruispunt van de provinciale weg N199:
De bebording plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen N199-17.002-SO-SIT-BB-Midden, N199-17.002-SO-SIT-BB-Noord en N199-17.002-SO-SIT-BB-Zuid.
Dit besluit laat de eventuele toepassing van de Omgevingsverordening provincie Utrecht 2022 onverlet
Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf bekendmaking gedurende zes weken ter inzage in het provinciehuis van Utrecht en is in te zien na telefonische afspraak via +31302589111. Het besluit wordt ook elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl. Tevens hebben wij dit verkeersbesluit openbaar gemaakt via het internetdomein van de provincie Utrecht: http://www.provincie-utrecht.nl.
Bent u het niet eens met dit verkeersbesluit? Bel ons dan eerst even. Onze medewerkers kunnen uw vragen beantwoorden. Misschien is het dan niet meer nodig om bezwaar te maken. Bent u het nog steeds niet eens met dit verkeersbesluit dan kunt u bezwaar maken. Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending een bezwaarschrift bij het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht indienen:
Digitaal: gebruikt u hiervoor het formulier “Bezwaar tegen beslissing provinciaal bestuur met DigiD”.
Uw DigiD geldt als ondertekening. U vindt het formulier via: https://www.provincie-utrecht.nl/loket/klacht-bezwaar-melding-doorgeven.
Schriftelijk: t.a.v. de secretaris van de Awb- adviescommissie van PS en GS, postbus 80300, 3508 TH Utrecht. Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten, uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (indien mogelijk, onder vermelding van het besluitnummer) de reden van bezwaar, ondertekening.
Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden. Overigens schort het indienen van een bezwaarschrift de werking van het besluit niet op. Als u niet kunt wachten op de normale behandeling van uw bezwaarschrift, hebt u de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. U moet op dat moment ook al een bezwaarschrift hebben ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening richt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Daarbij is een griffierecht verschuldigd (zie ook voor de hoogte van het griffierecht: https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kosten-rechtszaak/griffierecht). U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor dient u te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-12366.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.