Verkeersbesluit voor het aanbrengen van een busstrook op een gedeelte van de provinciale weg N205 in de gemeente Haarlem

2025177BSPNWG0-1

Aanleiding

De provincie Noord-Holland doet samen met gemeenten, Connexxion en Vervoerregio Amsterdam onderzoek naar de mogelijkheden om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren. Hiertoe wordt in het kader van Bus Rapid Transit (BRT) een pilot uitgevoerd op de provinciale weg N205 met het doel sneller en betrouwbaarder openbaar vervoer tussen belangrijke knooppunten te faciliteren.

Om de stedelijke regio robuust en bereikbaar te houden, is ervoor gekozen op dit deeltraject een tijdelijke pilot op te zetten. Deze pilot staat toe dat lijnbussen bij filevorming gebruik kunnen maken van de bestaande in- en uitvoegstrook van de tankstations ter hoogte van hmp 11.4 Li en hmp. 11.4 Re, conform voorwaarden om de veiligheid voor in- en uitvoegend verkeer te borgen.

Voor (een deel van) deze maatregelen is een verkeersbesluit vereist.

Motivering

De inrichting van de N205 rondom de tankstations bieden tijdens normale verkeersomstandigheden voldoende doorstroming voor alle modaliteiten. Echter, tijdens piekuren of bij incidenten op de weg ontstaat er filevorming. Lijnbussen worden hierbij in de vertraging meegezogen. Simpele aanpassingen, zoals statische busstroken of vrijliggende busbanen, zijn ruimtelijk hier niet mogelijk zonder ingrijpende infrastructurele maatregelen.

De pilot staat toe dat lijnbussen bij filevorming gebruik kunnen maken van de bestaande in- en uitvoegstrook van de tankstations.

Kenmerken van de pilot:

  • o

    Gebruik door lijnbussen is uitsluitend toegestaan bij filevorming (snelheid < 50 km/uur).

  • o

    Het snelheidsverschil tussen bussen en het overige verkeer is maximaal 20 km/uur, tot een maximumsnelheid van 50 km/uur.

  • o

    Door de inzet van detectiesystemen worden verkeersregelinstallaties (VRI's) geactiveerd die bij nadering van de bus op rood springen, zodat uitrijdend verkeer vanaf de tankstations het busverkeer niet onverhoeds kruist. Tevens worden haaientanden in combinatie met bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) aangebracht

  • o

    Met duidelijke markering en bebording wordt het overige verkeer tijdig gewaarschuwd voor deze tijdelijke maatregel.

Tijdens de pilot worden verkeersongevallen, verkeersafwikkeling en busdoorstroming gemonitord. De maatregel is bovendien beperkt in tijdsduur, en flexibel aan te passen of (tijdelijk) terug te draaien op basis van ervaringen en evaluaties tijdens de looptijd (1 september 2025 tot ca. december 2026).

De busmaatschappij heeft hierbij gesteld dat van een buschauffeurs deugdelijk vakmanschap mag worden verwacht en dat zij potentieel gevaarlijke situaties bij de in- en uitvoeger naar en van het Esso-tankstation aan zien komen. Hierbij is tevens benadrukt dat er alleen bij file gebruikt zal worden gemaakt van de busbaan en dat er met maximaal 20 km/uur snelheidsverschil langs de file op de busbaan zal worden gereden. Voor buschauffeurs is een dergelijke situatie niet onbekend en zou vaker voorkomen, zoals bijvoorbeeld op de A10.

De pilot gaat in op 1 september 2025 en loopt tot circa december 2026. Indien noodzakelijk kan de pilot gedurende deze periode (tussentijds) worden beëindigd.

Als bijlage bij dit besluit wordt een tekening van de maatregelen bijgevoegd.

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen of verwijderen van de aanduiding van een busbaan, een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

Afweging belangen

De maatregel is afgestemd met de betrokken busmaatschappijen en de Vervoerregio. De maatregelen zullen de doorstroming van het verkeer verbeteren en leiden tot een veiligere verkeersafwikkeling. Dit dient de belangen van de weggebruiker en de buspassagiers. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

  • 1.

    door het aanbrengen van het woord “lijnbus” op de vluchtstrook ter hoogte van de tankstations een busstrook in te stellen

  • 2.

    door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bij de invoegstrook van de tankstations naar de N205, de voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan lijnbussen op de vluchtstrook;

  • 3.

    Deze maatregelen gaan in op 1 september 2025 en duren tot circa december 2026.

Haarlem, 17-07- 2025

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,

sectormanager Netwerkmanagement en Gebruik

dhr. I. Kielenstijn

Rechtsmiddelen

  • 1.

    Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl

    Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

Informatie

  • 2.

    Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met het servicepunt Noord-Holland, telefoonnummer (gratis): 0800 0200 600.

Naar boven