Provinciaal blad van Utrecht
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Provinciaal blad 2025, 11759 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Provinciaal blad 2025, 11759 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit tot vervanging archiefbescheiden RUD Utrecht
Besluit tot vervanging van archiefbescheiden
Van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) voor alle documenten die verband houden met de taken van de eigen (bedrijfsvoerings-)organisatie.
Het Dagelijks Bestuur van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht
- Artikel 7 van de archiefwet 1995
- Artikel 6 en 8 van het archiefbesluit 1995
- Hoofdstuk 3a van de Archiefregeling 2009
1. over te gaan tot vervanging door digitale reproducties van de analoge archiefbescheiden die vanaf januari 2014 zijn opgemaakt, ontvangen of verzonden uit hoofde van de gemeenschappelijke regeling, waarvoor het dagelijks bestuur van de RUD is aangewezen als zorgdrager en die op grond van de vigerende provinciale selectielijst voor bewaring of vernietiging in aanmerking komen, waarna deze analoge archiefbescheiden worden vernietigd. Het betreft archiefbescheiden van de bedrijfsvoeringsprocessen van de RUD Utrecht.
2. reproductie geschiedt op de wijze zoals omschreven in het vastgestelde handboek vervanging archiefbescheiden RUD Utrecht 2024
Dit besluit wordt bekendgemaakt in het Blad van de gemeenschappelijke regelingen en treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking.
Dit besluit kan worden aangehaald als: ‘Besluit vervanging archiefbescheiden Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht’. Aldus vastgesteld door het dagelijks bestuur op 27-06-2025
Dit vervangingsbesluit is van toepassing (met terugwerkende kracht) op alle analoge informatieobjecten van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) die voldoen aan artikel 1 van de Archiefwet 1995. Het besluit ziet toe op documenten die verband houden met de taken van de eigen (bedrijfsvoerings-)organisatie. Eventuele uitzonderingen staan beschreven in het Handboek Vervanging RUD Utrecht 2024.
In het informatiebeleid 2021-2024 is gesteld dat documenten en dossiers van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD), met terugwerkende kracht vanaf de oprichting van de RUD, op orde zijn. We beheren en bewaren informatie op een duurzame en toegankelijke manier. Specifiek streven we ernaar volledig digitaal te werken en daar hoort óók een volledig digitale informatiehuishouding bij. Vervanging van analoge documenten is daarom noodzakelijk.
De zorgdrager is op grond van artikel 7 Archiefwet 1995 bevoegd om een vervangingsbesluit te nemen. Het handboek maakt onderdeel uit van dit besluit alsmede een positief advies van de archivaris van de RUD.
Het Handboek is als bijlage bij dit besluit gevoegd. In het Handboek is beschreven op welke manier vervanging plaatsvindt, welke archiefbescheiden uitgezonderd zijn van vervanging en welke voorwaarden aan vervanging worden gesteld.
Handboek vervanging archiefbescheiden RUD Utrecht 2024
In het informatiebeleid 2021-2024 is ten doel gesteld dat documenten en dossiers van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD), met terugwerkende kracht vanaf de oprichting van de RUD, op orde zijn. We beheren en bewaren informatie op een duurzame en toegankelijke manier. Specifiek streven we ernaar volledig digitaal te werken en daar hoort óók een volledig digitale informatiehuishouding bij.
Om een volledig digitaal archief te realiseren wordt wat er nog op papier is vastgelegd formeel vervangen door digitale reproducties. Vervanging is het conform de wettelijke voorschriften vervaardigen van (digitale) reproducties van archiefbescheiden zodat deze de plaats innemen van de oorspronkelijke bescheiden, die worden vernietigd.
Vanaf 1 juni 2025 is de RUD voornemens om routinematige, digitale vervanging toe te gaan passen op de papieren informatie die wordt ontvangen of opgemaakt bij de afhandeling van zaken. Daarnaast zal met terugwerkende kracht -vanaf de oprichting van de RUD Utrecht (2014) het papieren archief vervangen worden.
De RUD is een gemeenschappelijke regeling welke taken uitvoert op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving en advies voor elf gemeenten en de provincie. Het gaat om gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg.
Het voorgenomen besluit op vervanging en ondersteunend handboek omvat alle informatie die, volgens de geldende Selectielijst, bewaard of vernietigd moet worden en die verband houdt met de taken van de eigen (bedrijfsvoerings-) organisatie, zoals vastgelegd in de Zaaktypencatalogus RUD Utrecht 2024.
Voor de dossiers ontstaan uit de gemandateerde taken voor de deelnemers, zijn zij zelf zorgdrager. Deze stukken, specifiek gedateerd tussen 2014 en 2025, zullen daarom worden terug geleverd aan de partners, en vallen dus buiten de reikwijdte van het vervangingsbesluit. Start 2026 vindt de fusie tussen de RUD en de ODRU plaats. Vanaf deze datum zal de vervanging voor deze stukken op een andere manier gewaarborgd worden.
Het doel van het Handboek Vervanging is het vastleggen van de beleidsmatige, procesmatige en technische inrichting van de vervanging van de te bewaren en te vernietigen archiefbescheiden. Het Handboek Vervanging beschrijft de eisen die in artikel 26b van de Archiefregeling aan vervanging van permanent te bewaren archiefbescheiden worden gesteld, en dient als richtlijn voor de uitvoering van het vervangingsproces. Daarmee vormt het Handboek de inhoudelijke grondslag voor het vervangingsbesluit.
Overheden zijn sinds 1 januari 2013 zelf volledig bevoegd en verantwoordelijk voor de vervanging van papieren archiefbescheiden door digitale reproducties. Zij moeten volgens artikel 6 eerste lid, van het Archiefbesluit 1995 wel eerst een besluit tot vervanging nemen en publiceren. Dit handboek vormt de inhoudelijke grondslag voor dit te nemen Vervangingsbesluit.
Artikel 26b. van de Archiefregeling bepaalt welke aspecten er in het vervangingsproces geborgd moeten zijn:
De zorgdrager verschaft in het besluit tot vervanging, bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het Archiefbesluit 1995, voor zover dit besluit archiefbescheiden betreft die ingevolge een selectielijst voor bewaring in aanmerking komen, inzicht in ten minste de volgende aspecten van het door hem toegepaste vervangingsproces
In dit handboek vervanging bovenstaande onderdelen uit de Archiefregeling opgenomen worden.
Landelijke wetgeving van toepassing op informatie/archiefbescheiden bij de RUD Utrecht
Intern: beleidsstukken van toepassing op informatie/archiefbescheiden bij de RUD Utrecht
Archiefverordening (2017)
Besluit informatiebeheer (2017)
2. Verantwoordelijkheden en reikwijdte
2.1. Reikwijdte vervangingsbesluit
Het vervangingsbesluit heeft betrekking op alle archiefstukken die vanaf de oprichting van de RUD (2014), conform de geldende Selectielijst, moeten worden bewaard of vernietigd. Dit houdt concreet in dat met terugwerkende kracht vervanging plaatsvindt voor stukken vanaf oprichting tot eind 2025. Het besluit ziet toe op documenten die verband houden met de taken van de eigen (bedrijfsvoerings-)organisatie, zoals vastgelegd in de zaaktypencatalogus. Dit omvat onder andere besluiten, vergaderstukken, contracten, beleidsstukken en andere relevante documenten.
Buiten de reikwijdte van het besluit valt de informatie voortkomend uit gemandateerde taken van de deelnemers.
De vervanging betreft de ingekomen papieren archiefbescheiden. Digitaal opgemaakte of ontvangen documenten worden direct digitaal opgeslagen, geregistreerd en gearchiveerd in DecosJoin, PowerBrowser en AFAS en vallen niet onder vervanging.
Er zijn archiefbescheiden die uitgezonderd moeten worden van vervanging, omdat er een juridische verplichting is om deze documenten in de originele papieren vorm beschikbaar te hebben of omdat deze archiefbescheiden vanwege hun vorm niet gedigitaliseerd kunnen worden. Het afhandelingsproces vraagt dan om een papieren vorm en kan niet worden afgedaan met alleen een digitale versie van het document. Hieronder zijn de archiefbescheiden opgesomd die uitgezonderd zijn van vervanging. Voor zover relevant wordt ter ondersteuning van het digitale werkproces en/of raadpleging wel een digitale kopie gemaakt van de informatie die als uitzondering is benoemd.
2.3. Opsomming uitzonderingen:
De rollen en verantwoordelijkheden met betrekking tot informatiebeheer zijn globaal vastgelegd in de interne regels, zoals de Archiefverordening en andere relevante voorschriften. Voor het vervangingsproces zoals dat ij de RUD is geïmplementeerd, zijn de volgende taken en verantwoordelijkheden specifiek te onderscheiden:
3. Inrichting digitale beheeromgeving
In dit hoofdstuk wordt beschreven welke systemen in een rol spelen in de procedure rondom vervanging. Voor de vervanging zijn scanapparatuur, beeldschermen en software beschikbaar.
3.1.1 Zaaksysteem PowerBrowser
Binnen de RUD wordt PowerBrowser gebruikt als zaaksysteem voor de primaire processen. Voorbeelden van processen zijn een aanvraag beschikking regulier behandelen en een handhavingsbesluit nemen. Documenten die binnen PowerBrowser worden opgemaakt of ingelezen zijn daarnaast ook te benaderen via DecosJoin middels een op dit moment nog bestaande koppeling.
Het Document Management Systeem (DMS) dat door de organisatie gebruikt wordt voldoet aan de normen opgelegd door de archiefwet- en regelgeving. De RUD gebruikt DecosJoin als digitaal archief. Decos wordt ingezet voor verschillende doeleinden:
Het bestandsformaat van de geproduceerde digitale informatie binnen de RUD voldoet minimaal aan de acceptabele eisen van het Nationaal Archief. Er wordt OCR toegepast.
De RUD maakt gebruik van een Canon imageRUNNER ADVANCE DX C5840i scanner. Voor het scannen van binnengekomen groot formaat tekeningen (A0, A1 en A2) wordt gebruik gemaakt van een scanner die bij de Repro in de gemeente Houten staat. Het betreft een ROWE Scan 450i.
Zie voor verdere scaninstellingen bijlage 8.1.
4. Inrichting van het vervangingsproces
Het proces van vervanging houdt in dat fysieke documenten worden gedigitaliseerd en de originele documenten vervolgens worden vernietigd. Pas wanneer de fysieke documenten zijn vernietigd, is er sprake van vervanging zoals bedoeld in artikel 7 van de Archiefwet 1995. Zonder vernietiging vindt er geen vervanging plaats.
Een zorgvuldig ingericht proces voor het digitaliseren van informatiestromen is essentieel om fysieke documenten op een correcte en controleerbare manier te kunnen vervangen. In Bijlage 8.2 zijn de procedures voor postbehandeling en registratie vastgelegd.
Metagegevens (ook wel metadata genoemd) zijn gegevens die de karakteristieken van informatieobjecten beschrijven (Nationaal Archief, 2024). Metadata over documenten zijn een hulpmiddel voor standaardisering van documenten, het bewaken van de kwaliteit van documenten, het duurzaam toegankelijk maken, en het transparanter maken van de informatiestroom. Voor het proces vervanging zijn zij essentieel, omdat hiermee de kans op informatieverlies door digitalisering mede gemitigeerd kan worden.
Bij het verrijken van documenten met Metadata onderscheiden we drie typen metadata (Handreiking Vervanging Archiefbescheiden, Nationaal Archief 2016):
Binnen de RUD wordt PowerBrowser gebruikt als zaaksysteem voor de primaire processen. Het metagegevensmodel dat door de RUD binnen zaaksysteem PowerBrowser wordt gebruikt voldoet aan het Toepassingsprofiel MDTO (Metagegevens voor duurzaam toegankelijke overheidsinformatie).
In bijlage 8.3. is een overzicht toegevoegd met de huidige metadata die bekend geregistreerd worden. Voor het originele document wordt verwezen naar het Datamodel - Invoerprotocol Zaak.
DecosJoin wordt gebruikt als zaaksysteem voor de interne bedrijfsprocessen. Voor documenten die primair in PowerBrowser worden aangemaakt en bewerkt geld dat de eerder genoemde metadatering overkomt naar Decos middels de bestaande koppeling.
Voor documenten behorende bij zaken met betrekking tot de interne bedrijfsprocessen is de metadata op dit moment nog beperkt:
Op termijn zal DecosJoin uitgefaseerd worden en vervangen worden door andere systemen. Daar zal opnieuw naar de metadatering gekeken worden en vervolgens ook ingericht. Op DecosJoin vindt dan ook geen ontwikkeling meer plaats.
De prestaties van de hardware en de kwaliteit van de reproducties zijn afhankelijk van de hele infrastructuur die rond het vervangingsproces is ingericht. Daarom is het ook essentieel om de instellingen voor de apparatuur op elkaar af te stemmen en te beschrijven.
5.1. Kwaliteitscontrole scans en registraties
De DIV-medewerker is binnen de RUD verantwoordelijk voor het scannen van de documenten en is daarmee verantwoordelijk voor de dagelijkse visuele controles. Deze persoon ziet toe op een soepel verloop van het scannen en vergelijkt de scans daarna met de fysieke originelen. Als er verschillen zichtbaar zijn tussen de scan en het originele document, wordt het document opnieuw gescand en/of de scanner gecontroleerd. Blijft de kwaliteit ook na een tweede poging onvoldoende, dan wordt de scanner nagekeken en eventueel contact opgenomen met de informatieadviseur voor verdere actie.
De visuele controle van scans vindt plaats op basis van de volgende punten:
Het gaat er hierbij om dat ieder voor de inhoudelijke informatie van de documenten betekenisvol-detail van het origineel dat met het oog te zien is op het origineel, op scan en print vergelijMetakbaar zichtbaar is.
De aanwezigheid van artefacten
Artefacten zijn afwijkingen die alleen visueel kunnen worden vastgesteld, zoals onder meer:
5.2. Kwaliteit technische inrichting
Kwaliteitsafwijkingen worden in eerste instantie door de DIV-medewerker verholpen, bijvoorbeeld door het document opnieuw te scannen of de apparatuur handmatig te controleren op mogelijke afwijkingen. Dit omvat onder andere storingen zoals vastlopend papier of strepen op documenten tijdens het scannen. Indien de afwijkingen aanhouden of andere technische problemen zich voordoen, wordt er een melding gemaakt bij de leverancier. Na de reparatie worden de instellingen en de kwaliteit van de scanners gecontroleerd en worden de resultaten gezamenlijk beoordeeld.
6.1. Bepaling en uitvoering vervanging
Het vervangingsbesluit (bijlage 8.4) is een formeel besluit van de zorgdrager. Dit besluit impliceert een wijziging in het archief: de originelen worden immers vervangen door reproducties. Leidend bij het opstellen van het besluit is degene die verantwoordelijk is voor DIV en informatiemanagement. Deze laat zich bijstaan door een jurist en de proceseigenaar.
Indien bepaalde categorieën archiefbescheiden in bepaalde processen doorlopend worden vervangen, is het niet nodig een nieuw vervangingsbesluit te nemen voor iedere nieuwe ‘batch’. Concreet betekent dit dat de RUD in een daartoe strekkend besluit vastlegt welke categorieën archiefbescheiden voortdurend vervangen dienen te worden.
Wanneer documenten digitaal gereproduceerd zijn volgt vernietiging van de oorspronkelijke, papieren bescheiden. Na digitalisering, registratie en kwaliteitscontrole worden de papieren documenten minimaal drie maanden opgeslagen. De documenten worden per dag op zaaknummer geordend en in dozen met periode aanduiding opgeborgen. De dag van opname in het zaaksysteem is leidend. Het doel van de periode van drie maanden is dat de originele archiefbescheiden beschikbaar zijn wanneer in de vervangingsprocedure blijkt dat reproducties onjuist of onvolledig zijn.
DIV voert een kwaliteitscontrole uit op de concept-vernietigingslijsten. De controle gericht op uitzonderingen vindt dan eveneens plaats. Eventuele herstelacties worden uitgevoerd door en onder verantwoordelijkheid van de beleidsmedewerker DIV vastgelegd in de kwaliteitsrapportage en teruggekoppeld aan de manager Bedrijfsvoering.
Daarna plant DIV de vernietiging van de papieren stukken door een gecertificeerd archiefvernietigingsbedrijf. Na de vernietiging ontvangt DIV de archiefvernietigingsverklaring. Voor een uitgebreide beschrijving van de vernietigingsprocedure, zie het handboek op vernietiging.
Nadat de vervanging daadwerkelijk is uitgevoerd (originele bescheiden zijn gereproduceerd en vervolgens daadwerkelijk en volgens voorschrift vernietigd), is de manager bedrijfsvoering verantwoordelijk voor het opstellen van een verklaring van vervanging zoals voorgeschreven in artikel 8 Archiefbesluit 1995. In bijlage 8.5. is de verklaring van vervanging door de RUD Utrecht opgenomen. Deze verklaring wordt gearchiveerd.
7.1. Wijzigingsprocedure van het vervangingsbesluit
Het beheer van het handboek is belegd bij de adviseur informatievoorziening. Er wordt jaarlijks een check uitgevoerd of alle onderdelen, inclusief de bijlagen, van het handboek nog actueel zijn. Eventuele aanpassingen worden doorgevoerd. Na aanpassing volgt vaststelling door de manager bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering zal het Handboek als een nieuwe versie in het DMS opslaan. In het geval van majeure wijzigingen volgen deze de weg van de standaard bestuurlijke besluitvorming via het dagelijks bestuur.
8.1. Technische instellingen van de hardware
Middels onderstaande stappen wordt de procedures voor postbehandeling en scannen en vervanging uitgevoerd:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-11759.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.