Verkeersbesluit voor het plaatsen en verwijderen van diverse verkeerstekens en het nemen van maatregelen op de N976 tussen Ter Apel en Sellingen

K75154

gedeputeerde staten van de provincie groningen

Aanleiding

De provinciale weg N976 is gekwalificeerd als een erftoegangsweg. Voor erftoegangswegen worden binnen de provincie Groningen ontwerp- en beleidsnormen gehanteerd. Momenteel voldoet de N976 niet overal aan deze gehanteerde normen. Ook voldoet de N976 niet overal aan de duurzaam veilig-visie.

De provincie Groningen gaat in 2025 groot onderhoud uitvoeren aan de provinciale weg N976 op de wegvakken gelegen tussen de aansluiting met de Nulweg/Sellingerstraat te Ter Apel kilometrage 35,25 en de zuidelijke komgrens te Sellingen kilometrage 27,12 (hierna: het Tracé). Dit is het moment om dit deel van de N976 aan te passen aan de duurzaam veilig-visie en de huidige beleidsnormen en ontwerpeisen die gelden voor erftoegangswegen buiten de kom.

Bevoegdheid

De wegen waar dit verkeersbesluit over gaat, zijn in beheer bij de provincie Groningen. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Groningen) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegingen

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen (BABW) inzake wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

De N976 wordt aangemerkt als een erftoegangsweg. Erftoegangswegen bieden toegang tot woningen, bedrijven, scholen, winkels, enzovoort. De rijbaan van de N976 wordt gebruikt door diverse modaliteiten zoals auto's, vrachtauto's, lijndiensten, en (land)bouwverkeer en het breedteprofiel van de rijbaan sluit aan bij de geldende ontwerpbreedtes van een erftoegangsweg.

De Duurzaam Veilig-visie (de Visie) is een systematische aanpak voor het verbeteren van verkeersveiligheid in Nederland, met als doel het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. De visie focust op het ontwerpen van veilige verkeersystemen en het minimaliseren van risico's, rekening houdend met de beperkingen en kwetsbaarheden van verkeersdeelnemers. De visie schrijft voor dat voor erftoegangswegen zoals de N976 buiten de kom een snelheid geldt van 60 km/u.

Ook binnen de ontwerp- en beleidsnormen voor erftoegangswegen hoort een snelheidslimiet van 60 km/u. Momenteel is de maximaal toegestane snelheid op een aantal wegvakken op de N976 80 km/u en op een aantal wegvakken 60 km/u.

De Provincie Groningen gaat het Tracé gelijktijdig met het groot onderhoud inrichten overeenkomstig de Visie en de ontwerp- en beleidsnormen.

Dat betekent dat:

  • voor alle wegvakken die zijn gelegen tussen de aansluiting met de Nulweg/Sellingerstraat en de zuidelijke komgrens van Sellingen een snelheid van 60 km/u wordt ingesteld;

  • alle 60-zone's gelegen binnen het Tracé in Ter Haar, Ter Wish en Laude komen te vervallen, waarna voor het gehele tracé een maximale snelheid geldt van 60km/u;

  • de weg optisch versmald wordt; en

  • bushaltes vervallen of beter toegankelijk gemaakt worden en verder van de rijbaan worden aangelegd.

Motivering instellen van een maximale snelheid van 60 kilometer per uur

De maximale snelheid van 60 km/u wordt per wegvak binnen het Tracé ingesteld.

Het gaat om de volgende wegvakken:

  • Nulweg - Hogeweg

  • Hogeweg - Roelagerweg

  • Roelagerweg - Nieuwe Veenweg

  • Nieuwe Veenweg - Wischluiweg

  • Wischluiweg - Schaalbergerweg

  • Schaalbergerweg - Veersterweg

  • Veersterweg - Poststruikenweg

  • Poststruikenweg - Laudermarkenweg

  • Laudermarkenweg - Oosterkamperweg

  • Oosterkamperweg - Slangenborgerweg

  • Slangenborgerweg- Borgerschapenweg

  • Borgerschapenweg - Borgerschapenweg

  • Borgerschapenweg - Borgerweg

  • Borgerweg - Kom Sellingen

Wij verwijzen bij de motivering van ons besluit dat ziet op de snelheid allereerst naar de Visie. Aanvullend hebben wij specifieke aandacht voor het volgende:

  • Er vindt veel uitwisseling van verkeer plaats van en naar gemeentelijke (erftoegangs)wegen, landbouwpercelen, bedrijven en aanliggende percelen met een woonbestemming. In veel gevallen worden daarbij fietspaden gekruist. Door de snelheid terug te brengen op alle wegvakken ontstaat er meer duidelijkheid en reactietijd voor weggebruikers;

  • Binnen de obstakelvrije zone bevinden zich bomen en andere houtopstanden soms zeer dicht op de rijbaanverharding. Dit vraagt om een lagere maximum snelheid.

  • Landbouwverkeer maakt gebruik van de rijbaan binnen het tracé. Door de maximum snelheid terug te brengen wordt ook het snelheidsverschil met landbouwverkeer verkleind waardoor de reactie tijd wordt verhoogd.

  • Het zicht is beperkt door relatief korte rechtstanden omdat de rijbaan wordt gekenmerkt door een bochtig traject. Dit vraagt om een lagere maximum snelheid.

Door de maximale snelheid 60 km/u in te voeren op alle wegvlakken binnen het tracé ontstaat er uniformiteit en herkenbaarheid binnen het tracé en wordt de rijbaan toegankelijk gemaakt voor bromfietsers en speedpedelecs. Binnen het tracé wordt de rijbaan visueel versmald. Als gevolg van het advies van de politie worden ook een vijftal verkeer remmende maatregelen aan het ontwerp toegevoegd. Wij verwachten hiermee het naleefgedrag te stimuleren. Deze snelheidsbeperkende maatregel heeft tot doel het doel het verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van weggebruikers en passagiers; het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Motivering bushaltes

In de huidige situatie halteren lijndiensten halteren deels op de rijbaan. Dit kan onveilige situaties veroorzaken. Tijdens het groot onderhoud worden daarom de bushaltes aan de Roelagerweg, Schaalbergerweg, Oosterkamperweg en Ter Borg worden beter toegankelijk gemaakt en worden verder van de rijbaan aangelegd. De bushaltes bij de Sellingerstraat 12 en de Ter Apelerstraat 34 worden opgeheven.

Deze maatregel draagt bij aan de het verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van weggebruikers en passagiers; het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Motivatie gebruik van de weg door bromfietsers en speedpedelecs

Door de maximale snelheid 60 km/u in te voeren op alle wegvlakken binnen het tracé ontstaat er uniformiteit en herkenbaarheid binnen het tracé en wordt de rijbaan toegankelijk gemaakt voor bromfietsers en speedpedelecs onder andere doro het terugbrnegen van het snelheidsverschil tussen bromfiets, speedpedelec en het overige gemotoriseerd verkeer.

Er is sprake van een verplicht fietspad. Fietsers worden dus verplicht gesteld om het naastgelegen fietspad te gebruiken.

Ondanks het advies van de politie zijn wij van mening dat de gebruiker van de speedpedelec niet verplicht moet zijn om net als de bromfietser de rijbaan te gebruiken. De berijder van de speedpedelec komt doorgaans in vergelijking met een bromfietser veel minder goed mee met het verkeer. Berijders van de speedpedelec ervaren daardoor een gevoel van onveiligheid. Door de berijder van de speedpedelec afhankelijk van de situatie zelf te laten beoordelen wat de veiligste optie is (rijbaan of fietspad) verwachten wij een positief effect op de verkeersveiligheid.

De bromfietser wordt dus wel verplicht om de rijbaan te gebruiken.

De gebruiker van de speedpedelec heeft een keuzemogelijkheid. Of gebruik maken van de hoofdrijbaan of het naastgelegen fietspad.

Deze maatregelen draagt bij aan de het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de Politie-Eenheid Noord-Nederland, Afdeling Infrastructuur - Team Verkeer.

Ook is er op grond van artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg geweest met de vertegenwoordigers van de Gemeente Westerwolde.

Belangenafweging

Op de totstandkoming van dit verkeersbesluit is afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Het ontwerpbesluit is bekend gemaakt in de digitale editie van het provincieblad (via de website Officiële Bekendmakingen) en heeft vanaf 29 januari 2025 heeft gedurende zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn een zestal zienswijzen kenbaar gemaakt. Deze zienswijzen hebben niet geleid tot aanpassingen ten opzichte van het ontwerpbesluit. Voor de motivering hiervan verwijzen wij naar bijlage 1 Zienswijzenotitie.

Wij zijn van mening dat dit verkeersbesluit om bovengenoemde redenen noodzakelijk is en bijdraagt aan:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Besluit

Gezien voorgaande overwegingen is gedeputeerde staten van de provincie Groningen tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    Een maximale snelheid van 60 km/u in te stellen voor de wegvakken die deel uitmaken van de rijbaan van de provinciale weg N976 gelegen tussen de aansluiting met de Nulweg/Sellingerstraat te Ter Apel (kilometrage 35,25) en de zuidelijke komgrens te Sellingen (kilometrage 27,12) door het plaatsen van A1-60 borden van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV);

  • 2.

    Het opheffen van de maximaal toegestane snelheid van 60 km/u door het plaatsen van A2-60 bijlage 1 van het RVV in de N976 te Ter Apel in de Nulweg bij kilometrage 35,25 voor de richting Viaductstraat;

  • 3.

    Het verplichte (brom)fietspad van de N976 gelegen tussen de zuidelijke komgens van Sellingen en de aansluiting met de Nulweg/Sellingerstraat te Ter Apel te wijzigen in een verplicht fietspad door het vervangen van de borden RVV G12a door RVV borden G11.

  • 4.

    Het weren van fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de Nulweg (N976) voor de richting naar de Viaductstraat vanaf de aansluiting met de Sellingerstraat door het plaatsen van RVV borden C15.

  • 5.

    Het bieden van een keuzemogelijkheid aan de gebruikers van de speedpedelec om gebruik te mogen maken van de fietspaden door het plaatsen van onderborden met de tekst "speedpedelecs toegestaan" onder het verkeersbord RVV G11.

  • 6.

    Het opheffen van het bushaltepaar gelegen bij de Ter Apelstraat 34 door het verwijderen van RVV bord L3.

  • 7.

    Het opheffen van bushaltepaar gelegen bij de Sellingerstraat 12 door het verwijderen van RVV bord L3.

Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekeningen van 14 mei 2025, geadministreerd als B-2235-208A tot en met B-2235-214A en bijlage 13 detail drempel.

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking direct nadat het groot onderhoud aan de N976 dat deels in 2025 en deels is 2026 plaatsvindt volledig is uitgevoerd en de verkeerstekens zijn geplaatst.

Beroep

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit, beroep instellen bij de Rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, afdeling Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen.

Bekendmaking

Dit besluit wordt op de door de provincie gebruikelijke wijze gepubliceerd in de digitale editie van het provincieblad, te zien via de website Officiële Bekendmakingen.

Groningen, 8 juli 2025

Naar boven