Provinciaal blad van Zuid-Holland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2025, 11230 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2025, 11230 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling bevordering regionale bestuurskracht gemeenten Zuid-Holland
In deze regeling wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening Zuid-Holland;
Bestuurskracht: de slagkracht van bestuursorganen om maatschappelijke opgaven te realiseren.
Subsidie als bedoeld in artikel 2 wordt uitsluitend verstrekt aan een gemeente of een samenwerkingsverband van gemeenten welke zijn gelegen binnen de provincie Zuid-Holland.
In aanvulling op de artikel 2.6 van de Asv wordt subsidie als bedoeld in artikel 2 geweigerd indien:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
De hoogte van de subsidie bedraagt ten hoogste 50% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 50.000,00.
Artikel 9 Bevoorschotting en betaling
Het voorschot voor subsidies van € 25.000,00 en hoger bedraagt maximaal 80% van het verleende subsidiebedrag.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling vervalt op 31 januari 2028, met dien verstande dat deze regeling van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.
Den Haag, 1 juli 2025
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
voorzitter,
mr. A.W. Kolff
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling bevordering regionale bestuurskracht gemeenten Zuid-Holland
Intergemeentelijke samenwerking wordt steeds belangrijker als oriënteringspunt en afstemmingsplatform. Het is een cruciaal instrument voor het waarborgen en verbeteren van de gemeentelijke taakuitvoering en dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen. Vooral in een tijd waarin de combinatie van decentralisatie van rijkstaken en teruglopende financiële middelen en arbeidscapaciteit veel gemeenten bestuurlijk en/of financieel onder druk zet.
Er zijn diverse mogelijkheden om intergemeentelijke samenwerking vorm te geven, afhankelijk van het onderwerp, de oorzaak en het doel. Het proces om tot samenwerking te komen is eveneens divers. Gemeenten kunnen verschillende instrumenten inzetten, zoals een regionaal bestuurskrachtonderzoek of een (evaluatie)onderzoek naar intergemeentelijke samenwerking.
Gedeputeerde Staten vinden het belangrijk met gemeenten blijven werken aan versterking van hun bestuurskracht en intergemeentelijke samenwerking.
Activiteiten waarvoor subsidie kan worden verleend, zijn gericht op het bevorderen van bestuurskracht of intensiveren van intergemeentelijke samenwerking.
In artikel 2 worden activiteiten aangegeven waarvoor subsidie kan worden verleend. Activiteiten moeten leiden tot een product dat behulpzaam kan zijn bij de bestuurlijke afweging en besluitvorming door gemeenten over strategische vraagstukken van intergemeentelijke samenwerking.
Intergemeentelijke bestuurlijke samenwerking verwijst specifiek naar de samenwerking tussen gemeenten op bestuurlijk niveau. Dit betekent dat de samenwerking gericht is op beleidsvorming, besluitvorming en het uitvoeren van bestuurlijke taken. Het doel is om de efficiëntie en effectiviteit van het bestuur te verbeteren door middel van gezamenlijke inspanningen en gedeelde verantwoordelijkheden. Het gaat dan niet om samenwerking op operationeel niveau.
Voor een weigering volstaat het van toepassing zijn van één weigeringsgrond. Een belangrijke weigeringsgrond is gelegen in artikel 2.6, lid 1 onder a van de Asv: de te subsidiëren activiteit is al in uitvoering voordat de aanvraag is ingediend.
Vanwege kostenefficiency wordt geen subsidie verstrekt als het aangevraagde subsidiebedrag minder dan € 15.000 bedraagt. Activiteiten die onvoldoende vernieuwend zijn en daarmee niet bijdragen aan het doel van de regeling (artikel 2.6, lid 1 onder g van de Asv), worden niet gesubsidieerd. Gedeputeerde Staten zullen een subsidieaanvraag ook afwijzen als zij eerder al voor dezelfde activiteit subsidie hebben verleend.
Als maximale subsidie wordt een bedrag van € 50.000 aangehouden. De totale kosten van een dergelijk onderzoek kunnen echter wel hoger zijn, maar de bijdrage zal dan niet hoger zijn dan
€ 50.000. Een bijdrage van minimaal 50% van de subsidieaanvrager achten wij van belang omdat daarmee ook het wederzijds belang en verantwoordelijkheid tot uitdrukking komt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-11230.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.