Provinciaal blad van Drenthe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Drenthe | Provinciaal blad 2025, 11019 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Drenthe | Provinciaal blad 2025, 11019 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Vaststelling Subsidieregeling Advies Voucher MKB
Asv: Algemene subsidieverordening provincie Drenthe 2023;
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
bedrijfsontwikkeling: het planmatige proces, gebaseerd op extern advies, waarbij een mkb-onderneming één of meer strategische, organisatorische, technologische, duurzame of sociaal-maatschappelijke verbeteringen onderzoekt, ontwerpt of voorbereidt, die aantoonbaar aansluiten op ten minste één van de thema’s, genoemd in artikel 3;
kennisleverancier: een private of publieke instantie met activiteiten die gericht zijn op kennisoverdracht en is ingeschreven bij de KvK of een buitenlands equivalent;
landbouwonderneming: een onderneming actief in de primaire productie van landbouwproducten als bedoeld in artikel 2, lid 9, van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, Algemene groepsvrijstellingsverordening (PbEU L187/1);
marktinnovatie: het aanboren van nieuwe markten, het introduceren van nieuwe producten op bestaande markten en/of het vernieuwen van de marktbenadering;
mkb: midden- en kleinbedrijf. Gelijkgesteld aan de kleine en middelgrote onderneming definitie van Bijlage I van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (PbEU L187/1): ondernemingen waar minder dan 250 personen werkzaam zijn en waarvan de jaaromzet € 50 miljoen of het jaarlijkse balanstotaal € 43 miljoen niet wordt overschreden;
productieketen: de aaneenschakeling van bedrijfshandelingen die nodig is bij de productie en levering van een product, van levering van de grondstof tot aan levering aan de eindgebruiker;
de-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU 2023, L 15.12.2023);
technologische innovatie: een nieuwe technologie voor producten, diensten of processen van de onderneming;
verduurzamen: toepassen van maatregelen die bijdragen aan energiebesparing, duurzame energieopwekking of CO2-reductie.
De subsidie heeft tot doel om de bedrijfsontwikkeling van mkb’ers die bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van een slimme en groene economie mét impact in Drenthe te stimuleren.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
De kennisleverancier levert advies ten behoeve van een bedrijfsontwikkeling die aansluit op ten minste één van de thema’s Groen, Slim of Impact:
een bedrijfsontwikkeling sluit aan op het thema Groen als de subsidieaanvrager stappen wil zetten in het verduurzamen van zijn bedrijfsvoering of bedrijfsprocessen die uiteindelijk leiden tot grondstoffenbesparing of reductie van CO²-uitstoot. De beoogde maatregelen waarvoor advies nodig is, richten zich hierbij op:
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan mkb-ondernemingen gevestigd in Drenthe, met uitzondering van landbouwondernemingen.
In aanvulling op artikel 8 van de Asv wordt de subsidie aangevraagd door middel van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier en wordt voorzien van de volgende bijlagen:
De kosten die zijn gemoeid met het geven van het advies en die direct verband houden met de subsidiabele activiteiten, komen voor subsidie in aanmerking, met uitzondering van de kosten genoemd in artikel 8.
Artikel 8 Niet-subsidiabele kosten
De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:
Bij de beoordeling of sprake is van een landbouwonderneming als bedoeld in het eerste lid, onderdeel j, wordt mede uitgegaan van de hoofdactiviteit zoals geregistreerd bij de KvK. In het bijzonder worden ondernemingen met een SBI-code binnen sectie A, divisies 01.1 tot en met 01.6 aangemerkt als landbouwondernemingen. Ondernemingen met SBI-code 1051 worden ook aangemerkt als landbouwondernemingen, tenzij minder dan 50% van de verwerkte melk afkomstig is van het eigen melkveebedrijf.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:
Artikel 15 Verlening en vaststelling
De subsidie wordt direct vastgesteld en in één keer uitbetaald.
Subsidies in het kader van deze regeling worden alleen verstrekt voor zover dit mogelijk is met toepassing van de reguliere de-minimisverordening.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
drs. J. Klijnsma, voorzitter
W.F. Brenkman MSc, secretaris
Assen, 1 juli 2025
Kenmerk 4.9/2025000884
Landbouwondernemingen zijn uitgesloten van deelname aan deze subsidieregeling. De belangrijkste reden hiervoor is het bestaan van een alternatieve regeling voor landbouwondernemingen: Project Boerenperspectief van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Dit project is speciaal ontwikkeld voor de agrarische sector en biedt vergelijkbare ondersteuning voor bedrijfsontwikkeling en advisering die aansluit bij de specifieke behoeften en uitdagingen van landbouwondernemingen.
Door landbouwondernemingen uit te zonderen van deze regeling wordt ervoor gezorgd dat de beschikbare middelen efficiënt worden ingezet.
Bij de aanvraag voor subsidie overlegt de aanvrager een overzicht van alle te maken kosten. Alle kosten worden opgegeven. Alleen de kosten die betrekking hebben op advies over activiteiten die aansluiten bij de prioritaire thema’s zijn subsidiabel.
In dit artikel worden onder andere kosten genoemd die gemoeid kunnen zijn met het geven van het advies, maar waarvoor deze subsidie niet voor is bedoeld.
Belangenverstrengeling tussen subsidieaanvrager en kennisleverancier wordt met deze bepaling uitgesloten. De bepaling zorgt ervoor dat subsidieaanvragen worden geweigerd in gevallen waarin de aanvrager ook bestuurder, aandeelhouder, werknemer of anderszins zakelijk betrokken is bij de kennisleverancier, of omgekeerd. Dit betreft ook de gevallen waarin de ingehuurde kennisleverancier een moeder-, dochter- of zusteronderneming van de subsidieaanvrager is.
Met deze weigeringsgrond wordt een objectieve en onafhankelijke advisering gewaarborgd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2025-11019.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.