Provinciaal blad van Overijssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2024, 9549 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2024, 9549 | ander besluit van algemene strekking |
Regeling Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 Overijssel
In Artikel 1.1 Begripsbepalingen wordt tussen penvoerder en samenwerkingsverband onderstaande ingevoegd:
perceel landbouwgrond: aaneengesloten stuk landbouwareaal, waaronder begrepen aangrenzende landschapselementen die ter beschikking van de landbouwer staan, dat door één landbouwer is aangegeven;
In Artikel 1.7 Subsidie-arrangementen wordt in de Toelichting onder eerste tot en met derde lid tussen ‘Dit betekent …. bepaalde activiteit of prestatie.’ en ‘Hiermee komen bij …. verantwoordingen te vervallen.’ de volgende zin ingevoegd: Dit vaste bedrag is het subsidiebedrag zoals dat in de verlening is opgenomen.
In Paragraaf 3 Niet-productieve investeringen op landbouwbedrijven de tekst Gereserveerd te vervangen door onderstaande.
Deze paragraaf is van toepassing op het gehele platteland en gericht op inrichting en herinrichting van landbouwgronden. De basisdoelen zijn de opgaven voortvloeiend uit de Green Deal, de Kaderrichtlijn Water, de Nitraatrichtlijn en het Klimaatakkoord. De opgaven bestaan uit het herstellen en verhogen van biodiversiteit, in 2027 te voldoen aan de KRW-doelen en de CO2-uitstoot met 55% terug te brengen. Om dit te bereiken wordt binnen de Nederlandse landbouwsector ingezet op een omschakeling naar kringlooplandbouw om daarmee de maatschappelijke uitdagingen rond klimaat, milieu, biodiversiteit en stikstofreductie te realiseren. Met deze paragraaf wordt ingezet op het ontwikkelen, benutten en beschermen van de natuur en biodiversiteit. Hierbij worden de natuurdoelen zoveel mogelijk gekoppeld aan de uitvoering van andere doelen, zoals water en landbouw, maar ook klimaat. Daarnaast wordt ingezet op het mitigeren van de effecten van de emissies van nitraat, fosfaat, gewasbeschermingsmiddelen en stikstof door een efficiënter gebruik van (natuurlijke) grondstoffen, herstel van verschillende habitats en cultuurlandschap.
Artikel 2.3.1 Subsidiabele activiteit
Niet-productieve investeringen zoals genoemd in lid 1 betreffen activiteiten die geen aanmerkelijke stijging van de waarde of rentabiliteit van een bedrijf tot gevolg hebben.
Met “ecosysteemdiensten” wordt bedoeld: de diensten die het ecosysteem levert aan de mens en de omgeving, zoals klimaatregulering, natuurlijke waterzuivering, natuurlijke bescherming tegen overstroming, bestuiving door wilde insecten, natuurgebonden recreatie, enz.
Voorbeelden van investeringen die voor steun in aanmerking kunnen komen zijn:
Deze investeringen dienen wel plaats te vinden op landbouwgronden. Voor deze investeringen op andere gronden dan landbouwgronden kan paragraaf 2.4 worden gebruikt.
De investeringen kunnen leiden tot een verandering op percelen. Deze veranderingen dienen in het perceelsregister verwerkt te worden, vanwege mogelijke gevolgen voor de steun die op grond van de Uitvoeringsregeling GLB 2023 ontvangen wordt.
Subsidie kan worden verstrekt aan landbouwers of een samenwerkingsverband van landbouwers.
Artikel 2.3.3 Aanvraagvereisten
Als de aanvraag wordt ingediend door een landbouwer die in omschakeling is naar biologische landbouw wordt, in aanvulling op artikel 1.6 en het eerste lid van dit artikel, de aanvraag vergezeld van het inschrijfnummer en documentatie van een certificerende instantie ter onderbouwing dat de bedrijfsomschakeling is gestart.
Een voorbeeld van een erkend certificaat is het Skal-certificaat, afgegeven door Skal Biocontrole. Demeter is een voorbeeld van een kwaliteitskeurmerk voor biodynamische landbouw.
Artikel 2.3.4 Subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 1.8 komen alleen kosten als bedoeld in artikel 1.8, onder e, voor subsidie in aanmerking.
Artikel 2.3.5 Niet subsidiabele kosten
Een watersysteem is een samenhangend geheel van een of meer oppervlaktewaterlichamen en grondwaterlichamen, met bijbehorende bergingsgebieden, waterkeringen en ondersteunende kunstwerken. Investeringen in het watersysteem komen alleen voor subsidie in aanmerking wanneer het effect van de investering groter is dan alleen voor landbouwbedrijven. Een investering zoals een stuw of dam waardoor water alleen wordt vastgehouden voor een bedrijf of een investering in drainagepoelen, komt dus niet voor subsidie in aanmerking. Dit zijn investeringen als bedoeld in paragraaf 2. Investeringen in het watersysteem die wel onder deze paragraaf voor subsidie in aanmerking komen zijn bijvoorbeeld investeringen voor het vasthouden van water in natte periodes, zodat in droge periodes het watersysteem in het gehele gebied (dus ook dat wat buiten het landbouwbedrijf zelf valt) over voldoende water van goede kwaliteit beschikt om het jaar mee rond te komen.
Alleen investeringen in landschapselementen die worden gerealiseerd aangrenzend aan subsidiabele landbouwgrond komen voor subsidie in aanmerking.
Doordat de investeringen op landbouwgrond moeten worden uitgevoerd, heeft bij investeringen in het watersysteem de landbouwer profijt van een betere beschikbaarheid van water. Hierom wordt de investering niet voor 100% gesubsidieerd, maar voor 70% van de subsidiabele kosten.
Artikel 2.3.7 Voorschot/deelbetalingen
Artikel 2.3.8 Verantwoording bij vaststelling
In overeenstemming met artikel 1.20 lid 2 en artikel 1.21 lid 2, wordt binnen 13 weken na de einddatum van het project, verantwoording afgelegd volgens de regels inzake een subsidie als bedoeld in artikel 1.7 lid 1, onder b en c.
Per selectiecriterium wordt de score bepaald op basis van onderstaande.
De effectiviteit van de activiteit wordt beoordeeld op basis van het volgende:
Landschap: de mate waarin de activiteiten passen in het landschapstype in de omgeving en bijdragen aan herstel of versterking van de gebiedskenmerken zoals beschreven in hoofdstuk 2 (Laag van het agrarisch cultuurlandschap) van de Catalogus gebiedskenmerken Overijssel: Catalogus Gebiedskenmerken Overijssel - November 2023 (officiele-overheidspublicaties.nl)
Soorten: De mate waarin de activiteiten aansluiten bij het overzicht van inheemse bomen en struiken in Overijssel, zoals opgenomen in Streekeigen bomen en struiken | Landschap Overijssel
Biodiversiteit/natuur: de mate waarin projecten bijdragen aan doelen van ANLb in relatie tot de genoemde doelsoorten en verbetering van de leefgebieden. Daarover is meer beschreven in het natuurbeheerplan Overijssel Werken aan het NatuurnetwerkNederland in Overijssel - Provincie Overijsselen de ambitiekaart van de ‘wezenlijke kenmerken en waarden’. Ambitiekaart | Uitleg en Doel (geoapps.nl)
De mate van effectiviteit wordt bepaald op basis van het aantal doelen waaraan met het project wordt bijgedragen. Bij de beoordeling wordt tevens de hoogte van het gevraagde subsidiebedrag in ogenschouw genomen.
Een project dat zowel bijdraagt aan landschap als aan biodiversiteit, wordt eerder geselecteerd dan een project dat alleen één landschapselement bevat. Een project waarin niet-inheemse soorten (exoten) worden geplant, doet afbreuk aan de effectiviteit.
De beoordeling wanneer een project een zeer geringe, geringe, matige, voldoende, goede of zeer goede bijdrage levert zal in de toelichting bij de openstelling verder geconcretiseerd worden. Als de openstelling er bijvoorbeeld op is gericht optimale hydrologische omstandigheden te creëren, zou de mate waarin hydrologisch herstel zal worden bereikt als meetmethode gehanteerd kunnen worden.
Bij het criterium ‘mate van effectiviteit’ worden de scores conform voorgaande als volgt bezien:
Bij het criterium ‘haalbaarheid van de activiteit’ worden de scores conform voorgaande vast volgt bezien:
Bij dit criterium gaat het om de vraag in hoeverre de opgave(n) die aangepakt worden geïdentificeerd zijn als opgaven die noodzakelijk aangepakt dienen te worden en op welke termijn die aanpak noodzakelijk is. Voor Overijssel is de ambitiekaart van de ‘wezenlijke kenmerken en waarden’. Ambitiekaart | UItleg en Doel (geoapps.nl) opgesteld. Daarin zijn potenties voor natuurwaarden opgenomen. Bij de beoordeling van de mate van urgentie wordt de aansluiting met deze ambitiekaart meegewogen.
Voor acties met betrekking tot weidevogels wordt beoordeeld in hoeverre de maatregelen die worden uitgevoerd bijdragen aan de versterking van de in het Natuurbeheerplan Overijssel begrensde gebieden: open grasland, weidevogelbeheer, open akker of NNN 13.01 vochtig weidevogelgraslanden.
Bij het criterium ‘mate van urgentie’ worden de scores op de volgende manier uitgewerkt:
De mate van efficiëntie van uitvoering van de activiteit
Bij dit criterium wordt beoordeeld of de input (geld, kennis, kunde en overige middelen) efficiënt wordt ingezet om de gewenste output te realiseren. Daarbij wordt bezien of de opgevoerde kosten passend zijn (worden de resultaten met de juiste middelen gehaald?) en wordt bezien of binnen het project op een goede manier gebruik gemaakt wordt van reeds bestaande kennis en kunde.
Bij het criterium ‘mate van efficiëntie’ worden de scores conform voorgaande als volgt bezien:
In geval de aanvraag door een samenwerkingsverband wordt ingediend, waarin één of meerdere biologische landbouwers of landbouwers in omschakeling deelnemen, wordt aan die aanvraag maximaal 1 extra punt toegekend.
Het extra punt wordt toegekend nadat de behaalde punten zijn vermenigvuldigd met de wegingsfactor.
Een voorbeeld van een erkend certificaat is het Skal-certificaat, afgegeven door Skal Biocontrole. Demeter is een voorbeeld van een kwaliteitskeurmerk voor biodynamische landbouw.
Artikel 2.3.10 Realisatietermijn
Het project dient binnen twee jaar na datum subsidiebeschikking of, indien dat eerder is, uiterlijk op 31 december 2028 te zijn gerealiseerd, tenzij in de beschikking tot subsidieverlening anders is bepaald.
Dit besluit treedt in werking 1 dag na publicatie van dit provinciaal blad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-9549.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.