Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland houdende wijziging van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023

Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland van 14 mei 2024, nummer 416399, houdende wijziging van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023.

 

Gedeputeerde staten van Zeeland,

  • overwegende dat het wenselijk is de bijzondere bepalingen voor verstrekking van subsidie ten behoeve van de ontwikkeling van mobiliteitshubs in Zeeland 2022-2024, opgenomen in hoofdstuk 27 van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023, te wijzigen in verband met enkele technische en inhoudelijke wijzigingen;

  • gelet op artikel 7 van de Algemene subsidieverordening Zeeland 2023;

besluiten vast te stellen de navolgende wijziging van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023:

 

Artikel I  

Hoofdstuk 27 van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023 wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

Artikel 27.1.1 komt te luiden:

 

Artikel 27.1.1 Begripsbepalingen

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

  • a.

    halte: herkenbare plek die deel uitmaakt van een gestrekte buslijn, waar de reiziger kan opstappen op de grote bus, dat beschikt over tenminste de volgende voorzieningen:

    • een toegankelijke halte voor bussen en stopplek voor flextaxi;

    • haltevertrekstaat en contactinformatie;

    • duidelijke bewegwijzering;

  • b.

    hub: reguliere hub, regionale hub en stationshub;

  • c.

    knooppunt: een punt in het vervoersnetwerk waar een overstap tussen meerdere openbaar vervoerswijzen gefaciliteerd wordt;

  • d.

    regionale hub: een knooppunt met een grote regionale functie en dat beschikt over tenminste de volgende voorzieningen:

    • een toegankelijke halte voor bussen en stopplek voor flextaxi;

    • een kiss & ride-zone;

    • duidelijke bewegwijzering op de hub;

    • routeinformatie, omgevingskaarten en een overzicht van hubs en deelmobiliteithubs;

    • parkeer- en stallingsmogelijkheden voor deelmobiliteit;

    • overdekt fietsparkeren en voldoende aanbindpunten;

    • volgens de in de betreffende gemeente geldende parkeernorm voldoende ruimte voor parkeren van niet e-auto’s;

    • voorzieningen voor laadpunten voor e-fietsen, e-scooters en e-auto’s;

    • overdekte en afgesloten wachtruimte;

    • wifi en een watertappunt;

  • e.

    reguliere hub: knooppunt dat beschikt over tenminste de volgende voorzieningen:

    • een toegankelijke halte voor bussen en stopplek voor flextaxi;

    • routeinformatie, omgevingskaarten en een overzicht van hubs en deelmobiliteithubs;

    • overdekt fietsparkeren

    • autoparkeren en een kiss & ride-zone;

    • overdekte wachtruimte.

B.

Artikel 27.1.2 komt te luiden:

 

Artikel 27.1.2 Algemene subsidievoorwaarden

Subsidie wordt alleen verstrekt wanneer:

  • a.

    de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, passen in de Regionale mobiliteitsstrategie Zeeland zoals vastgesteld door provinciale staten op 17 december 2021;

  • b.

    de halte of hub gelegen is in de openbare ruimte en voor alle reizigers toegankelijk is;

  • c.

    voor alle voertuigen wordt gezorgd voor een goede ondergrond, belijning en bebording;

  • d.

    de halte of hub past binnen het bestemmingsplan en ruimtelijk wordt ingepast;

  • e.

    de subsidieaanvrager die niet tevens eigenaar is van de grond waarop de subsidiabele activiteiten plaatsvinden, daarvoor toestemming van die eigenaar heeft.

C.

Artikel 27.1.3 komt te luiden:

 

Artikel 27.1.3 Verplichtingen subsidieontvanger

De subsidieontvanger is verplicht voor het regelen van de exploitatie en het beheer en onderhoud van een halte of hub tot vijf jaar na de datum van vaststelling van de subsidie.

 

D.

Artikel 27.1.6 komt te luiden:

 

Artikel 27.1.6 Aantal halte of hub

Gedurende het tijdvak 2022-2024 wordt subsidie verleend voor maximaal vier regionale hubs, zes reguliere hubs en de benodigde nieuwe haltes voor het nieuwe busplan.

 

E.

Artikel 27.2.3 komt te luiden:

 

Artikel 27.2.3 Aanvullende weigeringsgrond

In aanvulling op het bepaalde in artikel 27.1.4, zullen gedeputeerde staten de subsidie weigeren als het niet aannemelijk is dat de realisatie van een nieuwe halte binnen twee jaar en een nieuwe hub binnen drie jaar na indiening van de aanvraag om subsidie is afgerond.

 

F.

Artikel 27.2.4 komt te luiden:

 

Artikel 27.2.4 Indieningsvereisten

  • 1.

    Subsidieaanvragen worden ingediend met gebruikmaking van het daartoe door gedeputeerde staten vastgestelde aanvraagformulier ‘halte en hub realisatie’, te vinden op www.zeeland.nl.

  • 2.

    Een subsidieaanvraag bevat, in afwijking van artikel 1.4.2, tweede lid, ten minste de volgende bijlagen:

    • a.

      sluitende begroting met kostenraming en dekkingsposten;

    • b.

      Plan van Aanpak met minimaal de volgende onderdelen:

      • onderbouwing per locatie;

      • planning;

    • c.

      foto’s van de huidige locatie;

    • d.

      (ontwerp)schetsen toekomstige invulling;

    • e.

      onderbouwing van de link met en de toegevoegde waarde op de Regionale mobiliteitsstrategie Zeeland zoals vastgesteld door provinciale staten op 17 december 2021.

G.

Artikel 27.2.5 komt te luiden:

 

Artikel 27.2.5 Hoogte van de subsidie

Het subsidiebedrag bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten tot een maximum van:

  • a.

    € 55.000,- voor de realisatie van een nieuwe halte;

  • b.

    € 165.000,- voor de realisatie van een reguliere hub;

  • c.

    € 330.000,- voor de realisatie van een regionale hub.

H.

Paragraaf 27.3 met de artikelen 27.3.1 tot en met 27.3.7 vervalt.

 

 

Artikel II  

De toelichting op hoofdstuk 27 van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023 komt te luiden:

 

Toelichting op hoofdstuk 27 Tijdelijke subsidieregeling Realisatie mobiliteitshubs Zeeland 2022-2024

 

Algemene toelichting

Volgend uit de Regionale Mobiliteitsstrategie heeft Gedeputeerde Staten de subsidieregeling realisatie mobiliteitshubs Zeeland 2022-2024 vastgesteld. Er wordt subsidie verstrekt voor de versnelling van de realisatie van nieuwe haltes en hubs. Met de regeling beoogt de provincie om voor 2025 minimaal twaalf hubs en de benodigde nieuwe haltes voor het nieuwe busplan gerealiseerd te krijgen.

 

De regeling kent 3 paragrafen. In de eerste paragraaf staan de algemene bepalingen. In de tweede paragraaf staat de verdere specificering voor de realisatie van nieuwe haltes en hubs.

 

Een subsidieaanvraag kan ingediend worden als Gedeputeerde Staten de openstellingsperiode en het subsidieplafond hebben vastgesteld. Aanvragen kunnen gedaan worden via een digitaal aanvraagformulier dat op www.zeeland.nl is te vinden. Via dit digitale formulier kunnen documenten als een plan van aanpak, begroting, plannen en kopieën van offertes worden geüpload. Ook een begroting is belangrijk, om te kunnen oordelen of voldaan wordt aan de cofinancieringsvereisten. Een planning is nodig om te kunnen oordelen of de activiteit tijdig gereed kan zijn en op tijd afgerekend kan worden.

 

Realisatie halte en hub

Binnen de regeling worden verschillende typen hubs onderscheiden. Met betrekking tot de realisatie van hubs zijn dat: halte, reguliere hub en regionale hub. De verschillende typen beschrijvenverschillende omvang en functie van de locaties. Daarnaast wordt binnen de regeling een halte omschreven als een herkenbare plek die deel uitmaakt van een gestrekte buslijn, waar de reiziger kan opstappen op de grote bus. Met het strekken van een buslijn wordt het aanpassen van een bestaande

lijnbusroute bedoeld, waarmee de lijndienst tijdwinst boekt of een wijk of dorpskern ontziet, zoals omschreven in de regionale mobiliteitsstrategie.

 

Subsidie kan worden aangevraagd door Zeeuwse gemeenten voor het realiseren van een nieuwe halte of een hub. Subsidie is alleen mogelijk als de subsidiabele activiteiten passen in de Regionale mobiliteitsstrategie Zeeland. De realisatie van de halte dient binnen twee jaar na indiening van de aanvraag om subsidie te zijn afgerond, voor een hub is dit drie jaar. De landelijk identiteit voor de aanduiding van hublocaties is onderdeel van de hubontwikkeling. Nieuwe locaties en uitbreiding van bestaande locaties dienen met gemeente en provincie te zijn afgestemd.

 

Artikel III  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.

 

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van 14 mei 2024.

Drs. J.M.M. Polman, voorzitter

Drs. M.C.J. Franken, secretaris

Naar boven