Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2024, 7026 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2024, 7026 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling transponder- en radartechniek windparken Zuid-Holland
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland;
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;
Overwegende dat het wenselijk is dat lichtvervuiling en hinder bij omwonenden door toepassing van obstakelverlichting op windturbines wordt verminderd door het subsidiëren van het aanbrengen van naderingsdetectiesystemen;
Overwegende dat de te subsidiëren activiteiten in overeenstemming zijn met de voorwaarden uit hoofdstuk I en artikel 36 Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU 2014, L 187).
Besluiten vast te stellen het volgende besluit:
Subsidieregeling transponder- en radartechniek windparken Zuid-Holland
In deze regeling wordt verstaan onder:
bestaande windturbine: windturbine met een tiphoogte boven de 150 meter of windturbine als bedoeld in artikel 3 van het Informatieblad aanduiding van windturbines en windparken op het Nederlandse vasteland (Staatscourant 2020, 31428), waarvoor subsidie is verstrekt op basis van het Besluit Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie in de openstellingsperiode 2022 of eerder.
Indien subsidie wordt aangevraagd door een samenwerkingsverband als bedoeld in het eerste lid onder b, draagt de penvoerder de verantwoordelijkheid om namens het samenwerkingsverband subsidie aan te vragen, te ontvangen, te verantwoorden en alle overige correspondentie in het kader van de subsidie te verzorgen.
In afwijking van artikel 26, eerste lid, van de Asv, kan een aanvraag voor subsidies als bedoeld in artikel 2 vanaf 1 augustus 2024 tot en met 1 november 2025 worden ingediend.
Naast de gegevens die ingevolge het aanvraagformulier, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Asv, worden verstrekt, bevat de aanvraag in ieder geval:
In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv wordt subsidie als bedoeld in artikel 2 geweigerd indien:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 9 Niet subsidiabele kosten
De kosten voor onderhoud van de transponder- of radartechniek komen niet voor subsidie in aanmerking.
Artikel 12 Verplichtingen van de subsidieontvanger
In aanvulling op artikel 18 en 19 van de Asv worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:
Artikel 13 Verantwoording van subsidies
In afwijking van artikel 23 van de Asv gaat de aanvraag tot subsidievaststelling naast het activiteitenverslag, ongeacht de hoogte van het verleende subsidiebedrag, vergezeld van een financieel verslag.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst.
Den Haag, 23 april 2024,
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA, secretaris
drs. J. Smit, voorzitter
Toelichting bij het besluit van gedeputeerde staten van Zuid-Holland van 23 april 2024, PZH-2024-851354832, tot vaststelling van de Subsidieregeling transponder- en radartechniek windparken Zuid-Holland
Het doel van de Subsidieregeling transponder- en radartechniek windparken Zuid-Holland is om exploitanten van bestaande en vergunde windturbines in staat te stellen om transponder- of radartechniek aan te schaffen en te installeren op windturbines ter vervanging van de traditionele vorm van obstakelverlichting, om zo lichtvervuiling en hinder voor omwonenden van windparken te verminderen. Op dit moment ontbreekt een wettelijke verplichting tot toepassen van deze voorzieningen.
Deze regeling is uitsluitend bedoeld voor windturbines die nog minstens 10 jaar in exploitatie zijn. Na de datum van de aanvraag moet er binnen twee jaar verantwoording worden afgelegd. Op basis van de verantwoording gaat de provincie Zuid-Holland ervan uit dat de transponder- of radartechniek operationeel is.
Verhouding tot bestaande regelgeving
Algemene wet bestuursrecht en Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling is vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer wat de beslistermijnen zijn voor gedeputeerde staten, algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht en de algemene weigeringsgronden. Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
De onderhavige regeling is getoetst op mogelijke staatssteunelementen. Geconstateerd is dat de subsidie die wordt verstrekt op grond van deze regeling voor de aanschaf en installatie van de transponder- of radartechniek op een windturbine in de provincie Zuid-Holland kan worden aangemerkt als staatssteun. Bij subsidieverstrekking op basis van deze regeling is sprake van een geoorloofde vorm van staatssteun. Voor de subsidieverstrekking voor de aanschaf en installatie van de transponder- of radartechniek op een windturbine in de provincie Zuid-Holland is gebruik gemaakt van artikel 36 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV). De regeling heeft als doel om lichtvervuiling tegen te gaan. Op grond van artikel 36 AGVV kunnen ondernemingen worden gesteund om hen in staat te stellen om een verdergaand beschermingsniveau te bereiken dan is voorgeschreven op grond van Europese milieueisen. Als zulke Europese eisen niet bestaan, dan mag steun worden verleend om het feitelijke niveau van milieubescherming te verhogen, ook als steun wordt verleend om aan een betrokken eis van nationale of regionale aard te voldoen. Er gelden in Europa geen specifieke eisen voor het tegengaan van lichtvervuiling die drukken op de exploitanten van windmolens, waardoor ter plaatse geen EU-norm geldt voor de exploitanten van windturbines om lichtvervuiling tegen te gaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-7026.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.