Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen, N391/Pottendijk ten behoeve van realisatie ongelijkvloerse kruising

Kenmerk: 202400324-01110678

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd

Krachtens artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.

 

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

1. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

2. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

3. het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

4. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Belangenafweging

De N391 is een belangrijke verbindingsroute tussen Zuidoost Drenthe en Zuidoost Groningen en verbindt deze beide gebieden met Duitsland en de Eemshaven. De weg zorgt ook voor een goede verbinding van deze regio met de rest van het land via de N34 en de A37. Een vlotte en veilige doorstroming is voor de regio van belang om de bereikbaarheid te verbeteren. Ten behoeve van de verkeersveiligheid, de doorstroming en de bereikbaarheid wordt de rotonde op de kruising N391/Pottendijk vervangen door een ongelijkvloerse kruising, zodat het verkeer op de N391 en het onderliggende wegennet ongehinderd kan doorrijden.

Ter plaatse worden voorafgaand aan de bouw van het kunstwerk, de terpen en de daarbij horende wegconstructie, op- en afritten aangelegd om ervoor te zorgen dat het verkeer ten tijde van de realisatie van de ongelijkvloerse kruising om het bouwterrein heen geleid kan worden. Deze maatregelen worden getroffen ten behoeve van de verkeersveiligheid en zorgen ervoor dat het verkeer minimale hinder ondervindt gedurende de bouwwerkzaamheden.

Na voltooiing van de op- en afritten wordt het doorgaande verkeer gebruikmakend van de N391, naar verwachting, vanaf 21 oktober 2024 tot 20 augustus 2025 om het bouwterrein heen geleid, zodat het kunstwerk inclusief de terpen en de daarbij horende wegconstructie gebouwd kan worden.

Ter waarborging van de (verkeers)veiligheid is het noodzakelijk om gedurende de bouwperiode de maximumsnelheid te verlagen en een inhaalverbod in te stellen. Door de gewijzigde verkeerssituatie in verband met deze werkzaamheden wordt de maximumsnelheid op de N391 ter hoogte van de huidige rotonde Pottendijk verlaagd naar 70km/u en 50km/u en op het onderliggende wegennet naar 30km/u. Daarnaast worden verkeerstekens geplaatst ter geleiding van het verkeer. Tevens worden fysieke maatregelen getroffen om het gebied te duiden waar de bouwwerkzaamheden plaatsvinden. Hiervoor worden geleidebakens geplaatst.

Voor het (brom)fietsverkeer ontbreekt de ruimte om voorzieningen te treffen die kunnen waarborgen dat het (brom)fietsverkeer op een veilige manier via het bouwterrein van de oostkant naar de westkant en omgekeerd kan rijden. Daarom wordt ter waarborging van de (verkeers)veiligheid een omleidingsroute ingesteld voor het (brom)fietsverkeer. Deze wordt door middel van bebording aangegeven.

 

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Emmen.

Besluit

 

Gezien voorgaande overwegingen is Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    tijdelijk verkeerstekens te plaatsen van 21 oktober 2024 tot 20 augustus 2025, of zoveel eerder of langer als de werkzaamheden en de daarmee samenhangende omstandigheden ter plaatse vereisen;

  • 2.

    met bord A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) een maximumsnelheid van 70 km/u, 50 km/u en 30 km/u in te stellen;

  • 3.

    met bord B1 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat het een voorrangsweg betreft;

  • 4.

    met bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg;

  • 5.

    met bord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat het een eenrichtingsweg betreft en daarmee gesloten is voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;

  • 6.

    met bord C8 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat de weg gesloten is gesloten voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines;

  • 7.

    met bord D1 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat bestuurders op de rotonde de verplichte rijrichting moeten volgen;

  • 8.

    met bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat bestuurders het bord voorbijgaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 9.

    met bord F1 van bijlage 1 van het RVV 1990, een inhaalverbod in te stellen voor alle motorvoertuigen;

  • 10.

    met bord F8 van bijlage 1 van het RVV 1990, het einde van door verkeersborden aangegeven verboden aan te duiden;

  • 11

    met haaientanden te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

 

ir. J. Supèr,

Themamanager

Projecten Wegen & Vaarwegen

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure 

Naar boven