Besluit van provinciale staten van Zeeland van 19 april 2024, nr. 409895, tot het stellen van voorbeschermingsregels in de Omgevingsverordening Zeeland

Provinciale staten van Zeeland,

  • gelezen het voorstel van gedeputeerde staten van 27 februari 2024, nr. 400311;

  • gelet op de artikelen 4.15 en 4.14, derde en vierde lid, van de Omgevingswet;

Overwegende dat:

  • Provinciale Staten op grond van artikel 4.15 van de Omgevingswet een voorbereidingsbesluit kunnen nemen met het oog op de voorbereiding van in de omgevingsverordening te stellen regels;

  • De voorbeschermingsregels noodzakelijk zijn om te voorkomen dat ongewenste ontwikkelingen plaatsvinden omdat bepaalde regels uit de omgevingsverordening nog in voorbereiding zijn;

  • Met dit voorbereidingsbesluit de omgevingsverordening wijzigt met voorbeschermingsregels;

besluiten vast te stellen:

Artikel I

De Omgevingsverordening Zeeland, vastgesteld op 7 oktober 2022, wordt gewijzigd zoals is aangegeven in 'bijlage A' behorende bij dit besluit.

Artikel II

Dit voorbereidingsbesluit treedt in werking op 1 mei 2024.

Artikel III

Dit besluit wordt aangehaald als: Voorbereidingsbesluit Verkiezingsborden provincie Zeeland.

Aldus vastgesteld in de vergadering van provinciale staten van 19 april 2024.

Drs. J.M.M. Polman, voorzitter

Drs. F.J. van Houwelingen MPA, statengriffier

Bijlage A

Voorbeschermingsregels omgevingsverordening van de provincie Zeeland

Voorrangsbepaling

In aanvulling op of in afwijking van de regels in artikel 2.192 onder a in de omgevingsverordening van de provincie Zeeland gelden de navolgende voorbeschermingsregels.

Hoofdstuk 2 Activiteiten in de fysieke leefomgeving

Artikel 2.192 Verkiezingsborden

Een tijdelijk bord buiten de bebouwde kom dat uitsluitend is bedoeld voor de verkiezing van een openbaar bestuur:

  • a.

    wordt niet eerder geplaatst dan vier weken voor de verkiezingsdatum;

  • b.

    is uiterlijk één week na de verkiezingsdatum verwijderd;

  • c.

    bevat geen handelsreclame; en

  • d.

    is niet verlicht.

Bijlage I Overzicht vastgestelde informatieobjecten

buiten de bebouwde kom

/join/id/regdata/pv29/2024/locatiegroep_22f2c7c05e8442ac8230fc997821ad66/nld@2024‑04‑19;1

Toelichting

Toelichting

Sinds 1948 zijn er in Zeeland regels ter bescherming van het landschap van kracht. De oorspronkelijke Landschapsverordening Zeeland uit 1948 is in 1995 overgenomen in de Provinciale milieuverordening Zeeland (PMV). De handhaving van deze regeling bleef echter achterwege door een tekort aan menskracht en een lage politieke prioriteitstelling. Dit leidde tot een wildgroei van (reclame)borden en een aantasting van de landschappelijke kwaliteiten van het buitengebied. Om aan deze, vanuit het provinciaal beleid, ongewenste situatie een einde te maken en de landschappelijke kwaliteiten te waarborgen, werd de regelgeving getoetst op doelmatigheid en handhaafbaarheid. Dit leidde ertoe dat de regeling op 1 mei 1997 grondig is herzien. Het is niet alleen bij invoering van nieuwe regels gebleven, want tegelijkertijd is een intensieve handhavingsactie ingezet om de provincie te "saneren". Dit onderwerp is nu opgenomen in de Omgevingsverordening Zeeland. In de Omgevingsvisie Zeeland staat hier niks over opgenomen.

In artikel 2.192 van de Omgevingsverordening Zeeland is de rechtstreeks werkende regel over verkiezingsborden opgenomen. Daarin is geregeld dat een tijdelijk bord dat uitsluitend is bedoeld voor de verkiezing van een openbaar bestuur niet eerder geplaatst wordt dan twee weken voor de verkiezingsdatum (sub a).

De motie van PS roept op om door middel van een voorbereidingsbesluit de termijn waarbinnen verkiezingsborden mogen worden geplaatst te verruimen van twee naar vier weken voor de verkiezingsdatum.

De motie sluit deels aan op hetgeen is opgenomen in de Actualisatie Agenda 2023. Hierin is het onderwerp bordenregelingen opgenomen op de B-lijst. In de Actualisatie Agenda 2023 staat:

“Er staan verschillende regelingen in de Omgevingsverordening over plaatsing van vlaggen, spandoeken en borden vanuit verkeersveiligheid en landschapsbehoud. In de praktijk blijkt dat deze mogelijk niet goed op elkaar aansluiten. Dit zal de komende tijd worden verkend en zal worden bezien of en zo ja hoe de regelingen aangepast zouden kunnen worden. Daarbij zal ook aandacht worden besteed aan de regels rondom het plaatsen van borden tijdens verkiezingstijd. Zodra dit onderzoek is afgerond, wordt er beoordeeld of de resultaten noodzaak bieden voor een wijziging van de Omgevingsverordening.”

Een voorbereidingsbesluit bevat voorbeschermingsregels. Deze voorbeschermingsregels gelden zo lang een wijziging van de Omgevingsverordening Zeeland nog in voorbereiding is.

Het voorbereidingsbesluit is dan ook een tijdelijke maatregel en komt snel en zonder voorgeschreven voorbereidingsprocedure tot stand. Dat betekent dat er geen ontwerpbesluit hoeft te worden gemaakt, er hoeft geen zienswijzeprocedure worden doorlopen en er hoeven geen participatiemogelijkheden te worden geboden. Provinciale Staten zijn op grond van artikel 4.15 lid 1 van de Omgevingswet bevoegd om een voorbereidingsbesluit te nemen.

Een voorbereidingsbesluit gaat altijd vooraf aan een ander besluit. In dit geval gaat het vooraf aan een (reguliere) wijziging van de Omgevingsverordening Zeeland. Dat betekent dat naast dit voorbereidingsbesluit de wijziging van artikel 2.192 zal worden opgenomen op de A-lijst van de Actualisatie Agenda 2024, waarvoor de jaarlijkse actualisatieprocedure (ontwerpbesluit, inspraak, vaststelling PS in december, inwerkingtreding 1 januari 2025) wordt doorlopen. Het bredere onderwerp van de verschillende bordenregelingen in de Omgevingsverordening Zeeland blijft op de B-lijst in de Actualisatie Agenda 2024 zolang dit onderzoek nog niet is afgerond. In de tussentijd geldt het voorbereidingsbesluit met voorbeschermingsregels, na vaststelling door PS. Na 1 januari 2025 vervalt het voorbereidingsbesluit, immers zal vanaf dat moment de reguliere jaarlijkse wijziging van de Omgevingsverordening Zeeland van kracht zijn.

Naar boven