Provinciaal blad van Overijssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2024, 5591 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2024, 5591 | gemeenschappelijke regeling |
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING BEDRIJFSVOERINGSORGANISATIE SHARED SERVICE CENTRUM ONS
Het college van gedeputeerde staten van de PROVINCIE OVERIJSSEL,
het college van burgemeester en wethouders van de GEMEENTE KAMPEN,
het college van burgemeester en wethouders van de GEMEENTE ZWOLLE,
het college van burgemeester en wethouders van de GEMEENTE DALFSEN,
het college van burgemeester en wethouders van de GEMEENTE WESTERVELD,
het college van burgemeester en wethouders van de GEMEENTE ZWARTEWATERLAND en
het college van burgemeester en wethouders van de GEMEENTE OMMEN
De colleges delen de ambitie om zich met behoud van eigen autonomie/identiteit te focussen op de kerntaken. Gevoegd bij de ombuiging naar de 'kleinere overheid' faciliteert de concentratie van bedrijfsvoeringsfuncties in een Shared Service Centrum (SSC) Bedrijfsvoering ONS (hierna: ONS) deze gedeelde ambitie.
De colleges van Overijssel, Zwolle en Kampen hebben hiertoe per 1 oktober 2013 een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een centrumconstructie getroffen. Om deze samenwerking verder te formaliseren en robuuster te kunnen maken en de verbinding met de raden en provinciale staten te versterken, hebben zij de samenwerking in een centrumregeling per 1 januari 2018 voortgezet door middel van samenwerking in een bedrijfsvoerings-organisatie als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen. De colleges van Dalfsen en Westerveld zijn per 1 januari 2020 toegetreden. Het college van Zwartewaterland is per 1 januari 2021 toegetreden.
de verleende toestemming - overeenkomstig artikel 51, vierde en vijfde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen - van de gemeenteraden van Zwolle, Kampen, Dalfsen, Westerveld en Zwartewaterland en van provinciale staten van Overijssel voor het wijzigen van en het toetreden van het college van de gemeente Ommen tot deze regeling
HOOFDSTUK II Doelstelling, taken en bevoegdheden
Artikel 3 Doel en reikwijdte van de regeling
Het doel van deze regeling is om door middel van samenwerking op bedrijfsvoeringsgebieden kwaliteits-, schaal- en efficiëntievoordelen te behalen waardoor de deelnemers beter in staat zijn zich te focussen op hun kerntaken.
Artikel 4 Bedrijfsvoeringstaken
Naast de taakuitoefening voor de deelnemers kan ONS, tot een maximum van 20% van de omzet, of althans tot het maximumpercentage dat conform Europeesrechtelijke regelgeving inzake quasi-inhouse dienstverlening is toegestaan, taken op het gebied van de bedrijfsvoering verrichten voor derden. Deze derden mogen alleen zijn andere overheden of samenwerkingsverbanden waarin een of meer deelnemers van ONS in deelnemen.
Tenzij anders in deze regeling is bepaald besluit het bestuur besluit bij unanimiteit van stemmen, zo lang sprake is van drie deelnemers aan de regeling. Zodra sprake is van meer dan drie deelnemers geldt voor een aantal in deze regeling aangeduide onderwerpen dat daarover met een meerderheid van ten minste 75% van de stemmen wordt besloten.
Artikel 9 Bevoegdheden bestuur
Tot de taken en bevoegdheden van het bestuur behoren in ieder geval:
het vaststellen en wijzigen van een bijdragebesluit waarin de verrekensystematiek, die in beginsel is gebaseerd op betaling voor afname, wordt vastgelegd op basis waarvan de financiële bijdragen van de deelnemers voor de uitvoering van de taken, en onderverdeeld in standaard werk, meerwerk en maatwerk worden bepaald. Het bestuur besluit daarover met een meerderheid van ten minste 75% van de stemmen;
Voorafgaand aan het nemen van een besluit over zaken met een grote politieke, financiële en/of maatschappelijke impact door bestuur worden de raden van de gemeenten in de gelegenheid gesteld om een zienswijze naar voren te brengen. Het bestuur bepaalt wanneer sprake is van een besluit met deze impact. Het bestuur besluit daarover met een meerderheid van ten minste 75% van de stemmen.
In aanvulling op het voorgaande bepaalt het bestuur tevens of ook ingezetenen van de deelnemers alsmede belanghebbenden kunnen bijdragen aan het formuleren van de zienwijze op een dergelijk besluit. Voor de wijze van participatie wordt aangesloten bij de participatieverordening van de betreffende deelnemers.
HOOFDSTUK VII Begroting en rekening
Artikel 15 Kadernota, begroting en verantwoording
De inkomsten van de bedrijfsvoeringsorganisatie bestaan uit de door de deelnemers te betalen bijdrage voor de instandhouding van ONS en uitvoering van het standaard werk, uit de vergoeding voor de uitvoering van meerwerk en maatwerk en uit de inkomsten als gevolg van het verrichten van taken voor derden als bedoeld in artikel 4, zevende lid.
Het bestuur stelt de rekening van het voorafgaande jaar voor 1 juli vast met ten minste 75% meerderheid van stemmen en zendt deze binnen twee weken na vaststelling, doch in ieder geval voor 15 juli aan Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Van de vaststelling doet het bestuur mededeling aan de colleges en de raden en de staten van de deelnemers.
Indien het bestuur blijkt dat een deelnemer weigert deze uitgaven op de begroting te zetten, doet deze onverwijld aan het college van gedeputeerde staten van de provincie waarin de deelnemende gemeente is gelegen het verzoek over te gaan tot toepassing van de artikelen 194 en 195 Gemeentewet respectievelijk aan de Minister van Binnenlandse Zaken van de deelnemende provincie het verzoek over te gaan tot toepassing van de artikelen 198 en 199 Provinciewet.
Artikel 19 Bedrijfsvoeringsberaad
daarmee gelijk te stellen functie van de deelnemers in, dat toeziet op het bevorderen van de continuïteit van ONS en het collectief opdrachtgeverschap gericht op inhoud, kwaliteit en de kosten van de dienstverlening, waarbij wordt gestreefd naar consensus. Het bedrijfsvoeringsberaad kan het bestuur gevraagd en ongevraagd adviseren.
Artikel 21 Wijziging van de regeling
De staten en de raden van de deelnemers kunnen bij hun college binnen acht weken na ontvangst van het ontwerp hun zienswijze over het ontwerp van de regeling naar voren brengen. Indien de staten of een raad geen zienswijze naar voren wenst te brengen stelt zij haar college hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte.
De toetreder betaalt de specifieke aansluitkosten in de vorm van een bijdrage aan de bedrijfsvoeringsreserve. De hoogte hiervan wordt bepaald door zijn procentuele aandeel in de totale financiële bijdrage van alle deelnemers, gerelateerd aan de stand van de bedrijfsvoeringsreserve per 1 januari van het jaar waarin toetreding plaats vindt.
Het bestuur geeft een onafhankelijke registeraccountant opdracht om een uittredingsplan op te stellen. Dit bevat in ieder geval afspraken over de gevolgen voor het vermogen van de rechtspersoon en de uittredende en overige deelnemers, waarbij moet worden gedacht aan afspraken over personeel, contracten, huisvesting en investeringen. Het uittredingsplan wordt vastgesteld door besluit van ten minste 75% meerderheid van de colleges.
Artikel 24 Opheffing en liquidatie
Het liquidatieplan voorziet in de verplichting van de deelnemers tot deelneming in de financiële gevolgen van de beëindiging van de regeling. Het liquidatieplan voorziet in de gevolgen die de opheffing heeft voor het personeel en regelt ook de gevolgen voor de door het bestuur in het kader van de regeling gevormde archieven.
Indien tussen twee of meer deelnemers, of tussen een of meer deelnemers en ONS een geschil met betrekking tot deze regeling is ontstaan treden zij met elkaar in overleg om tot een oplossing te komen. Indien geen oplossing wordt bereikt, leggen de deelnemers of het bestuur het geschil voor aan een daartoe in te stellen geschillencommissie voordat over een geschil het oordeel van een rechter wordt gevraagd.
Ondertekend te Zwolle op 12 april 2024
Het college van gedeputeerde staten van Overijssel,
N. Versteeg
Secretaris
ir. A.P. Heidema
Commissaris van de Koning
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,
drs. N. J. Middelbos
Secretaris
S. de Rouwe
Burgemeester
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle,
D. Emmer
Secretaris
P.H. Snijders
Burgemeester
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen
H.J. van der Woude
Secretaris
drs. E. van Lente
Burgemeester
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerveld
D.B. Bruijn-Van den Berg
Secretaris
H. Jager
Burgemeester
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwartewaterland
S. van der Zwaag
Interim-Secretaris
ing. E.J. Bilder
Burgemeester
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen
J.W.H. Blaauw
Secretaris
mr. drs. H. Vroomen
Burgemeester
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-5591.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.