Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2024, 3876 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2024, 3876 | ander besluit van algemene strekking |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 12 maart 2024 tot wijziging van de Subsidieregeling energie Noord-Brabant in verband met toevoegen van een paragraaf voor het verstrekken van subsidies voor de aanschaf van radartechniek op windturbines (Veertiende wijziging Subsidieregeling energie Noord-Brabant)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat het wenselijk is de Subsidieregeling energie Noord-Brabant te wijzigen in verband met toevoegen van een paragraaf voor het verstrekken van subsidies voor de aanschaf van radartechniek op windturbines.
Artikel I Wijziging Subsidieregeling energie Noord-Brabant
De Subsidieregeling energie Noord-Brabant wordt als volgt gewijzigd:
Onder vernummering van paragraaf 5 tot paragraaf 6 en vernummering van de artikelen 5.1 tot en met 5.3 tot de artikelen 6.1 tot en met 6.3, wordt na paragraaf 4 een paragraaf ingevoegd, luidende:
Paragraaf 5 Radartechniek windturbines
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU 2014, L 187);
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
radartechniek: technische toepassing waarbij een radar nabij het windturbinepark wordt geïnstalleerd om vliegtuigen in de nabijheid van windturbines te detecteren;
transpondertechniek: technische toepassing waarbij transponders in vliegtuigen worden uitgelezen door ontvangers in windturbines;
Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze paragraaf projectsubsidies in de vorm van een geldbedrag.
Artikel 5.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor:
Artikel 5.5 Weigeringsgronden°
Subsidie wordt geweigerd indien:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5.4 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 5.7 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende investeringskosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 5.8 Niet subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 5.7 komen onderhoudskosten niet voor subsidie in aanmerking.
Subsidieaanvragen worden ingediend van 21 maart 2024 tot en met 27 juni 2024.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor de periode, genoemd in artikel 5.9, vast op € 600.000.
De hoogte van de subsidie bedraagt 40 % van de begrote subsidiabele kosten tot een maximum van € 10.000 per windturbine.
Artikel 5.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Bij subsidies vanaf € 125.000 is, op grond van artikel 22, dertiende lid, van de Asv, artikel 21 van de Asv van toepassing, waarbij bij de subsidieontvanger bij de aanvraag tot subsidievaststelling aantoont dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van de volgende bewijsstukken:
Artikel 5.15 Bevoorschotting en betaling
1. Gedeputeerde Staten verstrekken een voorschot van 100%.
2. Het voorschot, bedoeld in het eerste lid, wordt in één keer betaald.
Artikel 5.16 Subsidievaststelling
De subsidie tot € 25.000 wordt op grond van artikel 20, eerste lid, onder b, van de Asv ambtshalve vastgesteld.
Gedeputeerde Staten zenden in 2026 aan Provinciale Staten een verslag over de effecten en de doeltreffendheid van deze paragraaf in de praktijk.
’s-Hertogenbosch, 12 maart 2024
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. G.H.E. Derks MPA
Toelichting behorende bij de Veertiende wijziging van de Subsidieregeling energie Noord-Brabant
Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft op 17 oktober 2023 de regeling specifieke uitkering naderingsdetectie op land vastgesteld. Het gebruik van naderingsdetectie brengt kosten met zich mee voor de windparkeigenaren. De Minister voor Klimaat en Energie wil in gezamenlijkheid met Nederlandse WindEnergie Associatie (NWEA) en provincies de ervaren lichthinder beperken. Vanaf de SDE++-ronde 2023 (Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie) wordt verondersteld dat projecten meerkosten van de naderingsdetectie beschouwen als onderdeel van de totale subsidie. Het is daarmee onderdeel van de totale businesscase. Voor bestaande windturbines of -parken geldt dit niet. Het realiseren van naderingsdetectie voor verlichting is dus voor bestaande en in aanbouw zijnde parken veel minder vanzelfsprekend vanwege de kosten en het feit dat het geen juridische verplichting betreft.
De nieuwe paragraaf 5 heeft tot doel om exploitanten éénmalig te ondersteunen bij het verminderen van lichthinder bij bestaande windturbines door het subsidiëren van het aanbrengen van naderingsdetectiesystemen. Het betreft de subsidiëring van kosten voor de aanschaf en installatie van een systeem dat luchtvaartuigen detecteert en op basis daarvan de obstakelverlichting in- of uitschakelt, terwijl de infrarood verlichting permanent blijft branden.
Op grond van deze regeling wordt een subsidie toegekend voor het aanbrengen van een naderingsdetectiesysteem door de exploitant van een windturbine. Deze kosten betreffen alle kosten die noodzakelijk zijn om te komen tot een operationeel en door de ILT goedgekeurd naderingsdetectiesysteem dat effectief de rode verlichting aanstuurt terwijl de infrarood verlichting permanent blijft branden.
Deze subsidieparagraaf is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieparagraaf zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieparagraaf is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieparagraaf.
Op grond van de nieuwe paragraaf 5 wordt op onderdelen staatssteun verstrekt aan ondernemingen. Om die reden wordt deze paragraaf kennisgegeven onder artikel 36 van de algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV). De regeling heeft als doel om lichtvervuiling tegen te gaan. Op grond van artikel 36 AGVV kunnen ondernemingen worden gesteund om hen in staat te stellen om een verdergaand beschermingsniveau te bereiken dan is voorgeschreven op grond van Europese milieueisen. Als zulke Europese eisen niet bestaan, dan mag steun worden verleend om het feitelijke niveau van milieubescherming te verhogen, ook als steun wordt verleend om aan een betrokken eis van nationale of regionale aard te voldoen. In Europa gelden geen specifieke eisen voor het tegengaan van lichtvervuiling die drukken op de exploitanten van windmolens, waardoor ter plaatse geen EU-norm geldt voor de exploitanten van windturbines om lichtvervuiling tegen te gaan.
Om te voldoen aan de vereisten die gesteld worden in genoemde vrijstellingsverordening, zijn er enkele (deels van de Asv afwijkende) specifieke bepalingen opgenomen voor wat betreft de maximale hoogte van de subsidie, de financiële gezondheid van het bedrijf, de niet-subsidiabele kosten en de financiële verantwoording achteraf.
De regeling is gebaseerd op de Regeling specifieke uitkering naderingsdetectie op land van het Ministerie voor Klimaat en Energie van 27 oktober 2023. De Rijksgelden die beschikbaar worden gesteld dragen voor maximaal 20% bij aan de kosten die per windturbine gemaakt worden tot een bedrag van € 5.000 per turbine. De provincie draagt evenals de minister zelf ook 20% in de kosten van de naderingsdetectie bij.
Artikel I (Wijziging Subsidieregeling energie Noord-Brabant)
Onder A (Paragraaf Radartechniek windturbines)
De weigeringsgronden in dit artikel komen in aanvulling op de weigeringsgronden uit de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 Asv.
Ingevolge artikel 8, Asv, wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien het aangevraagde subsidiebedrag minder bedraagt dan € 1.000, de aangevraagde subsidie niet in voldoende mate in het algemeen provinciaal belang wordt geacht, de activiteiten van de aanvrager niet gericht zijn op de provincie Noord-Brabant, de activiteiten van de aanvrager niet aantoonbaar ten goede komen aan de inwoners van de provincie Noord-Brabant of de subsidieontvanger op enigerlei wijze handelt in strijd met de fundamentele rechtsbeginselen.
Tevens wordt subsidie geweigerd indien de aanvrager bestuurders of andere personen die voor hem werkzaam zijn, in het desbetreffende kalenderjaar hoger bezoldigt dan 100 procent van de bezoldiging van een minister en de aanvrager voor meer dan 25 procent van zijn inkomsten afhankelijk is van subsidies of bijdragen van de overheid. Bij de beoordeling of sprake is van een hogere bezoldiging dan de bezoldiging van een minister betrekken Gedeputeerde Staten de in het desbetreffende kalenderjaar genoten vakantie- en eindejaarsuitkering, toelagen en toeslagen van de bestuurders en andere personen die werkzaam zijn voor de subsidieaanvrager.
In artikel 5.5 is aanvullend nog geregeld dat subsidie ook geweigerd wordt indien reeds voor indiening van de aanvraag begonnen is met de uitvoering van het project. Uit hoofde van de staatssteunregels mag de uitvoering van een project niet zijn begonnen voordat de aanvraag voor een subsidie is ingediend. Het ‘stimulerend effect’ van de subsidie zou dan ontbreken. Juridisch bindende toezeggingen tot uitvoering dan wel andere onomkeerbare handelingen, worden beschouwd als uitvoering.
Tot slot wordt subsidie ook geweigerd indien na 31 december 2022 een subsidie is verstrekt op basis van het Besluit Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat of voor het project reeds subsidie of een bijdrage is verstrekt. Tot slot zijn de standaardbepalingen over ondernemingen in moeilijkheden en een openstaand bevel tot terugvordering opgenomen zoals volgt uit de Algemene Groepsvrijstellingsverordening waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikel 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard.
De activiteiten dienen binnen de Provincie Noord-Brabant te worden uitgevoerd. De aanvrager dient daarom de coördinaten van de windturbine bij de aanvraag te overleggen.
Het projectplan bevat een ongetekende offerte. De offerte dient ongetekend te zijn omdat voorbereidingskosten en kosten voorafgaand aan de subsidieverlening niet mogen worden vergoed wegens het stimulerende effect van de regeling. Indien een getekende offerte wordt ingediend wordt de subsidie geweigerd op grond van artikel 5.5, aanhef en onder a.
Artikel 5.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De verplichtingen zijn aanvullend op de verplichtingen van de artikelen 16 en 17 van de Algemene subsidieverordening.
De aanvrager dient in samenspraak en overleg met de Inspectie Leefomgeving en Transport de toepassing van de naderingsdetectie te implementeren. Het activiteitenverslag bevat een weergave van dit overleg.
Bij subsidies tot € 25.000 verstrekt de subsidieaanvrager bij de aanvraag tot vaststelling desgevraagd een activiteitenverslag en een verklaring inzake werkelijke gemaakte kosten en opbrengsten. Bij subsidies vanaf € 25.000 dient een subsidieaanvrager bij de aanvraag tot vaststelling in alle gevallen deze stukken te verstrekken. Het model voor de verklaring inzake werkelijke gemaakte kosten en opbrengsten is te vinden op de site van de Provincie Noord-Brabant.
Op grond van de risicoanalyse is op grond van artikel 22, dertiende lid, van de Asv bepaald dat artikel 21 van overeenkomstige toepassing is op subsidies vanaf € 125.000.
De subsidieregeling is gebaseerd op een eenmalige SPUK. Derhalve wordt geen periodieke evaluatie opgenomen maar zal slechts eenmalig in 2026 een verslag van de effecten en doeltreffendheid van deze regeling worden opgesteld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-3876.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.