In Hoofdstuk 1 Algemeen onder Toelichting na ‘GS stellen voor….. van deze regeling’ toe te voegen:
In geval een subsidieontvanger de subsidieverplichtingen niet naleeft de subsidies te verlagen overeenkomstig de Beleidsregel verlagen subsidie GLB van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
In Artikel 1.9a Berekening subsidiabele kosten zonder vereenvoudigde kostenoptie lid 2 wordt ‘Het uurtarief, bedoeld in het eerste lid, onder a, subonderdeel ii,’ gewijzigd in ‘Het uurtarief, bedoeld in het eerste lid, onder b’.
In Artikel 2.8.5 Subsidiabele kosten lid 4 wordt vanwege een verkeerde verwijzing ‘waarbij loonkosten worden berekend conform lid 1 onder a’ gewijzigd in ‘waarbij loonkosten worden berekend conform lid 1 onder b’.
Onderstaande paragraaf toe te voegen aan de Regeling Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 Overijssel door in Hoofdstuk 2 Interventies onder Paragraaf 7 Samenwerking voor plattelandsontwikkeling-LEADER – Uitvoering projecten LOS de tekst Gereserveerd te vervangen door onderstaande.
Algemeen
De afkorting LEADER staat voor de verbinding tussen acties voor de ontwikkeling van de plattelandseconomie (Liaisons Entre Actions de Développement de l'Économie Rurale).
LEADER beoogt bij te dragen aan de plaatselijke ontwikkeling van plattelandsgebieden. De interactie tussen landbouw en samenleving wordt steeds belangrijker. Er ligt een opgave om samen te werken aan de sociaaleconomische ontwikkeling van het platteland en aan een duurzaam beheer van de ruimte. De agrarische sector zal zich in moeten zetten voor maatschappelijk draagvlak. De sector moet daarbij invulling geven aan haar “license to produce”. Dat kan bijvoorbeeld door de relatie tussen het platteland en de stad en tussen de boer en de burger te verstevigen. LEADER kan hier een bijdrage aan leveren, want:
- •
LEADER heeft een toegevoegde waarde bij projecten waarvoor draagvlak en samenwerking tussen private en publieke partijen een voorwaarde voor succes zijn;
- •
LEADER projecten komen ten goede aan de economische ontwikkeling, leefbaarheid en werkgelegenheid op het platteland, innovaties op agrarische bedrijven, de leefomgeving van de agrarische sector, jonge boeren en hun gezinnen;
- •
LEADER kan ondersteunen in ‘krimp’ gebieden waar alle actoren de opgave hebben om samen te werken aan een sociaal en economisch vitaal platteland;
- •
LEADER is een krachtige aanpak voor de opgaven voor integrale plattelandsontwikkeling waarbij verschillende belanghebbenden zijn betrokken en de landbouwsector een belangrijke speler is;
- •
LEADER sluit goed aan bij de huidige tijdsgeest die vraagt om een actievere inzet van burgers en bedrijven.
Overijssel is voor LEADER in vier gebieden opgedeeld, respectievelijk Noord Overijssel, Noordoost Twente, Salland en Zuidwest Twente. Voor elk van deze gebieden is bij Gedeputeerde Staten een LOS ingediend en op basis van een door de Selectiecommissie LEADER afgegeven advies is de LOS voor elk van de vier genoemde gebieden op 30 mei 2023 (2023-015200) goedgekeurd.
Artikel 2.7.1
Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
LAG: lokale actiegroep als bedoeld in artikel 33 van verordening 2021/1060;
LEADER: vanuit de gemeenschap aangestuurde lokale ontwikkeling als bedoeld in artikel 31 van Verordening (EU) 2021/1060;
LOS: strategie voor vanuit de gemeenschap geleide lokale ontwikkeling als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onderdeel c, en artikel 32 van verordening 2021/1060.
Artikel 2.7.2
Openstellingsbesluit
Gedeputeerde Staten kunnen in het openstellingsbesluit afwijken van artikel 1.2, tweede lid, onderdeel b.
Artikel 2.7.3
Subsidiabele activiteit
- 1.
Subsidie kan worden verstrekt voor het uitvoeren van projecten die passen binnen een door Gedeputeerde Staten goedgekeurde LOS en zijn geselecteerd door de LAG
- 2.
De uitvoeringsduur van een project bedraagt, vanaf de datum van afgifte van de verleningsbrief, niet meer dan 2 jaar.
- 3.
Gedeputeerde staten kunnen, op basis van een gemotiveerd verzoek, afwijken van de maximale uitvoeringstermijn van 2 jaar doch niet langer dan tot 31 december 2028.
- 4.
Indien de maximale uitvoeringstermijn van 2 jaar de datum van 31 december 2028 overschrijdt wordt deze datum als uiterste datum van uitvoeringsduur aangemerkt.
Toelichting
In onderstaand overzicht vindt u de paginanummers waarop deze activiteiten per LOS zijn opgenomen:
Noord Overijssel: pagina’s 12 tot en met 19.
Noordoost Twente: pagina’s 13 tot en met 19.
Salland: pagina’s 36 en 37.
Zuidwest Twente: pagina’s 16 tot en met 22.
Artikel 2.7.4
Aanvrager
Subsidie kan voor onderstaande gebieden worden verstrekt aan:
LEADER gebied Noord Overijssel;
- a.
- b.
samenwerkingsverbanden van rechtspersonen en/of ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid;
- c.
de (penvoerder van de) LAG (voor samenwerkingsprojecten van een LAG).
LEADER gebied Noordoost Twente
- a.
- b.
in afwijking van lid a komen rechtspersonen zijnde een onderneming niet voor subsidie in aanmerking;
- c.
samenwerkingsverbanden van rechtspersonen en/of ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid;
- d.
de (penvoerder van de) LAG (voor samenwerkingsprojecten van een LAG).
LEADER gebied Salland;
- a.
- b.
in afwijking van lid a komen rechtspersonen zijnde een onderneming niet voor subsidie in aanmerking;
- c.
samenwerkingsverbanden van rechtspersonen en/of ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid;
- d.
de (penvoerder van de) LAG (voor samenwerkingsprojecten van een LAG).
LEADER gebied Zuidwest Twente;
- a.
- b.
- c.
samenwerkingsverbanden van rechtspersonen en/of ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid;
- d.
de (penvoerder van de) LAG (voor samenwerkingsprojecten van een LAG).
Toelichting
Een LAG of een penvoerder van een LAG kan ook begunstigde zijn. In dat geval moet de LAG ervoor zorgen dat de scheiding van functies wordt geëerbiedigd. Dit volgt uit artikel 33 lid 5 van Verordening 2110/1060.
Artikel 2.7.5
Subsidievereisten aanvraag
- 1.
Indien de subsidie wordt aangevraagd door een onderneming bevat de aanvraag in aanvulling op artikel 1.6 gegevens waarmee de subsidieaanvrager kan aantonen dat de onderneming een mkb onderneming is als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard.
- 2.
In geval de aanvraag ook kosten als bedoeld in artikel 2.7.6, vijfde lid, omvat, overlegt de aanvrager de opdrachtbevestiging indien sprake is van kosten als bedoeld in artikel 1.8, onder e.
Artikel 2.7.6
Subsidiabele kosten
- 1.
Kosten als bedoeld in artikel 1.8 die direct verband houden met het uitvoeren van projecten die passen binnen een door Gedeputeerde Staten goedgekeurde LOS en zijn geselecteerd door de LAG komen voor subsidie in aanmerking.
- 2.
In aanvulling op artikel 1.8 lid c zijn kosten in natura voor vrijwilligers subsidiabel voor € 22,- per uur.
- 3.
Kosten eigen arbeid als bedoeld in artikel 1.8, onder b worden berekend zoals bedoeld in artikel 1.9a lid 1 onder a.
- 4.
Loonkosten als bedoeld in artikel 1.8, onder a worden berekend zoals bedoeld in artikel 1.9a lid 1 onder b.
- 5.
In afwijking van artikel 1.10, onder c en e, komen de volgende kosten van handelingen ter voorbereiding van de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd voor subsidie in aanmerking:
- a.
kosten voor het voorbereiden, opstellen of indienen van de aanvraag;
- b.
- 6.
Kosten als bedoeld in het vijfde lid komen voor subsidie in aanmerking indien de handelingen zijn verricht en, indien van toepassing, daartoe opdracht is verleend binnen een in het openstellingsbesluit vastgelegde termijn, doch uiterlijk één jaar voordat de subsidieaanvraag is ingediend.
Toelichting
De in het tweede lid genoemde kosten voor vrijwilligers moet voldoen aan het gestelde in artikel 67 lid 1 Verordening 2021/1060 zoals hieronder opgenomen:
Bijdragen in natura in de vorm van de levering van werken, goederen, diensten, grond en onroerend goed waarvoor geen door facturen of documenten met dezelfde bewijskracht gestaafde betaling is gedaan, kunnen in aanmerking komen mits aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- a)
de overheidssteun die aan de concrete actie is betaald, inclusief bijdragen in natura, is niet hoger dan het totale bedrag aan subsidiabele uitgaven, exclusief bijdragen in natura, aan het einde van de concrete actie;
- b)
de waarde die aan bijdragen in natura wordt toegekend, is niet hoger dan de kosten die gewoonlijk op de markt in kwestie worden aanvaard;
- c)
de waarde en de uitvoering van de bijdrage in natura kunnen onafhankelijk worden beoordeeld en geverifieerd;
- d)
wat bijdragen in natura in de vorm van onbetaalde arbeid betreft, wordt de waarde van die arbeid bepaald aan de hand van de werkelijke, geverifieerde arbeidstijd en de beloning voor soortgelijke arbeid.
In het vijfde lid is opgenomen welke voorbereidingskosten voor subsidie in aanmerking komen. Het gaat om kosten voor het voorbereiden, opstellen of indienen van de aanvraag. Dit betreft algemene kosten die noodzakelijkerwijs worden gemaakt om het projectplan en de begroting te ontwikkelen. Zo kan bijvoorbeeld een bestek worden opgesteld om een onderbouwing te kunnen leveren voor de begroting.
Onder deze kosten vallen die voor adviezen op het gebied van duurzaamheid en die voor haalbaarheidsstudies. Deze kosten dienen samen te hangen met de vraag of het project te realiseren is en noodzakelijk te zijn voor het opstellen van de aanvraag.
Ook vallen hieronder kosten voor grond- en andere onderzoeken die samenhangen met een vergunningprocedure, en de bijbehorende leges. Aangezien legeskosten in artikel 1.10 expliciet zijn opgenomen als niet-subsidiabele kosten, zijn ze hier toegevoegd als kostensoort die wel voor subsidie in aanmerking komt.
Het gaat bij deze voorbereidende werkzaamheden nadrukkelijk niet om de uitvoering van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, maar om de voorbereiding daarvan.
Artikel 2.7.7
Subsidiepercentage en hoogte subsidie
- 1.
De subsidie bedraagt niet meer dan op grond van de toepasselijke staatssteunregels is toegestaan.
- 2.
De subsidie bij verlening bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten.
- 3.
In afwijking van lid 1 bedraagt de subsidie 100% van de subsidiabele kosten als er sprake is van een samenwerkingsproject van een LAG.
- 4.
De subsidie bij verlening bedraagt minimaal € 10.000,- en maximaal € 100.000,-.
- 5.
In afwijking van lid 4 bedraagt voor het gebied Noord Overijssel de subsidie bij verlening minimaal € 25.000,-.
- 6.
In afwijking van lid 4 bedraagt voor het gebied Noordoost Twente de subsidie bij verlening minimaal € 30.000,-.
- 7.
In afwijking van lid 2 bedraagt in het gebied Noordoost Twente de subsidie bij verlening maximaal 80% van de subsidiabele kosten als er sprake is van een aanvraag door jongeren, gericht op jongeren.
- 8.
In afwijking van lid 2 bedraagt in het gebied Zuidwest Twente de subsidie bij verlening maximaal 75% van de subsidiabele kosten als er sprake is van een aanvraag door een jongere.
- 9.
In afwijking van lid 4 bedraagt de subsidie bij verlening voor natuurlijke personen in het gebied Zuidwest Twente maximaal € 24.999,-.
- 10.
Indien de aanvragen onder lid 7 en lid 8 investeringen betreffen bedraagt de subsidie bij verlening maximaal 65% van de subsidiabele kosten.
Toelichting
Om voor het subsidiepercentage van 80% van lid 7 in aanmerking te kunnen komen dienen minimaal 2 personen binnen de projectorganisatie op 31 december van het jaar waarin de aanvraag om subsidie wordt gedaan de leeftijd van 35 nog niet te hebben bereikt. Deze leeftijdsvoorwaarde is ook van toepassing op de doelgroep jongeren.
Om voor het subsidiepercentage van 75% van lid 8 in aanmerking te kunnen komen dient de aanvrager op 31 december van het jaar waarin de aanvraag om subsidie wordt gedaan de leeftijd van 40 nog niet te hebben bereikt. Als de aanvrager een stichting of vereniging is, dienen minimaal 2 personen binnen het bestuur op 31 december van het jaar waarin de aanvraag om subsidie wordt gedaan de leeftijd van 40 nog niet te hebben bereikt.
Bij aanvragen voor subsidie zoals genoemd in de lid 7 en lid 8 dient de aanvrager een identiteitsbewijs aan te leveren waaruit blijkt dat deze aan de voorwaarde voldoet.
Bij investeringen zoals genoemd in lid 10 wordt toegezien om investeringen te realiseren om een bepaald doel te behalen. Denk aan het inrichten van een clubhuis (investeren in stoelen, banken en keuken).
Artikel 2.7.8
Voorschot/deelbetalingen
Gedeputeerde Staten verstrekken conform artikel 1.17 een voorschot van 50% van het verleende subsidiebedrag. Op aanvraag verstrekken Gedeputeerde Staten conform artikel 1.18 deelbetalingen.
Artikel 2.7.9
Verantwoording bij vaststelling
In overeenstemming met artikel 1.7 lid 5 en in afwijking van artikel 1.7 lid 2, wordt binnen 13 weken na de einddatum van het project, verantwoording afgelegd volgens de regels inzake een subsidie als bedoeld in artikel 1.7 lid 1, onder b.
Artikel 2.7.10
Selectie van aanvragen en weigeringsgrond
- 1.
In afwijking van artikel 1.12 vindt selectie van activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen plaats door de LAG, op basis van selectiecriteria als opgenomen in de door Gedeputeerde Staten goedgekeurde LOS.
- 2.
Aanvragen die op 1 of meerdere selectiecriteria voor het LEADER gebied waarin de aanvraag wordt gedaan 0 punten behalen komen niet voor subsidie in aanmerking.
- 3.
Aanvragen die niet het minimaal benodigd aantal punten behalen voor het LEADER gebied waarin de aanvraag wordt gedaan komen niet voor subsidie in aanmerking.
De criteria voor het LEADER gebied Noord Overijssel zijn:
Criteria
|
Check op
|
Score
|
Doelen LOS Noord Overijssel
|
In welke mate draagt het project bij aan één of meer doelen van de LOS?
|
Minimaal: 2
Maximaal: 3
0 = niet, 3 = hoog
|
LEADER criteria
|
Draagt het project in voldoende mate bij aan de volgende LEADER criteria?
Te beoordelen LEADER criteria:
- -
- -
Innovatief: wat is nieuw voor het gebied
- -
Samenwerking/netwerkopbouw
- -
Gebiedsgericht, integraal, people-planet-profit, overdraagbaarheid
|
Minimaal: 8
Maximaal: 12
(4 x 3)
0 = niet, 3 = hoog
|
Haalbaarheid
|
Is het project haalbaar en op langere termijn levensvatbaar?
|
Minimaal: 4
Maximaal: 6
(2 x 3)
0 = niet, 3 = hoog
|
Value for money
|
Value for money, waar voor het geld. Is het efficiënt en doelmatig?
- -
- -
- -
Instandhouding/continuïteit/overdraagbaar
- -
|
Minimaal: 8
Maximaal 12
(4 x 3)
0 = niet, 3 = hoog
|
|
Minimaal benodigd aantal punten
|
22
|
De criteria voor het LEADER gebied Noordoost Twente zijn:
Criteria
|
Check op
|
Score
|
LEADER-Werkwijze
|
De mate waarin het project past binnen de werkwijze van LEADER:
- a.
- b.
Innovatief (nieuw voor de omgeving, product/dienst/werkwijze/samenwerking)
- c.
- d.
- e.
Overdracht kennis/ervaring
|
Minimaal: 15
Maximaal: 25
(maximaal 5 per onderdeel)
|
Doelen LOS NOT
X2
|
De mate waarin het project bijdraagt aan Samen
- -
Er zijn meerdere partijen betrokken
- -
Er is zichtbaar groot draagvlak
- -
Er is aandacht voor nieuwe samenwerkingen.
|
Minimaal: 2
Maximaal: 3
|
X2
|
De mate waarin het project bijdraagt aan In verbinding
- -
Elk initiatief laat zien dat er een verbinding is tussen verenigingen, organisaties, ondernemers en/of overheden;
- -
Het is een pré als het initiatief stad en platteland verbindt;
- -
Het is een pré als het initiatief laat zien dat het ook een ‘ander’ probleem oplost
|
Minimaal: 1
Maximaal: 3
|
X2
|
De mate waarin het project bijdraagt aan Innovatief
- -
Het is zichtbaar vernieuwend en verlegt bestaande grenzen
- -
Het verbetert of versterkt iets in NOT
- -
Het draagt bij aan minimaal twee van deze thema’s: biodiversiteit cultuur educatie energie klimaat kunst milieu mobiliteit nieuwe vormen van samenwerking tussen verenigingen, organisaties en ondernemers ondernemerschap, slimme, veerkrachtige landbouw versterken gemeenschapskracht versteviging van het landelijk gebied zorg en welzijn.
|
Minimaal: 3
Maximaal: 3
|
X2
|
De mate waarin het project bijdraagt aan Duurzaam
- -
Draagt bij aan een gezonde economie
- -
Het gaat op geen enkele manier ten koste van mensen die elders leven en werken
- -
Het draagt bij aan minimaal één van deze thema’s: het bevordert werkgelegenheid het zorgt voor groei het draagt bij aan gendergelijkheid het draagt bij aan inclusie het draagt bij aan de ontwikkeling van het landelijk gebied
|
Minimaal: 2
Maximaal: 3
|
|
Het project doet geen afbreuk aan:
- -
- -
betrokkenheid verschillende doelgroepen
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
|
Ja/nee
Minimaal ‘ja’
Ja is 6 punten
|
Haalbaarheid en effectiviteit en doelmatigheid
|
De mate waarin het project haalbaar is vanuit Financieel oogpunt:
- -
Realistische begroting met sluitend dekkingsplan
- -
Bewijs van continuïteit na Leader
- -
Het initiatief houdt minimaal 5 jaar stand
- -
Reële verhouding vraag en resultaat
- -
Bijdrage van eigen/private middelen aan project
|
Minimaal: 20
Maximaal: 25 (maximaal 5 per onderdeel)
|
|
Minimaal benodigd aantal punten
|
57
|
De criteria voor het LEADER gebied Salland zijn:
Criteria
|
Check op
|
Score
0, 1, 2 of 3
|
Doelen LOS
|
In welke mate draagt het project bij aan één of meer van de doelen van de LOS?
- a.
De stimulering van sociale en economische (people en profit) bijdrage aan sociaal en economisch vitaal platteland, binnen subthema’s: Wij Sallanders, gezondheid en Welzijn, Creatieve oplossingen voor voorzieningen en wonen, onderwijs en werk als basis voor leven, rust en reuring
- b.
De stimulering voor duurzame ontwikkeling van Salland (Planet) door middel van initiatieven die bijdragen aan een duurzaam Salland, binnen subthema’s: Samen voor landbouw, landschap en water en Duurzame toekomst Salland
|
A en B samen minimaal 3 punten
Maximaal 6 punten
|
LEADER-Criteria
|
In welke mate voldoet het project aan de Leadercriteria?
- a.
- b.
- c.
Integrale gebiedsaanpak, meerwaarde voor Salland
- d.
- e.
Overdracht van kennis en ervaring
|
A t/m E samen minimaal 10 punten
Maximaal 15 punten
|
Haalbaarheid
|
Is het project haalbaar en op lange termijn levensvatbaar?
|
A en B samen minimaal 4 punten
Maximaal 6 punten
|
Value for money
|
Is het project kleinschalig en efficiënt en is de private bijdrage voldoende?
|
A, B en C samen minimaal 5 punten
Maximaal 8 punten
|
|
Minimaal benodigd aantal punten
|
22
|
De criteria voor het LEADER gebied Zuidwest Twente zijn:
Criteria
|
Check op
|
Score
|
Doelen LOS Zuidwest Twente
|
De mate waarin het project bijdraagt aan één of meerdere doelen van de LOS, hetgeen blijkt uit de omschrijving van de bijdrage aan een of meer van de doelen:
|
Score van 0-3
Weging = 4
Minimaal: 8
Maximaal: 12
|
LEADER-kenmerken
|
De mate waarin het project de LEADER-kenmerken heeft
- a.
Bottom-up aanpak, draagvlak
- b.
Innovativiteit/vernieuwing
- d.
Samenwerking/netwerkopbouw
- e.
Overige kenmerken zoals:
- ○
- ○
integraal en/of multisectoraal
- ○
publiek-private samenwerking
- ○
|
Score van 0 – 3 voor a, b, c en d
Weging = 1
Minimaal: 8
Maximaal: 12
|
Haalbaarheid
|
De mate waarin het project haalbaar is vanuit organisatorisch en financieel oogpunt, hetgeen blijkt uit:
- a.
Organisatorisch:
- -
de organisatiebeschrijving;
- -
de expertise van de initiatiefnemer;
- -
het realisme van het tijdpad;
- -
- b.
Financieel
- -
een sluitende en transparante begroting;
- -
|
Score van 0 – 3 voor a en b
Weging = 1,5
Minimaal: 6
Maximaal: 9
|
“Value for money”
|
De mate van efficiency en doelmatigheid van het project (‘value for money’) hetgeen blijkt uit:
- a.
een reële verhouding tussen de gevraagde bijdrage en de te verwachten resultaten;
- b.
de bijdrage van eigen middelen of private middelen aan het project
- c.
het zicht op continuïteit.
|
Score van 0 – 3 voor a, b en c
Weging = 1
Minimaal: 6
Maximaal: 9
|
|
Minimaal benodigd aantal punten
|
28
|
Dit besluit treedt in werking 1 dag na publicatie van dit provinciaal blad.
Gedeputeerde Staten voornoemd.