Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2024, 3472 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2024, 3472 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Stimulering digitalisering en robotisering MKB
Gedeputeerde Staten van Groningen en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen
Gelet op artikel 18 van Verordening nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 (laatstelijk gewijzigd op 23 juni 2023 (EG) nr. 2023/1315) waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (“de algemene groepsvrijstellingsverordening”);
Gelet op Verordening (EU) Nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU, L15-12-2023);
Gelet op de Subsidieregeling JTF 2021-2027
Gelet op het Operationeel Programma JTF 2021-2027
vast te stellen de Subsidieregeling Stimulering digitalisering en robotisering MKB als volgt:
Subsidieregeling Stimulering digitalisering en robotisering MKB
In deze regeling wordt verstaan onder:
AGVV: Algemene groepsvrijstellingsverordening, verordening nr. 651/2014 van de commissie van 17 juni 2014, publicatieblad EU L187/1, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, gewijzigd bij verordeningen van 14 juni 2017 (EU) 2017/1084, 2 juli 2020 (EU) 2020/972 en 23 juni 2023 (EU) 2023/1315;
Strategisch digitaliserings- of robotiseringadvies: Een uitgebreid werk, waarvan het doel is om de richting voor de (verdere) ontwikkeling van het bedrijf op (middel)lange termijn op het gebied van digitalisering of robotisering te bepalen op basis van een analyse van de huidige situatie en potentiële mogelijkheden voor de onderneming.
Artikel 3 Doel van de regeling
De subsidieregeling heeft als doel om ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf in de provincie Groningen en gemeente Emmen toekomstbestendiger te maken door de productieomgeving te digitaliseren of te robotiseren.
Subsidie wordt verstrekt aan een mkb-onderneming die op het moment van aanvragen een vestiging heeft in de provincie Groningen of gemeente Emmen en daar ondernemingsactiviteiten uitvoert. De ondernemingsactiviteiten dienen te vallen onder de volgende SBI-codes:
Een aanvraag kan worden ingediend bij het SNN via een daarvoor ontwikkeld webportal dat bereikbaar is via www.snn.nl.
Artikel 7 Beslistermijn subsidieverlening
Er zal binnen 13 weken na ontvangst van de complete aanvraag een besluit worden genomen.
Artikel 11 Subsidiabele kosten
Als subsidiabele kosten komen de volgende in redelijkheid ten behoeve van de activiteit te maken kosten in aanmerking:
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Voor de subsidieontvanger gelden in elk geval de volgende verplichtingen:
er zijn publicatievereisten van toepassing. Hieronder zijn de verschillende uitingen benoemd:
het plaatsen van ten minste één affiche of elektronisch display met informatie over het project (minimaal in A3 - formaat) of een roll-up banner met vermelding van de steun door de Europese Unie op een voor het publiek goed zichtbare plaats bij de subsidieontvanger(s), gedurende de projectperiode. De specifieke eisen van de verschillende uitingen zijn terug te vinden op de website van het SNN;
Binnen 3 weken na de bekendmaking van het besluit tot subsidieverlening wordt de subsidie voor 50% van het verleende subsidiebedrag bevoorschot. Er wordt geen tweede voorschot verleend.
Artikel 15 Wijzigings- of intrekkingsgronden
De subsidie kan onverminderd het bepaalde in artikel 4:46 en 4:48 van de Algemene wet bestuursrecht worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd, als:
Artikel 17 Bedrag vaststelling
Het subsidiebedrag wordt vastgesteld op basis van de subsidiabele kosten die door de subsidieontvanger zijn gemaakt en betaald ten behoeve van het project.
Groningen, 5 maart 2024,
Gedeputeerde Staten voornoemd:
René Paas, voorzitter
Hans Schrikkema, secretaris.
Er is een ingrijpende transitie gaande naar een digitale economie die raakt aan elk maatschappelijk vraagstuk en elke sector, zoals ook zichtbaar in de EU-strategie uitgestippeld in de EU Digital Compass. Kansen voor Noord-Nederland liggen onder meer op het gebied van toepassing van digitale technologieën en daaruit afgeleide kansen.
Deze subsidieregeling richt zich op het digitaliseren en robotiseren van de productieprocessen van het mkb in de JTF-regio Groningen-Emmen. Dit zorgt voor een concurrerender mkb dat groener en schoner kan produceren, minder CO2 uitstoot en efficiënter kan produceren. Het leidt tot verbetering van de arbeidsomstandigheden (schoner en minder zwaar werk) en, in deze tijd van personeelsschaarste, tot een efficiëntere inzet van personeel.
Een robot is een programmeerbare machine die zelfstandig taken uitvoert. Daarbij houdt een robot rekening met en reageert op omgevingsfactoren.
De klimaattransitie heeft een grote invloed op het bedrijfsleven, en met name op de maakbedrijven waarin relatief veel fossiele brandstoffen worden verbruikt. De regeling richt zich dan ook op deze bedrijven. Door in te zetten op digitaliseren en robotiseren van productieprocessen kan een belangrijke stap worden gezet in het streven naar een groene, schonere, toekomstbestendige maakindustrie in de JTF-regio.
Bij een vestiging in de provincie Groningen en gemeente Emmen gaat hier om een fysieke vestiging in deze regio. De effecten van het project moeten uiteindelijk ten goede komen aan deze vestiging. In de situatie van een postbusadres wordt er gekeken of er door medewerkers ondernemingsactiviteiten worden uitgevoerd. Wordt er bijvoorbeeld voor een beperkt aantal uren enkel overlegruimtes of belruimtes gehuurd, dan is dit niet een vestiging zoals bedoeld in bovenliggend artikel aan te merken.
Om te bepalen of de onderneming binnen de doelgroep van de regeling valt wordt gekeken naar de SBI-code van de onderneming en, indien aanwezig, de website van de onderneming.
Artikel 5 Subsidiabele activiteit
De effecten van een project dienen neer te slaan in het werkingsgebied van deze regeling. Dit betekent dat duidelijk dien te zijn dat het digitaliserings- of robotiseringsadvies ten behoeve van een (vestiging van) een onderneming in het werkingsgebied wordt opgesteld. Investeringen in de aanschaf en implementatie van hard- en software dienen ten behoeve van een (vestiging van) een onderneming in het werkingsgebied te zijn.
Artikel 9 sub e Weigeringsgronden
Het is mogelijk om als onderneming meerdere keren een aanvraag in te dienen. Het bedrag dat een onderneming in totaal als subsidie kan ontvangen vanuit deze regeling is begrensd op € 100.000.
Ondernemingen die met elkaar verbonden zijn worden hierbij als één onderneming beschouwd.
Voor het begrip onderneming wordt gekeken hoe de onderneming economisch opereert. Indien meerdere rechtspersonen nauw met elkaar verweven zijn, worden deze gezien als één onderneming. Daarbij kan gedacht worden aan het opereren op dezelfde of aanverwante economische markt en het hebben van stemrechten dan wel aandelen in elkaar
Artikel 9 sub f Weigeringsgronden
De aan te vragen subsidie wordt aan een onderneming verleend op basis van de AGVV en/of de de-minimis verordening. Als het project zich richt op de aanschaf en implementatie van hard - en software zal altijd gebruik moeten worden gemaakt van de mogelijkheden die het de-minimis kader biedt.
Bij het laten opstellen van een door een onafhankelijke deskundige opgesteld strategisch digitaliserings- of robotiseringsadvies zal vaak gebruik kunnen worden gemaakt van de AGVV.
Artikel 11 sub a Onafhankelijke deskundige
De onderneming waar de deskundige werkt, moet ingeschreven zijn bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel of vergelijkbare handelsregisters in andere staten. Particulieren kunnen daarmee niet optreden als onafhankelijke deskundige. De uren van de in te schakelen onafhankelijke deskundige zijn subsidiabel.
De deskundige dient onafhankelijk te zijn van de aanvragende onderneming.
In dat kader wordt onder andere in de volgende situaties geoordeeld dat er in ieder geval geen sprake is van onafhankelijkheid:
Deze opsomming is niet limitatief. Dit betekent dat er ook andere situaties kunnen zijn waarin tot de conclusie kan worden gekomen dat er geen sprake is van onafhankelijkheid van de onderneming van de aanvragende onderneming.
Artikel 11 sub b Hard- en software
De bij derden aangeschafte hard- en software dient aantoonbaar het productieproces van een onderneming te digitaliseren of robotiseren. Dit houdt onder meer in dat de kosten van standaard kantoorsoft- en hardware, zoals boekhoudprogramma's, laptops en mobiele telefoons, niet subsidiabel zijn. De derde partij waarvan de hard- en/of software wordt aangeschaft dient onafhankelijk te zijn van de aanvrager. Hierbij worden dezelfde criteria gehanteerd die zijn beschreven in de toelichting op artikel 11 sub a.
Artikel 11 sub c 1% opslag voor kleine facturen
Het is niet mogelijk om kosten onder de € 250 (exclusief BTW) te declareren. In plaats daarvan wordt op de over de te maken kosten aan derden, automatisch een forfait van 1% berekend. Dit ter compensatie van deze facturen. Dat zijn binnen deze regeling de kosten die benoemd zijn in artikel 11 sub a en b.
Een uitzondering op bovenstaande zijn verzamelfacturen, welke facturen onder de € 250 bevatten. Deze kunnen wel gedeclareerd worden, mits deze in één keer zijn betaald en het totaalbedrag van de verzamelfactuur boven de € 250 (exclusief BTW) uitkomt.
Artikel 12 sub d Stapelen van subsidie
Kosten waarvoor al subsidie is verkregen, of waarvoor ergens anders al subsidie is aangevraagd kunnen niet voor deze subsidieregeling worden opgevoerd. Wij verwachten dat u als subsidieaanvrager de helft van de kosten zelf financiert.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-3472.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.