Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2024, 3083 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2024, 3083 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland PZH-2024-847266147 (DOS-2023-0006856), houdende wijziging van de Subsidieregeling Zonnig Zuid-Holland
De Subsidieregeling Zonnig Zuid-Holland wordt als volgt gewijzigd:
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan natuurlijke personen en privaatrechtelijke rechtspersonen.
Subsidie aangevraagd door een onderneming wordt verleend met toepassing van de voor de aanvrager geldende de-minimisverordening.
Paragraaf 2 Beschikbaar stellen van een dak aan een energiecoöperatie
Artikel 6 Subsidiabele activiteiten en prestatie
Subsidie kan worden verstrekt voor:
het beschikbaar stellen van een parkeerterrein of een hemelwaterbassin aan een energiecoöperatie ten behoeve van de bouw, door die energiecoöperatie, van een drijvende constructie op het betreffende hemelwaterbassin of van een vaste constructie boven het betreffende parkeerterrein, een en ander ten behoeve van de installatie van PV-panelen met een minimum capaciteit van 15 kilowattpiek.
Naast de gegevens, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Asv, gaat een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 6 vergezeld van een ondertekende overeenkomst tussen aanvrager en een energiecoöperatie, uit hoofde waarvan het dak, het parkeerterrein of het hemelwaterbassin voor ten minste 15 jaar aan de betreffende energiecoöperatie ter beschikking gesteld wordt en waarin voorts het volgende is opgenomen:
In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv wordt subsidie als bedoeld in artikel 6 geweigerd:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 6 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
De subsidie, als bedoeld in artikel 6 bedraagt eenmalig € 5.000,00 per netaansluiting.
Artikel 11 Verplichtingen van de subsidieontvanger
In aanvulling op de artikelen 18 en 19 van de Asv worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:
Artikel 12 Prestatieverantwoording
De ontvanger van subsidie op grond van deze paragraaf toont desgevraagd aan dat de activiteiten zijn verricht door middel van een activiteitenverslag en beeldmateriaal van het beschikbaar gestelde dak, hemelwaterbassin of parkeerterrein en de daarop of daarboven aangebrachte PV-panelen.
Paragraaf 3 Aanpassen van dakconstructie, plaatsing van lichtgewicht PV-panelen of verwijderen van asbest
Artikel 13 Subsidiabele activiteiten en prestatie
Subsidie kan worden verstrekt voor:
het constructief geschikt maken van een bestaand dak, indien dit plaatsvindt ten behoeve van de installatie van conventionele PV-panelen, in gevallen waarin het betreffende dak zonder het treffen van constructieve maatregelen bewezen (of navolgbaar) ongeschikt zou zijn voor plaatsing van conventionele PV-panelen; of
de aanschaf en installatie van conventionele PV-panelen op een bestaand dak, waarvan het asbesthoudend materiaal toegepast als dakbedekking ten hoogste 12 maanden voorafgaand aan de datum van de aanvraag voor subsidie is verwijderd of op het moment van installatie van de betreffende PV-panelen verwijderd zal zijn.
In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv wordt subsidie als bedoeld in artikel 13 geweigerd:
voor zover, in geval van de activiteit als bedoeld in artikel 13, eerste lid onder b, de oppervlakte van de te installeren lichtgewicht PV-panelen de oppervlakte van het dak of dakgedeelte overschrijdt, dat bewezen of navolgbaar onvoldoende draagkracht heeft voor de installatie van conventionele PV-panelen;
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 13 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
De subsidie als bedoeld in artikel 13 bedraagt € 80,- per kilowattpiek aan capaciteit van de conventionele of lichtgewicht PV-panelen welke in het kader of als gevolg van de subsidiabele activiteiten worden geïnstalleerd, met een maximum van € 100.000,- per netaansluiting.
Artikel 18 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 19 Prestatieverantwoording
Paragraaf 3a Subsidie voor Zon op Waterbassins en Parkeervelden
Artikel 20 Subsidiabele activiteiten en prestatie
In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv wordt subsidie als bedoeld in artikel 20, eerste lid, geweigerd:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 20 aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 25 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 25a Prestatieverantwoording
Den Haag,
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
drs. J. Smit,
voorzitter
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
secretaris
TOELICHTING BEHORENDE BIJ HET BESLUIT VAN GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZUID-HOLLAND VAN 30 JANUARI 2024, PZH-2024-847266147, DOS-2023-0006856 TOT WIJZIGING VAN DE SUBSIDIEREGELING ZONNIG ZUID HOLLAND
Tijdens de COP-21 in Parijs heeft Nederland mede afgesproken om de CO2 emissie drastisch terug te dringen. De opwekking van CO2-vrije duurzame energie is daar een onderdeel van. De provincie heeft een ambitie om met zonne-energie elektriciteit op te wekken in Zuid Holland en dat voornamelijk op daken te doen, conform de eerste en tweede trede van de zonneladder. Deze regeling helpt grootdakbezitters om te kiezen voor het installeren van pv-panelen op daken, waterbassins en parkeerterreinen.
Met de subsidieregeling stimuleert de provincie het installeren van zonnepanelen op bestaande daken die nu niet geschikt zijn doordat de draagkracht de panelen niet aankan, de isolatie niet geschikt is in combinatie met zonnepanelen, of omdat er asbest in het dak verwerkt zit. Door pv-panelen op deze daken te stimuleren vergroot de provincie eigenhandig het netto potentieel van de daken in Zuid-Holland, immers waar voorheen geen businesscase was in verband met de terugverdientijd van de totale verbouwing, verkort de subsidie de terugverdientijd van de aanschaf van zonnepanelen.
Daarnaast stimuleert de regeling het beschikbaar stellen van een dak door een dakeigenaar aan een lokale energiecoöperatie of soortgelijk burgerinitiatief. Hiermee versterkt de provincie de positie van de energiecoöperaties en ondersteunt daarmee het lokaal eigenaarschap. De beloning voor de dakeigenaar vergroot voor energiecoöperaties de mogelijkheid om daken te vinden in Zuid-Holland. Dit moet leiden tot een grotere benutting van de beschikbare oppervlakte voor opwekking van zonne-energie binnen het verband van energiecoöperaties of soortgelijke burgerinitiatieven in de provincie Zuid-Holland.
Tenslotte bleek bij vaststelling van de Regionale EnergieStrategieën 1.0 in juni 2021 dat er veel onbenutte potentie voor het aanbrengen van zonnepanelen ligt bij waterbassins (bijvoorbeeld in de glastuinbouw) en op parkeerterreinen. Dergelijke projecten hebben hoge kosten en een lange terugverdientijd, doordat er vrijwel altijd een nieuwe constructie onder de zonnepanelen gebouwd moet worden. Om deze reden komen projecten vaak moeilijk van de grond. Met deze regeling draagt Zuid-Holland bij aan een wel aanvaardbare terugverdientijd en daarmee aan de ontsluiting van het potentieel van zon op waterbassins en parkeerterreinen.
Deze regeling Zonnig Zuid-Holland 2024 betreft een vervolg op de oude regeling Zonnig Zuid-Holland. De regeling is vrijwel hetzelfde opgebouwd met enkele noemenswaardige aanpassingen.
Voor de inwerkingtreding van de wijziging van de subsidieregeling, kon subsidie aangevraagd worden indien een bestaand dak constructief niet voldeed. Oftewel niet draagkrachtig genoeg was voor de installatie van conventionele zonnepanelen. De regeling is op dit onderdeel uitgebreid en subsidie kan nu ook aangevraagd worden indien vanwege brandveiligheid aanpassingen gedaan moeten worden aan de isolatie. Het moet bewezen of navolgbaar zijn, dat deze aanpassingen uitgevoerd moeten worden om zonnepanelen te kunnen plaatsen. Het uitsluitend afvoeren van bouwmaterialen, bijvoorbeeld grind of bitumen, of het naar voren halen van dakrenovatie, valt niet onder deze regeling.
In artikel 3 van de regeling is opgenomen dat subsidie wordt verstrekt aan een privaatrechtelijke rechtspersoon, maar ook aan aanvragers zonder rechtspersoonlijkheid, zoals een eenmanszaak en vennootschap onder firma. Publieke instellingen komen zodoende niet in aanmerking voor de regeling.
Stapelen van subsidie binnen de provincie is mogelijk, zolang deze niet voor dezelfde activiteit wordt aangevraagd. Stapelen binnen deze regeling is beperkt mogelijk:
Een eigenaar die zijn dak aan een energiecoöperatie ter beschikking stelt, kan alleen ook zelf ook subsidie aanvragen voor het geschikt maken van ditzelfde dak ten behoeve van de zonnepanelen, indien hij/zij hier zelf navolgbaar de kosten voor draagt. Indien de energiecoöperatie degene is die de kosten voor het geschikt maken van het dak draagt, komt deze in aanmerking voor paragraaf 3.
Er kan slechts voor één activiteit uit paragraaf 3 subsidie worden aangevraagd. Immers wanneer het gaat om hetzelfde dak waarop de activiteit plaatsvindt, dan leidt de activiteit niet tot een grotere benutting van de beschikbare oppervlakte.
Het is mogelijk om een aanvraag te doen op zowel paragraaf 3 en op paragraaf 3a.
Steun in het kader van deze regeling wordt verstrekt op basis van een de-minimisverordening. Overheden kunnen over een periode van drie belastingjaren tot maximaal 200.000 steun verlenen aan een onderneming.
Artikel 6 Subsidiabele activiteiten en prestatie
Subsidie kan aangevraagd worden indien een dak, waterbassin of parkeerterrein ter beschikking wordt gesteld aan een energiecoöperatie of vergelijkbaar initiatief. De subsidie kan dus niet door de energiecoöperatie aangevraagd worden, maar uitsluitend door de oorspronkelijke eigenaar, pachter of ander rechthebbende van het dak, waterbassin of parkeerterrein. Om voor subsidie in aanmerking te komen, moet tenminste 15 kWp geïnstalleerd worden, dit is vergelijkbaar met ca 45 zonnepanelen.
Behalve het aanvraagformulier dienen een aantal begeleidende documenten te worden ingediend. In de ingediende documenten moet staan 1) hoeveel kWp op het dak, waterbassin of parkeerterrein zal worden geïnstalleerd, 2) binnen welke termijn de zonnepanelen zullen worden geïnstalleerd en 3) wat het nummer uit het kadaster is van de plek waarop zich het dak, waterbassin of parkeerterrein zich bevindt. Van belang is dat er een overeenkomst voorligt waaruit blijkt dat de energiecoöperatie de panelen tenminste 15 jaar mag laten liggen.
Dit artikel verwijst naar artikelen 11 en 12 uit de Asv. (algemene subsidieverordening). Daarin staat onder meer dat indien men reeds begonnen is met de uitvoering van de activiteiten de subsidieaanvraag geweigerd wordt. Bovendien kan alleen subsidie toegekend worden als is voldaan aan de vereisten uit het hiervoor genoemde artikel 7.
Een eigenaar die zijn dak aan een energiecoöperatie ter beschikking stelt, komt alleen ook in aanmerking voor paragraaf 3, indien hij/zij hier zelf navolgbaar de kosten voor draagt. Indien de energiecoöperatie degene is die de kosten voor het geschikt maken van het dak draagt, komt deze in aanmerking voor paragraaf 3.
Om voor subsidie in aanmerking te komen is het van belang dat de aanvrager de oorspronkelijke eigenaar, pachter of rechthebbende van het dak, waterbassin of parkeerterrein is, dat aan de energiecoöperatie ter beschikking wordt gesteld. De aanvraag op dit onderdeel van de regeling zal worden geweigerd indien deze door een energiecoöperatie wordt gedaan. Verder moet het dak, waterbassin of parkeerterrein zich in Zuid-Holland bevinden en het beschikbaar stellen van het object moet in de nabije toekomst plaatsvinden.
Artikel 11 verplichtingen van de subsidieontvanger
Het dak, waterbassin of parkeerterrein moet binnen 6 maanden aan de energiecoöperatie ter beschikking zijn gesteld. Het installeren van de pv-panelen dient binnen 3 jaar te gebeuren nadat de subsidie is toegekend. Indien niet aan deze verplichtingen kunnen worden voldaan, dient de subsidieaanvrager dit tijdig mee te delen.
Indien de aanvrager ernaar wordt gevraagd, moet de aanvrager aantonen dat de zonnepanelen op het dak, waterbassin of parkeerterrein zijn aangebracht. Hiervoor worden dan documenten, zoals bijvoorbeeld een offerte van de zonnepanelen en beeldmateriaal opgevraagd.
Het gaat hier over het constructief geschikt maken van een bestaand dak, waarmee wordt bedoeld dat de draagkracht van het dak versterkt dient te worden om het gewicht van de conventionele pv-panelen te kunnen dragen. Ook het aanpassen van het dakisolatie expliciet ten behoeve van de brandveiligheid valt onder de regeling. Het afvoeren van bouwmaterialen zoals grind of bitumen, of het naar voren trekken van een nodige dakrenovatie valt expliciet niet onder de regeling.
De aanschaf en installatie van lichtgewichtpanelen komen alleen in aanmerking voor deze regeling, indien aangetoond is, dat het bestaande dak niet draagkrachtig genoeg, of bewezen ongeschikt is voor de installatie van conventionele panelen.
Een dak waarvan het asbest verwijderd moet worden, of reeds is verwijderd uiterlijk 12 maanden voorafgaand aan het indienden van de aanvraag komt in aanmerking voor de regeling. Het installeren van de zonnepanelen dient in de toekomst te gebeuren.
In het geval van constructieve aanpassingen moet in ieder geval meegeleverd worden: Constructieberekeningen waarin duidelijk geconcludeerd wordt dat het dak zonder de beschreven aanpassingen niet voldoet om conventionele zonnepanelen te kunnen dragen. Met ander bewijs wordt bedoeld; een weigering van de verzekering op grond van de draagkracht of brandveiligheid, een offerte met een aannemer met als doel het dak te versterken, waarin wordt beschreven hoe dak wordt versterkt zodat de PV-panelen op het dak geïnstalleerd kunnen worden.
De aanvrager van subsidie op lichtgewichtpanelen komt alleen in aanmerking indien aangetoond wordt dat het dak constructief niet geschikt is voor de installatie van conventionele zonnepanelen. Zodoende dient ook hier een bewijs daarvan ingediend te worden, zoals beschreven in onderdeel 1.
Wanneer op het onderdeel asbest aangevraagd wordt, dan dient er in ieder geval een asbestinventarisatie voor te liggen. Indien verwijdering in het verleden heeft plaatsgevonden moet er een factuur of overeenkomst voorliggen waaruit blijkt dat dit niet langer dan 12 maanden voor de aanvraag is geweest. De installatie van de zonnepanelen dient in de toekomst te liggen.
Het is toegestaan om reeds de asbest te hebben verwijderd (uiterlijk 12 maanden voor de aanvraag is ontvangen door de provincie Zuid-Holland) dit geldt echter enkel en alleen voor het verwijderen van asbest in combinatie met het toekomstige aanschaffen en instaleren van pv-panelen. Het is expliciet niet toegestaan voor onderdeel a en b van artikel 13. Oftewel het aanpassen van de constructie mag niet in het verleden liggen en moet plaatsvinden nadat de subsidieaanvraag is gedaan.
De aanvraag wordt geweigerd indien reeds gestart is met de constructieve aanpassingen en aanbrengen van zonnepanelen voordat de subsidie-aanvraag is ingediend.
Wanneer aangevraagd wordt op het onderdeel asbest, mag asbest wel reeds verwijderd zijn, maar navolgbaar niet langer dan 12 maanden geleden. De zonnepanelen mogen nog niet zijn aangeschaft en geïnstalleerd.
Subsidie wordt berekend per kilowattpiek. De subsidie wordt geweigerd als de oppervlakte van de te installeren pv-panelen groter is dan de oppervlakte van de constructieve aanpassing of het verwijderde asbest. Dit om te voorkomen dat een klein gedeelte van het dak aangepast wordt en voor het hele dak subsidie wordt aangevraagd.
Het is niet langer mogelijk om de activiteiten van paragraaf 3 te stapelen met regelingen van andere overheden die zijn of worden aangevraagd voor dezelfde activiteit. Paragraaf 2 en 4 kunnen wél gestapeld worden met regelingen van andere overheden.
Stapelen van subsidie binnen de provincie is mogelijk, zolang deze niet voor dezelfde activiteit wordt aangevraagd. Bovendien is stapelen binnen deze regeling is ook mogelijk, maar er kan slechts voor één activiteit uit paragraaf 3 subsidie worden aangevraagd. Immers wanneer het gaat om hetzelfde dak waarop zich de activiteit plaatsvindt, dan leidt de activiteit niet tot een grotere benutting van de beschikbare oppervlakte.
Deze regeling voorziet niet in het subsidiëren van de aanschaf en plaatsing van zonnepanelen maar subsidieert een vast bedrag per kilowattpiek.
De subsidie is bedoeld voor de aanpassingen die noodzakelijk zijn om daken voor de installatie van zonnepanelen geschikt te maken, zoals de constructieve aanpassingen of het verwijderen van asbest. Om te voldoen aan de doelstelling van de subsidieregeling, wordt de hoogte van de subsidie wel berekend aan de hand van het aantal te instaleren kWp én moeten de pv-panelen voor minimaal 5 jaar na de subsidievaststelling aanwezig te zijn, anders kan de subsidievaststelling alsnog worden ingetrokken. Er moet binnen 6 maanden nadat de subsidie is toegekend gestart worden met de aanpassingen.
Bij een subsidiehoogte minder dan € 25.000,- wordt de subsidie direct vastgesteld. Bij een subsidie van €25.000-100.000,- wordt de subsidie eerst verleend en toont de ontvanger bij de aanvraag tot vaststelling aan dat de activiteit is verricht.
Paragraaf 3a Subsidie voor zon op waterbassins en parkeervelden
Subsidie kan worden aangevraagd voor de installatie van zonnepanelen boven een parkeerterreinen of waterbassin indien er bij de aanvraag nog geen constructie aanwezig is. Indien er wel een constructie aanwezig is en deze moet worden aangepast, verwijzen we u naar paragraaf 3 artikel a. Van belang is dat er tenminste 15 kWp geplaatst zullen worden wat vergelijkbaar is met om en nabij 45 zonnepanelen.
Om de bestaande en toekomstige situatie goed te kunnen beoordelen vragen wij om foto’s en/of tekeningen van de huidige situatie aangevuld met tekeningen van de toekomstige situatie waarop de zonnepanelen zijn ingetekend. Ook dient u het kadasternummer te vermelden.
Subsidie wordt alleen verstrekt indien er een nog een constructie onder de zonnepanelen geplaatst moet worden. Daarom dient zowel een offerte of overeenkomst van de zonnepanelen voor te liggen als ook een offerte of overeenkomst van de nog te bouwen constructie.
Vrijwel altijd is een omgevingsvergunning van de gemeente nodig om een constructie en zonnepanelen boven een waterbassin of parkeerterrein te mogen plaatsten. Indien dit niet het geval is dient ook daar een bewijs van voor te liggen, bijvoorbeeld een schriftelijke mail van de gemeente dat het een vergunningsvrij project betreft.
De aanvraag zal worden geweigerd indien is gestart met de bouwwerkzaamheden van de constructie voordat de aanvraag is ingediend. Alle benodigde stukken dienen op tijd en volledig te zijn ingediend. Stapeling met andere subsidies op grond van dezelfde activiteit is niet toegestaan. Er moet tenminste 15 kWp aan zonnepanelen geïnstalleerd gaan worden.
Subsidie kan worden aangevraagd door de rechthebbenden van het waterbassin of parkeerterrein. Het object moet zich in Zuid-Holland bevinden.
Subsidie voor zonnepanelen op een waterbassin, waarvoor nog een constructie moet worden gebouwd, bedraagt EUR 130,- per kWp die zullen worden geïnstalleerd. Subsidie voor zonnepanelen op een parkeerterrein, waarvoor nog een constructie moet worden gebouwd, bedraagt EUR 150,- per kWp die zullen worden geïnstalleerd. In beide gevallen kan ten hoogste 100.000 worden aangevraagd.
Artikel 25 verplichtingen van de subsidientvanger
Nadat de beschikking is toekend, moet binnen 6 maanden gestart worden met de realisatie. En binnen drie jaar na beschikking moeten de PV panelen zijn geïnstalleerd.
Bij een subsidiehoogte minder dan € 25.000,- wordt de subsidie direct vastgesteld. Bij een subsidie van €25.000-100.000,- wordt de subsidie eerst verleend en toont de ontvanger bij de aanvraag tot vaststelling aan dat de activiteit is verricht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-3083.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.