Besluit van Provinciale Staten van Utrecht van 13 november 2024, nummer UTSP-1946092085-35, tot wijziging van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022

Provinciale staten van Utrecht;

 

Gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van 10 september 2024 , nummer UTSP-1946092085- 29

Gelet op de artikelen 105, 143 en 145 van de Provinciewet en artikel 4:23, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluiten:

ARTIKEL I  

De Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022 wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

Artikel 1.1. wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Onder het tweede aandachtsstreepje wordt het woord ’incidentele“ verwijderd.

  • 2.

    Onder het tweede aandachtsstreepje wordt na ‘worden uitgevoerd’ ingevoegd: en zijn gericht op een bepaald eindresultaat.

  • 3.

    Onder vervanging van de punt door een puntkomma aan het slot van het gestelde na het vierde aandachtsstreepje wordt het begrip medeoverheid toegevoegd luidende:

    • -

      medeoverheid: een gemeente, een provincie, een waterschap of een openbaar lichaam dat is ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

B.

Artikel 1.4 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In lid 1, onder a, wordt na de zinsnede “per kalenderjaar” ingevoegd: of ander tijdvak.

  • 2.

    In lid 1, onder m, wordt ‘inhoudelijke beoordelingscriteria’ vervangen door: subsidiecriteria.

  • 3.

    In lid 1, onder p, wordt na ‘de verplichtingen van de subsidieontvanger’ de puntkomma vervangen door een komma en wordt toegevoegd: waartoe ook verplichtingen ter bevordering van duurzaamheid kunnen behoren voor zover deze betrekking hebben op de wijze waarop of de middelen waarmee de gesubsidieerde activiteit wordt verricht;.

C.

Aan de titel van artikel 2.3 wordt toegevoegd: (tender).

 

D.

Artikel 3.1. wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    in lid 2 wordt het woord “incidentele” verwijderd.

  • 2.

    in lid 3 wordt na de zinsnede “de reguliere activiteiten van een aanvrager” toegevoegd: en betreft één of meer kerntaken van de aanvrager.

E.

Artikel 3.2. wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In lid 1 wordt de zinsnede ‘op het gebied van’ vervangen door: op één van de volgende gebieden.

  • 2.

    In lid 1 wordt onder c de zinsnede ‘en/of’ vervangen door een puntkomma.

  • 3.

    In lid 1 wordt onder c het woord “natuurbeheer” vervangen door: natuur

  • 4.

    In lid 1 wordt onder d na het woord mobiliteit de punt vervangen door een puntkomma.

  • 5.

    In lid 1 wordt na onderdeel d. mobiliteit een nieuw onderdeel toegevoegd luidende:

    • e.

      economie.

  • 6.

    Onder vervanging van de punt door een komma aan het slot van lid 5 wordt aan het gestelde in dit lid toegevoegd: tenzij er gezien de concrete omstandigheden bijzondere redenen zijn om hiervan af te wijken.

F.

Artikel 4.4. wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In lid 1 wordt de zinsnede ”, tenzij in een subsidieregeling anders is bepaald” verwijderd.

  • 2.

    In lid 1, onder d wordt na het woord “begroting” ingevoegd: met een sluitend dekkingsplan minimaal inhoudende een dekking van de kosten.

  • 3.

    In lid 1 wordt onderdeel c verwijderd met verlettering van onderdeel d naar c.

  • 4.

    In lid 1 worden de onderdelen e en f worden verwijderd onder verlettering van de onderdelen g en h naar d en e.

  • 5.

    In lid 2 wordt de zinsnede ‘boven de’ vervangen door: vanaf.

  • 6.

    In lid 3 wordt onderdeel a verwijderd onder verlettering van de onderdelen b en c naar a en b.

  • 7.

    Aan lid 4 wordt na de zinsnede “disproportioneel wordt geacht” toegevoegd: of wanneer het om een subsidieaanvraag van een medeoverheid gaat.

G.

Artikel 4.5 Beslistermijn wordt als volgt gewijzigd;

  • 1.

    Het getal “1” wordt verwijderd voor het eerste lid van dit artikel.

  • 2.

    Het tweede lid wordt verwijderd.

H.

Artikel 4.6 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Lid 1, onder b, komt als volgt te luiden:

    • b.

      er geen sprake is van een sluitend dekkingsplan als bedoeld in artikel 4.4, eerste lid, onder c, van deze verordening;

  • 2.

    Na lid 2 wordt een nieuw lid 3 toegevoegd luidende:

    • 3.

      Het eerste lid onder a, is niet van toepassing op waarderingssubsidies.

I.

Artikel 4.9, eerste lid, komt als volgt te luiden:

  • 1.

    Een aanvraag tot wijziging van een subsidiebeschikking wordt voor het verstrijken van de subsidieperiode ingediend, tenzij er gezien de concrete omstandigheden bijzondere redenen zijn om hiervan af te wijken.

J.

Artikel 5.2 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In lid 1 wordt na de zinsnede ‘een subsidiebedrag onder de € 25.000’ toegevoegd: , tenzij sprake is van een staatssteunvrijstelling of anders is bepaald in de subsidieregeling of subsidie

  • 2.

    In lid 2 wordt ‘publiekrechtelijke organisatie’ vervangen door: medeoverheid.

K.

Na artikel 5.3, zesde lid, worden een nieuw lid 7 en een nieuw lid 8 toegevoegd, luidende:

  • 7.

    In afwijking van het gestelde in dit artikel kunnen Gedeputeerde Staten in subsidiebeschikkingen bepalen dat de verantwoording van een subsidie aan een medeoverheid plaatsvindt volgens het systeem van Single information en Single audit (SiSa), inhoudende dat de medeoverheid bij de aanvraag tot vaststelling de volgende informatie overlegt:

    • a.

      de jaarrekening en het jaarverslag, bedoeld in artikel 202, eerste lid, van de Provinciewet, artikel 198, eerste lid, van de Gemeentewet respectievelijk artikel 104, eerste lid, van de Waterschapswet of de overeenkomstige stukken van een openbaar lichaam als bedoeld in artikel 1.1. van deze verordening;

    • b.

      de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen, bedoeld in artikel 217, vijfde lid, van de Provinciewet, artikel 213 , vijfde lid, van de Gemeentewet respectievelijk artikel 109, vijfde lid, van de Waterschapswet of de overeenkomstige stukken van een openbaar lichaam als bedoeld in artikel 1.1. van deze verordening.

  • 8.

    Gedeputeerde Staten kunnen bepalen dat bepaalde gegevens niet overlegd hoeven worden, wanneer dit gezien de inhoud en omvang van de subsidie disproportioneel wordt geacht.

L.

Artikel 5.4 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In lid 2 wordt het woord ‘meerjarige’ verwijderd.

  • 2.

    In lid 2 wordt na de zinsnede ‘waarvoor subsidie is verleend’ toegevoegd: , tenzij er gezien de concrete omstandigheden bijzondere redenen zijn om hiervan af te wijken.

M.

Na Artikel 6.4 wordt een nieuw Artikel 6.5 ingevoegd luidende:

Artikel 6.5 Duurzaamheid

De subsidieontvanger houdt bij de wijze waarop of de middelen waarmee de gesubsidieerde activiteit wordt verricht, zoveel mogelijk rekening met het belang van duurzaamheid.

 

N.

  • 1.

    In artikel 8.1. eerste lid, wordt ‘incidentele subsidie’ vervangen door: waarderingssubsidie

  • 2.

    In artikel 8.1. eerste lid, wordt ‘waarderingssubsidie’ vervangen door: incidentele subsidie

  • 3.

    In Artikel 8.1. vierde lid wordt na de zinsnede ‘zoals bedoeld in dit artikel’ toegevoegd: met uitzondering van Paragraaf 5 Vaststelling en betaling

ARTIKEL II Inwerkingtreding

Dit wijzigingsbesluit treedt in werking de dag na publicatie in het provinciaal blad waarin het wordt geplaatst.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van provinciale staten van Utrecht van 13 november 2024.

Provinciale Staten van Utrecht,

Voorzitter

mr. J.H. Oosters

Griffier

Mr. C.A. Peters

ALGEMENE TOELICHTING  

In april 2022 is een sterk gewijzigde AsvpU in werking getreden. Inmiddels is er ruim ervaring opgedaan met de werking van de AsvpU. Deze ervaringen en wensen ten aanzien van de doelmatigheid van het subsidieproces hebben geleid tot de behoefte aan de aanpassingen zoals in dit wijzigingsbesluit worden genoemd.

 

De wijzigingen betreffen:

  • Tekstuele aanpassingen en aanvullingen met het oog op de leesbaarheid of verduidelijking.

  • Vereenvoudiging van de subsidieaanvraag, waarbij de gegevens die bij een subsidieaanvraag moeten worden aangeleverd, worden beperkt tot die gegevens die aansluiten bij doelgroep waarvoor de subsidie(-regeling) is bedoeld. Dit geldt bijvoorbeeld voor aanvragen van medeoverheden.

  • Het opnemen van de mogelijkheid tot het opleggen van niet doel gebonden verplichtingen bij de uitvoering van subsidiabele activiteiten met betrekking tot duurzaamheid in een subsidieregeling of beschikking. Daarbij gaat het om verplichtingen die niet direct verbonden met het doel waarvoor de subsidie wordt verleend; de zogenaamde niet doel gebonden verplichtingen. Voor het opnemen van dergelijke verplichtingen is een wettelijk voorschrift nodig. Door het opnemen in de AsvpU wordt aan deze eis voldaan. Hiermee wordt aangesloten bij het provinciaal beleid.

  • Vanuit doelmatigheidsoverwegingen is opgenomen dat de drempel voor het aan te vragen subsidiebedrag subsidieaanvraag minimaal € 10.000,- dient te zijn i.p.v. € 1000,-. In een subsidieregeling kan hier van worden afgeweken als hier goede redenen voor zijn.

  • Verder is in enkele artikelen opgenomen dat van een bepaalde termijn kan worden afgeweken, mits hiervoor gezien de omstandigheden dringende redenen voor zijn. In de praktijk blijken sommige termijnen te knellend te zijn, het gaat daarbij bijvoorbeeld om de termijn waarbinnen aanvragers buiten de gestelde termijn nog een wijzigingsverzoek kunnen indienen.

TOELICHTING PER ARTIKEL

 

Artikel I

 

A.

De wijzigingen onder 1 en 2 zijn ter verduidelijking.

Onder 3 wordt het begrip medeoverheid gedefinieerd.

 

B.

Onder 1 wordt toegevoegd: of ander tijdvak. Hiermee wordt het mogelijk dat een subsidieplafond ook voor een ander tijdvak mogelijk wordt gemaakt indien dit vanuit oogpunt van doelmatigheid en flexibiliteit wenselijk wordt geacht.

Onder 3 maakt de wijziging het mogelijk dat er in een subsidieregeling of beschikking ook niet doel gebonden verplichtingen worden opgenomen met betrekking tot duurzaamheid.

 

C.

Ter verduidelijking wordt het woordje ‘tender’ toegevoegd.

 

D.

De toevoeging onder 2 is ter verduidelijking van in welk geval er een exploitatiesubsidie wordt verstrekt.

 

E.

De aanvulling onder 4 met ‘economie’ sluit aan op de huidige praktijk en behoefte.

 

F.

Ter vereenvoudiging voor de subsidieaanvrager kan door Gedeputeerde Staten worden bepaald dat bepaalde gegevens niet overlegd hoeven worden, wanneer dit gezien de inhoud en omvang van de subsidie disproportioneel wordt geacht. Dit kan ook specifiek gelden voor aanvragen van medeoverheden omdat daar vaak reeds een vastgestelde samenwerkingsovereenkomst aan ten grondslag ligt op basis waarvan de subsidie wordt verstrekt.

Zie ook de algemene toelichting.

 

G.

Het te verwijderen 2e lid heeft geen toegevoegde waarde en is daarmee overbodig.

 

H.

Zie algemene toelichting.

 

I.

Zie algemene toelichting.

 

J.

Zie algemene toelichting.

 

K.

De toevoeging van een nieuw lid 7 en een nieuw lid aan Artikel 5.3. regelen de systematiek van verantwoording en de te overleggen informatie bij de vaststelling van de subsidie zoals die tussen overheden onderling gebruikelijk is.

 

L.

Zie algemene toelichting.

 

M.

Zie algemene toelichting,

 

N.

De eerdere formulering van artikel 8.1. eerste lid sloot in het algemeen uit dat er naast een waarderingssubsidie een incidentele subsidie kan worden verleend. Deze algemene uitsluiting is voor een enkel geval in de praktijk toch te beperkend gebleken. De Algemene wet bestuursrecht voorziet het verlenen van een incidentele subsidie in artikel 4:23 lid 3 onder d mogelijk maakt.

Naar boven