Zevende wijziging Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;

 

Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;

 

Overwegende dat het wenselijk is de Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling te wijzigen in verband met het toevoegen van een paragraaf circulariteit MKB;

 

Besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Artikel I Wijziging Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling

De Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

In artikel 1.6 onder c wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel 7° door een puntkomma een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • 8 º.

    zakelijke dienstverlening.

B.

Onder vernummering van paragraaf 5 tot paragraaf 6 wordt een nieuwe paragaaf ingevoegd luidende:

 

§ 5 Circulariteit MKB

 

Artikel 5.1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

adviesdag: werkdag van de expert inhoudende 8 werkuren;

agrifood sector: sector die zich toelegt op de (deel-) productie van systemen, machines en materialen die gebuikt worden in de teelt, productie en verwerking van voedsel;

Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;

bouw sector: sector die zich toelegt op de (deel-)productie van systemen, machines en materialen die gebruikt worden in de bouw en installatie;

automotive sector: sector die zich toelegt op de (deel-)productie van systemen, machines en materialen die gebruikt worden in de automobielindustrie en het verkeersmanagement;

Brabantcoach circulair: bedrijfsadviseur met basiskennis op het gebied van circulariteit en affiniteit met ondernemen, werkzaam bij of voor een Brabantse organisatie die provinciale subsidie heeft ontvangen voor de inzet van Brabantcoaches circulair;

chemie en biobased sector: sector die zich toelegt op de (deel-)productie van systemen, machines en materialen die gebruikt worden in de chemie en bij de verwerking van biologische grondstoffen ten behoeve van technische toepassingen in onder meer de bouw;

circulariteit: economisch systeem gericht op het minimaliseren van afval en het optimaal benutten van grondstoffen;

eendagsadvies: project gericht op een adviesdag;

expert: adviseur met actuele kennis op het gebied van circulariteit die een MKB-onderneming kan ondersteunen bij vraagstukken en vervolgstappen ten behoeve van de verhoging van de circulariteit van die MKB-onderneming;

high tech systemen en materialen sector: sector die zich toelegt op de (deel-) productie van systemen, machines en materialen die gemaakt worden met technologie op het hoogste niveau van ontwikkeling;

logistiek sector: sector die zich toelegt op de (deel-) productie van systemen, machines en materialen die gebruikt worden voor transport per wiel, water en rail;

life sciences and health sector: sector die zich toelegt op de (deel-)productie van systemen, machines en materialen die gebruikt worden in de zorg, bij de productie van medicijnen en bij het bewaken van de gezondheid;

maakindustrie: het deel van de industrie dat zich toelegt op het verwerken van materialen tot nieuwe producten in één van de in de categorieën, machine- en apparatenbouw, modules en componenten, metaalbewerking of verwerking, business to business kunststof bewerking of verwerking of modulaire bouwmaakindustrie;

maintenance sector: sector die zich toelegt op de (deel-)productie van systemen, machines en materialen die gebruikt worden bij onderhoud van voornamelijk investeringsgoederen;

meerdaagsadvies: project gericht op meerdere adviesdagen;

MKB-onderneming: kleine, middelgrote of micro-onderneming als bedoeld in bijlage I van Aanbeveling van de Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen (20023/361/EG).

 

Artikel 5.2 Doelgroep

Een subsidie kan worden aangevraagd door MKB-ondernemingen behorende tot de maakindustrie.

 

Artikel 5.3 Subsidievorm

Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze regeling projectsubsidies in de vorm van een geldbedrag.

 

Artikel 5.4 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het geven van een advies door een expert over het vergroten van de circulariteit van de aanvrager in de vorm van:

  • a.

    een eendagsadvies; of

  • b.

    een meerdaagsadvies.

Artikel 5.5 Weigeringsgronden

Subsidie wordt geweigerd indien:

  • a.

    reeds voor indiening van de aanvraag begonnen is met de uitvoering van het project;

  • b.

    voor het project reeds subsidie is verstrekt op grond van deze regeling of een andere provinciale regeling.

Artikel 5.6 Subsidievereisten

Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    het project wordt uitgevoerd in de provincie Noord-Brabant;

  • b.

    de MKB-onderneming is hoofdzakelijk gevestigd in de provincie Noord-Brabant;

  • c.

    de MKB-onderneming behoort tot de maakindustrie en is in hoofdzaak actief in een van de volgende sectoren:

    • 1 º.

      high tech systemen en materialen;

    • 2 º.

      life sciences and health;

    • 3 º.

      bouw;

    • 4 º.

      automotive;

    • 5 º.

      chemie & biobased;

    • 6 º.

      agrifood;

    • 7 º.

      maintenance;

    • 8 º.

      logistiek.

  • d.

    het project is gericht op de verhoging van de circulariteit van de MKB-onderneming door de inzet van een expert;

  • e.

    de aanvrager overlegt een offerte van een expert, waaruit ten minste blijkt:

    • 1 º.

      het totale adviesbedrag;

    • 2 º.

      het totale aantal adviesdagen;

  • f.

    de aanvrager overlegt een verklaring van de Brabantcoach circulair volgens een door gedeputeerde staten vastgesteld format;

  • g.

    de aanvrager geeft aan op welke wijze wordt voldaan aan de vereisten in dit artikel, blijkend uit het door gedeputeerde staten vastgestelde aanvraagformulier.

Artikel 5.7 Subsidiabele kosten

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de advieskosten van de expert voor subsidie in aanmerking.

 

Artikel 5.8 Aanvraagtijdvak

Subsidieaanvragen worden ingediend van 14 januari 2025 tot 17 december 2027.

 

Artikel 5.9 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor de periode, genoemd in artikel 5.8, vast op € 110.000.

 

Artikel 5.10 Subsidiehoogte

De hoogte van de subsidie bedraagt:

  • a.

    € 1.000 voor een eendagsadvies;

  • b.

    € 500 per adviesdag bij een meerdagsadvies tot een maximum van 8 adviesdagen.

Artikel 5.11 Verdelingswijze

  • 1.

    Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 2.

    Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

  • 3.

    Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting in aanwezigheid van een notaris.

  • 4.

    De trekking wordt schriftelijk vastgelegd door de notaris, waarbij de aanvragen van hoog naar laag worden gerangschikt in volgorde van trekking.

  • 5.

    De subsidie wordt verdeeld over opeenvolgende aanvragen in de rangschikking die volledig gehonoreerd kunnen worden.

Artikel 5.12 Verplichtingen van de subsidieontvanger

De subsidieontvanger rondt het project af binnen 6 maanden na de subsidieverstrekking.

 

Artikel 5.13 Subsidievaststelling en betaling

  • 1.

    Gedeputeerde Staten stellen de subsidie, overeenkomstig artikel 20, eerste lid, onder a, van de Asv, direct vast.

  • 2.

    De subsidie wordt, overeenkomstig artikel 23, eerste lid, van de Asv, in een keer uitbetaald.

Artikel 5.14 Evaluatie

Gedeputeerde Staten zenden binnen twee jaar na inwerkingtreding en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de effecten en de doeltreffendheid van deze paragraaf in de praktijk.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

’s-Hertogenbosch, 17 december 2024.

Gedeputeerde Staten voornoemd,

de voorzitter,

mr. I.R. Adema

de secretaris,

drs. G.H.E. Derks MPA

Toelichting behorende bij de zevende wijziging van de Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant

I. Algemeen

Met deze regeling wordt circulariteit in de MKB-maakindustrie in de provincie Noord-Brabant bevordert. Door toevoeging van een nieuwe paragraaf aan de Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022 wordt verder vormgegeven aan de ambitie om in 2030 een duurzame en welvarende economie te zijn. Hiermee worden de doelstellingen zoals vastgelegd in het Beleidskader Economie verder ingevuld.

 

In deze nieuwe paragraaf wordt aangesloten bij de systematiek van de overige paragrafen in de Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022. Dat betekent dat subsidie aangevraagd kan worden voor projecten gericht op het geven van adviezen door een expert. De expert kan met zijn advies een bedrijf helpen bij het verder uitwerken of implementeren van een activiteit of businessmodel dat bijdraagt aan een verhoging van de circulariteit in de MKB-maakindustrie. Met het verhogen van de circulariteit in de MKB-maakindustrie wordt beoogd dat de waarde van materialen behouden blijft en dat primair grondstoffengebruik wordt gereduceerd.

 

Met deze regeling wordt mede invulling gegeven aan de beleidsdoelstellingen zoals vastgelegd in lijn 3, circulaire economie van de Uitvoeringsagenda Economie, Kennis en Talentontwikkeling 2024-2027 van de provincie Noord-Brabant.

 

II. Artikelsgewijs

 

Artikel I (Wijziging Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant)

 

Onder B

 

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

Circulariteit is gedefinieerd als een economisch systeem dat gericht is op het minimaliseren van afval en het optimaal benutten van grondstoffen. Het doel is dat met circulariteit een gesloten kringloop wordt gecreëerd waarin producen en materialen zo lang mogelijk worden hergebruikt en gerecycled. Dit kan bereikt worden door verschillende strategieën zoals hergebruik, repareren, reviseren en recyclen. Hiermee wijkt circulariteit af van het traditionele lineaire model van “nemen, maken en weggooien”.

 

Artikel 5.2 Doelgroep

De doelgroep bestaat uit MKB-ondernemingen die actief zijn in de maakindustrie, zoals in deze regeling gedefinieerd. De verwachting is dat subsidie bij deze doelgroep het meeste effect heeft op het verhogen van de circulariteit.

 

Artikel 5.6 Subsidievereisten

De inzet is gericht op MKB-ondernemingen die hoofdzakelijk in de provincie Noord-Brabant zijn gevestigd. Hiermee wordt de basis voor de circulariteit in Brabant versterkt. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet de MKB-onderneming behoren tot de maakindustrie zoals in deze regeling gedefinieerd. Daarnaast moet de MKB-onderneming in hoofdzaak actief zijn in een van de sectoren genoemd in onderdeel c. Het betreft hier sectoren waar de behoefte aan en de impact van een advies inzake het vergroten van de circulariteit het grootst is.

 

Artikel 5.7 Subsidiabele kosten

Alleen de advieskosten van de expert zijn subsidiabel. Daarna is het aan de MKB-ondernemer om zelfstandig de nodige veranderingen door te voeren in zijn bedrijf om de circulariteit te vergroten.

 

Artikel 5.12 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Nadat de subsidie is verstrekt moet de subsidieontvanger het project binnen zes maanden afronden. Omdat er bij de aanvraag al een offerte van de expert moet worden overlegd, is de verwachting dat een dergelijk project binnen een half jaar kan worden afgerond.

 

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

 

de voorzitter,

mr. I.R. Adema

 

de secretaris,

drs. G.H.E. Derks MPA

Naar boven