Verkeersbesluit tot het tijdelijk toelaten van landbouwverkeer op de N245 tussen het kruispunt N245 en de Laan van Darmstadt/De Keesman en het kruispunt N245 en De Helling/Laan van Tata te Dijk en Waard

BU/NWG/241205/LP/01

Aanleiding en voorgeschiedenis

Op verzoek van de gemeente Dijk en Waard en in verband met de herinrichtingswerkzaamheden op de Gedempte Veert in Sint Pancras, is het noodzakelijk om tijdelijk landbouwverkeer toe te laten op het traject van de N245 tussen het kruispunt Laan van Darmstadt/De Keesman (hmp. 20.8) en het kruispunt Helling/Laan van Tata (hmp. 21.85).

Deze tijdelijke maatregel gedurende de werkzaamheden op de Gedempte Veert in Sint Pancras voorkomt dat landbouwvoertuigen door woonwijken moeten rijden, wat voor overlast en mogelijke verkeersonveilige situaties kan zorgen.

De werkzaamheden op de Gedempte Veert in Sint Pancras staan gepland van 6 januari 2025 t/m eind december 2025. Na afloop van deze periode zal het voor landbouwvoertuigen weer verboden zijn om van de N245 gebruik te maken.

Motivering en maatregelen

Om grote verschillen in snelheid te voorkomen, is het in beginsel niet wenselijk om landbouwverkeer buiten de bebouwde kom toe te laten op gebiedsontsluitingswegen. Aan de andere kant is de aanwezigheid van landbouwverkeer binnen de bebouwde kom problematisch vanwege hun omvang en zichtveld. Vanuit verkeersveiligheidsperspectief is het beter om landbouwverkeer en langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) te scheiden.

Binnen de bebouwde kom kan landbouwverkeer alleen op gebiedsontsluitingswegen toegang krijgen indien deze voorzien zijn van vrijliggende fietspaden en oversteekvoorzieningen, zoals vereist door Duurzaam Veilig. Aangezien dit niet aanwezig is op alternatieve routes binnen de gemeente Dijk en Waard, levert het landbouwverkeer daar verkeersonveilige situaties op.

De N245 heeft op het betreffende traject 2x2 rijstroken met fysiek gescheiden rijbanen (geen tegenliggers) en geen bochten, wat voldoende ruimte en overzicht voor alle verkeersdeelnemers biedt. Landbouwverkeer kan daardoor veilig op de rechter rijstrook rijden, waardoor regulier verkeer hen kan inhalen.

In samenspraak met de gemeente is er een belangenafweging gemaakt en om voornoemde redenen, zal landbouwverkeer op het tracé tussen het kruispunt Laan van Darmstadt/De Keesman (hmp. 20.8) en het kruispunt Helling/Laan van Tata (hmp. 21.85) landbouwverkeer gedurende de werkzaamheden van 6 januari 2025 t/m eind december 2025 in Sint Pancras worden toegestaan.

In dat kader zullen de volgende maatregelen worden genomen.

Opheffen geslotenverklaring op een deel van de N245

Onder de bestaande borden C9 bij de kruispunten van de N245 met de Laan van Darmstadt/De Keesman (hmp. 20.8) en het kruispunt Helling/Laan van Tata (hmp. 21.85) zal een onderbord (OB55) worden geplaatst, waarop met een pictogram van een landbouwvoertuig en de tekst “uitgezonderd” wordt aangegeven dat gemotoriseerd landbouwverkeer is toegestaan.

Om te voorkomen dat landbouwverkeer naast het traject Laan van Darmstadt/De Keesman en het kruispunt Helling/Laan van Tata hun weg over de N245 vervolgt, worden borden met een verplichte rijrichting (links of rechtsaf) voor landbouwverkeer geplaatst.

Tevens zullen waarschuwingsborden worden geplaatst waarmee weggebruikers worden geattendeerd op de mogelijkheid van landbouwverkeer op de N245.

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het verwijderen van een geslotenverklaring voor landbouwverkeer verkeer en het instellen van een verplichte rijrichting een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van de nationale politie. De daartoe gemachtigde verkeersadviseur van de politie Noord-Holland heeft ingestemd met de maatregel. Het advies d.d. 26 november 2024 van de verkeersadviseur bij de politie-eenheid Noord-Holland is als bijlage bij dit besluit gehecht.

Afweging belangen

Het tijdelijke toestaan van landbouwverkeer op de N245 zorgt ervoor dat ondernemers uit de agrarische sector een veilige route hebben zonder omwegen door woongebieden. Door landbouwverkeer om te leiden naar de N245, wordt de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in aangrenzende woonwijken aanzienlijk verbeterd.

Verkeer op de N245 tussen het kruispunt Laan van Darmstadt/De Keesman en het kruispunt Helling/Laan van Tata wordt in deze nieuwe situatie geconfronteerd met landbouwverkeer. Zoals in de motivering van de maatregelen is aangegeven, is er op dit weggedeelte voldoende overzicht en ruimte. Het overige wegverkeer op de N245 ondervindt naar verwachting minimale hinder door de aanwezigheid van landbouwvoertuigen.

Wij hebben de belangen afgewogen en geconstateerd dat de voordelen van het toestaan van landbouwverkeer op dit deel van de N245 opwegen tegen de mogelijke nadelen, vooral gezien de tijdelijke aard van de maatregel en het ontbreken van haalbare alternatieven. Wij verwachten dat de belangen van de overige weggebruikers niet onevenredig worden geschaad door deze maatregel.

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregelen voor worden getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18 lid 1, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

  • 1.

    door het plaatsen van een onderbord met de tekst “uitgezonderd” en het pictogram van een landbouwvoertuig (OB55), bij bord C9 van bijlage I van het RVV 1990 op de N245 bij de kruispunten van de N245 het kruispunt Laan van Darmstadt/De Keesman (hmp. 20.8) en het kruispunt Helling/Laan van Tata (hmp. 21.85), landbouw- en bosbouwtrekkers van begin januari 2025 t/m eind december 2025 toe te staan op dit weggedeelte van de N245

     

  • 2.

    door het plaatsen van bord D7 met een onderbord met het pictogram van een landbouwvoertuig (OB05) van bijlage I van het RVV 1990 op de N245 bij de kruispunten van de N245 het kruispunt Laan van Darmstadt/De Keesman (hmp. 20.8) en het kruispunt Helling/Laan van Tata (hmp. 21.85) een verplichte rijrichting in te stellen voor landbouw- en bosbouwtrekkers van begin januari 2025 t/m eind december 2025.

Haarlem, 05 december 2024,

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,

sectormanager Netwerkmanagement en Gebruik

dhr. D.J. Rus

Rechtsmiddelen

  • 1.

    Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

Informatie

  • 2.

    Met vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met het servicepunt Noord-Holland, telefoonnummer (gratis): 0800 0200 600.

 

Naar boven