Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gelet op:
Artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
Artikel 18, lid 1, onder b, waarin is bepaald dat verkeersbesluiten, voor zover zij betreffen het verkeer op wegen onder beheer van een provincie, worden genomen door Gedeputeerde Staten;
Artikel 24 van het BABW, waarin is bepaald dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie;
Het bevoegdhedenstatuut provincie Fryslân 2018, waarin het college van Gedeputeerde Staten de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten heeft gemandateerd;
Overwegende,
- Dat de N393 tussen Tzummarum en Harlingen vanaf de bebouwde komgrens van Tzummarum, hectometrering 17,91, tot de aansluiting met de N390, hectometrering (hierna hm) 27,49, in het Regionaal Mobiliteitsprogramma van provincie Fryslân is aangeduid als weg met een erftoegangsfunctie;
- Dat de verkeersintensiteit op dit wegvak op weekdagen gemiddeld 2.700 voertuigen per etmaal bedraagt;
- Dat op (delen van) de traverses door de bebouwde kommen van Oosterbierum, Sexbierum nog een snelheidsregime van 50 km/u van toepassing is;
- Dat het Regionaal Mobiliteits Programma van Fryslân beleidsmatig uitgaat van een maximumsnelheid van 60 km per uur op erftoegangswegen buiten de bebouwde kom en 30 km per uur binnen de kom, en dergelijke wegen bij voorkeur meer worden ingericht als een verblijfsgebied;
- Dat een lagere rijsnelheid bijdraagt aan het verminderen van de ernst van ongevallen en het vanuit verkeersveiligheid en ter bescherming van de weggebruikers, langzaam verkeer op de rijbanen in de bebouwde kom, gewenst is een maximumsnelheid van 30 km/u per uur toe te passen;
- Dat de verlaagde snelheid op deze delen van beide bebouwde kommen verder wordt benadrukt door de toevoeging van 8 rijbaanversmallingen, 4 per bebouwde kom, zodanig dat verkeer met aangepaste snelheid moet passeren, en waar (brom)fietsers ongehinderd achterlangs kunnen rijden;
- Dat het wenselijk is om de bestaande voorrangssituaties te behouden ten gunste van de N393, en deze situaties al als zodanig is ingericht met voorrangsregelingen en uitritconstructies;
- Dat het beheer van de weg N393 bij de provincie Fryslân berust;
Dat op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg met de politie heeft plaatsgevonden;
Dat de politie d.d. 05 december 2024 heeft laten weten in te kunnen stemmen met de voorgestelde maatregelen;
Gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 12 van het BABW;