Verkeersbesluit voor provinciale weg N666 (Bernhardweg Oost)

Diverse verkeersmaatregelen, van km 7.127 tot km 7.905, in verband met:

- aanleg rotonde kruising Bernhardweg Oost (N666) – Baarlandsezandweg;

- herinrichting aansluiting Bernhardweg Oost (N666) – Schoorkenszandweg.

 

 

Middelburg, 7 februari 2024

Zaaknummer: 402971

Afdeling : Infrastructuur en Vastgoed

 

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND

betreft:

Verkeersbesluit voor de provinciale weg Kapelle – Ovezande – Vlissingen Oost (N666);

(Bernhardweg Oost).

Diverse verkeersmaatregelen, van km 7.127 tot km 7.905, in verband met:

- aanleg rotonde kruising Bernhardweg Oost (N666) – Baarlandsezandweg;

- herinrichting aansluiting Bernhardweg Oost (N666) – Schoorkenszandweg.

 

Overwegingen met betrekking tot het besluit

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.

De betreffende weg N666 en de aansluiting Schoorkenszandweg zijn in beheer bij de provincie Zeeland.

Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Motivering en belangenafweging

De provinciale weg Kapelle – Ovezande – Vlissingen Oost (N666) (Bernhardweg Oost) is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg (GOW) buiten de bebouwde kom en heeft aldus een snelheidslimiet van 80 km/h met de status voorrangsweg.

Om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren is op de kruising Bernardweg Oost (N666) en de Baarlandsezandweg een nieuwe rotonde aangelegd. Deze rotonde met voorrangsregeling dient als zodanig te worden aangeduid.

Bedrijventerrein ’s-Gravenpolder werd via de Schoorkenszandweg via twee aansluitingen ontsloten; één op de N666 en één op de Baarlandsezandweg. In verband met de aanleg van voornoemde rotonde op de kruising provinciale weg N666 (Bernhardweg Oost) en de Baarlandsezandweg en de daardoor (veiligere) verkeersafwikkeling via de Baarlandsezandweg, krijgt vanuit oogpunt van verkeersveiligheid, de aansluiting Bernhardweg Oost – Schoorkenszandweg een andere verkeersfunctie. Uitgangspunt is een beperkt aantal aansluitingen op de N666, ten gunste van de stroomfunctie en de verkeersveiligheid. Overwogen is de aansluiting op te heffen en te amoveren. Echter op advies van de Veiligheidsregio Zeeland wordt deze aansluiting heringericht en omgevormd. Primair als ontsluiting naar en van het bedrijventerrein ’s-Gravenpolder voor de hulpdiensten. Secundair als calamiteitenontsluiting voor alle wegverkeer indien de reguliere ontsluiting Baarlandsezandweg of omliggende wegen wegens stremming en/of calamiteiten niet als ontsluitingsroute kan/kunnen fungeren. De meest effectieve verkeersmaatregel hiervoor is een gesloten verklaring. Daarom dient de aansluiting gesloten te worden verklaard voor alle verkeer en voetgangers met uitzondering van de hulpdiensten. Het belang van de verkeersveiligheid en de doorstroming prevaleert boven andere belangen zoals een minder directe bereikbaarheid van de bedrijven in de nabijheid van de aansluiting.

Als gevolg van vorenstaande behoudt het bedrijventerrein ’s-Gravenpolder één reguliere ontsluiting voor het doorgaande verkeer, nl. via de aansluiting Schoorkenszandweg – Baarlandsezandweg. Omdat het bij deze aansluiting drukker wordt, is, door middel van het uitvoeren van verkeerstellingen en doorrekening van het kruispunt, onderzocht of hier geen knelpunt zou ontstaan voor wat betreft de afwikkeling van verkeer. Volgens de berekening is de verkeersafwikkeling goed en zal de gewijzigde verkeersfunctie van de westelijke aansluiting (Schoorkenszandweg) op de N666 niet tot problemen leiden.

Het (doorgaande) verkeer op N666 wordt ter hoogte van de Schoorkenszandweg door middel van:

- de verkeersborden D4, verplicht de rijrichting te volgen die op het bord wordt aangegeven, zodat er geen afslaande bewegingen meer naar de Schoorkenszandweg mogen worden gemaakt;

- de hierbij aangebrachte onderborden met de tekst ‘uitgezonderd hulpdiensten’, geattendeerd op ter plaatse mogelijke verkeersbewegingen van de hulpdiensten.

 

(Aanvullende) fysieke maatregelen

Om de bepaling en bijbehorende bebording kracht bij te zetten, zijn bij de herinirchting van de aansluiting Schoorkenszandweg – N666 ook fysieke maatregelen getroffen in de vorm van:

- doorgroeistenen;

- slagboom ter hoogte van km 7.876; (met sleutelbediening door de hulpdiensten);

- schrikhekken ter hoogte van km 7.869 en km 7.881.

Aangezien voor deze (aanvullende) fysieke maatregelen geen sprake is van een beperking en/of uitbreiding van categorieën weggebruikers, worden deze aangemerkt als een feitelijke handeling waartegen geen bezwaar openstaat.

 

Overig

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

Lid 1, sub. a.: het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Lid 1, sub. b.: het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Lid 1, sub. c.: het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.

Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzende wegbeheerders, te weten Gemeente Borsele en Waterschap Scheldestromen.

Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en artikel 2, 5 en 6 van de Bekendmakingswet wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in het Provinciaal Blad en is voor een ieder in te zien op www.overheid.nl.

De maatregelen zijn onderdeel van de Gebiedsvisie Borsele Oost, waarin Gemeente Borsele, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland samenwerken aan de Gebiedsgerichte aanpak Borsele-Oost om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid in het gebied te verbeteren.

 

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen

Besluiten wij:

Op de provinciale weg Kapelle – Ovezande – Vlissingen Oost (N666), (Bernhardweg Oost), van km 7.127 tot km 7.905, de navolgende verkeersborden van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) te plaatsen:

1. verkeerbord B6, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg en de rotonde, ter hoogte van:

a. km 7.157; (2x)

b. km 7.170;

c. km 7.171;

d. km 7.178;

e. km 7.187;

f. km 7.195; (2x)

2. verkeersborden C1 en C16, met onderbord met tekst “uitgezonderd hulpdiensten”, respectievelijk gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en gesloten in beide richtingen voor voetgangers, met uitzondering van de op het onderbord aangegeven categorie; ter hoogte van:

a. km 7.871;

b. km 7.883;

3. verkeersbord D1, ter hoogte van km 7.170, km 7.174 en km 7.182, de aan de N666 Bernhardweg Oost/Baarlandsezandweg nieuw aangelegde rotonde met verplichte rijrichting, als zodanig aan te wijzen;

4. verkeersbord D2-RO, bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, ter hoogte van:

a. km 7.127;

b. km 7.143;

c. km 7.172;

5. verkeersbord D4, met onderbord met tekst “uitgezonderd hulpdiensten”, gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, met uitzondering van de op het onderbord aangegeven categorie; ter hoogte van:

a. km 7.848;

b. km 7.905;

6. verkeersbord G12a, de rond de rotonde en langs de weg gesitueerde fietspaden aan te duiden als fiets/bromfietspad, ter hoogte van:

a. km 7.172;

b. km 7.189;

c. km 7.864;

7. in te trekken, voor zover nodig, eerder genomen besluiten.

 

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND,

namens dezen,

 

F. Chervet,

Manager Infrastructuur en Vastgoed

 

Mededeling(en)

Inlichtingen

Verkeersmaatregelen:

06 - 28 90 41 69

Rechtsmiddelen

Belanghebbenden kunnen schriftelijk bezwaar maken tegen dit besluit bij: Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.

Wie is belanghebbende?

Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.

(Aanvullende) fysieke maatregelen

Hiertegen staat geen bezwaar open, omdat i.c. geen sprake is van een beperking en/of uitbreiding van categorieën weggebruikers. De mededeling hierover kan niet worden aangemerkt als een besluit in de zin van art. 1:3, lid 1 Awb.

In het bezwaarschrift neemt u ten minste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend.

U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending. I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in het Provinciaal Blad. Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden.

Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631000. U kunt de informatie ook downloaden via https://www.zeeland.nl/subsidieregels-en-procedures/bezwaar-maken.

Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening. U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, locatie Breda, team bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.

 

 

Naar boven