Provinciaal blad van Drenthe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Drenthe | Provinciaal blad 2024, 18391 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Drenthe | Provinciaal blad 2024, 18391 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit N373 hm 0,1 – hm 3,1
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15 eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15 eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
De N373 is een gebiedsontsluitingsweg en verbindt onder andere de plaatsen Roden - Norg - Assen. De provincie Drenthe gaat de N373 (Norgervaart) tussen de Norgerbrug en de aansluiting met de N919 (Veenhuizen) herinrichten. Bestaande kruisingen langs de N373 (Norgervaart) tussen hm 0,1 en hm 3,1 worden aangepast. De herinrichting van dit deel van de N373 zorgt ervoor dat de verkeersveiligheid en leefbaarheid wordt verbeterd.
Op 14 december 2022 is het verkeersbesluit N373 Norgervaart (hm 0,1 - 3,1) gepubliceerd in het Provinciaal Blad (Nr. 14777). Tegen voornoemd verkeersbesluit zijn bezwaarschriften ingediend.
Naar aanleiding van de ingediende bezwaarschriften is een extern adviesbureau opgedragen om de verkeerssituatie te beoordelen. Deze beoordeling en het daaruit voortgekomen advies zijn besproken met vertegenwoordigers van de Belangenvereniging Huis ter Heide, en zijn gedeeld tijdens de informatiebijeenkomst voor de bewoners langs de Norgervaart (en Norgerbrug) op 12 september 2024 in Van der Valk te Assen. Het advies heeft er toe geleidt dat wij een gewijzigd verkeersbesluit nemen. Het advies wordt volledig overgenomen. Dit houdt in dat, met uitzondering van het wegdeel tussen de Domeinweg en de Koelenweg (waar de snelheid 80 km/u blijft), de snelheid langs de Norgervaart wordt verlaagd naar 60 km/u. Deze wijziging leidt tot een uitbreiding van het gebied waar een snelheidslimiet van 60 km/u van toepassing is.
De snelheidslimiet op de N373 wordt op de volgende weggedeelten verlaagd naar 60 km/u:
Het instellen van de snelheidslimiet naar 60 km/u op deze weggedeelten sluit aan bij het wegbeeld en de overige maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid.
Over de Norgervaart wordt de huidige dam voor al het verkeer aangepast waardoor er een splitsing op de dam is tussen gemotoriseerd verkeer en (brom-)fietsverkeer. Deze aanpassing van de huidige dam verhoogt de verkeersveiligheid van het (brom-)fietsverkeer omdat zij niet gemengd met het overige verkeer zich hoeven op te stellen en over te steken. Tevens wordt ter hoogte van de aansluiting met Domeinweg een verhoogde middengeleider gerealiseerd. In de verhoogde middengeleider wordt ten behoeve van de verkeersveiligheid een doorsteek voor (brom-)fietsverkeer gerealiseerd, deze sluit aan op het (brom-)fietspad langs de N373 en het (brom-)fietspad op de aangepaste dam in de Norgervaart. De oversteekbaarheid wordt veiliger doordat in twee fasen kan worden overgestoken. Door de verhoogde middengeleider wordt het wegverloop van de N373 zodanig, dat de snelheid van het verkeer op de N373 wordt afgeremd en er niet kan worden ingehaald.
Over de Norgervaart wordt naast een nieuwe Koelenbrug voor het gemotoriseerde verkeer, een separate (brom-)fietsbrug gerealiseerd ter hoogte van de aansluiting met de Koelenweg. De realisatie van de (brom-)fietsbrug verhoogt de verkeersveiligheid van het (brom-)fietsverkeer omdat zij niet gemengd met het overige verkeer zich hoeven op te stellen en over te steken. Tevens wordt ter hoogte van de aansluiting met de Koelenweg een verhoogde middengeleider gerealiseerd. In de verhoogde middengeleider wordt ten behoeve van de verkeersveiligheid een doorsteek voor (brom-)fietsverkeer gerealiseerd, deze sluit aan op het (brom-)fietspad langs de N373 en de (brom-)fietsbrug over de Norgervaart. De oversteekbaarheid wordt veiliger doordat in twee fasen kan worden overgestoken. Door de verhoogde middengeleider wordt het wegverloop van de N373 zodanig, dat de snelheid van het verkeer op de N373 wordt afgeremd en er niet kan worden ingehaald.
Ter hoogte van de N373 hm 3,0 kruisend met de N919 wordt de huidige dam aangepast voor alleen gemotoriseerd verkeer en wordt een separate (brom-)fietsbrug gerealiseerd. De realisatie van de separate (brom-)fietsbrug verhoogt de verkeersveiligheid van het (brom-)fietsverkeer omdat zij op grotere afstand van het afslaand gemotoriseerde verkeer de N919 kunnen oversteken.
Bushaltes N373 ter hoogte van hm 1,9 en Koelenweg
De bushalte aan de N373 ter hoogte van hm 1.9 wordt opgeheven omdat deze halte in de praktijk niet of zelden wordt gebruikt. Dit blijkt uit OV-halte data en wordt tevens bevestigd door aanwonenden.
De bushaltes ter hoogte van de Koelenweg blijven gehandhaafd. Er is geen aanleiding om deze bushaltes te verplaatsen.
Zoals is bepaald in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.
Zoals is bepaald in artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Midden-Drenthe, de gemeente Noordenveld en de gemeente Assen.
Op grond van voorgaande overwegingen is Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:
1. Het verkeersbesluit gepubliceerd op 14 december 2022 (Provinciaal Blad Nr. 14777), in te trekken.
2. Voor al het overige de vigerende verkeersbesluiten in stand te laten.
3. Borden A1 van bijlage 1 van het RVV 1990, met aanduiding maximumsnelheid 60 km/u te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,1 en hm 0,7 en hm 1,0 en hm 2,1 en hm 2,3 en hm 3,0 en hm 3,1.
4. Borden A2 van bijlage 1 van het RVV 1990, met aanduiding einde maximumsnelheid 60 km/u te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 1,0 en hm 2,1.
5. Borden A4 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de N373 ter hoogte van hm 2,9 en hm 3,0, met aanduiding adviessnelheid 50 km/u te verwijderen.
6. Borden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990, te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,7 en hm 0,9 en hm 2,1 en hm 2,3 en hm 3,1 en hiermee te bepalen dat het een voorrangsweg betreft.
7. Borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,8 en hm 2,250 en hm 3,1 en hiermee te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
8. Borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderborden OB05 (uitgezonder tractoren) en OB62 (uitgezonderd lijnbussen), te plaatsen langs de Domeinweg ter hoogte van de N373 en hiermee te bepalen dat de weg in beide richtingen is gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.
9. Borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,8 en hm 2,250 en hiermee te bepalen dat verkeersdeelnemers ter plekke voorbijgaan aan de zijde die de pijl aangeeft.
10. Borden D4 van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderborden OB05 (uitgezonder tractoren) en OB62 (uitgezonderd lijnbussen), te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,8 en hm 2,250 en hiermee te bepalen dat verkeersdeelnemers de rijrichting die op het bord is aangegeven moeten volgen.
11. Borden F1 en F2 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de N373 ter hoogte van de aansluiting met de Domeinweg te verwijderen.
12. Borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, te plaatsen langs de N373 ter hoogte van hm 0,8 en hm 2,250 en hiermee de betreffende weggedeelten aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspad.
13. Door het verwijderen van bord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de N373 ter hoogte van hm 1,9, te bepalen dat de bushalte wordt verwijderd.
14. Door het plaatsen van borden L3b, van bijlage I van het RVV 1990, de desbetreffende plekken aan te wijzen als bushalte.
15. Een doorgetrokken asmarkering aan te brengen op het wegdek ter hoogte van de middengeleiders ter hoogte van de aansluitingen N373 met de Domeinweg en de Koelenweg.
16. Haaientanden aan te brengen op het wegdek ter hoogte van de aansluitingen N373 met de Domeinweg, Koelenweg en N919 en daarmee te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Gedeputeerde Staten van Drenthe,
Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-18391.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.