Verkeersmaatregel N358 tussen afslag Augustinusga en Surhuisterveen wordt gereconstrueerd, heringericht ter verbetering van de verkeersveiligheid

Kenmerk 02315835

Het College van Gedeputeerde Staten van Fryslân;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op:

Artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

Artikel 18, lid 1, onder b, waarin is bepaald dat verkeersbesluiten, voor zover zij betreffen het verkeer op wegen onder beheer van een provincie, worden genomen door Gedeputeerde Staten;

Artikel 24 van het BABW, waarin is bepaald dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie;

Het bevoegdhedenstatuut provincie Fryslân 2018, waarin het college van Gedeputeerde Staten de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten heeft gemandateerd;

 

Overwegende dat,

- de provinciale gebiedsontsluitingsweg N358 tussen afslag Augustinusga en Surhuisterveen wordt gereconstrueerd, heringericht ter verbetering van de verkeersveiligheid;

Linksafvak afslag It Oast richting Augustinusga:

- geconstateerd is dat een linksafvak aanwezig is voor het linksafslaande verkeer vanuit zuidelijke richting naar Augustinusga (It Oast);

- ter geleiding van het doorgaande verkeer voor dit linksafvak een middengeleider wordt aangelegd ter bevordering van de verkeersveiligheid zodat het (wachtende) verkeer op het linksafvak wordt beschermd;

Landbouwpasseerstrook ten zuiden van afslag It Oast:

- direct ten zuiden van afslag Augustinusga een landbouwpasseerstrook van ca. 200m, waarvan 50m middels een fysieke rijbaanscheiding wordt aangelegd aan de westzijde van de rijbaan in noord – zuid richting;

- het landbouwverkeer verplicht is gebruik te maken van de landbouwpasseerstrook om de doorstroming van het overig verkeer te bevorderen – het gedeelte landbouwpasseerstrook naast de fysieke scheiding duidt het verplicht te gebruiken deel aan – de overige lengte is bedoeld om geleidelijk aan in te voegen op de hoofdrijbaan;

- tussen de landbouwpasseerstrook en het (brom)fietspad een geleiderailconstructie wordt aangebracht ter bescherming van het (brom)fietsverkeer;

(Brom)fietspadoversteekvoorziening Koaisreed:

- vanuit oogpunt van verkeersveiligheid het ongewenst is dat overstekende (brom)fietsers in één keer de provinciale weg oversteken;

- door het aanbrengen van een zigzag-middengeleider een wachtplaats voor overstekende (brom)fietsers en voetgangers wordt gecreëerd en de mogelijkheid ontstaat om in twee fasen veilig de provinciale weg (Uterwei) over te steken;

- door toepassing van het type zigzag-middengeleider de (brom)fietser gedwongen wordt om met gepaste aangepaste snelheid in twee fasen veilig over te steken;

- er twee middengeleiders, één ten zuiden en één ten noorden van de aansluiting met de Koaisreed wordt aangebracht ten behoeve van de aanpassing van het kruispunt met de Koaisreed;

(Brom)fietspadoversteekvoorziening C. Schuurmanswei:

- vanuit oogpunt van verkeersveiligheid het ongewenst is dat overstekende (brom)fietsers evenwijdig aan de provinciale weg in de huidige situatie voorrang moeten verlenen bij de oversteek van de C. Schuurmanswei;

- de bestaande middengeleider op de C. Schuurmanswei blijft gehandhaafd en de voorrang wordt omgedraaid zodat (brom)fietsers en voetgangers op het (brom)fietspad met voorrang kunnen oversteken;

- de twee bestaande middengeleiders, één ten zuiden en één ten noorden van de aansluiting met de C. Schuurmanswei worden vernieuwd ter geleiding van het doorgaande verkeer en zodat het (wachtende) verkeer op het linksafvak wordt beschermd;

(Brom)fietsonderdoorgang/tunnel:

- de Rysloane en Bartemerwei voor (brom)fietsers en voetgangers ongelijkvloers wordt verbonden middels een (brom)fietsonderdoorgang/tunnel;

- de Rysloane in de nieuwe situatie niet meer rechtstreeks aansluit op de provinciale weg (Uterwei), maar middels een ontsluitings/parallelweg wordt aangesloten op de nieuw te realiseren ovonde bij It Langfal;

- bij beëindigingen van het (brom)fietspad voorrang door (brom)fietsers dient te worden verleend;

Landbouwpasseerstrook tussen Rysloane en It Langfal:

- tussen de huidige aansluiting Rysloane op de Uterwei en de aansluiting It Langfal op de Uterwei, een landbouwpasseerstrook van ca. 200m, waarvan 50m middels een fysieke rijbaanscheiding wordt aangelegd aan de oostzijde van de rijbaan, zuid – noord richting;

- het landbouwverkeer verplicht is gebruik te maken van de landbouwpasseerstrook om de doorstroming van het overig verkeer te bevorderen – het gedeelte landbouwpasseerstrook naast de fysieke scheiding duidt het verplicht te gebruiken deel aan – de overige lengte is bedoeld om geleidelijk aan in te voegen op de hoofdrijbaan;

Ovonde (ovale rotonde):

- de aansluiting It Langfal en Uterwei wordt uitgevoerd in een ovonde (ovale rotonde);

- de directe aansluiting Rysloane op de provinciale weg wordt opgeheven;

- de directe aansluiting Suderheawei inclusief één middengeleider op de provinciale weg worden opgeheven;

- twee van de drie middengeleiders in de hoofdrijbaan ter hoogte van de op te heffen aansluiting Suderheawei worden enigszins aangepast zodat de links liggende percelen veiliger kunnen worden bereikt;

- op de oostzijde van de ovonde de ontsluitings/parallelwegen aansluiten, zijnde de verlengde Rysloane en de verlengde Suderheawei middels een 60km/uur-zone en aansluiten op de bestaande 60km/uur-zones op de Rysloane en de Suderheawei;

- het T-kruispunt na de oostelijke aansluiting op de ovonde gelijkwaardig wordt ingericht (verkeer van rechts voorrang);

- de (brom)fietsoversteek van De Loanekampen naar de Suderheawei over de provinciale weg wordt opgeheven;

- een (brom)fietsoversteek wordt gecreëerd over het middeneiland van de ovonde zodat (brom)fietsers en voetgangers in twee fasen, op het punt daar waar de rijsnelheid van de hoofdrijbaan het laagst is, de provinciale weg (Uterwei) kunnen oversteken;

- het nieuw aan te leggen (brom)fietspad langs de Uterwei afbuigt en langs It Langfal aansluit op It Súd in zowel noordelijke richting naar het dorp, als zuidelijke richting naar Surhuisterveen;

- bij beëindigingen van het (brom)fietspad voorrang door (brom)fietsers dient te worden verleend;

- het zuidelijk gelegen (brom)fietspad langs It Langfal tussen It Súd en de provinciale weg wordt opgeheven en aan de noordzijde wordt aangelegd;

- de gemeentelijke wegen It Súd vanuit noordelijke – en zuidelijke richting de voorrang wordt opgeheven en als gelijkwaardig bajonetkruispunt (twee achter elkaar liggende T-kruispunten in tegenovergestelde richtingen) aansluitend op It Langfal wordt ingericht (verkeer van rechts voorrang);

- de aansluiting It Langfal op de ovonde middels een 60km/uur-zone wordt ingericht en beëindigd direct na het bajonetkruispunt (na circa 100m) en op de noordzijde via It Súd aansluit op de bebouwde kom Surhuizum en op de zuidzijde via It Súd op de bestaande 60km/uur-zone van It Súd aan de zuidzijde;

Landbouwpasseerstrook De Loanekampen:

- ter hoogte van de aansluiting De Loanekampen een landbouwpasseerstrook van ca. 200m, waarvan 134m middels een fysieke rijbaanscheiding wordt aangelegd aan de westzijde van de rijbaan in noord – zuid richting;

- de lengte 134m van de fysieke rijbaanscheiding wordt doorgezet tot net voorbij de uitrit van woning Uterwei 30 ter voorkoming van het via de landbouwpasseerstrook passeren van

wachtend verkeer naar de links gelegen uitritten toe;

- het landbouwverkeer verplicht is gebruik te maken van de landbouwpasseerstrook om de doorstroming van het overig verkeer te bevorderen – het gedeelte landbouwpasseerstrook naast de fysieke scheiding duidt het verplicht te gebruiken deel aan – de overige lengte is bedoeld om geleidelijk aan in te voegen op de hoofdrijbaan;

- tussen de landbouwpasseerstrook en het (brom)fietspad een geleiderailconstructie wordt aangebracht ter bescherming van het (brom)fietsverkeer;

Algemeen:

- over de gehele lengte van het te reconstrueren wegvak een inhaalverbod wordt ingesteld middels een doorgetrokken dubbele as-streep;

- op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg met de politie heeft plaatsgevonden;

- de politie d.d. 15 november 2024 heeft laten weten in te kunnen stemmen met de voorgestelde maatregelen;

Gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 12 van het BABW;

BESLUIT

Door plaatsing van de volgende verkeersborden van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, op het wegvak N358 tussen afslag Augustinusga en Surhuisterveen, verdeeld in deelprojecten:

Linksafvak afslag It Oast richting Augustinusga ( metrering 35.95-36.05 ):

  • 1.

    op de te realiseren middengeleider, van rood gekleurd beton in creteprint, worden een tweetal geel gekleurde verkeerszuilen met verkeersbord DO2ro_BB22, op de kopse zijden van de middengeleider aangebracht;

Landbouwpasseerstrook ten zuiden van afslag It Oast (metrering 36.05-36.32):

  • 1.

    de landbouwpasseerstrook wordt aangeduid met verkeersbord F11 alsmede adequate markeringen tussen rijbaan en landbouwpasseerstrook en beëindigd met verkeersbord F12 bij het einde van de fysieke rijbaanscheiding;

  • 2.

    op de landbouwpasseerstrook worden een tweetal tractorsymbolen in markering aangebracht, één in het begin en één 5,00m na de beëindiging van de fysieke rijbaanscheiding;

(Brom)fietspadoversteekvoorziening Koaisreed (metrering 37.27):

  • 1.

    op de middengeleiders, van rood gekleurd beton in creteprint, worden in totaal vier geel gekleurde verkeerszuilen met verkeersborden DO2ro_BB22 op de kopse zijden van de middengeleiders aangebracht;

  • 2.

    voor overstekende (brom)fietsers zal er aan weeszijden van de rijbaan in de bermen een verkeersbord B06 worden aangebracht;

  • 3.

    vanuit oostelijke richting wordt op het (brom)fietspad op 15m voor het kruispunt in markering een voorwaarschuwingsdriehoek aangebracht;

  • 4.

    ter hoogte van deze oversteek zullen voor het verkeer op de hoofdrijbaan in de zijberm van de hoofdrijbaan na de het kruispunt verkeersborden B01 worden aangebracht;

  • 5.

    voor het verkeer vanaf de Koaisreed wordt in de berm alleen op de rechterzijde een tweetal plaatsen verkeersborden B06 geplaatst: één nabij het kruispunt en één op 150m afstand, met onderbord OB401-150;

  • 6.

    voor het (brom)fietsverkeer vanaf de Koaisreed wordt in de berm van de Koaisreed verkeersbord G12a geplaatst;

  • 7.

    vanuit oostelijke richting wordt op de Koaisreed op 25m voor het kruispunt in markering een voorwaarschuwingsdriehoek aangebracht;

(Brom)fietspadoversteekvoorziening C. Schuurmanswei (metrering 37.49):

  • 1.

    op de gesplitste bestaande te vernieuwen middengeleider, van rood gekleurd beton in creteprint, van de aansluitende weg C. Schuurmanswei worden een tweetal gele verkeerszuilen met verkeersborden DO2ro_BB22 op de kopse zijden van de middengeleider aangebracht;

  • 2.

    voor de oversteken in de zijbermen van het (brom)fietspad aan weerzijden van de C. Schuurmanswei, wordt een verkeersbord G12a aangebracht;

  • 3.

    voor het verkeer van de Uterwei naar de C. Schuurmanswei en v.v. worden in de berm de verkeersborden B06 geplaatst met elk een onderbord OB5030B04 ter attentie van (brom)fietsers die voorrang genieten;

  • 4.

    voor het verkeer vanaf C. Schuurmanswei naar Uterwei voorbij het (brom)fietspad, wordt verkeersbord B06 geplaatst;

(Brom)fietsonderdoorgang/tunnel (metrering 37.89) :

  • 1.

    aan weerseinden van deze (brom)fietstunnel, de aanvang van het (brom)fietspad wordt verkeersbord G12a aangebracht;

  • 2.

    bij de beëindiging van het (brom)fietspad uit de (brom)fietsonderdoorgang/tunnel op het onderliggend wegennet wordt verkeersbord B06 aangebracht;

  • 3.

    in de te verlengen Rysloane worden bochten gerealiseerd en langs een tweetal hiervan worden per bocht drie verkeersborden BB14 aangebracht ter geleiding van deze bochten;

Landbouwpasseerstrook tussen Rysloane en It Langfal (metrering 38.20-38.47) :

  • 1.

    de landbouwpasseerstrook wordt aangeduid met verkeersbord F11 alsmede adequate markeringen tussen rijbaan en landbouwpasseerstrook en beëindigd met verkeersbord F12 bij het einde van de fysieke rijbaanscheiding;

  • 2.

    op de landbouwpasseerstrook worden een tweetal tractorsymbolen in markering aangebracht, één in het begin en één 5,00m na de beëindiging van de fysieke rijbaanscheiding;

Ovonde (metrering 38.47-38.62 ):

  • 1.

    vanuit noordelijke richting dient voorrang te worden verleend aan het verkeer op de ovonde, zichtbaar met haaientanden op het wegdek en verkeersbord B06 in de berm;

  • 2.

    vanuit noordelijke richting wordt op 150m voor de ovonde een verkeersbord B06 met onderbord OB401-150 aangebracht;

  • 3.

    vanuit noordelijke richting wordt op 25m voor de ovonde een voorwaarschuwingsdriehoek in markering op de verharding aangebracht;

  • 4.

    tussen de rijstroken aan de noordkant van de ovonde wordt een rood gekleurde beton creteprint middengeleider aangebracht. Op deze middengeleider op het noordelijke eind daarvan wordt een geel gekleurde verkeerszuil met verkeersbord DO2ro_BB22 aangebracht;

  • 5.

    in de zijbermen, direct na de zijweg naast de rechtdoorgaande rijstrook op de ovonde wordt het verkeersbord B01, één in noordelijke – en één in zuidelijke richting, geplaatst;

  • 6.

    tegenover de aansluiting van deze noordelijke richting van de ovonde gesitueerde rijstrook naar de ovonde wordt in de berm verkeersbord D01_BB12r aangebracht;

  • 7.

    vanuit de zuidelijke richting dient voorrang te worden verleend aan het verkeer op deze ovonde, zichtbaar met haaientanden op het wegdek en verkeersbord B06 in de berm;

  • 8.

    vanuit de zuidelijke richting wordt op 150m voor de ovonde verkeersbord B06 met onderbord OB401-150 aangebracht;

  • 9.

    vanuit noordelijke richting wordt op 25m voor de ovonde een voorwaarschuwingsdriehoek in markering op de verharding aangebracht;

  • 10.

    tussen de rijstroken aan de zuidkant van de ovonde wordt een rood gekleurde beton creteprint middengeleider aangebracht. Op deze middengeleider op het zuidelijke eind daarvan wordt een geel gekleurd verkeerszuil met verkeersbord DO2ro_BB22 aangebracht;

  • 11

    tegenover de aansluiting van de zuidkant van de ovonde gesitueerde rijstrook naar de ovonde wordt in de berm verkeersbord D01_BB12r aangebracht;

  • 12

    in de berm van de parallelweg Rysloane wordt gerekend vanaf de ovonde ter hoogte van het tangentpunt verkeersbord C20-48 aangebracht;

  • 13

    ter hoogte van de parallelweg welke de Rysloane en Súderheawei verbindt met de ovonde worden in de bermen op gepaste afstand van de ovonde verkeersbord A0160zb, twee maal en verkeersbord A0260ze, éénmaal (rechts) op de achterzijde van het linker bord A0160zb, geplaatst;

  • 14

    ter hoogte van de parallelweg welke de Rysloane en Súderheawei verbindt met de ovonde worden in de rechterkant op gepaste afstand van de ovonde verkeersborden B06 en C15 geplaatst;

  • 15

    tegenover waar de parallelweg de Rysloane en Súderheawei verbindt met de ovonde wordt verkeersbord D01 aangebracht;

  • 16

    ter hoogte van waar It Langfal aansluit op de ovonde wordt op gepaste afstand van de ovonde verkeersbord A0160zb, twee maal en verkeersbord A0260ze, éénmaal (rechts) op de achterzijde van het linker bord A0160zb, geplaatst;

  • 17

    in de buitenbocht van de te verlengen Súderheawei (parallelweg) worden een drietal verkeersborden BB14 geplaatst ter geleiding van deze bocht;

  • 18

    vanuit westelijke richting waar It Langfal aansluit op de ovonde wordt op gepaste afstand van de ovonde verkeersbord B06 geplaatst;

  • 19

    vanuit westelijke richting op It Langfal wordt op 50m voor de ovonde een verkeersbord B06 met onderbord OB401-50 en daaronder verkeersbord C15 (i.v.m. het onderbord bestemd voor de B06) aangebracht;

  • 20

    in de berm van It Langfal voor de noordelijke aansluiting It Súd wordt verkeersbord BW08lb geplaatst;

  • 21

    tegenover de aansluiting van It Langfal op de ovonde wordt in de berm van deze ovonde verkeersbord D01 aangebracht;

  • 22

    ter hoogte van de aansluiting van het fietspad op It Súd, It Langfal en de ovonde wordt in de berm verkeersborden B06 met op de achterzijde verkeersborden G12a aangebracht en worden op het wegdek haaientanden aangebracht;

  • 23

    op 15m voor het beëindigen van de (brom)fietspaden wordt een voorwaarschuwingsdriehoek in markering op de verharding aangebracht;

  • 24

    ter hoogte van de aansluiting van het (brom)fietspad aan de oostzijde van de rijbaan op de ovonde wordt in de berm verkeersbord B06 aangebracht;

  • 25

    ter hoogte van de aansluiting van het (brom)fietspad aan de oostzijde van de rijbaan op de parallelweg Súderheawei wordt in de berm verkeersbord B06 met op de achterzijde verkeersbord G12a aangebracht en worden op het wegdek haaientanden aangebracht;

  • 26

    ter hoogte van de aansluiting It Langfal op de ovonde worden in de bermen op gepaste afstand van de ovonde verkeersbord A0160zb, twee maal en verkeersbord A0260ze, éénmaal (rechts) op de achterzijde van het linker bord A0160zb, geplaatst;

  • 27

    op de noordelijke aansluiting It Súd wordt A0160zb aangebracht in het bebouwde komportaal Surhuizum;

  • 28

    de zuidelijke aansluiting It Súd wordt de zonepoort opgeheven;

  • 29

    bij aanvang plateau vanuit westelijke richting naar de ovonde toe op It Langfal worden in de bermen verkeersbord A0160zb, twee maal en verkeersbord A0260ze, éénmaal (rechts) op de achterzijde van het linker bord A0160zb, geplaatst;

  • 30

    ter hoogte van de op te heffen aansluiting Suderheawei worden op twee aan te passen middengeleiders, van rood gekleurd beton in creteprint, in totaal vier geel gekleurde verkeerszuilen met verkeersborden DO2ro_BB22 op de kopse zijden van de middengeleiders aangebracht;

Landbouwpasseerstrook De Loanekampen (metrering 38.96-39.23) :

  • 1.

    de landbouwpasseerstrook wordt aangeduid met verkeersbord F11 alsmede adequate markeringen tussen rijbaan en landbouwpasseerstrook en beëindigd met verkeersbord F12 bij het einde van de fysieke rijbaanscheiding;

  • 2.

    op de landbouwpasseerstrook worden een tweetal tractorsymbolen in markering aangebracht, één in het begin en één 5,00m na de beëindiging van de fysieke rijbaanscheiding;

Leeuwarden, 25 november 2024

Gedeputeerde Staten

Namens deze,

T. de Vries

Teammanager Provinciale Waterstaat

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Het college van Gedeputeerde Staten wil u graag de mogelijkheid geven te reageren op het ontwerp verkeersbesluit N358, voordat wij overgaan tot vaststelling van het verkeersbesluit.

Uw zienswijze kunt u tijdens de inspraakperiode van 27 november 2024 tot en met 5 januari 2025 mailen naar provincie@fryslan.nl of richten aan Gedeputeerde Staten van Fryslân, t.a.v. afdeling Provinciale Waterstaat, postbus 20120, 8900 HM Leeuwarden o.v.v. zienswijze verkeersbesluit N358.

Het college van Gedeputeerde Staten zal alle reacties die op tijd zijn ingediend beoordelen en beantwoorden middels een reactienota. Zodra de reactienota door het college van Gedeputeerde Staten is vastgesteld, krijgt u hiervan een bericht.

Naar boven