Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2024, 18180 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2024, 18180 | beleidsregel |
Nadere subsidieregels soortenmanagementplannen voor natuurvriendelijke isolatie
Gedeputeerde Staten van Limburg
maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v. bekend dat zij in hun vergadering van 19 november 2024 hebben vastgesteld:
NADERE SUBSIDIEREGELS SOORTENMANAGEMETPLANNEN VOOR NATUURVRIENDELIJKE ISOLATIE
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze nadere subsidieregels wordt verstaan onder:
Beschermde diersoort: in het wild levende:
dieren van soorten, genoemd in:
bijlage IV bij Richtlijn 92/43/EEG (Externe link: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:31992L0043 ) van de Raad van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna (PbEG 1992, L 206);
onderdeel A van de bijlage bij de Wet natuurbescherming (https://wetten.overheid.nl/BWBR0037552?labelid=13365544&g=2024-08-22&z=2024-08-22), bedoeld in artikel 3.10 van de Wet natuurbescherming (https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0037552&artikel=3.10&g=2024-08-22&z=2024-08-22 ); of
onderdeel A van bijlage IX bij het Besluit activiteiten leefomgeving (https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0041330&bijlage=IX&g=2024-08-22&z=2024-08-22 ), bedoeld in artikel 11.54, eerste lid, onder a, van het Besluit activiteiten leefomgeving (https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0041330&artikel=11.54&g=2024-08-22&z=2024-08-22 ); of
vogelsoorten, als bedoeld in artikel 1 van Richtlijn 2009/147/EG (Externe link: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32009L0147 ) van het Europees Parlement en de Raad van 30 november 2009 inzake het behoud van de vogelstand (PbEU 2010, L 20).
het document ‘Handreiking opstellen Soortenmanagementplan en pre-Soortenmanagementplan in Limburg’ dat richtlijnen en aanbevelingen biedt voor het opstellen van een Soortenmanagementplan in Limburg. Deze handreiking bevat de verplichte onderdelen die een Soortenmanagementplan moet bevatten en beschrijft hoe deze onderdelen dienen te worden uitgewerkt. Het ondersteunt betrokken partijen bij het identificeren van soorten die bescherming behoeven, het formuleren van doelstellingen en maatregelen, en het waarborgen van de effectiviteit van het plan in overeenstemming met de wet- en regelgeving. De handreiking is bedoeld om een uniforme aanpak te bevorderen en bij te dragen aan de bescherming en het behoud van biodiversiteit in de regio.
Bron: Externe link: Home - Provincie Limburg ➔ onderwerpen ➔ Natuur en landschap ➔ Soortenmanagementplannen ➔ Handreiking SMP Limburg
een door de gemeente vastgesteld beleidsplan gericht op het versterken van de staat van instandhouding van beschermde diersoorten binnen een gemeente, berustend op ecologisch onderzoek, dat wordt opgesteld met als doel het dienen als onderbouwing voor het aanvragen van een gebiedsgerichte omgevingsvergunning, vergunning of vrijstelling van een verbod ten aanzien van beschermde diersoorten, als bedoeld in artikel 3.3, 3.8 en artikel 3.10, tweede lid, van de Wet natuurbescherming en artikel 5.1, tweede lid, aanhef en onder g van de Omgevingswet, dan wel ten aanzien van hun voorplantingsplaatsen, rustplaatsen of eieren, ter versnelling van de energiebesparende isolatie van de thermische schil van gebouwen in de gebouwde omgeving;
een toegelaten stedenbouwkundig samenstel van bebouwing voor wonen, dienstverlening, bedrijvigheid, detailhandel en horeca, en de daarbij behorende openbare of sociaal-culturele voorzieningen en infrastructuur, met uitzondering van stedelijk groen aan de rand van die bebouwing en lintbebouwing langs wegen, waterwegen of waterkeringen, toegelaten op grond van:
een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, een inpassingsplan als bedoeld in artikel 3.26 of 3.28 van die wet of een beheersverordening als bedoeld in artikel 3.38 van die wet; of
Artikel 2 Doel van de regeling
Het doel van deze nadere subsidieregels is het bevorderen van het opstellen van soortenmanagementplannen en het inrichten van alternatieve kraamverblijfplaatsen door Nederlands Limburgse gemeenten om uiteindelijk de leefomgeving van beschermde diersoorten te herstellen. Hiermee kan de gewenste samenhangende aanpak voor het behoud van de beschermde diersoorten en de verduurzamingsopgave worden gerealiseerd.
Artikel 4 Specifieke deelterreinen
Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken aan Nederlands Limburgse gemeenten ter bevordering van:
Om in aanmerking te komen voor een subsidie zoals gesteld in artikel 4, eerste lid dient het opstellen, voorbereiden, implementeren, uitvoeren en monitoren van het soortenmanagementplan te worden gedaan volgens de Handreiking SMP Limburg en het beoogde doel moet daarbij zijn om het volledige stedelijk gebied van de aanvrager te beslaan.
Een aanvrager komt in aanmerking voor een subsidie zoals gesteld in artikel 4, tweede lid voor maximaal het aantal zoals opgenomen in bijlage I van deze regeling en de eigenschappen van de alternatieve kraamverblijfplaatsen dienen minimaal te voldoen aan de gestelde eisen in de meest recente kennisdocumenten van BIJ12 voor de betreffende vleermuissoorten (www.bij12.nl -> Onderwerpen ➔ Natuurinformatie ➔ Kennisdocumenten Soorten – Natuurbescherming) indien beschikbaar.
Artikel 6 Verplichting subsidieontvanger
Als in eerste instantie tijdelijke externe alternatieve kraamverblijven worden gerealiseerd, dienen deze, zodra onderzoeksgegevens beschikbaar zijn, uiteindelijk te worden omgezet naar interne alternatieve kraamverblijven voor een permanente compensatie.
Hoofdstuk 3 Financiële aspecten
Het aan een gemeente te verstrekken subsidiebedrag voor een activiteit zoals gesteld in artikel 4, eerste lid bedraagt maximaal het bedrag zoals vermeld in bijlage II van deze regeling. Indien de, op het moment van verstrekking van de subsidie, te verwachten werkelijke subsidiabele kosten lager zullen liggen dan het voor de betreffende gemeente in bijlage II opgenomen bedrag, kunnen Gedeputeerde Staten een lager bedrag verstrekken.
Artikel 10 Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten
Het standaard (digitaal) aanvraagformulier dient volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te worden en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het formulier en dient bij voorkeur digitaal, middels eHerkenning (aanvragen van organisaties) of DigiD (aanvragen van particulieren), te worden ingediend. Een aanvraag per e-mail is niet mogelijk.
Artikel 14 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 2 januari 2030 met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 19 november 2024
Gedeputeerde Staten voornoem
de voorzitter,
de heer E.G.M. Roemer
secretaris
de heer D.F. Timmer
Zowel woningisolatie als natuurbescherming zijn van groot belang. De biodiversiteit en beschermde soorten staan onder druk en de isolatie van slecht geïsoleerde woningen is urgent om de energierekening voor kwetsbare huishoudens betaalbaar te houden en om de afgesproken CO2-reductiedoelen te halen. Om de isolatieopgave hand in hand met de Omgevingswet te realiseren, zet het Rijk voor de (middel)lange termijn oplossing in op de landelijke uitrol van de SMP's. Op deze wijze kunnen gemeenten op gebiedsniveau een omgevingsvergunning krijgen van het bevoegd gezag op de Omgevingswet (Ow). Door de SMP-aanpak is het mogelijk voor gemeenten om door te gaan met de isolatieopgave zonder daarvoor beschermde diersoorten te doden of te verstoren.
Gedeputeerde Staten verstrekken de middelen aan een deel van de gemeenten in hun provincie ten behoeve van activiteiten die gericht zijn op het opstellen, voorbereiden, implementeren, uitvoeren of monitoren van soortenmanagementplannen waarbij het beoogde doel is om het volledige stedelijk gebied van de gemeente beslaan, op een manier die naar hun oordeel bijdraagt aan een doelmatige versnelling van de isolatie van gebouwen. Daarnaast subsidiëren Gedeputeerde Staten de inrichting van alternatieve kraamverblijfplaatsen. Aan subsidieverstrekking op grond van deze Nadere subsidieregels kan geen enkele verwachting worden ontleend ten aanzien van het al dan niet honoreren van een aanvraag voor een generieke omgevingsvergunning voor flora- en fauna-activiteiten op basis van een (pre-)soortenmanagementplan.
Tabel 1. Aantallen te realiseren kraamverblijven voor de compensatieopgave die dient als voorwaarde voor de landelijke aanpak natuurvriendelijk isoleren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-18180.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.