Bevoegdheid
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Krachtens artikel 15 tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Krachtens artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Belangenafweging
De verkeersdrukte op de N34 bij het verkeersplein Gieten is toegenomen. Hierdoor ontstaan in de ochtend- en avondspits regelmatig files op de N34 ten noorden en zuiden van het verkeersplein en op de N33 voor afslaand verkeer naar het verkeersplein Gieten. Tijdens filevorming wordt de rotonde bij de op- en afrit Gieten/Eext, komend vanaf Emmen, door weggebruikers gebruikt als sluiproute om op die manier verder vooraan in de file aan te kunnen sluiten. Ook is geconstateerd dat weggebruikers tegen het verkeer in over de rotonde proberen door te steken om de file te omzeilen. Als gevolg van deze onwenselijke en verkeersonveilige situaties, zijn op de rotonde bij de op- en afrit Gieten/Eext fysieke maatregelen getroffen. De fysieke maatregelen hebben tot doel het oneigenlijk gebruik van de rotonde te voorkomen.
Nadat de fysieke maatregelen op de rotonde waren geplaatst reden weggebruikers door de berm om alsnog via de rotonde hun weg te vervolgen richting de N34 om op die manier verder vooraan in de file aan te kunnen sluiten. Ter voorkoming hiervan zijn ook fysieke maatregelen geplaatst in de middenberm vanaf de rotonde op- en afrit Gieten/Eext tot de rotonde Oelenboom/Rondkamp. Momenteel worden alternatieven uitgewerkt om onder andere de doorstroming bij het knooppunt Gieten te verbeteren.
Tot de wijzigingen aan de weg zijn doorgevoerd is het noodzakelijk, ter voorkoming van onwenselijke verkeersbewegingen de fysieke maatregelen geplaatst op de rotonde bij de op- en afrit Gieten/Eext en tot aan de rotonde Oelenboom/Rondkamp, te handhaven. Deze maatregelen bevorderen de bescherming van verkeersdeelnemers en de verkeersveiligheid.
Overleg
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.
Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Aa en Hunze.