U bekijkt een publicatie met

Toon versie van document

Beleidsarme wijzigingen omgevingsverordening Gelderland

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Gelet op artikel 1 van de Delegatieverordening leefomgeving Gelderland;

Besluiten

Artikel I

De Omgevingsverordening Gelderland wordt gewijzigd zoals is aangegeven in 'bijlage A'.

Artikel II

Dit besluit treedt inwerking op 22 november 2024.



Gedeputeerde Staten van Gelderland



Henri Lenferink,

Commissaris van de Koning



Frederik van Ardenne,

Secretaris

Bijlage A

A

Artikel 1.10 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Artikel 1.10 (aanwijzing gebieden en toepassingsbereik regels omgevingsverordening)

  • 1

    De bijlage Overzicht informatieobjecten bevat de in deze verordening aangewezen gebieden waarvan de geometrische plaatsbepaling en begrenzing zijn vastgelegd in een GML-bestand.

  • 2

    De regels in deze verordening zijn van toepassing in de provincie Gelderland, waarvan de geometrische begrenzing is vastgelegd in de bijlage Overzicht informatieobjecten, voor zover er bij een regel geen geometrische begrenzing van een specifiek gebied of specifieke locatie is vastgelegd.

  • 3

    De begrenzing van de aangewezen gebieden is exact met uitzondering van de volgende gebieden waarvan de begrenzing indicatief is:

    • a.

      Arkervaart;

    • b.

      gekanaliseerde Linge;

    • c.

      gesloten stortplaats;

    • d.

      dijktrajecten 1 op 30, 1 op 100, 1 op 300, 1 op 1250 en handhaven huidige situatie;

    • e.

      Korne, delen van de Oude IJssel en delen van de Linge;

    • f.

      de Linge;

    • g.

      de Oude IJssel;

    • h.

      peilbesluitgebied; en

    • i.

      verbodsgebied varend ontgassen.

  • 4

    Als provinciaal netwerk voor het doorgaand vervoer van gevaarlijke stoffen zijn aangewezen alle provinciale wegen, met uitzondering van de in de bijlage Wegen en wegdelen buiten de routering vervoer gevaarlijke stoffen genoemde wegen en weggedeelten.

  • 5

    Voor de vaststelling van de geluidproductieplafonds als omgevingswaarden worden aangewezen de provinciale wegen zoals opgenomen in bijlage Geluidproductieplafonds provinciale wegenhet geografisch informatieobject 'provinciale weg'.

B

Artikel 4.82 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Artikel 4.82 (melding gedenkteken)

Het is verboden in een beperkingengebied met betrekking tot een provinciale weg met betrekking tot een provinciale weg een  gedenkteken te plaatsen zonder dit ten minste vier weken voor het begin ervan te melden.

C

Artikel 5.2 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Artikel 5.2 (geheel of gedeeltelijk buiten toepassing laten van afwijkingsmogelijkheden)

De artikelen 1.6 en 1.7 zijn niet van toepassing op

  • a.

     paragraaf 5.2.4;

  • b.

    de artikelen 5.9, 5.10 en 5.11; en

  • c.

    afdeling 5.5.

D

Artikel 5.5 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Artikel 5.5 (beschermen kwaliteit Gelders natuurnetwerk)

  • 1

    Voor zover een omgevingsplan van toepassing is op locaties in het Gelders natuurnetwerk, wordt een nieuwe activiteit of ontwikkeling alleen toegelaten als uit onderzoek blijkt dat die geen nadelige gevolgen kan hebben voor de oppervlakte, samenhang of kwaliteit van het Gelders natuurnetwerk als bedoeld in bijlage Kernkwaliteiten Gelders natuurnetwerk en Groene ontwikkelingszone.

  • 2

    Er is geen sprake van nadelige gevolgen voor de oppervlakte als die in overeenstemming met de artikelen 5.12 tot en met 5.175.18 worden gecompenseerd:

    • a.

      in de nabijheid van het Gelders natuurnetwerk; of

    • b.

      in het Gelders natuurnetwerk op gronden die op de ambitiekaart bij het Natuurbeheerplan Provincie Gelderland zijn aangeduid met code N00.01.

E

Artikel 5.6 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Artikel 5.6 (afwijkingsmogelijkheden bij militaire terreinen)

In afwijking van artikel 5.5, eerste lid, laat een omgevingsplan binnen het Gelders natuurnetwerk terreinverharding en bouwactiviteiten op militaire terreinen en terreinen met een militair object als bedoeld in artikel 5.150, eerste lid, van het Besluit kwaliteit leefomgeving alleen toe als de nadelige gevolgen voor de oppervlakte, samenhang of kwaliteit gelijkwaardig worden gecompenseerd in overeenstemming met de artikelen 5.12 tot en met 5.175.18.

F

Artikel 5.8 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Artikel 5.8 (afwijkingsmogelijkheden uitbreiding bestaande activiteit)

  • 1

    In afwijking van artikel 5.5, eerste lid, kan een omgevingsplan een uitbreiding van een bestaande activiteit binnen het Gelders natuurnetwerk alleen toelaten als:

    • a.

      voor die uitbreiding geen reële alternatieven voorhanden zijn;

    • b.

      de kernkwaliteiten van het gebied in hun onderlinge samenhang bezien per saldo worden versterkt; en

    • c.

      de versterking en uitvoering hiervan planologisch worden verzekerd in overeenstemming met de artikelen 5.12 tot en met 5.175.18.

  • 2

    In afwijking van het eerste lid kan een omgevingsplan een uitbreiding van een in bijlage Groeilocaties groei-krimpbeleid Veluwe bedoeld bedrijf alleen mogelijk maken als:

    • a.

      de uitbreiding plaatsvindt op een in bijlage Groeilocaties groei-krimpbeleid Veluwe aangegeven uitbreidingslocatie;

    • b.

      het toegekend aantal hectares uit bijlage Groeilocaties groei-krimpbeleid Veluwe niet wordt overschreden;

    • c.

      de uitbreiding uiterlijk op 1 januari 2027 is opgenomen in een onherroepelijk omgevingsplan; en

    • d.

      de initiatiefnemer per hectare aan natuur die verloren gaat door de uitbreiding een vergoeding van € 33.000 aan de provincie heeft betaald.

G

Afdeling 5.6 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Afdeling 5.6 Instructieregels omgevingsplan: provinciale wegen

Artikel 5.60 (oogmerk instructieregels over gebruik en instandhouding provinciale wegen)

Deze afdeling is opgenomen met het oog op het veilig en doelmatig gebruik en de instandhouding van een beperkingengebied met betrekking tot een provinciale weg.

Artikel 5.61 (voorkomen belemmering provinciale wegen)

Een omgevingsplan bevat geen regels die het gebruik, de instandhouding, de verbetering of de vernieuwing van een beperkingengebied met betrekking tot een provinciale weg belemmeren.

H

Bijlage I wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Bijlage I Begripsbepalingen

bedrijventerrein

aaneengesloten terrein voor de bedrijfsmatige uitoefening van industriële, logistieke, ambachtelijke en dienstverlenende activiteiten en groothandel met de daarbij horende voorzieningen, bedoeld voor de vestiging van meerdere bedrijven;

beperkingengebied met betrekking tot een provinciale weg

beperkingengebied met betrekking tot een provinciale weg: aangewezen gebied als bedoeld in artikel 1.10 op of langs een provinciale weg dat omvat: de rijbanen, bromfiets-, fiets- en voetpaden, parkeer-, carpool- en halteplaatsen, vluchtstroken en andere stroken, bermen, glooiingen, grondkeringen, bermsloten en alle zich op, aan, in, onder of boven een weg bevindende voorzieningen en werken;

binnenschip

schip als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Binnenvaartwet;

buitengebied

gebied buiten het stedelijke gebied;

drinkwaterbedrijf

bedrijf dat in een waterwingebied grondwater onttrekt voor de openbare drinkwatervoorziening;

glastuinbouwbedrijf

bedrijf voor het telen of veredelen van gewassen in kassen als bedoeld in paragraaf 3.6.2 van het Besluit activiteiten leefomgeving geheel of nagenoeg geheel met behulp van glasopstand van minimaal twee hectare;

grondgebonden

de in een veehouderijbedrijf of veehouderijtak gehouden landbouwhuisdieren worden voor meer dan de helft voorzien van voer dat is geteeld op gronden die in de nabijheid van het dierenverblijf zijn gelegen en waarop de veehouder rechten heeft;

grondwater

water dat vrij onder het aardoppervlak voorkomt, met de daarin aanwezige stoffen;

grondwaterbedreigende activiteit

handeling of milieubelastende activiteit die nadelige gevolgen voor de kwaliteit van het grondwater veroorzaakt of kan veroorzaken;

hervestiging

verplaatsing van een veehouderijbedrijf naar een andere bestaande veehouderijlocatie binnen Gelderland;

leggerplicht

verplichting tot vaststelling van een legger als bedoeld in artikel 2.39, eerste lid, van de wet;

natuurbegraafplaats

locatie met als hoofdfunctie natuur en als nevenfunctie begraafplaats;

natuurtype in het Natuurbeheerplan Provincie Gelderland

type natuur zoals weergegeven op de beheerkaart bij het Natuurbeheerplan provincie Gelderland, gebaseerd op de Index Natuur en Landschap;

obstakelvrije zone

zone als bedoeld in het Handboek Wegontwerp van het kennisplatform CROW, publicatie 2013;

ontgassen

afvoeren van restladingdamp uit een ladingtank waarbij restladingdampen terechtkomen in de open lucht;

provinciale weg

een openbare weg, zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet en Wegenwet in beheer bij de provincie, met inbegrip van de daarin gelegen kunstwerken en wat verder naar zijn aard daartoe behoort

regionale waterkering

een niet-primaire waterkering in beheer bij een waterschap waarvoor in deze verordening een omgevingswaarde is opgenomen;

saneren van de bodem

beperken of ongedaan maken van de blootstelling aan de verontreiniging van de bodem of het beperken of ongedaan maken van de verontreiniging van de bodem;

schadelijke stoffen

stoffen opgenomen in bijlage Lijst van schadelijke stoffen of andere stoffen, combinaties van stoffen, preparaten of andere producten, in welke vorm dan ook, waarvan verwacht wordt dat ze het grondwater verontreinigen of kunnen verontreinigen;

uitbreiding

(bij veehouderij) vergroting van de agrarische bebouwing;

vaarweg

water binnen de provincie Gelderland dat openstaat voor openbaar scheepvaartverkeer, voor zover vermeld in artikel 2.7;

vaarwegprofiel

voor een vlotte en veilige scheepvaart ten minste noodzakelijke breedte en diepte van een vaarweg;

voertuig

voertuig als bedoeld in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

werklocatie

bedrijventerrein of locatie voor een kantoor of voor perifere detailhandel;

windturbine

door wind aangedreven bouwwerk waarmee energie wordt opgewekt met uitzondering van een historische of monumentale molen;

windturbinepark

park bestaande uit tenminste drie windturbines;

zonnepark

installatie van zonnepanelen, grondgebonden of op water, inclusief de bijbehorende technische constructies en onderdelen.

I

Bijlage II wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Bijlage II Overzicht Informatieobjecten

aanvoergebied vanuit het IJsselmeergebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_ff96d5fab5494c7485b9dd8eafab212e/nld@2023‑11‑30;1

ammoniakbuffergebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_eaa137425cc74000aeee2c041f88f48f/nld@2023‑11‑30;1

Arkervaart

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_68630c202abb459c84255eb4f552233c/nld@2023‑11‑30;1

beperkingengebied met betrekking tot een provinciale weg

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a3be227602c9420c8ed748b6cdbc35af/nld@2024‑11‑21;3

beschermingszone natte landnatuur

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_9c797eb338eb435e828fccf77bafaa1d/nld@2023‑11‑30;1

boringsvrije zone

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_93bbf858b5004aecbc3b647e1493a27c/nld@2023‑11‑30;1

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_93bbf858b5004aecbc3b647e1493a27c/nld@2024‑11‑21;2

bufferzone van de Neder-Germaanse Limes

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_58ce8ddf32b248a1ad1e226bb625e378/nld@2023‑11‑30;1

de Linge

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_5a1f87e6cfee4378a655345a7324f882/nld@2023‑11‑30;1

de Oude IJssel

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_42ea711d1ebb41d3a91630e67ad80158/nld@2023‑11‑30;1

dijktraject 1 op 30

/join/id/regdata/pv25/2023/norm_6430fb2299d148cbb0d8a10dc1837e00/nld@2023‑11‑30;1

dijktraject 1 op 100

/join/id/regdata/pv25/2023/norm_44b9db6c42974db8a3614cebf2ad3033/nld@2023‑11‑30;1

dijktraject 1 op 300

/join/id/regdata/pv25/2023/norm_3773037356cf4870a8c8b7e02ea93e56/nld@2023‑11‑30;1

dijktraject 1 op 1250

/join/id/regdata/pv25/2023/norm_f55e9f6f940845a9b46c223c16307087/nld@2023‑11‑30;1

dijktraject handhaven huidige situatie

/join/id/regdata/pv25/2023/norm_70537a5a43db4e6cbd48b1c258978938/nld@2023‑11‑30;1

ganzenrustgebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_826c6a5e3dae4c4cac6502b6c4e1a537/nld@2023‑11‑30;1

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_826c6a5e3dae4c4cac6502b6c4e1a537/nld@2024‑11‑21;2

gekanaliseerde Linge

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_bd6bfb96a1054434840a0ce5c754a6c3/nld@2023‑11‑30;1

Gelders natuurnetwerk

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_5210fd6845e344ed99757a637297b5c8/nld@2024‑04‑25;3

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_5210fd6845e344ed99757a637297b5c8/nld@2024‑11‑21;4

Gelders natuurnetwerk windturbines onder voorwaarden mogelijk

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_7a68dbbc4a7f4096922ed57956f5b1de/nld@2024‑04‑25;2

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_7a68dbbc4a7f4096922ed57956f5b1de/nld@2024‑11‑21;3

Gelderse streek Achterhoek

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a5fb298441934b46b424e0c1359acc3b/nld@2023‑11‑30;1

Gelderse streek Betuwe en Tielerwaard

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_8fc835adde4b478697d854df18f32804/nld@2023‑11‑30;1

Gelderse streek Bommelerwaard

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_1fa6c0f45f6e4d069c8346506be88350/nld@2023‑11‑30;1

Gelderse streek Gelderse Vallei

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_c458f7e4e95d420085cd39282876a4c4/nld@2023‑11‑30;1

Gelderse streek IJsselvallei

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_4114b266a66f4eb38dee9467b2a8deea/nld@2023‑11‑30;1

Gelderse streek Land van Maas en Waal

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_c1b8ea843bae4ad38f0907c6482134fa/nld@2023‑11‑30;1

Gelderse streek Liemers

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_724a8f9662a24c13923fbee470a46a69/nld@2023‑11‑30;1

Gelderse streek Over-Betuwe

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_502af37844614e65b08c8edf27e335e3/nld@2023‑11‑30;1

Gelderse streek Randmeerkust

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_ff382f9498ba4072a1645ad66bfef01c/nld@2023‑11‑30;1

Gelderse streek Rijk van Nijmegen

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_59725e7f19aa4bdbbf1e6e6e862a3cea/nld@2023‑11‑30;1

Gelderse streek Veluwe

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_c31337e4e90540cf9a2dbba7f3da44eb/nld@2023‑11‑30;1

gesloten stortplaats

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_61f3f83a58a34e55ae61618869b39510/nld@2023‑11‑30;1

glastuinbouwbedrijf buiten een glastuinbouwontwikkelingsgebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_887f9fb4534341e0a500ce20d0b48286/nld@2023‑11‑30;1

glastuinbouwontwikkelingsgebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_2fa1310b26ac40e6b51e6689a690511a/nld@2023‑11‑30;1

Groene ontwikkelingszone

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_418949736ee5474ca4fd00f77860f33c/nld@2024‑04‑25;2

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_418949736ee5474ca4fd00f77860f33c/nld@2024‑11‑21;3

grondwaterbeschermingsgebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_c34a242588074cb7b03ad4bae6b4f95e/nld@2023‑11‑30;1

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_c34a242588074cb7b03ad4bae6b4f95e/nld@2024‑11‑21;2

Hollandse Waterlinies

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_c17cab080b8d41aab547cf95f8833cbf/nld@2023‑11‑30;1

intrekgebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a644fe058a3b482e88f0ff40327f0fed/nld@2023‑11‑30;1

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a644fe058a3b482e88f0ff40327f0fed/nld@2024‑11‑21;2

kernzone van de Neder-Germaanse Limes Hunerberg

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_109eb71e19e840ecbbc1ca4c13bbe0a3/nld@2023‑11‑30;1

Korne, delen van de Oude IJssel en delen van de Linge

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a024d3c4653b45658eb23d3124ce0c23/nld@2023‑11‑30;1

koude-warmte-opslagvrije zone

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_9582ffdfe9314db195dfa33874f3714d/nld@2023‑11‑30;1

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_9582ffdfe9314db195dfa33874f3714d/nld@2024‑11‑21;2

kwetsbaar drinkwaterreserveringsgebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_7fd4ad8aeff047c68c1d5a3c230cc91d/nld@2023‑11‑30;1

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_7fd4ad8aeff047c68c1d5a3c230cc91d/nld@2024‑11‑21;2

minder kwetsbaar drinkwaterreserveringsgebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_661f50bd15e348409cad26efa1c4adb2/nld@2023‑11‑30;1

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_661f50bd15e348409cad26efa1c4adb2/nld@2024‑11‑21;2

molenbiotoop

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_fe5579a5115e4b53937112cab603d3e9/nld@2024‑04‑25;2

nationale landschappen

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_fab537005b3b47c29bdc8688f44e7601/nld@2023‑11‑30;1

Neder-Germaanse Limes

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_7c6a1537b9564d808485f5bcb2fa9d72/nld@2023‑11‑30;1

Neder-Germaanse Limes bufferzone Aquaduct

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_872e1950ddec40f9bd8db20c83961324/nld@2023‑11‑30;1

oude bosgroeiplaats

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_1f8d13161cd049beb23060ee64721314/nld@2023‑11‑30;1

peilbesluitgebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_4d8c6871d3944df2be4d644ba51c497b/nld@2023‑11‑30;1

provinciale weg

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a3be227602c9420c8ed748b6cdbc35af/nld@2024‑04‑25;2

/join/id/regdata/pv25/2024/gebiedsaanwijzing_ed49143549cc423d8c8477b963446aa8/nld@2024‑11‑20;1

stiltegebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_02f5607bc3a74877bf85642abd88f354/nld@2023‑11‑30;1

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_02f5607bc3a74877bf85642abd88f354/nld@2024‑11‑21;2

verbodsgebied varend ontgassen

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_fc2a8a2c8e7c4f92ba895838b70ff1bc/nld@2023‑11‑30;1

verkenningsgebied bijzondere voorwaarden natuurbegraven Gelders natuurnetwerk

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a5e65b12690b49958d95e718238258a2/nld@2024‑04‑25;2

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_a5e65b12690b49958d95e718238258a2/nld@2024‑11‑21;3

verkenningsgebied voorwaarden natuurbegraven Gelders natuurnetwerk

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_cacb2ca7a6334d61a0302d02660aaad7/nld@2024‑04‑25;2

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_cacb2ca7a6334d61a0302d02660aaad7/nld@2024‑11‑21;3

wateroverlast in het beheergebied van waterschap Rijn en IJssel

/join/id/regdata/pv25/2023/norm_ac775480cfa642ac997dcefc4d41d31c/nld@2023‑11‑30;1

wateroverlast in het beheergebied van waterschap Rivierenland

/join/id/regdata/pv25/2023/norm_5cddca27c249406286d0fdf327dc9719/nld@2023‑11‑30;1

wateroverlast in het beheergebied van waterschap Vallei en Veluwe

/join/id/regdata/pv25/2023/norm_f5f4a26dcfd145a1a38177f8348a4896/nld@2023‑11‑30;1

waterschap Rijn en IJssel

/join/id/regdata/pv25/2023/locatiegroep_0e6cecd7d169499c88d8b0676c3ed820/nld@2023‑11‑30;1

waterschap Rivierenland

/join/id/regdata/pv25/2023/locatiegroep_b1cc7a1fd4cf497b92e3a50de93e24c5/nld@2023‑11‑30;1

waterschap Vallei en Veluwe

/join/id/regdata/pv25/2023/locatiegroep_a8db1e4a8a1e40a4bb71476556210a86/nld@2023‑11‑30;1

waterschap Vechtstromen

/join/id/regdata/pv25/2023/locatiegroep_4eb80288e63e4b9dadefd00fcbf60ec5/nld@2023‑11‑30;1

waterwingebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_cb4853536a74433c8f5cca0e9eac2e42/nld@2023‑11‑30;1

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_cb4853536a74433c8f5cca0e9eac2e42/nld@2024‑11‑21;2

weidevogelgebied

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_1d0fefc09d594a7194dec293ea991115/nld@2023‑11‑30;1

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_1d0fefc09d594a7194dec293ea991115/nld@2024‑11‑21;2

werkgebied van Faunabeheereenheid Gelderland

/join/id/regdata/pv25/2023/gebiedsaanwijzing_93bfb80f921240af8a6696f70475ad32/nld@2023‑11‑30;1

J

Binnen bijlage III wordt de volgende sectie op de aangegeven wijze gewijzigd:

Geluidproductieplafonds provinciale wegen

Bijlage bij artikel 1.10, vijfde lid.

Aangewezen provinciale wegen voor geluidproductieplafond

[Vervallen]

K

Binnen bijlage III wordt de volgende sectie op de aangegeven wijze gewijzigd:

Voorwaarden vergunningvrije flora-en fauna-activiteit ruimtelijke inrichting of ontwikkeling en bestendig beheer en onderhoud

Bijlage bij artikel 4.4.

Algemene voorwaarden

Periode: hele jaar

Gebied: hele grondgebied van Gelderland

Bijzondere voorwaarden per soort

Soort

Toegestaan middel

Aardmuis

Vangkooi

Bosmuis

Vangkooi

Bruine kikker

Schepnet

Dwergmuis

Vangkooi

Dwergspitsmuis

Vangkooi

Egel

Vangkooi

Gewone bosspitsmuis

Vangkooi

Gewone pad

Schepnet

Haas

Vangkooi

Huisspitsmuis

Vangkooi

Kleine watersalamander

Schepnet

Konijn

Vangkooi

Meerkikker

Schepnet

Middelste groene kikker

Schepnet

Ondergrondse woelmuis

Vangkooi

Ree

Vangkooi

Rosse woelmuis

Vangkooi

Tweekleurige bosspitsmuis

Vangkooi

Veldmuis

Vangkooi

Vos

Vangkooi

Woelrat

Vangkooi

L

Binnen bijlage III wordt de volgende sectie op de aangegeven wijze gewijzigd:

Versterking Groene ontwikkelingszone

Bijlage bij artikel 5.20. 

Het bevoegd gezag bepaalt de versterkingsopgave en versterkingsmaatregelen voor een nieuwe activiteit of ontwikkeling in de Groene ontwikkelingszone aan de hand van onderstaande stappen. De genoemde tabellen zijn ook als rekentabel beschikbaar zie https://www.gelderland.nl/themas/omgevingsvisie/regels-groene-ontwikkelingszone. Hier staat ook een uitgebreide handleiding voor het invullen van de tabellen.

Stap 1: de versterkingsopgave

  • De versterkingsopgave wordt uitgedrukt in punten op basis van een verliesfactor en een impactfactor.

  • De verliesfactor wordt berekend met tabel 1 Verliesfactor.

  • De verliesfactor kwantificeert het verlies aan natuur- of landschapselementen die bijdragen aan de kernkwaliteiten van het betreffende deel van de Groene ontwikkelingszone, als gevolg van de nieuwe activiteit of ontwikkeling.

  • De impactfactor wordt berekend met tabel 2 Impactfactor.

  • De impactfactor kwantificeert de impact van de nieuwe activiteit of ontwikkeling op actuele en potentiële natuur- en landschapswaarden als gevolg van fysiek ruimtebeslag, verstoring van de omgeving door bijvoorbeeld geluid, licht en fysieke aanwezigheid en ligging.

  • Als de versterkingsopgave niet bepaald kan worden aan de hand van de tabellen, onderbouwt het bevoegd gezag de versterkingsopgave die gehanteerd wordt.

  • Het bevoegd gezag kan in onvoorziene gevallen gemotiveerd afwijken van tabel 1 Verliesfactor als het toepassen ervan leidt tot een onredelijke uitkomst.

Stap 2: de versterkingsmaatregelen

  • De versterkingsmaatregelen worden uitgedrukt in punten.

  • De versterkingsmaatregelen worden bepaald met tabel 3 Versterkingsmaatregelen.

  • De versterkingsmaatregelen kwantificeren de maatregelen die genomen kunnen worden om de Groene ontwikkelingszone te versterken. De versterkingsmaatregelen, uitgedrukt in punten, moeten meer zijn dan de versterkingsopgave, uitgedrukt in punten.

  • Als de versterkingsmaatregelen niet bepaald kunnen worden aan de hand van de tabellen, onderbouwt het bevoegd gezag de versterkingsmaatregelen die gehanteerd worden.

  • Het bevoegd gezag kan in onvoorziene gevallen gemotiveerd afwijken van tabel 3 Versterkingsmaatregelen als het toepassen ervan leidt tot een onredelijke uitkomst.

Stap 3: de locatie van de versterkingsmaatregelen

De locatie van de versterkingsmaatregelen wordt gekozen op basis van de volgende prioritering:

  • a.

    binnen het plangebied, grenzend aan het Gelders natuurnetwerk;

  • b.

    grenzend aan het plangebied en aan het Gelders natuurnetwerk, binnen de Groene ontwikkelingszone;

  • c.

    nabij het plangebied, binnen of grenzend aan de Groene ontwikkelingszone.

Bij deze prioritering gelden de volgende voorwaarden:

  • De locatie van de versterkingsmaatregelen draagt zoveel mogelijk bij aan de samenhang van de Groene ontwikkelingszone en het Gelders natuurnetwerk.

  • Als de nieuwe activiteit of ontwikkeling in een ecologische verbindingszone ligt, dragen de versterkingsmaatregelen bij aan de invulling van dezelfde verbindingszone. De versterkingsmaatregelen leiden niet tot een aantasting van de kwaliteit van natte landnatuur.

  • De versterkingsmaatregelen vinden zo veel mogelijk plaats:

  • buiten verstoringszones van de nieuwe activiteit of ontwikkeling;

  • buiten verstoringszones van activiteiten die al in de nabije omgeving aanwezig zijn;

  • binnen verstoringszones van de nieuwe activiteit of ontwikkeling als de versterkingsmaatregelen expliciet bijdragen aan het beperken van het verstorende karakter van de activiteit of ontwikkeling.

Tabel 1. Verliesfactor

Categorie

Voorbeelden van beheertypen

Leeftijd

Punten per ha

Natuurvriendelijke oever, poel, zoete plas

L01.15, L01.01, N04.02

 

4000

Houtwal, houtsingel, elzensingel, bomenlaan, rij knotwilgen, solitaire bomen die niet vallen onder de bijlage bij artikel 1.1 van de Omgevingswet in combinatie met afdeling 11.3 van het Besluit activiteiten leefomgeving

L01.02, L01.03, L01.07,L01.08

leeftijd < 25 jaar

3000

 
 

leeftijd 25-100 jaar

4000

 
 

leeftijd >100 jaar

5000

Struweelhaag of scheerhaag

L01.05 en L01.06

 

4000

Hoogstamboomgaard

L01.09

 

2700

Moeras, rietland

N05.04

 

2700

Nat schraalland / vochtig hooiland

N10.01 en N10.02

 

2000

Vochtig weidevogelgrasland

N13.01

 

1000

Droge natuurgraslanden

N11.01, N12.02, N12.03

 

1000

Kruiden- en faunarijke akker

N12.05

 

1000

Ruigteveld of -zoom

N12.06

 

1000

Alle typen bos die niet vallen onder de bijlage bij artikel 1.1 van de Omgevingswet in combinatie met afdeling 11.3 van het Besluit activiteiten leefomgeving

N14, N15, N16 en N17

leeftijd < 25 jaar

3000

 
 

leeftijd 25-100 jaar

4000

 
 

leeftijd >100 jaar

5000

Tabel 2. Impactfactor

Categorie

Eenheid

Basispunten/eenheid

Toeslagfactor nieuwe functie op deze locatie

Toeslagfactor open landschap

Toeslagfactor aardkundige warden voor zover buiten open landschap

Toeslagfactorligging in Ecologische verbindingszone (EVZ)

Woningen

wooneenheid

20

2

2

1,5

1,25

Woningen

ha woonbestemming

400

2

2

1,5

1,25

Woonwijk

wooneenheid

25

2

2

1,5

1,25

Woonwijk

ha woonwijk

600

2

2

1,5

1,25

Bedrijventerrein -milieucategorie 1 en 2

ha bedrijventerrein

1500

2

2

1,5

1,25

Bedrijventerrein -milieucategorie 3 en 4

ha bedrijventerrein

3000

2

2

1,5

1,25

Bedrijventerrein -milieucategorie 5 en 2

ha bedrijventerrein

4500

2

2

1,5

1,25

Windturbine

aantal turbines verstoringsafstand en verstoringsgraad

600

1,5

1

1

1,25

Zonnepark

ha functioneel zonneveld

600

1,5

1,5

1,25

1,25

Parkeerterrein

ha verharding of halfverharding

1000

2

2

1,5

1,25

Wegen < 80 km/uur

ha verharding

2000

2

2

1,5

1,25

Wegen 80-99 km/uur

ha verharding

3000

2

2

1,5

1,25

Wegen >=100 km/uur

ha verharding

4000

2

2

1,5

1,25

Tabel 3. Versterkingsmaatregelen

Categorie

Voorbeelden van beheertypen

Basispunten per ha

Factor tijdelijke maatregel

Factor bijdrage EVZ

Natuurvriendelijke oever

L01.15

3000

0,7

1,25

Poel

L01.01

3000

0,7

1,25

Houtwal, houtsingel, elzensingel

L01.02 en L01.03

3000

0,7

1,25

Struweelhaag of scheerhaag

L01.05 en L01.06

3000

0,7

1,25

Laan (dubbele bomenrij

L01.07

3000

0,7

1,25

Rij knotwilgen

L01.08

3000

0,7

1,25

Hoogstamboomgaard

L01.09

2000

0,7

1,25

Zoete plas

N04.02

2000

0,7

1,25

Dynamisch moeras

N05.04

2000

0,7

1,25

Nat schraalland / Vochtig hooiland

N10.01 en N10.02

2000

0,7

1,25

Vochtig weidevogelgrasland

N13.01

1000

0,7

1,25

Droge natuurgraslanden

N11.01, N12.02, N12.03

1000

0,7

1,25

Kruiden- en faunarijke akker

N12.05

1000

0,7

1,25

Ruigteveld of -zoom

N12.06

1000

0,7

1,25

Alle typen natuurlijk bos

N14, N15, N16 en N17

2000

0,7

1,25

Speciale elementen

 
 
 
 

Stobbenwallen

hoge toegevoegde waarde over kleine oppervlakten

5000

0,7

1,25

Takkenril/ houtstapel

hoge toegevoegde waarde over kleine oppervlakten

5000

0,7

1,25

Nestkast steen-, bos- of kerkuil

 

10

0,7

1,25

Bijenhotel

per m2functioneel oppervlak

10

0,7

1,25

Kleine-zoogdiertunnel

das, bever, kleine marters e.a.

100

0,7

1,25

Herpetofaunatunnel

reptielen en amfibieën

300

0,7

1,25

Boombrug

marters, eekhoorn

100

0,7

1,25

Hop-over'

vleermuizen, vlinders en vogels

100

0,7

1,25

Loopstroken of -richels

bij bestaande brug of duiker,voor zoogdieren

100

0,7

1,25

Algemeen

De regels in deze bijlage geven invulling aan het per saldo en naar rato van de ingreep versterken van de kernkwaliteiten of ontwikkelingsdoelen. Elk initiatief in de Groene ontwikkelingszone leidt tot een versterking naar rato en per saldo. De omgevingsverordening stelt daarnaast dat de samenhang niet verloren mag gaan. Het ligt voor de hand om eerst te toetsen of de samenhang als gevolg van de ontwikkeling verloren gaat.

Naast deze regels gelden ook de regels uit paragraaf 5.2.2 van de omgevingsverordening. Bij de voorbereiding op het doorlopen van de stappen is onderzoek nodig (artikel 5.22). Op basis hiervan kunnen de eerste opties voor versterking worden ontworpen, die worden doorgerekend in de tabellen behorend bij stappen 1 en 2. De versterkingsmaatregelen worden uitgewerkt en onderbouwd in stap 3 (de locatie van de versterkingsmaatregelen).

Met de rekentabellen is beoogd een eenvoudig en objectief instrument te bieden om de versterkingsopgave en -maatregelen vast te stellen.

Bevoegd gezag

In de meeste gevallen is het gemeentebestuur het bevoegd gezag.

Maatwerk

Het bevoegd gezag heeft twee mogelijkheden om met maatwerk zelf de versterkingsopgave vast te stellen, namelijk als:

  • a.

    de versterkingsopgave (verliesfactor aan natuur of de impactfactor van de ontwikkeling) niet kan worden bepaald aan de hand van de tabellen. Bijvoorbeeld omdat de natuur die verloren gaat niet staat omschreven in de tabel;

  • b.

    de uitkomsten onredelijk zijn én sprake is van een onvoorzien geval. Met onvoorziene gevallen bedoelen we situaties waarmee bij het opstellen van de regels geen rekening is gehouden. Denk aan nieuwe technologische ontwikkelingen bij windturbines waardoor de impact afneemt. Het bevoegd gezag motiveert waarom sprake is van een onvoorzien geval en waarom toepassing van de regels leidt tot een onevenredige uitkomst. De stelling dat de puntenscore in een concreet geval onevenredig uitpakt, omdat uit onderzoek blijkt dat de impact lager is, is niet voldoende.

Als het bevoegd gezag besluit af te wijken, moet de afwijking zoveel mogelijk aansluiten bij de tabellen.

De derde vorm van maatwerk volgt uit artikel 1.7. Hierin staat dat Gedeputeerde Staten, na inspraak van Provinciale Staten, kan afwijken van instructieregels als sprake is van een groot openbaar belangzwaarwegende maatschappelijke belangen, geen reële alternatieve locaties beschikbaar zijn en voldoende wordt gecompenseerd.

Stap 1: het bepalen van de versterkingsopgave

De verliesfactor (tabel 1) is objectief vast te stellen. Hierbij wordt in de eerste plaats gekeken naar de categorie natuur- of landschapselement die aangetast wordt door de nieuwe ontwikkeling. Tabel 1 onderscheidt categorieën. Deze categorieën zijn ontleend aan de kernkwaliteiten uit de bijlage Kernkwaliteiten Gelders natuurnetwerk en Groene ontwikkelingszone. In de eerste kolom staat de omschrijving van de natuur, in de tweede kolom staat de code gebaseerd op de Index natuur en landschap. Deze codering wordt vooral gebruikt in het Natuurbeheerplan voor subsidie natuur- en landschapsbeheer. De codes dienen als voorbeeld van het betreffende natuur- of landschapselement. Ook als een element niet precies voldoet aan de kwalificaties van de beheertypen, telt deze natuur mee voor de verliesfactor.

Bij het bepalen van de verliesfactor gaat het om de feitelijk aanwezige natuur- of landschapselementen die verloren gaan. Niet elk feitelijk aanwezige natuur- of landschapselement dat verloren gaat, telt mee. Alleen natuur- of landschapselementen die bijdragen aan de kernkwaliteiten van het betreffende deel van de Groene ontwikkelingszone tellen mee. In de praktijk zijn de meeste natuur- of landschapselementen wel onderdeel van een of meer kernkwaliteiten, omdat de kernkwaliteiten over het algemeen ruim zijn geformuleerd. Wanneer een natuur- of landschapselement dat verloren gaat naar het oordeel van het bevoegd gezag geen onderdeel is van een kernkwaliteit, moet dat worden gemotiveerd. Een houtopstand in de zin van de bijlage bij artikel 1.1 van de Omgevingswet is geen onderdeel van de verliesfactor. Op grond van het Besluit activiteiten leefomgeving (en artikel 7.28 van de Omgevingsverordening) geldt al een herbeplantingsplicht. Omdat deze plicht al uit de wet en omgevingsverordening volgt, telt het tenietgaan van deze houtopstanden niet mee in de verliesfactor en hoeft dit dus ook niet versterkt te worden met versterkingsmaatregelen. Houtopstanden die niet beschermd worden door de Omgevingswet en het Besluit activiteiten leefomgeving tellen wel mee in de verliesfactor.

De impactfactor (tabel 2) kwantificeert de invloed die de activiteit of ontwikkeling heeft op de omgeving. Deze factor kent een aantal categorieën van activiteiten of ontwikkelingen. Aan elke activiteit of ontwikkeling zijn punten toegekend en voor elke activiteit of ontwikkeling gelden toeslagfactoren die verband houden met de locatie van de activiteit of de ligging van de ontwikkeling. Factoren die zorgen voor een toeslag zijn een ecologische verbindingszone, open landschap, aardkundige waarden en het niet grenzen aan een bestaand vlak met dezelfde bestemming of functieaanduiding als de voorgenomen bestemming of functieaanduiding in het plan. Kaarten van de ligging van de ecologische verbindingszones zijn te vinden in de bijlage Kernkwaliteiten Gelders natuurnetwerk en Groene ontwikkelingszone. De kaarten open landschap en aardkundige waarden zijn te raadplegen op Kaarten en cijfers (gelderland.nl).

Wanneer de natuurversterking alsde bestemming of functieaanduiding natuur (of gelijkwaardig daaraan) wordt bestemdkrijgt, telt deze oppervlakte niet mee voor het bepalen van de impactfactor.

Voor het berekenen van de impact van een zonnepark moet worden uitgegaan van de totale oppervlakte functioneel zonneveld. Daarbij gaan wij uit van de technische installaties (zonnepanelen, omvormer- en transformator stations), onderhoudspaden, en de grasstroken die nodig zijn om beschaduwing van zonnepanelen te voorkomen. Onderhoudspaden kunnen meetellen als kruidenrijk gras als versterkingsmaatregel, mits sprake is van natuurgericht beheer. Dit geldt ook voor groenstroken tussen de panelen zover ze de breedte overstijgen die al nodig is om beschaduwing van de zonnepanelen te voorkomen.

De impact van een windpark wordt bepaald op basis van het aantal windturbines, de verstoringsafstand en de verstoringsgraad. Deze laatste twee zijn geen eenvoudige kengetallen maar moeten worden bepaald in ecologisch onderzoek. Het grootste deel van dat onderzoek vindt bij plannen voor windparken al plaats in het kader van de omgevingsvergunning voor de flora- en fauna-activiteit en eventueel de Natura 2000-activiteit.

De verstoringsafstand wordt bepaald op basis van onder andere effecten van geluid, slagschaduw en bewegende wieken/aanvaringskans, en is ook afhankelijk van de kernkwaliteiten en ontwikkelingsdoelen voor het betreffende deelgebied van de Groene Ontwikkelingszone, dus actuele en potentiële waarde. De verstoringsafstand is minimaal de wieklengte.

De verstoringsgraad wordt bepaald op basis van onder andere effecten van geluid, slagschaduw en beweging op daarvoor gevoelige diersoorten die passen bij de kernkwaliteiten en de ontwikkelingsdoelen voor het betreffende deelgebied van de Groene Ontwikkelingszone. Het onderzoek moet zowel op de actuele als op de potentiële waarden worden gericht. De verstoringsgraad kan variëren tussen 100% nabij de as van de windturbine tot 0% aan de rand van de verstoringszone.

Als globale referentiescore hanteren we voor 1 windturbine 250 meter verstoringsafstand en een verstoringsgraad tussen 25 en 50%.

Het is mogelijk dat een activiteit of ontwikkeling niet past in de tabellen, bijvoorbeeld omdat die activiteit of ontwikkeling niet aansluit bij een daarin genoemde categorie. Wanneer de verliesfactor niet bepaald kan worden aan de hand van de tabel, stelt het bevoegd gezag zelf de verliesfactor in punten vast gebaseerd op maatwerk. Hierbij moet zoveel mogelijk worden aangesloten bij de tabellen.

Conform artikel 5.22 van de omgevingsverordening moet onderzoek worden uitgevoerd naar de te verwachten effecten op de oppervlakte, samenhang en kwaliteit van de Groene ontwikkelingszone. De resultaten van dit onderzoek zijn nodig voor het invullen van de tabel. Maar de onderzoekplicht is breder. Zo moet ook onderzoek worden gedaan naar de ecologische samenhang en het voorkomen van beschermde soorten en soorten die op de Rode lijst staan.

Stap 2: het bepalen van de versterkingsmaatregelen

De versterkingsmaatregelen worden bepaald aan de hand van tabel 3 Versterkingsmaatregelen. Het zijn maatregelen die leiden tot versterking van kernkwaliteiten. Dus nieuw aan te leggen natuur- en landschapselementen. Eventueel kan ook een bestaand element worden omgevormd naar een natuurelement met hoger puntenaantal. Ook hierbij geldt dat versterkingsmaatregelen die niet in de tabel worden genoemd, kunnen worden ingezet mits het bevoegd gezag dit goed motiveert. Het uitgangspunt is dat bij permanente ontwikkelingen ook de versterkingsmaatregelen permanent worden vastgelegd in een omgevingsplan of geborgd moeten worden. Bij tijdelijke ontwikkelingen hoeft de versterkingsmaatregel niet permanent te zijn. Het is echter wel wenselijk. Wanneer bij tijdelijke ontwikkelingen de versterkingsmaatregelen eveneens voor een beperkte tijd gelden, dan levert dat minder punten op dan bij permanente maatregelen. Maatregelen die bijdragen aan de ecologische verbindingszone leveren extra punten op. Deze maatregelen dragen bij als ze passen in de inrichtingsmodellen die voor de verschillende soorten verbindingszones zijn ontwikkeld (zie bijlage Kernkwaliteiten Gelders natuurnetwerk en Groene ontwikkelingszone). Het is raadzaam om zowel bij aanleg als bij het beheer van nestvoorzieningen en faunapassages samen te werken met lokale natuurgroepen om hun kennis, ervaring of menskracht te benutten. Ook is het raadzaam om de Gelderse streekgidsen landschap te raadplegen als inspiratiebron: www.gelderland.nl/streekgidsen.

Als stap 2 resulteert in een tekort aan versterkingsmaatregelen, dient deze stap opnieuw te worden doorlopen met meer versterkingsmaatregelen. Het bevoegd gezag mag meer versterkingsmaatregelen uitgedrukt in punten eisen dan het minimum dat volgt uit toepassing van de tabel.

Stap 3: de locatie

De versterking vindt idealiter plaats binnen het projectplangebied. Als het plangebied te klein is (bijvoorbeeld een bouwkavel met hoog aandeel bebouwd oppervlak), moet worden overwogen het plangebied te vergroten.Wanneer versterking binnen het plangebied niet mogelijk is, kan gekeken worden naar een locatie grenzend aan het plangebied. Dit aangrenzend gebied hoeft niet dezelfde bestemming, functiefunctieaanduiding of grondeigenaar te hebben.De versterkingsmaatregelen vinden zoveel mogelijk plaats buiten verstoringszones van de nieuwe activiteit of ontwikkeling, en buiten verstoringszones van bestaande activiteiten in de buurt. Voor vogels en vleermuizen is het van groot belang dat de versterkingsmaatregelen buiten de verstoringszone van windturbines worden gerealiseerd. Is dit niet mogelijk, dan dient met een uitgebreide onderbouwing te worden aangetoond dat de verstoring beperkt blijft.

In de onderbouwing wordt rekening gehouden met:

  • locatie van de windturbine in relatie met kernkwaliteiten in de omgeving, die van belang zijn voor vleermuizen en vogels;

  • aanwezigheid van ecologische verbindingszones binnen de verstoringszone en de breedte van deze zone;

  • type turbine (grootte en hoogte maar ook tot hoe laag de wiek komt).

Als in stap 3 blijkt dat onvoldoende passende locaties beschikbaar zijn, bijvoorbeeld om bij te dragen aan de ecologische verbindingszone, dan dient het totaalplan te worden aangepast en worden de stappen 1, 2 en 3 opnieuw doorlopen.

In artikel 5.23 staat waar het versterkingsplan aan moet voldoen. In artikel 5.24 staat hoe de versterking en uitvoering geborgd moet worden.

M

De volgende sectie wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Artikel 7.14 (beoordelingsregels roerende zaken, voorwerpen en stoffen: buitenreclame)

Algemeen: Het provinciebestuur is als wegbeheerder verantwoordelijk voor de veiligheid en doorstroming van het verkeer op haar wegen. Een belangrijke oorzaak voor verkeersonveiligheid is afleiding. Afleiding kan worden veroorzaakt door personen, objecten en gebeurtenissen op en langs de weg. Zij hebben invloed op het rij- en kijkgedrag van weggebruikers. De provincie wil daarom zo min mogelijk objecten op, naast of over haar wegen, die kunnen zorgen voor afleiding van de weggebruiker. De verkeersveiligheid en de doorstroming op de weg verminderen hierdoor en het risico op ongevallen neemt toe. Daarom staat de provincie buitenreclame in beginsel niet toe. Buitenreclame kent echter vele verschijningsvormen. Alle voorwerpen die gebruikt worden om reclame op aan te brengen, kunnen er onder vallen.

Zoals hierboven al is aangegeven, is het hebben van buitenreclame in beginsel niet toegestaan. Voor de volgende gevallen wordt op de hoofdregel een uitzondering gemaakt:

  • a.

    verwijzingsborden voor toeristisch-recreatieve objecten;

  • b.

    spandoeken en bogen bij evenementen;

  • c.

    prijzenborden bij tankstations;

  • d.

    buitenreclame met een verkeersfunctie, zoals de campagne 'wij gaan weer naar school';

  • e.

    buitenreclame op rotondes; en

  • f.

    (digitale) informatieborden.

a. Verwijzingsborden toeristisch-recreatieve objecten: De toeristisch-recreatieve bewegwijzering zorgt ervoor dat de ter plaatse onbekende weggebruiker op een vlotte en veilige manier naar toeristisch-recreatieve accommodaties en gebieden wordt geleid. Een omgevingsvergunning voor het plaatsen en het houden van een verwijzingsbord wordt alleen verleend als dit de verkeersveiligheid en -doorstroming ter plaatse verbetert. In hoofdstuk 8 van de CROW 'Richtlijn bewegwijzering 2014' (verder: Richtlijn) zijn hiervoor richtlijnen opgenomen. Om in aanmerking te komen voor toeristisch-recreatieve bewegwijzering moet onder meer aan de volgende voorwaarden uit de Richtlijn worden voldaan:

  • er moet sprake zijn van een toeristisch-recreatieve voorziening. Hiervan is sprake als de voorziening door aard, omvang en wijze van beheer is ingesteld op bezoek door recreanten en/of toeristen of een vergelijkbare publieksfunctie heeft;

  • de voorziening moet jaarlijks gedurende een vaste periode van minimaal zes maanden geopend zijn;

  • er wordt geen aparte verwijzing geplaatst, zolang op basis van de algemene geografische bewegwijzering kan worden gereden naar de geografische bestemming waar het object gelegen is of waarmee het object wordt geassocieerd. Pas op het punt waar de route naar het object hiervan afwijkt, start de toeristische verwijzing;

  • vanaf wegen buiten de bebouwde kom wordt niet verwezen naar objecten die binnen de bebouwde kom liggen.

Deze richtlijnen zorgen onder andere voor uniformiteit, continuïteit, leesbaarheid en begrijpelijkheid. Om in aanmerking te komen voor toeristisch-recreatieve bewegwijzering moet onder meer aan de volgende voorwaarden uit de Richtlijn worden voldaan: 

Vervolgens wordt er gekeken naar het type weg. In bijlage II van de Richtlijn is een overzicht van toeristische-recreatieve bestemmingen waar vanaf een bepaalde wegcategorie naar kan worden verwezen. Categorie 1 heeft betrekking op de gebiedsontsluitingswegen en categorie 2 op de erftoegangswegen. Zo mag er op een gebiedsontsluitingsweg niet worden verwezen naar een golfclub. Dit mag wel vanaf een erftoegangsweg.

b. Spandoeken en bogen bij evenementen: Spandoeken en bogen worden alleen toegestaan bij evenementen en wedstrijden. In die gevallen zal de weg meestal ook zijn afgesloten voor het normale verkeer. De doorrijhoogte van minimaal 4,6 meter houdt verband met de doorgang voor politie, brandweer, ambulance en andere calamiteitendiensten.

c. Prijzenborden bij tankstations: Omgevingsvergunningen voor het plaatsen van prijsborden bij tankstations worden verleend als is voldaan aan de regels genoemd in dit artikel.

d. Buitenreclame met een verkeersfunctie: Buitenreclame met een informatieve en/of verkeersfunctie mag alleen worden geplaatst in bermen van de weg. Buitenreclame boven de weg (onder andere spandoeken en bogen) is niet toegestaan.

e. Buitenreclame op rotondes: Het onderhoud aan het middeneiland van rotondes op provinciale wegen dragen Gedeputeerde Staten zoveel mogelijk over aan lokale overheden. Het middeneiland betreft dat deel van de rotonde dat midden in de cirkelvormige weg ligt en geen rijbaan is. Voor deze overheden ontstaat dan de mogelijkheid om lokale bedrijven het middeneiland te laten onderhouden. Als tegenprestatie mogen deze bedrijven op het middeneiland buitenreclame zonder verkeersfunctie plaatsen. Een omgevingsvergunning hiervoor wordt alleen verleend als is voldaan aan de regels genoemd in dit artikel.

f. (digitale) informatieborden: Een informatiebord ten behoeve van het informeren van weggebruikers en inwoners langs de weg, wordt alleen onder strenge voorwaarden toegestaan. Dit is nodig, omdat deze borden gericht zijn op het passerende wegverkeer. Daardoor kan de verkeersveiligheid negatief worden beïnvloed. Om de verkeersveiligheid te waarborgen moet worden voldaan aan de gestelde voorwaarden. Het informatiebord mag ook digitaal worden uitgevoerd.

Toelichting

In de tekst van de Omgevingsverordening is een aantal redactionele correcties aangebracht en zijn er twee URL's aangepast in de bijlage "Kernkwaliteiten Gelders natuurnetwerk en Groene ontwikkelingszone", zodat deze verwijzen naar de juiste webpagina. Ook zijn er kleine aanpassingen geweest in de geografische data. Hieronder worden de wijzigingen kort uitgelegd.

Herbegrenzingen Gelders natuurnetwerk en Groene ontwikkelingszone

Deze wijziging betreft een kennelijke fout en een aantal beleidsarme wijzigingen op een viertal locaties. Het gaat bijvoorbeeld om een geval waarbij GNN niet is opgenomen in het bestemmingsplan van de gemeente, dus wordt het in de Omgevingsverordening hersteld in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan. In een ander geval ligt er per abuis GNN over een agrarisch bouwvlak, dat al als zodanig was vastgesteld vóór de begrenzing van GNN. Dit betreft een kennelijke fout. Verder is er een situatie waar al sprake is geweest van compensatie. Tot slot is het GNN herschikt op basis van een onherroepelijk bestemmingsplan.

Verwerking geografische data wijziging 14 maart 2023

Op 14 maart 2023 hebben Gedeputeerde Staten een aantal kaarten gewijzigd (Provinciaal blad 2023, 3042). Deze wijzigingen zijn per abuis niet opgenomen in de geografische data. Bij de onderliggende wijziging wordt dit alsnog gedaan.

Bijlage Versterking Groene ontwikkelingszone

In de bijlage Versterking Groene ontwikkelingszone worden bepaalde termen gewijzigd in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

Bijlage Voorwaarden vergunningvrije flora-en fauna-activiteit ruimtelijke inrichting of ontwikkeling en bestendig beheer en onderhoud

Artikel 4.4 geeft de mogelijkheid om vrijstelling te krijgen om bepaalde soorten te vangen ten behoeve van beheer, onderhoud en inrichting als er een specifiek vangmiddel wordt gebruikt. Deze soorten zijn genoemd in bijlage III. De woelrat stond in het verleden op deze lijst en staat er om onbekende redenen niet meer op. Dit zou wel het geval moeten zijn. Deze woelrat staat niet op de rode lijst en wordt bijvoorbeeld door het waterschap gevangen bij overlast.

Beheergebied met betrekking tot provinciale weg

Deze wijziging zorgt ervoor dat het beheergebied provinciale weg wordt aangeduid met vlakken in plaats van lijnen. Dit is gedaan vanwege eisen die gesteld worden binnen het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Ook zijn wegen die zijn overgedragen aan andere beheerders verwijderd van de kaart.

Aangewezen provinciale wegen voor geluidproductieplafonds

Uit de kaart "aangewezen provinciale wegen voor geluidsproductieplafonds" in actualisatieplan 8 is op dit moment niet duidelijk af te leiden dat deze aanwijzing alleen gaat over de provinciale weg zelf en niet over de soms aanwezige parallelwegen. Met deze wijziging wordt de PDF-kaart omgezet naar een dynamische kaart, waarop de parallelwegen worden uitgesloten van de geluidsproductieplafonds.

Hernummering artikel 5.5, 5.6 en 5.8

In de artikelen 5.5, 5.6 en 5.8 worden kennelijke fouten of verschrijvingen hersteld. Bij een eerdere wijziging van de omgevingsverordening is de hernummering niet correct doorgevoerd. Met deze wijziging wordt dat hersteld.

Naamgeving grondwaterbeschermingsgebieden

Voor vier grondwaterbeschermingsgebieden gebruikt de provincie Gelderland een andere naam dan dat Vitens gebruikt. Dat werkt verwarrend. Voor de eenduidigheid wordt voortaan slechts één naam gebruikt voor deze gebieden. Tijdelijk wordt daar nog de oude naam achter geplaatst.

Begrenzing grondwaterbeschermingsgebieden

Met deze wijziging wordt de begrenzing van de beschermingszones voor grondwater waar deze bijna samenvalt met eigendomsgrenzen gelijkgetrokken hiermee. De begrenzing volgt herkenbare lijnen in het terrein. Daar waar deze begrenzing heel dicht bij de eigendomsgrens ligt, valt de begrenzing na doorvoeren van de wijziging samen met de eigendomsgrens (die in het terrein nauwelijks herkenbaar is). Door deze wijziging valt een kadastraal perceel hier geheel binnen of geheel buiten de begrenzing van een beschermingszone voor grondwater. Het voordeel van een begrenzing die samenvalt met de eigendomsgrenzen is dat binnen dat perceel dan dezelfde regels gelden. Met deze wijziging liggen veel percelen waar nu 2 of zelfs meer verschillende soorten regels gelden nu geheel binnen de begrenzing van de zone waar het grootste deel van het perceel al in lag.

Begrenzing stiltegebieden

De geografische data van de stiltegebieden sluit niet helemaal aan op de Utrechtse provinciegrens en daarmee ook de Utrechtse stiltegebieden. In deze wijziging is de grens van het stiltegebied Bennekommer Meent gelijkgetrokken met de bestuurlijke provinciegrens.

Naar boven