Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2024, 17829 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2024, 17829 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere subsidieregels korte termijn maatregelen ten behoeve van waterveiligheid in Limburg 2024-2026
Gedeputeerde Staten van Limburg
maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v. bekend dat zij in hun vergadering van 12 november 2024 hebben vastgesteld:
NADERE SUBSIDIEREGELS KORTE TERMIJN MAATREGELEN TEN BEHOEVE VAN WATERVEILIGHEID IN LIMBURG 2024-2026
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Conditioneringsdossier: dossier waarin wordt verzameld: vergunningen, ontheffingen en vrijgaven van het werkterrein voor het project. Thema’s zijn o.a. archeologie, niet gesprongen explosieven, milieu hygiënisch onderzoek, Flora en fauna onderzoek/ontheffing, documenten ten aanzien van Omgevingswet (voor heen waren dit bouwvergunning, kapvergunning, etc.), oriëntatiemelding kabels en leidingen.
Programma Waterveiligheid en Ruimte Limburg (WRL): het programma dat is vastgesteld door een samenwerkingsverband (niet zijnde een juridische entiteit) tussen het Rijk, Provincie Limburg, Waterschap Limburg en de 31 Limburgse gemeenten gericht op waterveiligheid en ruimtelijke inrichting in Limburg, opgericht om de Limburgse samenleving beter te beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering en wateroverlast (zie: www.wachtnietopwater.nl).
Robuust watersysteem: geheel van watergangen en hun stroomgebieden dat meer voorbereid is op opvangen en verwerken van hevige neerslag in kort tijdsbestek en daarmee het verlagen van de waterstand op de plekken waar overlast is geweest of kan ontstaan en/of het beter beschermen van deze locaties tegen hoge waterstanden.
Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling
Het doel van deze Nadere subsidieregels is het stimuleren van projecten:
Artikel 4 Algemene subsidiecriteria
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende algemene criteria:
Het projectonderdeel waarvoor subsidie wordt aangevraagd is niet opgenomen in de begroting van het programma Water in Balans van Waterschap Limburg, het nationale Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en/of de gemeentelijke rioleringsplannen (GRP) en geeft geen uitvoering aan projecten in het kader van Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) dan wel Deltaplan Hoge Zandgronden (DHZ). Projectonderdelen waar geen cofinanciering voor beschikbaar is kunnen wel voor subsidie in aanmerking komen.
Hoofdstuk 3 Financiële aspecten
Artikel 9 Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten
Het standaard (digitaal) aanvraagformulier dient volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te worden en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het formulier en dient bij voorkeur digitaal, middels eHerkenning (aanvragen van organisaties) of DigiD (aanvragen van particulieren), te worden ingediend. Een aanvraag per e-mail is niet mogelijk.
Artikel 11 Termijn voor indienen aanvraag
De subsidieaanvraag kan in twee tranches worden ingediend. De eerste tranche loopt vanaf 3 december 2024 en de aanvraag dient uiterlijk 1 juli 2025 te zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten. De tweede tranche loopt vanaf 1 januari 2026 en de aanvraag dient uiterlijk 15 september 2026 te zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten.
Artikel 13 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2027, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Na de extreme neerslag in de zomer van 2021 is het programma Waterveiligheid en Ruimte Limburg (WRL) opgestart. Het programma Waterveiligheid en Ruimte Limburg (WRL) is een samenwerkingsverband tussen het Rijk, Provincie Limburg, Waterschap Limburg en de Limburgse gemeenten. De ambitie van het programma WRL is om de Limburgse samenleving beter voor te bereiden en te beschermen tegen extreme neerslag als gevolg van klimaatverandering.
Het programma van WRL kent drie pijlers.
De doelstelling van pijler één is het fysiek meer robuust maken van het watersysteem van Limburg. Deze subsidieregeling sluit daar op aan.
De subsidieregeling is gericht op fysieke maatregelen die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Het programma WRL kent een doorlooptijd van 15 jaar. Voor het bepalen van maatregelen die impact hebben op het gehele watersysteem is studie nodig en daarna afstemming met betrokken partijen om te komen tot een bestuurlijk vastgestelde voorkeursvariant Met de subsidieregeling wordt beoogd om maatregelen die vooruitlopend op deze besluitvorming al kunnen bijdragen aan de wateropgave (zonder dat sprake is van ongewenste nadelige (afwentelings)effecten) mogelijk te maken, zodat zichtbaar wordt gewerkt aan verbetering van een robuust watersysteem.
Iedere ingreep in het watersysteem heeft effecten op de waterstanden. Het treffen van de maatregelen waarvoor subsidie wordt aangevraagd, mag geen negatieve effecten hebben op de waterstanden in de beken en/of waterlopen. Als het project een verandering van de waterstand boven- of benedenstrooms veroorzaakt, waardoor daar wateroverlast wordt veroorzaakt of de mate van wateroverlast toeneemt dan is er sprake van een negatief effect en dat heet afwenteling. Dit is ongewenst.
Als door het project lokaal water wordt vastgehouden, waardoor een beperkte waterstandsverhoging ontstaat zonder dat dit onevenredige negatieve effecten tot gevolg heeft, dan is dit geen negatief effect en is er geen sprake van afwenteling.
Brongerichte maatregelen leveren een positieve bijdrage aan de doelstelling van het programma WRL. Een brongerichte maatregel is een maatregel die water opvangt waar het valt en voorkomt dat het gaat afstromen. Vaak zijn dit ook de nature based solutions. Een nature based solution (natuurvriendelijke maatregel) is een ingreep die is gebaseerd op een verandering die aansluit op de natuurlijke omgeving en is gerealiseerd met bouwstoffen die uit de natuur komen en in de natuur passen. Deze brongerichte en natuurvriendelijke maatregelen zijn te combineren met meer ingrijpende civieltechnische maatregelen. Dit zijn de stevigere maatregelen die nodig zijn om grotere volumes water te bufferen of te geleiden. Een combinatie van beide typen maatregelen maakt een robuuster watersysteem mogelijk.
Het toepassen van de maatregelen zoals opgenomen in lid 1 van artikel 1, kan bijdragen aan het meer robuust maken van het watersysteem. Bij hevige neerslag wordt regenwater beter en langer vastgehouden en beken en waterlopen worden minder belast met de piekafvoer van deze neerslag. Waterstanden in deze beken en waterlopen blijven dan lager en het watersysteem behoudt meer capaciteit om effecten van klimaatverandering op te vangen.
De beoordeling van de effectiviteit van maatregelen gebeurt voor aanvragen tot € 50.000 op basis van een kwalitatieve afweging. Voor aanvragen vanaf € 50.000 wordt een kwantitatieve hydrologische onderbouwing gevraagd, die inzicht geeft in de mate waarin de voorgestelde maatregel impact heeft op het functioneren van het watersysteem ter plaatse.
Bij de uiteindelijke subsidietoekenning zal een afweging plaatsvinden over de verhouding tussen het toe te kennen subsidiebedrag (de kosten) in relatie tot de bijdrage aan het robuust maken van het watersysteem (de baten). Bij twijfel hierover kan ook externe deskundigheid worden ingeschakeld.
Conform artikel 14, lid 1 van de ASV 2023 e.v. bedraagt de subsidie ten hoogste het bedrag dat Gedeputeerde Staten als noodzakelijk en realistisch achten om de activiteiten/het project te kunnen realiseren.
Het project waarvoor subsidie wordt aangevraagd mag nog niet zijn gestart met de fysieke werkzaamheden. Overeenkomstig de ASV 2023 e.v. zijn de kosten die samenhangen met financiële en/of contractuele verplichtingen aangegaan voordat een projectsubsidie is aangevraagd niet subsidiabel, met uitzondering van voorbereidingskosten (zoals kosten voor onderzoek, voorlichtingsactiviteiten of het ontwikkelen van plannen met betrekking tot de in de aanvraag genoemde activiteiten).
Onderdelen van projecten die zijn opgenomen in het programma Water in Balans (WiB) van Waterschap Limburg (WL) om te voldoen aan de normering én gefinancierd door WL komen niet in aanmerking voor subsidie op grond van deze subsidieregeling. Financiering en realisatie van deze projecten vindt reeds vanuit het programma Water in Balans plaats. Projecten ingediend door WL die WL zelf uitvoert, niet zijnde WiB-projecten, kunnen wel in aanmerking komen voor subsidie.
Projecten of projectonderdelen van een WiB-project, die niet gefinancierd worden door WL kunnen wel gesubsidieerd worden. Bijvoorbeeld onderdelen die de gemeente aanlegt én financiert of maatregelen in het landelijk /buiten gebied bij particuliere grondeigenaren zoals heggen en graften.
Hoogwaterveiligheid van de Maas en voorstellen voor ingrepen in het Maasdal die zijn gericht op de Maas worden aangestuurd en gefinancierd vanuit het nationale Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en vallen buiten de scope van het programma WRL en komen derhalve niet voor subsidie op grond van deze subsidieregeling in aanmerking.
De projecten die zijn opgenomen in de Gemeentelijke Rioleringsplannen zijn doorgaans plannen die uit wettelijke rioleringstaken voortkomen waarvoor ook eigen middelen voor dekking van die kosten zijn gereserveerd en komen derhalve niet voor subsidie op grond van deze subsidieregeling in aanmerking.
Het programma WRL werkt met betrokken stakeholders per regio aan stroomgebiedsplannen. Vanuit het stroomgebiedsplan wordt per stroomgebied een voorkeursvariant ontwikkeld en bestuurlijk vastgesteld. Daarna wordt deze voorkeursvariant en de daarin opgenomen fysieke maatregelen die bijdragen aan het robuust maken van het watersysteem uitgevoerd. Dit maakt het voortzetten van het stimuleren van korte termijn maatregelen overbodig. Daarom komt een aanvrager niet voor subsidie op grond van deze subsidieregeling in aanmerking als voor het betreffende stroomgebied/regio waarvoor subsidie wordt aangevraagd vanuit het stroomgebiedsplan het voorkeursontwerp is vastgesteld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-17829.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.